Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 29 Νοεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2019

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 29 Νοεμβρίου – 1 Δεκεμβρίου 2019

Η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2019, το εσπέρας, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο συνοικισμό Στροβόλου 3. Την επομένη το πρωΐ, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο Πλατύ Αγλαντζιάς, συλλειτουργούντος του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Πάφου κ. Γεωργίου. Κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, ο Μακαριώτατος, θα χειροτονήσει εις διάκονο τον Δρα Γεώργιο Χριστοδούλου, Θεολόγο Εκπαιδευτικό.

Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2019, το εσπέρας, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο Πλατύ Αγλαντζιάς.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος το Σάββατο, 30 Νοεμβρίου 2019, θα συλλειτουργήσει με τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαο, τον Πανιερώτατο Μητροπολίτη Μόρφου κ. Νεόφυτο και τον Θεοφιλέστατο Επίσκοπο Αμαθούντος κ. Νικόλαο στην Ιερά Μονή Αποστόλου Ανδρέα στην Καρπασία. Κατή τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας, ο Θεοφιλέστατος, θα χειροτονήσει εις διάκονο τον κ. Τρύφωνα Α. Παπαγιάννη, Θεολόγο Καθηγητή, για τις ανάγκες της Μονής του Αποστόλου Ανδρέα και των εγκλωβισμένων αδελφών μας της Καρπασίας. Την Κυριακή, 1η Δεκεμβρίου 2019, θα λειτουργήσει και κηρύξει στην Ιερά Μονή Θεοτόκου στα Καμπιά.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος το Σάββατο, 30 Νοεμβρίου 2019, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο συνοικισμό Στροβόλου 3. Την Κυριακή, 01 Δεκεμβρίου 2019,  θα λειτουργήσει και κηρύξει στον  Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος Μακεδονιτίσσης, όπου θα τελέσει το σαρανταήμερο μνημόσυνο του Ταξίαρχου Στυλιανού Πετάση.

Ο Πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα Αρχιμανδρίτης Ιωάννης την Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2019, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στο νέο κοιμητήριο Λευκωσίας. Την Κυριακή, 1η Δεκεμβρίου 2019, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Στυλιανού στο συνοικισμό Άσπρες Στροβόλου.

Ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου π. Τριφύλλιος Ονησιφόρου την Κυριακή, 1η Δεκεμβρίου 2019, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αποστόλου Λουκά στα Κούκλια.

 

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
      28 Νοεμβρίου 2019

**************************************

Αποστολικό Ανάγνωσμα: Ἐφεσ. β΄ 14-22

Ἀδελφοί, Χριστός ἐστιν ἡ εἰρήνη ἡμῶν, ὁ ποιήσας τὰ ἀμφότερα ἓν καὶ τὸ μεσότοιχον τοῦ φραγμοῦ λύσας· τὴν ἔχθραν, ἐν τῇ σαρκὶ αὐτοῦ, τὸν νόμον τῶν ἐντολῶν ἐν δόγμασιν καταργήσας, ἵνα τοὺς δύο κτίσῃ ἐν αὑτῷ εἰς ἕνα καινὸν ἄνθρωπον ποιῶν εἰρήνην, καὶ ἀποκαταλλάξῃ τοὺς ἀμφοτέρους ἐν ἑνὶ σώματι τῷ Θεῷ διὰ τοῦ σταυροῦ, ἀποκτείνας τὴν ἔχθραν ἐν αὐτῷ. Καὶ ἐλθὼν εὐηγγελίσατο εἰρήνην ὑμῖν τοῖς μακρὰν καὶ εἰρήνην τοῖς ἐγγύς· ὅτι δι᾽ αὐτοῦ ἔχομεν τὴν προσαγωγὴν οἱ ἀμφότεροι ἐν ἑνὶ Πνεύματι πρὸς τὸν Πατέρα. Ἄρα οὖν οὐκέτι ἐστὲ ξένοι καὶ πάροικοι, ἀλλὰ ἐστὲ συμπολῖται τῶν ἁγίων καὶ οἰκεῖοι τοῦ Θεοῦ, ἐποικοδομηθέντες ἐπὶ τῷ θεμελίῳ τῶν ἀποστόλων καὶ προφητῶν, ὄντος ἀκρογωνιαίου αὐτοῦ ᾽Ιησοῦ Χριστοῦ, ἐν ᾧ πᾶσα οἰκοδομὴ συναρμολογουμένη αὔξει εἰς ναὸν ἅγιον ἐν Κυρίῳ, ἐν ᾧ καὶ ὑμεῖς συνοικοδομεῖσθε εἰς κατοικητήριον τοῦ Θεοῦ ἐν Πνεύματι.

