Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 26-30 Αυγούστου 2017.

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 26-30 Αυγούστου 2017.

Η Α.Μ. ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ. Θεόδωρος το Σάββατο, 26 Αυγούστου 2017, επ’ ευκαιρία της εορτής του Αγίου Φανουρίου, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Αγίου Σάββα στη Λευκωσία.

Η Α.Μ. ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ. Θεόδωρος και η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομος, την Κυριακή, 27 Αυγούστου 2017, θα προστούν του Αρχιερατικού Συλλειτούργου, που θα τελεστεί στον Ιερό Ναό Αγίου Νικολάου της Στέγης στην Κακοπετριά, επ’ ευκαιρία του Προγράμματος Νέων των Ορθοδόξων Εκκλησιών Μέσης Ανατολής.

Η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ. κ. Χρυσόστομος τη Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου στη Λευκωσία.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος την Κυριακή, 27 Αυγούστου 2017, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Φανουρίου στην Αραδίππου.  Την Τρίτη, 29 Αυγούστου 2017, το πρωΐ, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου στη Λευκωσία.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Νεαπόλεως κ. Πορφύριος τη Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Τιμίου Προδρόμου στον Άγιο Ιωάννη Μαλούντας.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος την Κυριακή, 27 Αυγούστου 2017, θα λειτουργήσει και κηρύξει στο Παρεκκλήσιον Αγίου Χαραλάμπους Νέου Χωριού Κυθρέας στην Αγλαντζιά, όπου οι εκτοπισμένοι κάτοικοι του Νέου Χωριού Κυθρέας θα εορτάσουν εκ μεταθέσεως τον Τίμιο Πρόδρομο. Τη Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2017, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο Πλατύ Αγλαντζιάς, όπου φυλάσσεται το ιερό εικόνισμα του Τιμίου Προδρόμου από την ομώνυμη ενορία της Άσσιας και οι εκτοπισμένοι Ασσιώτες τιμούν τον Άγιο Ιωάννη τον Πρόδρομο. Την επομένη, ανήμερα της εορτής, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον ίδιο ιερό Ναό. Την Τετάρτη, 30 Αυγούστου 2017, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο συνοικισμό Στροβόλου 3, όπου οι εκτοπισμένοι κάτοικοι του Έξω Μετοχίου θα εορτάσουν την Παναγία των Παίδων. Την επομένη, ανήμερα της εορτής, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον ίδιο ιερό Ναό.

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,

23 Αυγούστου 2017.

********************

Αποστολικό Ανάγνωσμα: ΠΡΟΣ Α’ ΚΟΡΙΝΘΙΟΥΣ ΙΕ’ 1-11

Ἀδελφοί, γνωρίζω ὑμῖν τὸ εὐαγγέλιον ὃ εὐηγγελισάμην ὑμῖν, ὃ καὶ παρελάβετε, ἐν ᾧ καὶ ἑστήκατε, δι᾿ οὗ καὶ σῴζεσθε, τίνι λόγῳ εὐηγγελισάμην ὑμῖν εἰ κατέχετε, ἐκτὸς εἰ μὴ εἰκῆ ἐπιστεύσατε. Παρέδωκα γὰρ ὑμῖν ἐν πρώτοις ὃ καὶ παρέλαβον, ὅτι Χριστὸς ἀπέθανεν ὑπὲρ τῶν ἁμαρτιῶν ἡμῶν κατὰ τὰς γραφάς, καὶ ὅτι ἐτάφη, καὶ ὅτι ἐγήγερται τῇ τρίτη ἡμέρᾳ κατὰ τὰς γραφάς, καὶ ὅτι ὤφθη Κηφᾷ, εἶτα τοῖς δώδεκα· ἔπειτα ὤφθη ἐπάνω πεντακοσίοις ἀδελφοῖς ἐφάπαξ, ἐξ ὧν οἱ πλείους μένουσιν ἕως ἄρτι, τινὲς δὲ καὶ ἐκοιμήθησαν· ἔπειτα ὤφθη ᾿Ιακώβῳ, εἶτα τοῖς ἀποστόλοις πᾶσιν· ἔσχατον δὲ πάντων ὡσπερεὶ τῷ ἐκτρώματι ὤφθη κἀμοί. Ἐγὼ γάρ εἰμι ὁ ἐλάχιστος τῶν ἀποστόλων, ὃς οὐκ εἰμὶ ἱκανὸς καλεῖσθαι ἀπόστολος, διότι ἐδίωξα τὴν ἐκκλησίαν τοῦ Θεοῦ· χάριτι δὲ Θεοῦ εἰμι ὅ εἰμι· καὶ ἡ χάρις αὐτοῦ ἡ εἰς ἐμὲ οὐ κενὴ ἐγενήθη, ἀλλὰ περισσότερον αὐτῶν πάντων ἐκοπίασα, οὐκ ἐγὼ δέ, ἀλλ᾿ ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σὺν ἐμοί. Εἴτε οὖν ἐγὼ εἴτε ἐκεῖνοι, οὕτω κηρύσσομεν καὶ οὕτως ἐπιστεύσατε.

