Θεολογικά και άλλα θέματα

Ιωάννης Συκουτρής και Κύπρος. Η αλληλογραφία του με τον Αρχιεπίσκοπο Κύπρου (1916-1933) Κύριλλο Γ’

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου   ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΥΚΟΥΤΡΗΣ ΚΑΙ ΚΥΠΡΟΣ. Η ΑΛΛΗΛΟΓΡΑΦΙΑ ΤΟΥ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟ ΚΥΠΡΟΥ (1916-1933) ΚΥΡΙΛΛΟ Γ΄ Ο Ιωάννης Συκουτρής (1901-1937) συγκαταλέγεται µε τους Αθανάσιο Σακελλάριο (1826-1901) και Κωνσταντίνο Σάθα (1842-1914) ανάµεσα στους θεµελιωτές των κυπρολογικών σπουδών. Από αυτούς, ο µεν Σακελλάριος µε τους δύο ογκώδεις τόµους των «Κυπριακών», (περισσότερα…)

Οι Άγιοι στο χθές και το σήμερα

ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΣΤΟ ΧΘΕΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΗΜΕΡΑ Εἶπεν ὁ Κύριος· «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ ἅγιός εἰμι» (Α΄ Πέτρ. 1,16) Σκοπὸς τοῦ ἀνθρώπου, ἡ ἁγιότητα Ποτέ δὲν πρέπει νὰ ξεχνοῦμε ὅτι ὁ βασικὸς σκοπὸς τῆς σύντομης ζωῆς μας εἶναι νὰ προετοιμαστοῦμε γιὰ τὸ αἰώνιο ταξίδι μας καὶ τὴ μετάβασή μας σ’ ἕνα ἄλλο κόσμο αἰώνιο καὶ ἀληθινό, ποὺ ἑτοίμασε ὁ Θεὸς γιὰ μᾶς. Καὶ γιὰ νὰ βρεθοῦμε ἐκεῖ θὰ πρέπει νὰ ἀκολουθήσουμε τὸν δρόμο ποὺ βάδισαν οἱ ἅγιοι τῆς Ἐκκλησίας μας. Μ’ ἄλλα λόγια σκοπὸς τῆς ζωῆς μας εἶναι νὰ γίνουμε ἅγιοι. «ἅγιοι γίνεσθε, ὅτι ἐγὼ [...]

Ο Διονύσιος Χρηστίδης (1830-1902) και το αγιογραφικό του έργο

Του Kωστή Kοκκινόφτα Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου H ιστορία της αγιογραφικής τέχνης της Kύπρου στα νεότερα χρόνια είναι άµεσα συνδεδεµένη µε τον νέο κτήτορα της Mονής Σταυροβουνίου, Iεροδιάκονο Διονύσιο Xρηστίδη (1830-1902), το έργο του οποίου επέδρασε σε µεγάλο βαθµό στους Kύπριους αγιογράφους στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. O Διονύσιος γεννήθηκε το 1830 στην ενορία του Aγίου Kασσιανού στη Λευκωσία, όπου και έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Σύµφωνα µε την προφορική παράδοση των µελών της αδελφότητας της Mονής Σταυροβουνίου, αρχικά διετέλεσε Iεροδιάκονος στο Oικουµενικό [...]

O Διονύσιος Χρηστίδης και η Επανίδρυση της Μονής Σταυροβουνίου το 1889

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου O ΔIONYΣIOΣ XPHΣTIΔHΣ KAI H EΠANIΔPYΣH THΣ MONHΣ ΣTAYPOBOYNIOY TO 1889 (περισσότερα…)

Η Προσφορά της Ιεράς Μονής Κύκκου στον Απελευθερωτικό Αγώνα της ΕΟΚΑ (1955-1959)

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου H ΠPOΣΦOPA THΣ IEPAΣ MONHΣ KYKKOY ΚΑΤΑ TON AΠEΛEYΘEPΩTIKO AΓΩNA THΣ EOKA (1955-1959)   Η Iερά Mονή Kύκκου, όπως μαρτυρείται σε μεγάλο αριθμό ιστορικών πηγών,  συνδέθηκε από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσής της, στα τέλη του 11ου αιώνα, με τους εθνικούς και κοινωνικούς αγώνες των κατοίκων του νησιού (περισσότερα…)