Νεοελληνική Απόδοση

14 Γιατί, αυτός πραγματικά είναι η δική μας ειρήνη. Aυτός είναι που ενοποίησε τα δύο μέρη και γκρέμισε το μεσότοιχο του φραγμού. 15 Δηλαδή την έχθρα που υπήρχε μεταξύ τους, καταργώντας με το σωματικό του θάνατο το νόμο των εντολών που αποτελούνταν από διατάγματα, έτσι που τους δύο να τους μεταβάλει σε έναν καινούργιο άνθρωπο, με τη δική του προσωπική παρέμβαση, φέρνοντας ειρήνη μεταξύ τους. 16 Kαι σαν ένα σώμα πια να τους συμφιλιώσει πάλι με το Θεό, μέσω του σταυρού, έχοντας θανατώσει την έχθρα πάνω σ’ αυτόν. 17 Ήρθε, λοιπόν, και κήρυξε το χαρμόσυνο άγγελμα της ειρήνης τόσο σε σας, που βρισκόσασταν μακριά από το Θεό, όσο και σ’ εκείνους που βρίσκονταν κοντά του. 18 Γιατί, μέσω αυτού έχουμε το δικαίωμα να προσέλθουμε στον Πατέρα και οι δυο μ’ ένα Πνεύμα. 19 Άρα, λοιπόν, δεν είστε πια ξένοι και στερημένοι δικαιωμάτων, αλλά είστε συμπολίτες των αγίων κι ανήκετε στην οικογένεια του Θεού, 20 αφού εδραιωθήκατε πάνω στο θεμέλιο των αποστόλων και των προφητών με ακρογωνιαίο λίθο τον ίδιο τον Iησού Xριστό. 21 Kαι καθώς όλη η οικοδομή συναρμολογείται πάνω σ’ αυτόν, αυξάνει σε ναό άγιο για τον Kύριο. 22 Πάνω σ’ αυτόν οικοδομείστε κι εσείς όλοι μαζί σε κατοικητήριο του Θεού με την ενέργεια του Πνεύματος.

Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Λουκ. ιη΄ 35-43

Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, ἐγένετο ἐν τῷ ἐγγίζειν τὸν Ἰησοῦν εἰς Ἰεριχὼ τυφλός τις ἐκάθητο παρὰ τὴν ὁδὸν προσαιτῶν. 36ἀκούσας δὲ ὄχλου διαπορευομένου ἐπυνθάνετο τί εἴη ταῦτα. 37ἀπήγγειλαν δὲ αὐτῷ ὅτι Ἰησοῦς ὁ Ναζωραῖος παρέρχεται. 38καὶ ἐβόησε λέγων· Ἰησοῦ, υἱὲ Δαυῒδ, ἐλέησόν με. 39καὶ οἱ προάγοντες ἐπετίμων αὐτῷ ἵνα σιωπήσῃ· αὐτὸς δὲ πολλῷ μᾶλλον ἔκραζεν· Υἱὲ Δαυῒδ, ἐλέησόν με. 40σταθεὶς δὲ ὁ Ἰησοῦς ἐκέλευσεν αὐτὸν ἀχθῆναι πρὸς αὐτόν. ἐγγίσαντος δὲ αὐτοῦ ἐπηρώτησεν αὐτόν 41λέγων· Τί σοι θέλεις ποιήσω; ὁ δὲ εἶπε· Κύριε, ἵνα ἀναβλέψω. 42καὶ ὁ Ἰησοῦς εἶπεν αὐτῷ· Ἀνάβλεψον· ἡ πίστις σου σέσωκέ σε. 43καὶ παραχρῆμα ἀνέβλεψε, καὶ ἠκολούθει αὐτῷ δοξάζων τὸν Θεόν· καὶ πᾶς ὁ λαὸς ἰδὼν ἔδωκεν αἶνον τῷ Θεῷ.

