Λαμπρά τα Ονομαστήρια του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου

Λαμπρά τα Ονομαστήρια του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου

Με τη δέουσα εκκλησιαστική ιεροπρέπεια και σεμνότητα, στον Καθεδρικό Ιερό Ναό του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου στη Λευκωσία, εόρτασε και φέτος τα ονομαστήριά του ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος, με την ευκαιρία της μνήμης του εν αγίοις πατρός ημών Γρηγορίου του Θεολόγου, Αρχιεπισκόπου Κωνσταντινουπόλεως.

Της ευχαριστηριακής Σύναξης προέστη ο Θεοφιλέστατος, συμπαραστατούμενος από τον ηγούμενο της Μονής Αρχαγγέλου Μιχαήλ Μοναγρίου Αρχιμ. Γεννάδιο Παπαδημητρίου, τον εορτάζοντα Αρχιμ. Γρηγόριο Μουσουρούλη, αρχιγραμματέα της Ιεράς Συνόδου, τον Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο της Ιεράς Μητροπόλεως Ταμασού και Ορεινής Αρχιμ. Νεκτάριο Μπακόπουλο, τον Ιδιαίτερο Γραμματέα του Αρχιεπισκόπου Αρχιμ. Τριφύλλιο Ονησιφόρου και άλλους κληρικούς, οι οποίοι προσέτρεξαν να συμπροσευχηθούν με τον Θεοφιλέστατο. Στο Ιερό Βήμα παρέστη και ο Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος.

Καλλίφωνοι ιεροψάλτες απέδωσαν με κατάνυξη και ευλάβεια τους ορισμένους από το τυπικό ύμνους, τόσο στην ορθρινή ακολουθία όσο και στη Θεία Λειτουργία, της οποίας προέστη ο Θεοφιλέστατος.

Κατά την ώρα του Κοινωνικού τον θείο λόγο κήρυξε ο Αρχιμ. π. Γρηγόριος Μουσουρούλης, ο οποίος με ιδιαίτερη γλαφυρότητα αναφέρθηκε στην πλήρη δοκιμασιών ζωή του μεγίστου αυτού αγίου και θεολόγου της Εκκλησίας μας.

Πριν την απόλυση, ο Θεοφιλέστατος προέστη του μνημοσύνου του μακαριστού Μητροπολίτου Κυρηνείας κυρού Γρηγορίου. Ο Θεοφιλέστατος  ευχαρίστησε όλους τους παρευρισκομένους, κληρικούς και λαϊκούς και ευθύς μετά τη Θεία Λειτουργία ο Θεοφιλέστατος δέχθηκε τις εγκάρδιες ευχές του Κλήρου και του λαού στο γραφείο του για υγεία, μακρότητα ημερών και πλούσιες τις θείες δυνάμεις, ώστε να διακονεί επί έτη πολλά την Εκκλησία και την Πατρίδα.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας θα δέχεται ευχές στο Γραφείο του, στην Ιερά Αρχιεπισκοπή, αμέσως μετά το τέλος της Θείας Λειτουργίας έως τις 12:00 το μεσημέρι. Το απόγευμα θα δέχεται ευχές από τις 15.30 έως τις 19.00.

Αρχιμ. Τριφύλλιος Ονησιφόρου,
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου

 


 

Ακολουθεί το κήρυγμα του Αρχιμ. π. Γρηγορίου Μουσουρούλη…

 

Μηνύματα ἀπό τόν Ἅγιο Γρηγόριο τόν Θεολόγο

 

«Ἐκ τῆς θεολογικῆς, καί ὑψηλῆς σοφίας σου, ἔμπλησόν μου τόν νοῦν τόν πτωχόν καί ταλαίπωρον, ὅπως ὑμνήσω τόν βίον σου, Πάτερ»

Τά λόγια αὐτά τοῦ ἱεροῦ ὑμνογράφου μεταποιώντας καί σέ δική μου προσευχή, τολμῶ, Θεοφιλέστατε Δέπσοτα, νά ἀτενίσω τό ὕψος τοῦ κατασκίου ὄρους, τοῦ θείου προσώπου τοῦ σήμερα ἑορταζομένου ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Θεολόγου, τοῦ γιοῦ  τῆς «ὀψιτόκου Σάρρας», τοῦ «νέου Σαμουήλ».