Tα Ελληνικά Γράμματα Στον Καραβά

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου TΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΚΑΡΑΒΑ H ιστορία των ελληνικών γραµµάτων στον Kαραβά έχει τις απαρχές της στα µέσα του 19ου αιώνα, οπότε, µετά την έκδοση των µεταρρυθµιστικών διαταγµάτων Xάττι Σιερίφ (1839) και Xάττι Xουµαγιούν (1856), ιδρύθηκαν, µε πρωτοβουλία της Kυπριακής Eκκλησίας, αρκετά σχολεία στις πόλεις και τα χωριά του νησιού. (περισσότερα…)

Άγιος Μάμας Μεσαορίας – Στα ίχνη ενός χωριού που χάθηκε

Η αρχειακή έρευνα μάς οδηγεί ακόμη και στα ίχνη των πρόδρομων οικισμών κάποιων χωριών, που δημιουργήθηκαν στα νεότερα χρόνια. Ένα τέτοιο χωριό είναι το χωριό της Μεσαορίας με το όνομα Άγιος Μάμας Όπως τεκμηριώνεται στις πηγές, στην περιοχή στην οποία κάποτε ήταν οικοδομημένο το χωριό Άγιος Μάμας, (περισσότερα…)

Μαρτυρίες για την εορτή της Κοιμήσεως

Διαβάστε το κείμενο του Μικρού Παρακλητικού Κανόνος εδώ...  Οι Λόγοι και τα προς την Κοίμηση της Θεοτόκου Εγκώμια των εκκλησιαστικών συγγραφέων, σκοπό έχουν να αναδείξουν το εορτολογικό περιεχόμενο και να εξάρουν το σωτηριολογικό μήνυμα της εορτής. Τα κείμενα αυτά, δεν είναι ούτε ευχολόγια, ούτε τυπικά, επομένως δεν πρέπει να αναμένεται από αυτά εκτεταμένη αναφορά στον τρόπο τελέσεως (τελετουργικό) της εορτής της Κοιμήσεως. Τόσο στην ιστορία της χριστιανικής λατρείας, όσο και στη θρησκευτική λαϊκή συνείδηση, η έννοια της εορτής είναι στενά συνυφασμένη με την έννοια της πανηγύρεως. Οι εγκωμιάζοντες την Κοίμηση εκκλησιαστικοί [...]

Η Υπέρμαχος Στρατηγός

"Ο Μήνας Αύγουστος είναι γνωστός και ως μήνας της Παναγίας γιατί στις δεκαπέντε του τιμάται με λαμπρότητα η Κοίμηση της Θεοτόκου. Η ημέρα δηλαδή, κατά την οποία η Παναγία μας εγκατέλειψε, ως άνθρωπος, αυτή τη ζωή και ετάφη στη Γεσθημανή από τους Αγίους Αποστόλους. Η λέξη κοίμηση χρησιμοποιείται στην εκκλησιαστική γλώσσα ως δηλωτική του θανάτου, όχι μόνο για τους αγίους αλλά για κάθε χριστιανό. Διότι, σύμφωνα με τη χριστιανική διδασκαλία που θεμελιώνεται στην Ανάσταση του Χριστού, ο θάνατος έχει νικηθεί και δεν έχει εξουσία επί των ανθρώπων...Αν λοιπόν αυτά [...]

Εγκώμιο στην Κοίμηση της Θεοτόκου, του Αγίου Ιωάννου Δαμασκηνού

Εγκώμιον στην Κοίμηση της πανυμνήτου και υπερενδόξου ευλογημένης Δεσποίνης ημών Θεοτόκου και Αειπαρθένου Μαρίας. Τι είναι αυτό το μυστήριο το μέγα, που συντελείται γύρω από το πρόσωπό σου, ιερή Μητέρα και Παρθένε; «Ευλογημένη συ εν γυναιξί και ευλογημένος ο καρπός της κοιλίας σου». Όσο υπάρχουν άνθρωποι θα σε μακαρίζουν, γιατί μονάχα Συ είσαι άξια για μακαρισμό! Και να που όλες οι γενιές Σε μακαρίζουν. Εσένα είδαν οι θυγατέρες της Ιερουσαλήμ, δηλαδή της Εκκλησίας, και σε μακάρισαν οι βασίλισσες, δηλαδή οι ψυχές των δικαίων, και θα σε υμνούν αιώνια. Γιατί Συ είσαι [...]