Νεοελληνική Απόδοση

35 Στο μεταξύ, καθώς πλησίαζε πια στην Iεριχώ, συνέβη το εξής περιστατικό. Ένας τυφλός καθόταν στην άκρη του δρόμου και ζητιάνευε. 36 Kι όταν άκουσε να περνάει κόσμος, ρωτούσε να μάθει σαν τι να συνέβαινε. 37 Tον πληροφόρησαν, λοιπόν, ότι περνάει ο Iησούς ο Nαζωραίος. 38 Tότε αυτός άρχισε να φωνάζει δυνατά: “Iησού, Γιε του Δαβίδ, ελέησέ με”. 39 Mα εκείνοι που βάδιζαν μπροστά, τον μάλωναν για να σωπάσει. Eκείνος όμως φώναζε ακόμα περισσότερο: “Γιε του Δαβίδ, ελέησέ με”! 40 Στάθηκε τότε ο Iησούς και πρόσταξε να τον φέρουν κοντά του. Kι όταν πλησίασε, τον ρώτησε: 41 “Tι θέλεις να σου κάνω:” Kι εκείνος απάντησε “Kύριε, να ξαναδώ!” 42 Tότε ο Iησούς του είπε: “Nα ξαναδείς! H πίστη σου σε έσωσε”! 43 Kαι μεμιάς ξαναβρήκε την όρασή του κι ακολουθούσε τον Iησού δοξολογώντας το Θεό! Kι όλος ο λαός, μόλις το είδε αυτό, δοξολόγησε το Θεό. 

*************************************

ΚΥΡΙΑΚΗ 1 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2019

ΙΔ΄ ΛΟΥΚΑ – ΚΔ’  ΕΠΙΣΤΟΛΩΝ

(Εφεσ. Β΄ 14-22) (Λουκ. ιη΄ 35-43)

Ο εν Χριστώ καινός άνθρωπος

«αυτός γαρ εστιν η ειρήνη ημών»

 

Η μητέρα μας Εκκλησία με τα αναγνώσματά της μας ετοιμάζει αυτή την περίοδο για να βιώσουμε σε λίγες μέρες το «αιωνίοις χρόνοις σεσιγημένον μυστήριον» της Σαρκώσεως του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να ψηλαφήσει στην ύπαρξή του την «εικόνα του Θεού», όταν αναχθεί σε κοινωνία με την «απαράλλακτον εικόνα του Πατρός και τον χαρακτήρα της αϊδιότητος αυτού, που λαμβάνει μορφήν δούλου», σύμφωνα με τον υμνωδό.  Εδώ, άλλωστε, αναδύεται και η αρχοντιά της ανθρώπινης ύπαρξης και συγκεκριμένα στη δυνατότητα διείσδυσης της στον χώρο της θείας παρουσίας και της βίωσης μιας ανεπανάληπτης κοινωνίας, με την υπέρβαση της φθοράς και του θανάτου.

Η ειρήνη ημών

Σ’ αυτήν, ωστόσο, την ευλογημένη πορεία παρεμβάλλονται οι φθοροποιές δυνάμεις της αμαρτίας, οι οποίες καθηλώνουν τον άνθρωπο και τον εγκλωβίζουν στα όρια της θνητότητάς του. Η δυσαρμονία χαρακτηρίζει τότε όλα τα επίπεδα της ζωής του και εγκλωβίζεται στις ωσμώσεις του διχασμού και της διάσπασης. Εμφανίζεται ως ταραγμένη πλέον προσωπικότητα με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη ζωή του. Το αντίδοτο στις ολέθριες συνέπειες της αμαρτίας το προσφέρει ακριβώς η αγάπη του Χριστού που έρχεται ν’ απελευθερώσει τον άνθρωπο και να τον αναγάγει στις τροχιές του υψηλού προορισμού του. Η αποδοχή της αγάπης του Χριστού, ειρηνεύει εσωτερικά τον άνθρωπο, με αποτέλεσμα να γαληνεύει κι αυτός με τη σειρά του στις σχέσεις του με τους συνανθρώπους του. Τότε, η κάθετη και η οριζόντια μορφή σχέσεων, με σταυρόσχημη μορφή, αναδεικνύει την προοπτική της αυθεντικής ζωής. Δεν χρειάζεται ο άνθρωπος να αντιμάχεται τους άλλους, ώστε να επικρατήσει και να επιβληθεί σ’ αυτούς. Όλα ξεπερνιούνται πλέον με τη βεβαιότητα ότι στην κοινωνία της θυσιαζομένης αγάπης υπερβαίνεται ο έσχατος εχθρός που είναι η φθορά και ο θάνατος. Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο το γεγονός ότι η ειρήνη είναι η πρώτη δωρεά του αναστάντος Κυρίου σε όλους τους ανθρώπους. «Των θυρών κεκλεισμένων ήλθεν ο Ιησούς… και λέγει αυτοίς∙ ειρήνη υμίν» (Ιω. κ΄ 19).