Τόν Γρηγόριο ἡ ἱστορία τόν ὀνόμασε «Θεο-λογίας πηγήν», «ποταμόν θείας γνώσεως» καί «θεῖον τοῦ Χριστοῦ στόμα». Σαγηνευμένοι ἀπό τήν ἱερή μορφή του· ζητώντας τή Χάρη τοῦ Θεοῦ καί τήν εὐλογία τοῦ ἰδίου τοῦ Ἁγίου, θά προσπαθήσουμε νά ἐντοπίσουμε κάποια μηνύματα ἀπό τή ζωή του.

****

«Ἐκ τῆς θεολογικῆς, καί ὑψηλῆς σοφίας σου, ἔμπλησόν μου τόν νοῦν τόν πτωχόν καί ταλαίπωρον, ὅπως ὑμνήσω τόν βίον σου, Πάτερ»

Ὁ ἅγιος Γρηγόριος  γεννήθηκε στήν Ἀριανζό τῆς Καππαδοκίας. Ἀπό τήν  ἴδια πόλη πέταξε στόν οὐρανό νά συναντήσει Ἐκεῖνον πού ἀγάπησε καί ὑπηρέστησε μέ πιστότητα σ᾽ὅλη του τή ζωή. Τόν μεγάλο Ἀρχιερέα Χριστόν.

Ὁ Γρηγόριος ἦρθε στόν κόσμο αὐτό στήν πιό κρίσιμη ὥρα τῆς πάλης τῶν δύο κόσμων. Τοῦ παλαι­οῦ τῆς εἰδωλολατρίας καί τοῦ νέου πού τόν ἔπλασε μέ τό Αἷμα Του πάνω στό Σταυρό τοῦ Γολγοθᾶ ὁ υἱ­ός τῆς Παρθένου.

Ψυχή γεμάτη εὐγένεια, προικισμένη μέ σκέψη λαμπερή, φαντασία μέ γιγάντια φτερά, μέ καρδιά ὁλόκληρη μιά τρυφερή πηγή ποίησης καί λυρισμοῦ θά τολμήσει νά περπατήσει στά «ἴχνη τῆς ἀβύσσου». Δηλαδή θά ἐκζητήσει, ὅπως λέγει τό ἀπολυτίκιό του,  τά βάθη τοῦ Πνεύματος. Θά ἐπιχειρήσει νά εἰσδύσει μέ πνεῦμα συντετριμμένο καί καρδιά ταπεινή καί διάθεση μαθητείας, στά μυστήρια τοῦ Θεοῦ.

Μέ τά γιγάντια ἀετίσια φτερά του θά σελα­γή­σει στούς αἰθέρες τοῦ οὐρανοῦ, γιά νά προσ­κυνήσει τόν Θεό. Νά ἰδεῖ τό «κάλλιστον τῶν ὄν­των καί ὑψη­λότατον». Νά ἀνάψει ἀπ᾽αὐτό τήν ἀνθρώπινη λαμπά­δα, καί νά τήν μεταφέρει «θεω­μένη» στούς ἀδελ­φούς του.

