Πανηγυρικός Εσπερινός στον ι.ν. Αγ. Κωνσταντίνου και Ελένης στη Λευκωσία
Στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης στη Λευκωσία, τελέστηκε το απόγευμα της Κυριακής, 20ής Μαΐου 2018, Αρχιερατικός εσπερινός μετά αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος επί τη μνήμη των αγίων θεοστέπτων μεγάλων βασιλέων και ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης, χοροστατούντος της Α.Μ. του Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου, πλαισιουμένου από κληρικούς της Ι. Αρχιεπισκοπής, ανάμεσα στους οποίους και ο Καθηγούμενος της εν Σαλαμίνι Αμμοχώστου Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα, Αρχιμ. κ. Ιωάννης Ιωάννου.
Τον Μακαριώτατο υποδέχθηκαν με τις παραδοσιακές μυροδόχους οι θυγατέρες του αειμνήστου οικονόμου π. Παναγιώτη Τσέστου, ο οποίος διετέλεσε για 54 χρόνια εφημέριος του ναού.
Κατά την διάρκεια του εσπερινού προσήλθε πλήθος πιστών αφενός μεν να ανάψει ένα κερί και να αιτηθεί της πρεσβείες των αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης, αφετέρου δε να αρδεύσει τις πλούσιες δωρεές της Χάριτος που δίνονται ιδιαίτερα την ημέρα μνήμης των τιμωμένων αγίων της Εκκλησίας μας.
Παρών στον εσπερινό ήταν και ο Δήμαρχος Λευκωσίας κ. Κωνσταντίνος Γιωρκάτζιης και η σύζυγός του Ελένη, οι οποίοι άγουν επίσης τα ονομαστήριά τους.
Ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος στο κήρυγμα του θείου λόγου αναφέρθηκε στο βίο των δύο μεγάλων αυτών μορφών της Ορθοδοξίας μας και την εν γένει προσφορά τους στη θεμελίωση της χριστιανικής πίστης.
Μητέρα ευσεβής και γιος σώφρων και νουνεχής γίνονται «οι πρώτοι Ρωμαίοι αυτοκράτορες που αναγνωρίζουν στο χριστιανισμό, τη μοναδική απέναντι των άλλων θρησκειών αξία και τον ασπάζονται ανεπιφύλακτα και τον κηρύττουν και τον προστατεύουν.
Λέγει σχετικά ο ιερός Υμνογράφος απευθυνόμενος προς τον άγιο Κωνσταντίνο: «Πρώτος καθυπέταξας, την αλουργίδα αείμνηστε, Βασιλεύ εκουσίως Χριστώ, αυτόν επιγνούς Θεόν, καί παμβασιλέα, πάντων ευεργέτην, νικοποιόν πάσης αρχής, καί εξουσίας».
Η ευσεβής βασιλομήτωρ Ελένη ανέτρεφε τον γιο της «εν παιδεία και νουθεσία Κυρίου». Νεότατος ο Κωνσταντίνος έδωσε μάχες με τους τυράννους Μαξιμιλιανό και Μαξέντιο. Ο Μ. Κωνσταντίνος είχε πλέον συνειδητά απορρίψει την ειδωλολατρική πολυθεΐα και είχε προσχωρήσει σαφέστερα στην ενοθεϊστική πίστη του πατέρα του, η οποία τον έφερε εγγύτερα στον χριστιανισμό.
Η πίστη του στη δύναμη του Σταυρού τού εξασφάλισε τη νίκη κατά τού Μαξεντίου και τού δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να αναδειχθεί μονοκράτωρ στο Ρωμαϊκό κράτος και να αποβεί μέγας πράγματι για την ιστορία αλλά και για την χριστιανική πίστη. Έτσι καταρτισμένος από τη μητέρα του αλλά και με την Θεία Χάρη στις αρχές του 313 μ.Χ. εκδίδει το Διάταγμα των Μεδιολάνων όπου καθόρισε τις βασικές αρχές της θρησκευτικής ελευθερίας.
Το 319 μ.Χ. δίδει προνόμια στους Χριστιανούς και καθιερώνει την αργία της Κυριακής, επιπλέον καθιερώνει χριστιανικά σύμβολα στις στρατιωτικές σημαίες, στα νομίσματα και στα δημόσια κτήρια κ.α.
Όμως από το 318 μέχρι το 325 ο Χριστιανισμός πέρασε μια μεγάλη δοκιμασία με το πρώτο αιρεσιάρχη τον Άρειο όπου δίχασε τον χριστιανισμό.
Ο Μ. Κωνσταντίνος βλέποντας όλη αυτή την έριδα μεταξύ των Χριστιανών συγκάλεσε στις 20 Μαΐου 325 στην Νίκαια της Βιθυνίας την Α΄ Οικουμενική Σύνοδο, όπου και θριάμβεψε η Ορθοδοξία. Από αυτή την Σύνοδο συγκροτήθηκαν τα επτά πρώτα άρθρα του συμβόλου της πίστεως.
Η μητέρα του Ελένη είχε κάνει σκοπό της ζωής της να βρει τον Σταυρό του Χριστού όπου και τον βρήκε με το γνωστό θαυματουργικό τρόπο. Επίσης στην αγία Ελένη οφείλουμε την ανέγερση των μεγαλοπρεπέστατων Ναών όπως τον πρώτο Ναό της του Θεού Σοφίας στην Πόλη των Πόλεων την Κωνσταντινούπολη την γνωστή σε όλους μας αγιά Σοφιά, ο μεγαλοπρεπέστατος Ναός της Αναστάσεως στα Ιεροσόλυμα αλλά και ο Ναός της Εκατονταπυλιανής της Πάρου, όμως έκτισε και ένα υπέροχο Ναό των Αγίων Αποστόλων, όπου συγκέντρωσε τα λείψανα των αποστόλων και τα τοποθέτησε σε μαρμάρινες λάρνακες και τα τιμούσαν ως θησαυρούς ανεκτίμητους.
Η Εκκλησία μας δίκαια λοιπόν ονομάζει τους δύο αυτούς ευεργέτες Ισαποστόλους διότι ο μεν άγιος Κωνσταντίνος ανέδειξε την ορθόδοξη πίστη σε όλη την αυτοκρατορία η δε Αγία Ελένη την στέγασε.
Κατά τη διάρκεια του εσπερινού αναπέμφθηκε δέηση και έγινε, σύμφωνα με το τυπικό, περιφορά της εικόνας των αγίων.
Ιεροδ. Τριφύλλιος Ονησιφόρου
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου