Βυζαντινή τέχνη και μουσεία

Η εικόνα της Γέννησης του Ιησού Χριστού

Η εικόνα της Γέννησης του Χριστού μας στηρίζεται στη μαρτυρία της Αγίας Γραφής και την Παράδοση της Εκκλησίας μας, καθώς και στους εξαίσιους ύμνους της γιορτής. Ο αγιογράφος της Ορθόδοξης αναπαράστασης της Γέννησης έχει στο μυαλό του δύο στόχους. Να δείξει τo θεανθρώπινo πρόσωπο του Κυρίου μας, που σαρκώθηκε από το αμόλυντο σώμα της Παναγίας μας, και να φανερώσει την πανήγυρη που επιτελείται τόσο στον ουρανό, όσο και στη γη και γενικά όλη την κτίση, για το Δημιουργό της. (περισσότερα…)

Επίπονος αγώνας για τον επαναπατρισμό. Φεβρουάριο επιστρέφουν οι τοιχογραφίες του Αγ. Θεμωνιανού.

ΤΟΥ Α. ΒΙΚΕΤΟΥ Ο Παντοκράτορας του Αγίου Θεμωνιανού αναστηλώνεται και συντηρείται μετά τα “πάθη” του από την αποτοίχιση του στον βρετανικό οίκο Όβε Αρούπ. Χρειάστηκε πάνω από ενάμιση χρόνο επίμονης εργασίας για να φθάσουμε στο αίσιο αποτέλεσμα του επαναπατρισμού τον προσεχή Φεβρουάριο των πολύτιμων τοιχογραφιών του Αγίου Θεμωνιανού από το ομώνυμο εκκλησάκι του στη Λύση, που σύλησε ο διαβόητος Τούρκος αρχαιοκάπηλος Αidin Dikmen, o οποίος στα μέσα της δεκαετίας του 1960 είχε φυλακιστεί στην Τουρκία, αλλά λόγω ισχυρού μέσου αφέθηκε στη συνέχεια ελεύθερος. Την προσπάθεια επαναπατρισμού συντόνιζε προσωπικά ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος, [...]

Επαναπατρίζονται οι τοιχογραφίες 37 χρόνια μετά. Χαρμόσυνη είδηση για τους Λυσιώτες.

ΤΟΥ Α. ΒΙΚΕΤΟΥ Τους παλαιούς καλούς καιρούς θύμισε στους Λυσιώτες η χαρμόσυνη είδηση για τον επαναπατρισμό, μετά από 37 χρόνια, των περίφημων τοιχογραφιών Παντοκράτορας του Τρούλλου και Παναγία Δεόμενη, από το εξωκκλήσι του Αγίου Ευφημιανού (Θεμωνιανού) στην κατεχόμενη, σήμερα, Λύση. Με απερίγραπτη συγκίνηση μίλησαν χθες στον «Φ» ο δήμαρχος Λύσης Ανδρέας Τοφιάς και ο εφημέριος του ναού της Παναγίας π. Γεώργιος Καπαρής, πατέρας του συναδέλφου του ΡΙΚ, Παναγιώτη Καπαρή. Όπως μας ανέφερε ο κ. Τοφιάς, με το άκουσμα της είδησης του επαναπατρισμού των τοιχογραφιών, οι Λυσιώτες, που βρίσκονται στην προσφυγιά, δεν [...]

Ζωντανά μνημεία και σύμβολα της πίστης μας οι τοιχογραφίες του Αγ. Ευφημιανού

Μόνο σε θαύμα και στους αριστοτεχνικούς χειρισμούς του Αρχιεπισκόπου Χρυσόστομου μπορεί να αποδοθεί ο επαναπατρισμός των περίφημων τοιχογραφιών (13ος-14ος αιώνας), που μέχρι το 1974 κοσμούσαν το εξωκκλήσι του Αγίου Ευφημιανού (Θεμωνιανού) στη Λύση. Λίγο μετά την εκλογή του ο Αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος είχε υποσχεθεί στους Λυσιώτες ότι θα «κάνει τα αδύνατα δυνατά» για τον επαναπατρισμό των τοιχογραφιών, που βρίσκονταν στο Μουσείο του Ιδρύματος Μenil στο Χιούστον του Τέξας. Αρχικά το Ίδρυμα με διάφορα επιχειρήματα και μια ευνοϊκή γι’ αυτό πρόνοια του συμβολαίου δανεισμού των τοιχογραφιών πρώτα για δέκα και μετά για [...]