Ὁ ἱερός Πατήρ ἔχοντας σαφή ἐπίγνωση τῆς ἀβύσσου πού χωρίζει τόν ἄνθρωπο ἀπό τόν Θεό, ἰλιγγιᾶ καί φρίττει ὅταν πρόκειται νά καταθέσει λόγο περί Θεοῦ. Γι᾽αὐτό καί ἐπιχειρεῖ, ὅπως καί οἱ ἄλλοι Πατέρες, νά προσεγγίσει τή θεία μεγαλειό­τητα μέ τρόπο ἀποφατικό. Καρπός αὐτῆς του τῆς προσπά­θειας εἶναι ὁ «Ὕμνος εἰς Θεόν». Ἕνα ποίημα πού μεταφέρει αὐτόν πού τό διαβάζει στό ἐπέκεινα τῆς ὕπαρξης τοῦ Θεοῦ, στά ἀπύθμενα βάθη τῆς θείας ἀπειρίας. «Ὤ, λέγει, ἐσύ πού εἶσαι πέρα καί πάνω ἀπό κάθε τί· τί ἄλλο μπορεῖ κανείς νά ψάλλει γιά σένα;  Πῶς ὁ λόγος νά σέ ὑμνήσει; ᾽Εσύ μέ κανένα λόγο δέν ὁρίζεσαι. Πῶς ὁ νοῦς νά σέ κατανοήσει; Ἐσύ εἶσαι ἀπρόσιτος στήν ἀν­θρώπινη σκέψη. Μόνος ἐσύ εἶσαι ἄρρητος. … Μόνος ἐσύ εἶσαι ἀκατανόητος. Ἐσύ πού δημιούρ­γησες ὅσα κατανοοῦνται. Διότι ἐσένα ὅλα ποθοῦν καί γιά σένα ὅλα πονοῦν…. Μέσα σέ σένα βρίσ­κονται ὅλα. Κι ἐσύ μέ ἕνα βλέμμα σου ἐποπτεύεις τά πάντα».

Ὁ Θεός, γιά τόν Θεολόγο Πατέρα, εἶναι «ὁ Ἕνας καί τά πάντα καί κανένας». Τό ὑπερπλεονάζον πλήρωμα τῆς ὑπάρξεώς Του ὑπερβαίνει κάθε μέτρο. Εἶναι ὁ Θεός ὁ «πάντων ἐπέκεινα».

Καί ταυτόχρονα εἶναι αὐτός γύρω ἀπό τόν Ὁποῖο καί μέσα στόν ὁποῖο βρίσκονται τά πάντα. Εἶναι τό τέλος καί ὁ σκοπός τῶν πάντων.

Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος μέ τόν ὕμνο του αὐτό μᾶς ἀποκαλύπτει κάτι τό συγκλονιστικό: Μᾶς λέγει ὅτι τόν Θεό, πού εἶναι πέρα καί πάνω ἀπό κάθε τι, «ἐπέκεινα πάντων», μποροῦμε νά τόν κλείνουμε μέσα μας, ἄν τό θέλουμε. Ἐκεῖνος τόν ἐπόθησε, τόν γνώρισε, τόν ἀγάπησε, τόν ὑπερασπίστηκε μέ τή ζωή καί τόν λόγο του σέ ὧρες κρίσιμες τῆς ἱστορίας. Αὐτό σημαίνει ὅτι καί κάθε πιστός πού ἔχει πόθο Θεοῦ καί εἶναι γνήσιος ἀναζητητής τῆς Ἀλήθειας, θά τήν βρεῖ τήν Μόνη Ἀλήθεια, τόν Τριαδικό Θεό καί θά τήν κλείσει στήν καρδιά του δῶρο ἀτίμητο καί μοναδικό. Ἄλλωστε ὁ Ἴδιος ὁ Χριστός μᾶς ἐβεβαίωσε πώς αὐτός πού ἀγαπᾶ τόν Υἱό, θά ἀγαπηθεῖ καί ἀπό τόν Πατέρα. Καί τότε «πρός αὐτόν ἐλευσόμεθα καί μονήν παρ᾽αὐτῷ ποιήσωμεν». Ὁ Θεός Πατήρ καί ὁ ἐνανθρωπήσας Υἱός του, ἄρα καί τό Πανάγιο Πνεῦμα, ἐφ᾽ὅσον ἑνιαία καί ἀδιαίρετος εἶναι ἡ Ζωοποιός Τριάς, θά κάμουν τήν ψυχή τοῦ ἀνθρώπου δικό τους κατοικητήριο. Ὑπάρχει με­γαλύτερη εὐλογία γιά τόν ἄνθρωπο, ἀδελφοί μου, ἀπό τό νά ἔχει τόν Θεόν μέσα του; Καί μπορεῖ νά ποθήσει κάτι περισσότερο ἀπ᾽αὐτό ὁ ἄνθρωπος;

