Προσκυνηματική εκδρομή της Ιεράς Μητροπόλεως Μόρφου στην Ελλάδα, με αφορμή το ετήσιο μνημόσυνο του οσίου Γέροντος Ιακώβου Τσαλίκη (14-21.11.2016)

κ. Χριστάκη Προκοπίου

Προσωπάρχη της Ιεράς Μητροπόλεως Μόρφου και μέλους της Οργανωτικής Επιτροπής της Εκδρομής

Με τη βοήθεια του Θεού και την ευλογία του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Μόρφου κ. Νεοφύτου, πραγματοποιήθηκε και εφέτος, από τις 14-21 Νοεμβρίου 2016, η προσκυνηματική εκδρομή της Μητροπόλεώς μας στην Ελλάδα, με την ευκαιρία του ετησίου μνημοσύνου του μακαριστού οσίου Γέροντος Ιακώβου Τσαλίκη στην ιερά Μονή Οσίου Δαβίδ στην Εύβοια.

Φτάσαμε στη Θεσσαλονίκη στις 14 Νοεμβρίου το βράδυ και τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτια του ξενοδοχείου μας.

Την Τρίτη, 15 Νοεμβρίου, επισκεφθήκαμε το ιερό γυναικείο Ησυχαστήριο του Τιμίου Προδρόμου στη χερσόνησο Σιθωνίας, στη Χαλκιδική. Στον ίδιο χώρο στεγαζόταν παλαιά το Αγιορείτικο Μετόχι της Μονής Διονυσίου. Τύχαμε φιλοξενίας με το παραδοσιακό λουκούμι και καφέ. Στη Μονή εγκαταβιώνουν επτά Κύπριες Μοναχές. Ο Γέροντας της Μονής, Αρχιμανδρίτης Γρηγόριος, συνδεόταν πνευματικά με τον όσιο Παΐσιο τον Αγιορείτη.

Επόμενος σταθμός ήταν το ιερό ανδρικό Ησυχαστήριο του Οσίου Αρσενίου του Καππαδόκη κοντά στο χωριό Βατοπαίδι Χαλκιδικής. Ο Γέροντας της Μονής Αρχιμανδρίτης Θεόκλητος είχε την καλοσύνη να μας μιλήσει για τη μετάνοια, με επίκεντρο την κατάκριση ως το πάθος που βδελύσσεται ο Θεός.

Συνεχίσαμε για τον Δήμο Πολύγυρου στην κωμόπολη Ορμύλιας, όπου βρίσκεται το ομώνυμο γυναικείο ιερό Ησυχαστήριο με τις 120 Μοναχές, που σχετίζεται πνευματικά με την ιερά Μονή Σίμωνος Πέτρας του Αγίου Όρους.

Το μεσημέρι είχαμε το γεύμα μας με νηστήσιμα και θαλασσινά στη γραφική παραθαλάσσια Περαία.

Το απόγευμα φτάσαμε στο ιερό Ησυχαστήριο Αγίου Ιωάννου Θεολόγου (Σουρωτής), όπου βρίσκονται τα ιερά λείψανα του αγίου Αρσενίου Καππαδόκη και ο τάφος του αγίου Παϊσίου. Προσκυνήσαμε με ευλάβεια και ζητήσαμε ο καθένας κατά τον πόνο και τον πόθο του τη βοήθεια του μεγάλου αγίου της εποχής μας Παϊσίου και του πνευματικού του πατρός αγίου Αρσενίου.

Το βράδυ είχαμε δείπνο στο ξενοδοχείο μας, προσφορά στους προσκυνητές από την Ιερά Μητρόπολη Μόρφου.

Την Τετάρτη, 16 Νοεμβρίου 2016, το πρωί είχαμε ελεύθερο χρόνο στη Θεσσαλονίκη και το απόγευμα επισκεφθήκαμε τους ιερούς ναούς Αγίου Γρηγορίου Παλαμά Αρχιεπισκόπου Θεσσαλονίκης, γνωστού ησυχαστή και Θεολόγου του Άκτιστου Φωτός του 14ου αιώνα, και του Αγίου Δημητρίου του Μυροβλύτη.

Την Πέμπτη, 17 Νοεμβρίου 2016, αφήσαμε τη Θεσσαλονίκη, με τελικό προορισμό την Καστοριά.

Καταράκτες στην Έδεσσα (2016)Πρώτος σταθμός μας η Έδεσσα, που βρίσκεται σε υψόμετρο 320 μέτρων. Απολαύσαμε την ομορφιά των υδάτων, που σχηματίζουν εντυπωσιακούς και πανέμορφους καταρράχτες.

Προχωρήσαμε στην ιερά Μονή Παναγίας Σουμελά στη Βέροια. Εδώ φυλάσσονται διασωθέντα ιστορικά κειμήλια του ποντιακού Ελληνισμού, με κύριο θησαυρό την εικόνα της Παναγίας μας, ζωγραφισμένη κατά την παράδοση από τον Ευαγγελιστή Λουκά.

Συνεχίσαμε για την ιερά Μονή Κλεισούρας. Ένα πανέμορφο παραδοσιακό μοναστήρι με ακούραστες μοναχές και θησαυρό τον τάφο και τα ιερά λείψανα της οσίας Σοφίας της ασκήτριας, που εντάχθηκε πρόσφατα στο Αγιολόγιο της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Αργά το απόγευμα φτάσαμε στην πόλη της Καστοριάς και επισκεφθήκαμε την ιερά Μονή Παναγίας Μαυριώτισσας με τις μοναδικές ολόσωμες τοιχογραφίες του 12ου αιώνα. Ιερά Μονή Παναγίας Μαυριώτισσας (2016)Ο Αρχιμανδρίτης της Ιεράς Μητροπόλεως Καστοριάςπ. Στέφανος Σχοινάς, με καλοσύνη μας υποδέχθηκε και μας ξενάγησε στον χώρο.

Αργά το βράδυ φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας, όπου προσφέρθηκε δείπνο από το Πρακτορείο του κ. Ανδρέα Χριστοφόρου.

Την Παρασκευή, 18 Νοεμβρίου 2016, φτάσαμε στην περιοχή Δισπηλίου, όπου υπάρχει σε αναπαράσταση προϊστορικός λιμναίος οικισμός του 5500 π.Χ.

Ξεναγηθήκαμε στον χώρο και μπήκαμε στις καλύβες και, νοερά, στις συνήθειες των ανθρώπων της εποχής.

Η εκδρομή μας έφερε κατόπιν στην πανέμορφη περιοχή των Πρεσπών, με πρώτο σταθμό το χωριό Άγιος Γερμανός, όπου προσκυνήσαμε στον ναό του Αγίου Αθανασίου και είδαμε τον ναό του Αγίου Γερμανού.

Στη συνέχεια, επισκεφθήκαμε τον Άγιο Αχίλλειο και διασχίζοντας πεζοί ξυλογέφυρα πάνω από ένα σημαντικό υδροβιότοπο αντικρίζουμε τον ιερό ναό του Αγίου Αχιλλείου, ναό μεγάλης αρχαιολογικής αξίας. Σε κοντινή απόσταση υπάρχουν τα ερείπια ιερού ναού του Αγίου Γεωργίου.

Εδώ, δεν μπορέσαμε να μην δελεαστούμε και να αγοράσουμε όλοι σχεδόν τα φημισμένα φασόλια γίγαντες Καστοριάς.

Στη συνέχεια πήγαμε στο χωριό Ψαράδες, πλάι στη λίμνη Μεγάλη Πρέσπα που, περιβαλλόμενη από ψηλά χιονισμένα βουνά, γινόταν απίστευτα φαντασμαγορική.

Επόμενος σταθμός το παραδοσιακό χωριό Νυμφαίο, ένα από τα δέκα ομορφότερα χωριά της Ευρώπης, πού βρίσκεται σε υψόμετρο 1350 μέτρων. Το περιδιαβήκαμε και απολαύσαμε τον καφέ μας στα παραδοσιακά του καφενεία.

Το βράδυ είχαμε ελεύθερο χρόνο για ψώνια και φαγητό γύρω από τη λίμνη στην όμορφη Καστοριά. Που και που αντικρίζαμε κύκνους και πάπιες να χαίρονται τα ήσυχα νερά της λίμνης που λαμπίριζαν από τα φώτα της πόλης που καθρεπτίζονταν στην επιφάνειά της.