Απόδοση στην Νεολληνική

Αδελφοί, σας θυμίζω το χαρμόσυνο μήνυμα που σας έφερα με το κήρυγμά μου. Αυτό το μήνυμα το δεχτήκατε, σ’ αυτό παραμείνατε σταθεροί, μ’ αυτό και σώζεστε, αν βέβαια μένετε προσκολλημένοι σ’ αυτό, με το νόημα που σας το κήρυξα∙ εκτός εάν μάταια πιστέψατε. Σας παρέδωσα τη διδασκαλία που είχα κι εγώ παραλάβει και που έχει πρωταρχική σημασία: ότι δηλαδή ο Χριστός πέθανε, σύμφωνα με τις Γραφές, για τις αμαρτίες μας∙ ότι ενταφιάστηκε και ότι, σύμφωνα με τις Γραφές αναστήθηκε την τρίτη ημέρα και ότι εμφανίστηκε στον Κηφά, έπειτα στους Δώδεκα. Έπειτα εμφανίστηκε σε περισσότερους από πεντακόσιους αδελφούς συγχρόνως, από τους οποίους μερικοί πέθαναν, οι περισσότεροι όμως είναι ακόμα στη ζωή. Έπειτα εμφανίστηκε στον Ιάκωβο, έπειτα σε όλους τους αποστόλους. Τελευταία από όλους, εμφανίστηκε και σ’ εμένα σαν σε έκτρωμα. Γιατί εγώ πραγματικά είμαι ο τελευταίος ανάμεσα σε όλους τους αποστόλους∙ εγώ δεν είμαι άξιος ούτε να ονομάζομαι απόστολος, γιατί καταδίωξα την εκκλησία του Θεού. Με τη χάρη όμως του Θεού έγινα αυτό που έγινα∙ κι αυτή η χάρη προς εμένα δεν υπήρξε άκαρπη: εργάστηκα περισσότερο απ’ όλους τουςαποστόλους, όχι βέβαια εγώ, αλλά η χάρη του Θεού που με συνοδεύει. Είτε εγώ, λοιπόν, είτε εκείνοι, αυτά κηρύττουμε και αυτά πιστέψατε.

 

Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΙΘ’ 16-26

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, νεανίσκος τις προσῆλθε τῷ Ἰησοῦ, γονυπετῶν αὐτῷ καὶ λέγων· Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ἀγαθὸν ποιήσω ἵνα ἔχω ζωὴν αἰώνιον; Ὁ δὲ εἶπεν αὐτῷ· τί με λέγεις ἀγαθόν; Οὐδεὶς ἀγαθὸς εἰ μὴ εἷς ὁ Θεός. Εἰ δὲ θέλεις εἰσελθεῖν εἰς τὴν ζωήν, τήρησον τὰς ἐντολάς. Λέγει αὐτῷ· ποίας; Ὁ δὲ ᾿Ιησοῦς εἶπε· τὸ οὐ φονεύσεις, οὐ μοιχεύσεις, οὐ κλέψεις, οὐ ψευδομαρτυρήσεις, τίμα τὸν πατέρα καὶ τὴν μητέρα, καὶ ἀγαπήσεις τὸν πλησίον σου ὡς σεαυτόν. Λέγει αὐτῷ ὁ νεανίσκος· πάντα ταῦτα ἐφυλαξάμην ἐκ νεότητός μου· τί ἔτι ὑστερῶ; Ἔφη αὐτῷ ὁ ῾Ιησοῦς· εἰ θέλεις τέλειος εἶναι, ὕπαγε πώλησόν σου τὰ ὑπάρχοντα καὶ δὸς πτωχοῖς, καὶ ἕξεις θησαυρὸν ἐν οὐρανῷ, καὶ δεῦρο ἀκολούθει μοι. Ἀκούσας δὲ ὁ νεανίσκος τὸν λόγον ἀπῆλθε λυπούμενος· ἦν γὰρ ἔχων κτήματα πολλά. ῾Ο δὲ ᾿Ιησοῦς εἶπε τοῖς μαθηταῖς αὐτοῦ· ἀμὴν λέγω ὑμῖν ὅτι δυσκόλως πλούσιος εἰσελεύσεται εἰς τὴν βασιλείαν τῶν οὐρανῶν. Πάλιν δὲ λέγω ὑμῖν, εὐκοπώτερόν ἐστι κάμηλον διὰ τρυπήματος ραφίδος διελθεῖν ἢ πλούσιον εἰς τὴν βασιλείαν τοῦ Θεοῦ εἰσελθεῖν. Ἀκούσαντες δὲ οἱ μαθηταὶ αὐτοῦ ἐξεπλήσσοντο σφόδρα λέγοντες· τίς ἄρα δύναται σωθῆναι; Ἐμβλέψας δὲ ὁ ᾿Ιησοῦς εἶπεν αὐτοῖς· παρὰ ἀνθρώποις τοῦτο ἀδύνατόν ἐστι, παρὰ δὲ Θεῷ πάντα δυνατά ἐστι.

Απόδοση στην Νεολληνική

Εκείνο τον καιρό, κάποιος νεαρός πλησίασε τον Ιησού, γονάτισε μπροστά του και είπε: «Αγαθέ Διδάσκαλε, τι καλό να κάνω για ν’ αποκτήσω αιώνια ζωή;» Ο Ιησούς του είπε: «Γιατί με ονομάζεις αγαθό; Κανένας δεν είναι αγαθός, παρά μόνο ένας, ο Θεός. Αν θέλεις πάντως να μπεις στη ζωή, τήρησε τις εντολές». «Ποιές;» του λέει. Κι ο Ιησούς είπε: «Το μη σκοτώσεις, μη μοιχεύσεις, μην κλέψεις, μην ψευδομαρτυρήσεις, τίμα τον πατέρα και τη μητέρα σου και αγάπα τον πλησίον σου όπως τον εαυτό σου». «Όλα αυτά τα τηρώ από πολύ μικρός», του λέει ο νεαρός. «Σε τι ακόμα υστερώ;» Ο Ιησούς του απάντησε: «Αν θέλεις να γίνεις τέλειος, πήγαινε πούλησε τα υπάρχοντά σου και δώσε τα χρήματα στους φτωχούς, και θα έχεις θησαυρό κοντά στο Θεό∙ κι έλα να με ακολουθήσεις». Μόλις άκουσε την απάντηση ο νεαρός, έφυγε λυπημένος, γιατί είχε μεγάλη περιουσία. Τότε ο Ιησούς είπε στους μαθητές του: «Σας βεβαιώνω πως δύσκολα θα μπει πλούσιος στη βασιλεία του Θεού. Και σας το επαναλαμβάνω: Είναι ευκολότερο να περάσει καμήλα από βελονότρυπα, παρά να μπει πλούσιος στη βασιλεία του Θεού». Όταν τ’ άκουσαν οι μαθητές του, ένιωσαν μεγάλη κατάπληξη κι έλεγαν: «Τότε ποιος μπορεί να σωθεί;» Ο Ιησούς τους κοίταξε και είπε: «Αυτό είναι αδύνατο για τους ανθρώπους∙ για το Θεό όμως όλα είναι δυνατά».

********************

ΚΥΡΙΑΚΗ 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2017 – ΙΒ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ

(Ματθ. ιθ΄ 16-26) (Α΄ Κορ. ιε΄ 1-11)

Ο αυθεντικός πλούτος

«Ήν γαρ έχων κτήματα πολλά»

Το διάλογο του Χριστού με ένα Ιουδαίο άρχοντα, μάς μεταφέρει ο ευαγγελιστής Ματθαίος. Ο διάλογος αυτός αποκαλύπτει ότι ο Χριστός δεν ζητά από εμάς απλώς την τήρηση κάποιων εντολών, αλλά απαιτεί την πλήρη αποδέσμευσή μας από εκείνα που μας κρατούν προσδεμένους στη γη. Τα υλικά αγαθά προσφέρονται από τον Θεό στους ανθρώπους για χρήση και ευχαριστία προς τον Δημιουργό.

