Η πορεία προς τo Πάθος και την Ανάσταση

Η πορεία προς τo Πάθος και την Ανάσταση

Η Είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα σηματοδοτεί την αρχή της Μεγάλης Εβδομάδας. Τη σημασία της νηστείας και το μήνυμα της Μεγάλης Εβδομάδας αναδεικνύει μέσω συνέντευξής του στη «Σημερινή» ο Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος.
«Η Ανάσταση του Κυρίου είναι πραγματικό γεγονός. Θανατώθηκε ο θάνατος με τον θεληματικό, εκούσιο θάνατο του Χριστού. Καταλύθηκε το κράτος του θανάτου. Πλέον δεν υπάρχουν νεκροί, αλλά κεκοιμημένοι. Πλέον οι ψυχές των ανθρώπων είναι αναστημένες»

Κυριακή των Βαΐων η σημερινή. Μέρα χαράς πριν από το Θείο δράμα και ο Ορθόδοξος Χριστιανισμός της Κύπρου εισέρχεται στην Εβδομάδα των Παθών. Κατά την ημέρα αυτή εορτάζεται η ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Ιησού Χριστού στα Ιεροσόλυμα, όπου, κατά τους συγγραφείς των Ιερών Ευαγγελίων, οι Ιουδαίοι Tον υποδέχθηκαν κρατώντας βάια ή βάγια (κλάδους φοινίκων). Η μεγαλύτερη γιορτή της Χριστιανοσύνης, το Πάσχα και η Ανάσταση του Κυρίου μας, φέρνει αγάπη και φως στις ψυχές όλων των πιστών.

Μιλώντας στην εφημερίδα «Σημερινή» της Κυριακής, ο Επίσκοπος Μεσαορίας Γρηγόριος εξηγεί το νόημα της συμμετοχής των χριστιανών στη νηστεία, εξομολόγηση και Θεία Κοινωνία. Όπως αναφέρει, η ακολουθία του Νυμφίου μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη είναι μια έξοχη ευκαιρία να διδαχθούμε όλη τη σωτηριώδη διδασκαλία μέσα από τα ψαλλόμενα και αναγιγνωσκόμενα από την Αγία Γραφή, με κορύφωση την Ανάσταση.

Θεοφιλέστατε, ποια είναι η σημασία της νηστείας στη ζωή του χριστιανού και ιδιαίτερα του 50ημέρου; Πόσο ωφελεί τους πιστούς η πνευματική αυτή άσκηση;

Η νηστεία είναι η ελεύθερη κίνηση του ανθρώπου προς μίμηση της ασκητικής πορείας του Θεανθρώπου Ιησού Χριστού και όλων των Αγίων ανθρώπων που τον ακολουθούν πιστά. Συνεπώς, η νηστεία δεν αφορά μόνο την αποφυγή κάποιων συγκεκριμένων τροφών. Δεν είναι απλώς πρόγραμμα διατροφής. Η νηστεία δεν είναι από μόνη της αρετή.

Η πνευματική νηστεία (υλική, σωματική, διατροφική) σκοπό έχει να μας οδηγήσει στην απόκτηση των αρετών ή και τον πολλαπλασιασμό αυτών, οι οποίες είναι καρπός του Αγίου Πνεύματος.

Ολόκληρο το χρονικό διάστημα των 70 ημερών του Τριωδίου και όχι μόνο των 50 ημερών της νηστείας, σκοπό έχει να μας οδηγήσει σταδιακά στο Άγιο Πάσχα, στη Θεία Λειτουργία της Ανάστασης, που τελείται τα μεσάνυκτα του Μεγάλου Σαββάτου προς την Κυριακή.

Οι 50 ημέρες νηστείας αθροίζονται με τον ακόλουθο τρόπο: από την Καθαρή Δευτέρα μέχρι την Παρασκευή προ της Εγέρσεως του Λαζάρου είναι σύνολο 40 ημέρες. Προσθέτουμε την Τετάρτη και την Παρασκευή πριν από την Κυριακή της Απόκρεω, οι οποίες είναι αυστηρής νηστείας. Τέλος, προσθέτουμε τις 8 ημέρες από το Σάββατο του Λαζάρου μέχρι και το Μεγάλο Σάββατο και έτσι κλείνει ο κύκλος των 50 ημερών νηστείας.

Ξεκινούμε το χρονικό αυτό διάστημα με την αρετή της ταπείνωσης, την οποία μας διδάσκει ο Τελώνης της παραβολής και φθάνουμε στην Άκρα ταπείνωση και στο εκούσιο πάθος του Σωτήρος Χριστού, κατά τη Μεγάλη Εβδομάδα. Το Τριώδιο χαρακτηρίζεται ως μικρογραφία της όλης ζωής του ορθόδοξου χριστιανού. Ημέρα ή ημέρες νηστείας υπάρχουν και σε αλλά χρονικά διαστήματα κατά τη διάρκεια του έτους.