*******

Ὅταν ὁ ἄνθρωπος γνωρίσει τόν Θεόν, ὅταν ἡ ὕπαρξή του γίνει κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ, τότε καθίσταται ἱκανός νά ἀναδεχθεῖ καί τίς μεγαλύτερες θυσίες μέ χαρά καί ἀγαλλίαση, ὅπως καί ὁ Ἅγιος Γρηγόριος.

Ὡς γνωστόν ὁ Ἅγιος Γρηγόριος μέ τούς περίφημους θεολογικούς λόγους του ἀνάστησε τήν Ὀρθοδοξία στήν Βασιλεύουσα. Κατά τήν ἐπι­θυμία τοῦ αὐτοκράτορα Θεοδοσίου συγκα­λεῖται τό 381 μ.Χ. ἡ Β´Οἰκουμενική Σύνοδος στήν Κων­σταντινούπολη. Ἡ προεδρεία της προσφέρ­θηκε στόν Γρηγόριο. Ὅταν  στήν πορεία τῶν ἐργασιῶν τέθηκε θέμα  κανονικότητας τοῦ Γρηγορίου, ὁ Ἅγιος ἔδειξε ὅλο τό μεγαλεῖο τῆς ψυχῆς του. Ἔδειξε ὅτι πράγματι ἡ ψυχή του ἦταν κατοικητή­ριο τοῦ Θεοῦ. Λεπτός καί εὐαίσθητος, ἀλλά καί ταπεινός, ὅπως ἦταν, δέν ἄντεχε νά βλέπει διαι­ρεμένη τήν Σύνοδο. Ξαφνικά ἀπό τήν προεδρική καθέδρα ἀπήγγειλε λόγους πού ἄφησαν  τούς συνέδρους ἔκπληκτους. Ἄν ἦταν αὐτός αἴτιος τῆς διαίρεσης, ἄς ἔπεφτε ὡς ἄλλος Ἰωνᾶς στήν θά­λασσα γιά νά παύσει ἡ τρικυμία. Ὁ περίφημος Συντακτήριος λόγος πού ἀπηύθυνε πρός τούς συνέδρους πρίν τήν ἀποχώρησή του, φανερώνει τό μεγαλεῖο τῆς  ψυχῆς του.  «Ἄνδρες συμποιμέ­νες τῆς ἱερᾶς ποίμνης τοῦ Χριστοῦ… εἰ… τι ὑμῖν ἐγώ τῆς διαστάσεως  αἴτιος… Θρόνου ἐξώσατε, πόλεως ἀπελάσατε, μόνο τήν ἀλήθειαν καί τήν εἰρήνην ἀγαπήσατε…»

Ἄφησεν ὁ πρωτόθρονος τῆς Ὀρθοδοξίας τόν πρῶτο θρόνο τῆς χριστιανωσύνης! Κι ἔφυγε!  Καί ἄφησε πίσω του ὅσους θέλουν νά ἐρίζουν γιά τά ἱερά. Τό μάθημα πού ἔδωσε εἶναι μοναδικό στούς αἰῶνες: Εἶναι ἀσυγκρίτως μεγαλύτερος ὅποιος ἔχει τήν ταπείνωση νά θυσιάζει τή δόξα του παρά ἐκεῖνος πού κάμνει πολλά καί μεγάλα, ὅταν δέν τοῦ τό ζητᾶ ὁ Θεός! Ἀλλοίμονο ἄν ἡ ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δέν βασιζόταν σέ τέτοιου εἴδους θυσίες.

