Μεγάλη Τετάρτη

Μεγάλη Τετάρτη

Σήμερα, Αγία και Μεγάλη Τετάρτη, η Εκκλησία μνημονεύει την πράξη της πόρνης γυναίκας, η οποία άλειψε με μύρο τα άχραντα πόδια του Ιησού.

Το πρωί τελείται η τελευταία Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Στον Εσπερινό που συνοδεύει τη Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία, ψάλλονται τα τροπάρια που ακούστηκαν χθες βράδυ, στον όρθρο της Μεγάλης Τετάρτης, και διαβάζεται η ευαγγελική περικοπή του γεγονότος στο σπίτι του Σίμωνα του Λεπρού. Η πράξη της πόρνης γυναίκας, έγινε την Τετάρτη, δύο ημέρες πριν το εβραϊκό Πάσχα.

Ενώ η μετανοιωμένη για τις πράξεις της γυναίκα εκδηλώνει τη μετάνοιά της και τη σφοδρότητα της επιστροφής της εν Χριστώ στο αρχαίο κάλλος, ο Ιούδας προετοιμάζει την προδοσία του Διδασκάλου. Με ταπείνωση η πρώην πόρνη γυναίκα διείδε την παρουσία του Σωτήρα Χριστού, παρά ταύτα ο μαθητής, παρά την τριετή εμπειρία στο περιβάλλον του Θεανθρώπου, μελετά την εξαγορά του ατίμητου. Η υποκριτική απορία του Ιούδα αποκαλύπτεται αμέσως. «Διατί χαλούμε το μύρον και δεν το πουλούμε και το πρασσόμενον να το δώσουμε στους πτωχούς;». Για 30 αργύρια αιτείται την αντιμισθία της πράξης του.

Η νηστεία της Τετάρτης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, πλην των εβδομάδων που εορτάζουμε χαρμόσυνα γεγονότα (όπως Χριστούγεννα, Πάσχα, Πεντηκοστή) είναι μία άσκηση των πιστών για να διατηρούν στη μνήμη τους την προδοσία του Θεανθρώπου Λυτρωτή από τον προδότη μαθητή.

Σήμερα το απόγευμα μαζί με τον όρθρο της Μεγάλης Πέμπτης, δηλ. την ακολουθία του Νιπτήρα, κατά τον οποίο ο Διδάσκαλος Ιησούς έπλυνε τα πόδια των μαθητών, τελείται και το ιερό Μυστήριο του Αγίου Ευχελαίου προς αγιασμόν των πιστών, πέρα από τις περιπτώσεις εκείνες που καλείται ο Ιερέας, ένεκα έκτακτης ανάγκης, σωματικής ή ψυχικής ασθένειας να το τελέσει.

Η μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας παρέχει στους μυημένους, δηλ. τους πιστούς, όλα τα αναγκαία εφόδια για την αντιμετώπιση των δυσκολιών και των δοκιμασιών της ζωής τους, ανεξάρτητα από τον πρότερο βίο ή τις οποιεσδήποτε αποφάσεις και πράξεις τους. Παραμένει τεκμήριο της συγχώρεσης και της αγάπης  του Ιησού Χριστού η συμπεριφορά των μαθητών Ιούδα του Ισκαριώτου και Πέτρου. Ο μεν Ιούδας μετά την προδοσία, ένεκα εγωισμού και στενοκαρδίας, δεν πλησιάζει το Σωτήρα του κόσμου μεταμελημένος.  Ο δε Πέτρος, μετά την προδοσία του Διδασκάλου, είναι βέβαιος για την αμετακίνητη αγάπη του Χριστού και μεταμελημένος αποκαθίσταται στο αποστολικό αξίωμα. Παραμένει στον κάθε άνθρωπο η ελεύθερη επιλογή, η απόφαση και κίνηση προς το σκότος ή προς το φως.

Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου

Print Friendly

Share this post