Σήμερα εορτάζουμε την είσοδο του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Στην πατρίδα μας ονομάζεται Κυριακή της ελιάς, τι σηματοδοτεί;

Όπως είπαμε, με το Σάββατο του Λαζάρου εισερχόμαστε στο τρίτο και τελευταίο τμήμα του Τριωδίου. Πριν από τη δική Του τριήμερη Ανάσταση, ο Χριστός ανέστησε τον φίλο Του τον 4ήμερο Λάζαρο, προτυπώνοντας έτσι την κοινή ανάσταση των ανθρώπων.

Στην πατρίδα μας σήμερα, κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, οι πιστοί μεταφέρουν διάφορα κλαδιά δένδρων και ιδιαιτέρως ελιάς, τα οποία μετά την ανάγνωση της ευχής των Βαΐων, οι πιστοί αυθημερόν χρησιμοποιούν στο λιβανιστήρι και θυμιάζουν στο σπίτι τους ή τα διατηρούν στον ναό μέχρι της Αναλήψεως και τότε τα μεταφέρουν στο σπίτι τους.

Από το βράδυ της Κυριακής των Βαΐων καλούμαστε με τον Όρθρο της Μεγάλης Δευτέρας να βιώσουμε συνοπτικά και συμπυκνωμένα όλη τη διδασκαλία της Εκκλησίας.

Με άλλα λόγια, η ακολουθία του Νυμφίου μέχρι τη Μεγάλη Τετάρτη είναι μια έξοχη ευκαιρία να διδαχθούμε όλη τη σωτηριώδη διδασκαλία μέσα από τα ψαλλόμενα και αναγιγνωσκόμενα από την Αγία Γραφή. Οι πρωινές ακολουθίες τελούνται από το προηγούμενο βράδυ για λόγους πρακτικούς, για να μπορούν οι πιστοί να μετέχουν.

Καλούμαστε να συμπορευθούμε, για να συναναστηθούμε πνευματικά, απαλλαγμένοι απ’ ό,τι μάς κρατά αποστασιοποιημένους και με τον Θεό και μεταξύ μας.

Ποιο το μήνυμα της Αγίας Μεγάλης Εβδομάδας για τον σημερινό άνθρωπο και τι συμβολίζει η κάθε μέρα;

Το μήνυμα των ημερών αυτών δεν είναι ούτε επετειακό ούτε μεμονωμένο από την όλη καθημερινή ζωή των πιστών. Η λειτουργική ζωή της Εκκλησίας μάς βοηθά να ζούμε καθημερινά την όλη ιστορική πορεία του Σωτήρος Χριστού, τη διδασκαλία, τα θαύματα, την προδοσία, το πάθος, τον Σταυρό, τον εκούσιο θάνατο, το τριήμερο κήρυγμα στον Άδη και την Ανάσταση και κατόπιν την Ανάληψη της ανθρώπινης φύσης αναστημένης και θεωμένης στα δεξιά του Θεού και Πατρός και ασφαλώς την αποστολή του Αγίου Πνεύματος την ημέρα της Πεντηκοστής.

Με το Βάπτισμα και το Χρίσμα λαμβάνουμε την ειδική ευλογία και την ευθύνη. Όμως παραμένουμε πεπερασμένοι άνθρωποι και ζητούμε τη συγχώρεση Του τέλειου Θεανθρώπου Ιησού Χριστού, για τα δικά μας λάθη και τη δική μας κατά χάριν θέωση. Συνεπώς, χρειάζεται εγρήγορση και άσκηση για να βιώσουμε πραγματικά και όχι απλά συναισθηματικά. Να ζήσουμε την αγάπη του Θεού με την έκφραση της δικής μας αγάπης και συγχώρεσης απροσωπόληπτα προς τον κάθε άνθρωπο.

Είναι σημαντικό να προβαίνουμε σε εξομολόγηση και Θεία Κοινωνία την Εβδομάδα των Παθών;

Η συμμετοχή μας, κληρικών και λαϊκών, στις αγιαστικές πράξεις της Εκκλησίας είναι και αναγκαία και χρήσιμη. Αρκεί να γίνονται με φειδώ και διάκριση. Όπως αναφέραμε ήδη, η σχέση του πιστού με τον Πανάγιο Τριαδικό Θεό δεν είναι επετειακή, αλλά ουσιαστική και σταθερή. Ο άνθρωπος αποφασίζει ελεύθερα να αναλάβει τις ευθύνες του για τη σωτηρία του, δηλαδή τη διάσωση της εικόνας του Θεού που κουβαλά, ως ναός του Αγίου Πνεύματος.

Τι σημαίνει η Ανάσταση του Κυρίου μας και πώς είναι εφικτό να φέρει την αληθινή λύτρωση στις ψυχές μας;

Η Ανάσταση του Κυρίου είναι πραγματικό γεγονός. Θανατώθηκε ο θάνατος με τον θεληματικό, εκούσιο θάνατο του Χριστού. Καταλύθηκε το κράτος του θανάτου. Πλέον δεν υπάρχουν νεκροί, αλλά κεκοιμημένοι. Πλέον οι ψυχές των ανθρώπων είναι αναστημένες.