Πλούσιοι και φτωχοί

Στην Καινή Διαθήκη η διάκριση των ανθρώπων σε πλούσιους και φτωχούς γίνεται με βάση όχι την οικονομική ή την κοινωνική τους θέση, αλλά εξαρτάται από την τοποθέτησή τους απέναντι στον Θεό και το θέλημά Του. Φτωχοί είναι όσοι δεν έχουν οικονομικά αγαθά. Στηρίζουν όμως την ελπίδα και τα πάντα στον Θεό. Αντίθετα, πλούσιοι είναι όσοι διαθέτουν αφθονία οικονομικών μέσων. Αυτοί στηρίζονται στα αγαθά τους και ξεχνούν τον Θεό. Επιπλέον, οι πλούσιοι έχουν την ψευδαίσθηση της αυτάρκειας. Είναι δέσμιοι του κόσμου και δούλοι του φόβου της φθοράς και του θανάτου. Γι’ αυτό και οι φτωχοί μακαρίζονται από τον Χριστό ως κληρονόμοι της βασιλείας του Θεού, ενώ οι πλούσιοι ταλανίζονται. Στην Εκκλησία ο πνευματικός πλούτος παραμερίζει ουσιαστικά τα υλικά αγαθά. Όχι βέβαια με την έννοια της απόρριψης, αφού συνιστούν προσφορά της αγάπης του Θεού στον άνθρωπο προκειμένου αυτός να γίνει σωστός διαχειριστής τους. Ο μεγάλος ακριβώς κίνδυνος είναι ο άνθρωπος να καταστεί δέσμιος των υλικών αγαθών, με όλα τα τραγικά επακόλουθα.

Καταδίκη του πλούτου

Καμιά άλλη κακία δεν κατακρίθηκε από τον Χριστό τόσο αυστηρά όσο η αγάπη προς τον πλούτο. Η κατάκριση αυτή δεν αποβλέπει απλά στην καταπολέμηση της κοινωνικής αδικίας. Αφορά κυρίως στην απελευθέρωση του ανθρώπου από τη δουλεία του κόσμου.

Η χριστιανική ζωή, ως ζωή απόλυτης ελευθερίας, απαιτεί αποδέσμευση από τη δυναστεία του πλούτου, ο οποίος υποτάσσει τον άνθρωπο στην ύλη και το χρήμα. Η κατοχή υλικού πλούτου αιχμαλωτίζει τον άνθρωπο και τον εμποδίζει να εισέλθει στη Βασιλεία του Θεού, όπως μας διαβεβαιώνει ο ίδιος ο Κύριος. Αντίθετα, ο πόθος του πλούτου της Βασιλείας του Θεού οδηγεί στην αποδέσμευση του ανθρώπου από κάθε βιοτική μέριμνα και εισαγωγή του στο χώρο της αληθινής ελευθερίας. Σ’ αυτή τη διάσταση, η ύπαρξή του εγκεντρίζεται στον αληθινό πλούτο της ζωής.

Ιδιοκτησία και πλεονεξία

Κατά τον άγιο Συμεών το Νέο Θεολόγο, η ιδιοκτησία είναι φαινόμενο που δημιουργήθηκε από την πλεονεξία. Όλα τα πράγματα, λέει η μεγάλη αυτή πατερική μορφή, είναι κοινά για όλους τους ανθρώπους, όπως ακριβώς το φως και ο αέρας που αναπνέουμε. Όσοι διακατέχονται από πλεονεξία δεν είναι στην πραγματικότητα κύριοι της ιδιοκτησίας τους, αλλά δούλοι και δέσμιοί της. Επιπλέον είναι φοβερά κατακριτέοι γιατί κατακρατούν υπό μορφή ιδιοκτησίας αγαθά που δεν τους ανήκουν και τα στερούν από συνανθρώπους τους που βρίσκονται σε ένδεια.

Σωστός οικονόμος

Ο άνθρωπος, σύμφωνα με την πατερική σοφία, είναι οικονόμος και όχι κύριος των υλικών αγαθών. Η επιθυμία του πλούτου δημιουργεί στον άνθρωπο πνευματικά ελλείμματα. Δεν του επιτρέπει να καρποφορήσει στην πίστη και τον οδηγεί σε πνευματική νέκρωση, όπως μας βεβαιώνει η αλήθεια του Ευαγγελίου. Όπως παρατηρεί ο Κλήμης ο Αλεξανδρέας, πλούσιος δεν είναι όποιος κατέχει, αλλά όποιος μεταδίδει «και η μετάδοσις τον μακάριον, ουχ η κτήσις δείκνυσιν».

Αγαπητοί αδελφοί, η προτροπή που πηγάζει από την ευαγγελική περικοπή είναι να αρνηθούμε κάθε εξάρτηση από τα υλικά αγαθά. Σε όποια κατάσταση κι αν βρισκόμαστε, επιβάλλεται να επιδιώκουμε τον αληθινό πλούτο που πηγάζει από τη δυνατότητα να εμπιστευόμαστε τον εαυτό μας στο θέλημα και την αγάπη του Θεού. Μόνο τότε θα αισθανόμαστε κάτοχοι του πιο αυθεντικού πλούτου στη ζωή. Θα είμαστε πραγματικά πλούσιοι και άρχοντες στο μεγαλείο της αγάπης του Χριστού και της Εκκλησίας Του.

 

Χριστάκης Ευσταθίου, Θεολόγος

Print Friendly, PDF & Email

Share this post