Πραγματοποιήθηκε η Δημοσιογραφική Διάσκεψη για την επιστροφή των τοιχογραφιών του Αγίου Θεμωνιανού

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ Η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος παρέθεσε σήμερα, Παρασκευή 30 Σεπτεμβρίου 2011, στο Μέγα Συνοδικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής,  δημοσιογραφική διάσκεψη σχετικά με την επιστροφή στην Κύπρο των τοιχογραφιών του Αγίου Θεμωνιανού από το Ίδρυμα Μενίλ στο Χιούστον του Τέξας των Η.Π.Α. Στη διάσκεψη παρευρέθηκαν, επίσης, οι εκπρόσωποι όλων των Επίσημων Φορέων του Κράτους, που συνεργάστηκαν με την Εκκλησία της Κύπρου και συνέβαλαν στην επιστροφή των τοιχογραφιών. Η διάσκεψη μεταδόθηκε ζωντανά από την ιστοσελίδα της Εκκλησίας Κύπρου. Σύντομα θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα και οπτικογραφημένη. Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου, 30 Σεπτεμβρίου 2011. ***************************************** Ανακοίνωση της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου [...]

Ἐπιστροφή ἕξι μεταβυζαντινῶν εἰκόνων στήν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου

Ἡ συντονισμένη συνεργασία τῆς Ἐκκλησίας τῆς Κύπρου μέ τήν πρεσβεία τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας στό Βερολίνο καί τό Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν ὁδήγησαν στήν σημαντική ἐπιτυχία τῆς ἐπιστροφῆς στήν Ἐκκλησία τῆς Κύπρου ἕξι μεταβυζαντινῶν εἰκόνων τοῦ 18ου  καί 19ου αἰῶνος πού εἶχαν κλαπεῖ ἀπό τήν Κύπρο μετά τήν τουρκική εἰσβολή τοῦ 1974. Ἡ ὁμάδα τῶν ἕξι εἰκόνων βρισκόταν στήν κατοχή φιλόκαλης καί εὐσεβοῦς οἰκογένειας στό Μόναχο τῆς Γερμανίας. Ἔχοντας ὑπόνοιες γιά τήν πιθανότητα προέλευσης τῶν εἰκόνων, τήν κατεχόμενη Κύπρο, ἐπικοινώνησαν μέ τήν πρεσβεία τῆς Κυπριακῆς Δημοκρατίας στό Βερολίνο καί ζήτησαν τήν διερεύνηση [...]

Η Θέα της Απόλυτης Ωραιότητας

"Η σιωπηλή τοιχογραφία, λαλεί και ωφελεί τα μέγιστα" (Αγίου Γρηγορίου Νύσσης) "Στην Ορθόδοξη αγιογραφία οι εικόνες δεν είναι απλώς ένα θέαμα ή ένα μουσείο, αλλά η Θέα της Απόλυτης Ωραιότητας, της Βασιλείας του Θεού. Οι βυζαντινές εικόνες μας οδηγούν σε μια καρδιακή κοινωνία με το άρρητο μυστήριο του κάλλους και στην προσωπική μας μεταμόρφωση, στη συμμόρφωση με την Εικόνα του Υιού του Θεού. (περισσότερα…)

Εντοπίστηκε η ιερή εικόνα του Χρυσοσώτηρος της τουρκοκρατούμενης κωμόπολης Ακανθούς

Μετά από 37 χρόνια, η θαυματουργή και μεγάλης θρησκευτικής και συναισθηματικής αξίας ιερή εικόνα του Χρυσοσώτηρος της Ακανθού εντοπίστηκε κλειδωμένη σε κελλί της Ιεράς Μονής του Αγίου Μάμαντος, στην τουρκοκρατούμενη πόλη της Μόρφου. Η τίμια εικόνα του προστάτη της Ακανθούς είχε χαθεί από τον Αύγουστο του 1974, όταν οι ορδές του Αττίλα κατέλαβαν την κωμόπολη. Ωστόσο,  οι κάτοικοι της τουρκοπατημένης κωμόπολης, δεν έπαψαν ποτέ να την αναζητούν. Έτσι, πριν από δύο περίπου χρόνια και συγκεκριμένα το Νοέμβριο του 2009, η εικόνα εντοπίστηκε από κάποιους να βρίσκεται κλειδωμένη στην Μονή του Αγίου Μάμαντος [...]

Βυζαντινή Αγιογραφία

Η Βυζαντινή ή Ορθόδοξη Αγιογραφία ή Εικονογραφία είναι η ζωγραφική τέχνη που εικονίζει πρόσωπα Αγίων ή θέματα από τη ζωή και την ιστορία της Εκκλησίας, ιδιαίτερα του Ιησού Χριστού και της Υπεραγίας Θεοτόκου. (περισσότερα…)

Η χρήση της Εικόνας στην Κατήχηση

Είναι γενικά αποδεκτό ότι ο αιώνας μας είναι ο αιώνας των εικόνων και των κινουμένων παραστάσεων. Στο σύγχρονο κόσμο ο άνθρωπος, από παιδί, αναπτύσσεται και καλλιεργείται με την αρχή της εποπτείας, λόγω της καθοριστικής επιρροής των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Παρόλα αυτά οι εικόνες περνούν από μπροστά μας και μένουμε παθητικοί δέκτες. (περισσότερα…)