Ἀθῶος ὁ ἅγιός μας, ἀμέτοχος σέ διαιρέσεις καί διχασμούς, προτιμᾶ νά μένει στό περιθώριο. Νά θυσιάζει τόν ἑαυτό του χάριν τῆς εἰρήνης καί τῆς ἑνότητας. Προτιμᾶ νά αὐτοεξορίζεται παρά νά ἐπιμένει καί νά ζητεῖ δικαίωση ἀπό τούς ἀνθρώπους. Ὑπάρχει πιό ἠχη­ρός λόγος περί Θεοῦ ἀπ᾽αὐτόν;

Ὤ, ἀδελφοί μου, ἄν τό μάθημα αὐτό τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου γινόταν βίωμα καί πράξη στή ζωή τοῦ καθενός ἀπό μᾶς! Πόσο πιό ὄμορφη καί εἰρηνική θά ἦταν ἡ ζωή μας; Πόσο καλύτερα θά ἦταν τά πράγματα γιά ἐμᾶς καί τούς ἄλλους, ἄν χάριν τῆς ἑνότητας καί τῆς ὁμόνοιας τῆς οἰκογένειας, τοῦ τόπου μας, προτιμούσαμε νά θυσιάζουμε τόν ἑαυτό μας!

*****

«Ἐκ τῆς θεολογικῆς, καί ὑψηλῆς σοφίας σου, ἔμπλησόν μου τόν νοῦν τόν πτωχόν καί ταλαίπωρον, ὅπως ὑμνήσω τόν βίον σου, Πάτερ»

Θεοφιλέστατε, ἀδελφοί μου, ὁ Ἅγιος Γρη­γόριος ὁ Θεολόγος, μέ τή ζωή καί τό ἔργο του γίνεται ὁδοδείκτης σ᾽ἐμᾶς τά μέλη τῆς Ὀρθό­δοξης Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ σέ χρόνους κατ᾽ ἐξοχήν κρίσιμους. Μᾶς λέγει ὅτι ὁ ἄνθρωπος ὁ μικρός καί πεπερασμένος, μπορεῖ νά μεγαλώσει τόσο, ὥστε νά χωρέσει μέσα του τόν ἄπειρο Θεό. Νά γίνει ἡ ψυχή του κατοικητήριο τοῦ Θε­οῦ, δηλαδή νά γίνει κῆπος ἀρετῶν καί πα­ρά­δεισος εὐτυχίας. Μᾶς γίνεται φωτεινός ὁδοδείκτης μέ τήν ταπείνωση καί τήν αὐτοθυσία του, ὥστε νά μπορέσουμε νά σπά­σουμε τά δεσμά τοῦ ἐγωϊσμοῦ, τοῦ ἀτομι­σμοῦ, τῆς αὐτοδικαίωσης καί αὐτοπροβολῆς. Εὔχεσθε, Θεοφιλέστατε, νά  ἀγωνιζό­μαστε  νά τόν ἀντι­γράφουμε στή ζωή μας. Σέ σᾶς, δέ, υἱικῶς εὐχό­μαστε ὁ Ἅγιος Θεός μέ τίς πρεσβεῖες τοῦ προ­στάτου σας Ἁγίου νά χαρίζει ἔτη πολλά, πλή­ρη χάριτος, ὥστε μέ τόν λόγο καί τά ἔργα σας, νά ἁρπάζετε ψυχές ἀπό τόν κόσμο καί νά τίς ὁδηγεῖτε στόν Θεό, στή βασιλεία τῶν Οὐρανῶν.

Print Friendly, PDF & Email

Share this post