Η χαρά και το φως της Αναστάσεως πλημμύρισαν τα πάντα: τα επουράνια, τα επίγεια και τα καταχθόνια, αφού όλα στηρίζονται στην Ανάσταση.

Ζούμε τη δεύτερη συγκατάβαση του Υιού και Λόγου του Θεού και υιού του ανθρώπου. Η πρώτη με τη γέννα Του δια της Υπεραγίας Θεοτόκου, η δεύτερη με την κάθοδό Του μέχρι τον Άδη.

«Την ανάστασίν σου, Χριστέ Σωτήρ, Άγγελοι υμνούσιν εν ουρανοίς, και ημάς τους επί Γης καταξ?ωσον εν καθαρά καρδί? σε δοξάζειν»

Ζητούμε να μας αξιώσει και αυτές τις άγιες ημέρες και πάντα με καθαρή καρδιά να τον δοξολογούμε και να τον ευχαριστούμε, με την τήρηση των εντολών του Αναστημένου Σωτήρος μας.

Στις κατεχόμενες ενορίες μας

Γνωρίζουμε ότι μεταξύ των ευθυνών που σας ανέθεσε η Εκκλησία είναι και η ανασύσταση των Εκκλησιαστικών Επιτροπών των τουρκοκρατούμενων ενοριών της Ιεράς Αρχιεπισκοπής. Πώς βιώνουν οι εκτοπισμένοι μας τις άγιες ετούτες ημέρες;

Ευχαριστώ για το ερώτημά σας. Πράγματι η ανάθεση από τον Μακαριότατο εις εμέ της ευθύνης των Εκκλησιαστικών Επιτροπών των κατεχομένων Ενοριών μας είναι ευλογία και μπορώ να πω μια τεράστια πρόκληση.

Η γνωριμία με τους εκτοπισμένους μας και τα παιδιά τους, με την κατεχόμενη γη μας και τις εκκλησίες μας είναι μια εξαιρετική εμπειρία.

Γιορτάζουμε όλοι μαζί, όλα τα οργανωμένα σύνολα, όλες τις εορτές μας. Ακόμη και του τελευταίου εξωκκλησιού. Όποτε είναι δυνατόν, λειτουργούμε τις εκκλησίες μας και τελούμε τις εορτές και τα μνημόσυνα στα κατεχόμενα κάτω από τις γνωστές συνθήκες.

Η Εκκλησία μας έχει την ευχέρεια, με αγάπη, συγχώρεση και κατανόηση, να ενώνει και να συστεγάζει όλους τους διασκορπισμένους πρόσφυγές μας, μέχρι την ευλογημένη ημέρα της απελευθέρωσης και ανάστασης των ψυχών και της πατρίδας μας.

Οι εκτοπισμένοι μας ζουν και πεθαίνουν με τη σταύρωση και προσδοκώντας με βεβαιότητα την ανάσταση.

Θεοφιλέστατε, τι εύχεστε σε όλους μας και για τη νεολαία μας;

Αυτή είναι η ευχή μας για κάθε άνθρωπο και ιδιαίτερα τη νεολαία μας, που, παρά τους κινδύνους, πειρασμούς και ποικίλες σειρήνες που προσπαθούν να συσκοτίσουν την αλήθεια, να παραμένουν αφοσιωμένοι στην Αγία μας Ορθόδοξο Εκκλησία και προσηλωμένοι στην αγάπη του Εσταυρωμένου και Αναστημένου Ιησού Χριστού.

«Σήμερον η χάρις του Αγίου Πνεύματος, ημάς συνήγαγε, και πάντες αίροντες, τον Σταυρόν σου λέγομεν, Ευλογημένος ο ερχόμενος, εν ονόματι Κυρίου Ωσαννά εν τοις υψίστοις».

Εύχομαι η Χάρις του Παναγίου Πνεύματος να μας αξιώσει όλους, με ταπείνωση και συγχωρητικότητα, να βιώσουμε ιδιαίτερα την περίοδο αυτή τη χαρμολύπη, χαρά για την ευλογία, λύπη για τα λάθη μας, τα οποία συγχωρεί ο Σωτήρας μας Χριστός.

Ευχαριστούμε θερμά τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Μεσαορίας, κ. Γρηγόριο, ο οποίος ευρισκόμενος στην Kuala Lumpur, από τις 21 έως 28 Μαρτίου 2018, δέχθηκε να απαντήσει στα παραπάνω ερωτήματά μας. Ο Επίσκοπος αυτές τις ημέρες βρισκόταν σε εκκλησιαστική αποστολή, ως εκπρόσωπος της Αυτοκεφάλου Εκκλησίας μας, στην πρωτεύουσα της Μαλαισίας.

Της Άννας Μαρίας Ευτυχίου

Πηγή:sigmalive.com

Print Friendly

Share this post