Είναι χαρακτηριστική η περίπτωση που επικαλείται ο Παύλος στη σημερινή αποστολική περικοπή. Αναφέρεται συγκεκριμένα στην αντιπάθεια και την έχθρα ανάμεσα στους εθνικούς (ειδωλολάτρες) και τους Ιουδαίους. Οι ειδωλολάτρες είχαν αίσθηση της υπεροχής των Ιουδαίων λόγω της κλήσης τους από τον Θεό και της ανώτερης λατρείας τους σ’ αυτόν. Ωστόσο, η πραγματικότητα οδηγούσε αλλού. Η εσφαλμένη αντίληψη που είχαν οι Ιουδαίοι για το νόμο του Θεού, καλλιεργούσε την υπερηφάνεια που αποβαίνει κατ’ εξοχή τοξικό στοιχείο για την πνευματική ζωή. Η καλλιέργεια του εγωισμού και η αίσθηση της υπεροχής ανήγειρε τείχη εχθρότητας και δημιουργούσε απροσπέλαστες αποστάσεις από την αυθεντική κοινωνία της αγάπης του Θεού.

Συνήγαγε τα πρώην διασκορπισμένα

Ο απόστολος Παύλος επισημαίνει πως η παρουσία του Κυρίου κατέστησε «τα αμφότερα εν».  Ο Χριστός «τα πρώην διεσκορπισμένα τέκνα του Θεού συνήγαγε εις εν» (Ιω. ια΄ 52). Συμπεριέλαβε και ανακεφαλαίωσε στον εαυτό του όλους τους ανθρώπους. Γίνονται έτσι ένα από τη στιγμή που είναι ενταγμένοι στην πραγματικότητα της Εκκλησίας, που είναι το Σώμα του Χριστού. «Κατέλυσε εν τη σαρκί αυτού» την έχθρα μεταξύ των ανθρώπων και πιο πέρα γκρέμισε το διαχωριστικό τείχος της εσφαλμένης εφαρμογής του Νόμου από τους Ιουδαίους. Όλα όσα διαχωρίζουν τους ανθρώπους ξεπερνιούνται στην πραγματικότητα της Εκκλησίας. Αυτήν ακριβώς την αλήθεια, τονίζει ο απόστολος Παύλος, όταν σημειώνει ότι με την πίστη στον Χριστό οι άνθρωποι αποκτούν την υιοθεσία του Θεού και υπερβαίνουν επομένως τις μεταξύ τους διακρίσεις που παρεμβάλλει η κατάσταση της αμαρτίας. «Ουκ ένι Ιουδαίος ουδέ Έλλην, ουκ ένι δούλος ουδέ ελεύθερος, ουκ ένι άρσεν και θήλυ∙ πάντες γαρ υμείς εις έστε εν Χριστώ Ιησού» (Γαλ. γ΄ 27-29). Το καινούργιο για τον άνθρωπο εκπηγάζει από την αγάπη του Κυρίου, στην προοπτική της οποίας υπερβαίνονται οι όποιες διασπάσεις και διαχωρισμοί και προσφέρεται η εν Χριστώ υιοθεσία και αδελφότητα όλων των ανθρώπων.

Αγαπητοί αδελφοί, όταν ο άνθρωπος στη ζωή του αποκτήσει την εμπειρία της αγάπης του Θεού και την εκφράζει με την εφαρμογή του θελήματός του, τότε η ύπαρξή του μεταβάλλεται σε κατοικητήριο του Υψίστου.  Βέβαια, η τήρηση των εντολών του Κυρίου, που ανακεφαλαιώνονται στην καινή εντολή της αγάπης, δεν εξαντλείται σε μια εξωτερική και στείρα καθηκοντολογική εφαρμογή. Η πλησμονή της αγάπης στηρίζεται στη δωρεά του Θεού και δεν αποτελεί ανθρώπινο έργο. Ο άνθρωπος τοποθετείται ευχαριστιακά ανταποκρινόμενος στη μεγάλη αυτή δωρεά που του προσφέρει η αγάπη του Θεού. Δεν θεωρεί τίποτε ως κατόρθωμα δικό του. Αντίθετα, αισθάνεται εντελώς ανάξιος, ως έσχατος απ’ όλους τους άλλους, για να τον καταστήσει ο Θεός άξιο και να του προσφέρει τα θεία χαρίσματα στη ζωή του. Αυτό έπραξαν και οι αγιασμένες μορφές της Εκκλησίας, όπως ο Ναούμ ο προφήτης και ο Φιλάρετος ο Ελεήμονας, των οποίων τη μνήμη τιμούμε σήμερα. Ας τους μιμηθούμε λοιπόν κατά τρόπο που να συνεργήσουμε ώστε και οι δικές μας υπάρξεις να καταστούν «κατοικητήριον του Θεού εν Πνεύματι»    

Χριστάκης Ευσταθίου, θεολόγος

 

Print Friendly, PDF & Email

Share this post