Σύναξη του Αρχαγγέλου Γαβριήλ (26 Μαρτίου)

Αρχάγγελος Γαβριήλ

Σύναξη του Αρχαγγέλου Γαβριήλ (26 Μαρτίου)

Ενώ η εορτή του Ευαγγελισμού ολοκληρώθηκε αυθημερόν χθες, σήμερα 26 Μαρτίου, τελείται σύναξη των πιστών, για να τιμήσουν τον Αρχάγγελο Γαβριήλ.

Συνηθίζεται στην Ορθόδοξη λατρευτική πράξη, η ημέρα που ακολουθεί μετά από μεγάλες Δεσποτικές ή Θεομητορικές εορτές να αφιερώνεται στα πρόσωπα που αναδείχθηκαν με πρωταγωνιστικό ρόλο στα εορταζόμενα σωτήρια γεγονότα και να πραγματοποιείται προς τιμή τους σύναξη, δηλαδή συγκέντρωση των πιστών και σχετική ακολουθία. Έχουμε, για παράδειγμα, σύναξη της Υπεραγίας Θεοτόκου στις 26 Δεκεμβρίου, του Τιμίου Προδρόμου στις 7 Ιανουαρίου, του θεοδόχου Συμεώνος στις 3 Φεβρουαρίου και, πάντα με την ίδια λογική, σύναξη του αρχαγγέλου Γαβριήλ αμέσως μετά την ημέρα του Ευαγγελισμού.

Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ, όνομα που σημαίνει ο Θεός είναι η ισχύς μου, είναι ο κατ΄εξοχήν αγγελιαφόρος των γεγονότων που έχουν σχέση με την ενανθρώπηση του Κυρίου και για το λόγο αυτό συναντάται περισσότερο στην Καινή Διαθήκη. Αυτός ανήγγειλε τη γέννηση του Βαπτιστή Ιωάννη στον πατέρα του Ζαχαρία και αυτός απεστάλη στη Ναζαρέτ προς την Παρθένο Μαρία για να φέρει τη χαρμόσυνη είδηση της ενανθρώπησης του Υιού του Θεού. Στην ορθόδοξη εικονογραφία της γιορτής παρίσταται με σκήπτρο, και όχι με κρίνο, δείγμα της εξουσίας που έλαβε από το Θεό να διακονήσει το μέγα μυστήριο της θείας ενανθρωπήσεως. Η όψη του, επίσης, λόγω του χαρμόσυνου χαρακτήρα της αγγελίας, χαρακτηρίζεται από ιλαρότητα, γλυκύτητα και αρμονικότητα.

Σύναξη του Αρχαγγέλου Γαβριήλ σήμερα, και ας μην ξεχνούμε ότι αυτή η γιορτή, όπως και όλες οι υπόλοιπες, δεν τελούνται προς όφελος των τιμωμένων προσώπων, αλλά κυρίως αποσκοπούν στο να δώσουν μια ευκαιρία ακόμη στους πιστούς να προσευχηθούν και να αναζητήσουν τη σωτηρία της ψυχής τους μέσα από τη μίμηση των Αγίων Αγγέλων και των Αγίων ανθρώπων.

Όλα βοηθούν τον άνθρωπο να ετοιμαστεί να βιώσει τα μεγάλα, πανίερα και σωτήρια γεγονότα της Αγίας και Μεγάλης Εβδομάδας, μέχρι το Σταυρό, το θεληματικό θάνατο και την τριήμερη ανάσταση. Ο θάνατος θανατώνεται με την μέχρι Άδου συγκατάβαση του Θεανθρώπου Λυτρωτή μας. Εδώ έγκειται και η θαρραλέα απάντηση σε όσα τείνουν να μας αποπροσανατολίσουν και να μας απομακρύνουν από την προσήλωσή μας στη οδό της χαρμολύπης και της πορείας της Αναστάσεως, το Πάσχα.

Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου

Print Friendly, PDF & Email

Share this post