Το Σάββατο, 19 Νοεμβρίου 2016, αφήνοντας τη μαγευτική Καστοριά και τη λίμνη της, φτάσαμε μέσω Γρεβενών και Καλαμπάκας στην Άρκιτσα Φθιώτιδας και περάσαμε στην Αιδηψό Ευβοίας, με προορισμό την ιερά Μονή Οσίου Δαβίδ, απόληξη της προσκυνηματικής εκδρομής μας.

Φτάσαμε στην ιερά Μονή στις πέντε το απόγευμα και, αφού τακτοποιηθήκαμε στους ξενώνες, συμμετείχαμε στον κατανυκτικό Εσπερινό και προσκυνήσαμε στον τάφο του οσίου Γέροντος Ιακώβου.

Την Κυριακή, 20 Νοεμβρίου 2016, πλήθος κόσμου κατέφθασε στην ιερά Μονή, τόσο για να μετάσχουν στη Θεία Λειτουργία, όσο και να παραστούν στο ετήσιο μνημόσυνο του Γέροντος Ιακώβου.

Όλοι οι παρευρισκόμενοι, τόσο το Σάββατο, όσο και την Κυριακή στο μνημόσυνο, έτυχαν φιλοξενίας, δείπνου και γεύματος από τη Μονή.

Αναχωρήσαμε μετά το γεύμα από τη Μονή, έχοντας μαζί μας τις ευχές και ευλογίες του αγίου Γέροντος Ιακώβου, κατευθυνόμενοι προς Αθήνα. Είχαμε σταθμό στο χωριό Προκόπι για προσκύνημα του άφθαρτου σώματος του αγίου Ιωάννου του Ρώσου. Μια Παράκληση, που τελέσαμε στον άγιο, έδωσε βαθειά ευλογία στον καθένα μας αλλά και στους πάσχοντες αδελφούς μας.

Επόμενη στάση ήταν τα Ψαχνά, για προσκύνημα στην ιερά Μονή Μακρυμάλλη. Προσκυνήσαμε τα τίμια λείψανα του Η τιμία κάρα του Αγίου Παρθενίου, ιερά μονή Μακρυμάλλη (2016)αγίου Παρθενίου, επισκόπου Λαμψάκου, που έχει την ειδική χάρη θεραπείας του καρκίνου, και κάναμε Παράκληση.

Φτάσαμε αργά το απόγευμα στην Αθήνα και τακτοποιηθήκαμε στα δωμάτια του ξενοδοχείου. Σκορπιστήκαμε όλοι στην πλατεία Συντάγματος για βόλτα και φαγητό.

Τη Δευτέρα, 21 Νοεμβρίου 2016, τελευταία μέρα της εκδρομής, ημέρα των Εισοδίων της Θεοτόκου, εκκλησιαστήκαμε στην ιερά Μονή Αγίου Εφραίμ στη Νέα Μάκρη, όπου προσκυνήσαμε τα ιερά λείψανα του αγίου Εφραίμ και τον τάφο της αγιασμένης Γερόντισσας Μακαρίας, στην οποία αποκαλύφθηκε ο άγιος και αυτή με τη σειρά της τον φανέρωσε στην Εκκλησία.

Αργά το βράδυ αφιχθήκαμε στη Νήσο των Αγίων, την ευλογημένη μας πατρίδα Κύπρο, μεστοί ευλογιών και ευχάριστων αναμνήσεων.

Δοξάζουμε τον Πανάγαθο Θεό για την επιτυχή έκβαση της εκδρομής σε ένα υπέροχο ηλιόλουστο καιρό. Εκφράζουμε ακόμη, και από τη θέση τούτη, τις εκ βαθέων ευχαριστίες μας στον Πανιερώτατο Μητροπολίτη μας κ. Νεόφυτο, στην οργανωτική επιτροπή της εκδρομής, Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη π. Ιάκωβο Καλογήρου, Πρωτοπρεσβύτερο π. Χριστόφορο Δημητρίου και Διάκονο π. Φοίβο Παναγιώτου, στους Ηγουμένους και Ηγουμένες, Μοναχές και Μοναχούς, που μας φιλοξένησαν, στους οδηγούς μας, που ήταν άψογοι επαγγελματίες, το Πρακτορείο TroodosTravelκαι τον κ. Ανδρέα Χριστοφόρου για την άρτια οργάνωση, ξενάγηση και συνεργασία του.