Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 7-8 Σεπτεμβρίου 2024

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 7-8 Σεπτεμβρίου 2024

Η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Γεώργιος το Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2024, το εσπέρας, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Παναγίας του Τράχωνα στο Στρόβολο. Την Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2024, θα λειτουργήσει και κηρύξει στην πανηγυρίζουσα Ιερά Μονή Παναγίας Σαλαμιωτίσσης στη Σαλαμιού.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος το Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2024, το εσπέρας, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Μητροπολιτικό Ναό Παναγίας Παντανάσσης Kαθολικής στη Λεμεσό. Την Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2024, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό της του Θεού Σοφίας στο Στρόβολο. Ακολούθως θα προστεί της καθιερωμένης Δοξολογίας για τον εορτασμό της ημέρας των  Ενόπλων Δυνάμεων.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Νεαπόλεως κ. Πορφύριος το Σάββατο, 7 Σεπτεμβρίου 2024, το εσπέρας, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Παναγίας στον Αρακαπά. Την Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2024, θα λειτουργήσει και κηρύξει  στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Παναγίας του Τράχωνα στο Στρόβολο.

Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος την Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2024, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Παναγίας Χρυσελεούσης στο Στρόβολο.

 

Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,

            4 Σεπτεμβρίου 2024

 

**************************************

 

Αποστολικό Ανάγνωσμα: Γαλ. στ΄ 11-18

11 Ἴδετε πηλίκοις ὑμῖν γράμμασιν ἔγραψα τῇ ἐμῇ χειρί. 12 ὅσοι θέλουσιν εὐπροσωπῆσαι ἐν σαρκί, οὗτοι ἀναγκάζουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, μόνον ἵνα μὴ τῷ σταυρῷ τοῦ Χριστοῦ διώκωνται. 13 οὐδὲ γὰρ οἱ περιτετμημένοι αὐτοὶ νόμον φυλάσσουσιν, ἀλλὰ θέλουσιν ὑμᾶς περιτέμνεσθαι, ἵνα ἐν τῇ ὑμετέρᾳ σαρκὶ καυχήσωνται. 14 Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι’ οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ. 15 ἐν γὰρ Χριστῷ Ἰησοῦ οὔτε περιτομή τι ἰσχύει οὔτε ἀκροβυστία, ἀλλὰ καινὴ κτίσις. 16 καὶ ὅσοι τῷ κανόνι τούτῳ στοιχήσουσιν, εἰρήνη ἐπ’ αὐτοὺς καὶ ἔλεος, καὶ ἐπὶ τὸν Ἰσραὴλ τοῦ Θεοῦ. 17 Τοῦ λοιποῦ κόπους μοι μηδεὶς παρεχέτω· ἐγὼ γὰρ τὰ στίγματα τοῦ Κυρίου Ἰησοῦ ἐν τῷ σώματί μου βαστάζω. 18 Ἡ χάρις τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ μετὰ τοῦ πνεύματος ὑμῶν, ἀδελφοί· ἀμήν.

Νεοελληνική Απόδοση

11 Ιδέτε με πόσην λεπτομέρειαν και σαφήνειαν σας έγραψα με το ίδιό μου το χέρι. 12 Οσοι θέλουν να φανούν ευπρόσωποι και να αρέσουν στους ανθρώπους του κόσμου δια πράγματα, που αναφέρονται εις την σάρκα, αυτοί σας πειθαναγκάζουν να περιτέμνεσθε, όχι από πεποίθησιν εις την αξίαν της περιτομής, αλλά μόνον και μόνον δια να μη καταδιώκωνται από τους Εβραίους εξ αιτίας του κηρύγματος περί του σταυρού του Χριστού. 13 Αυτό δε αποδεικνύεται και από το γεγονός, ότι ούτε αυτοί οι περιτμημένοι δεν τηρούν τον Νομον του Μωϋσέως, αλλά θέλουν να περιτέμνεσθε σεις, δια να καυχώνται αυτοί εις την ιδικήν σας σάρκα, ότι δηλαδή σας έπεισαν να δεχθήτε την σαρκικήν περιτομήν. 14 Μη γένοιτο δε ποτέ να καυχηθώ εγώ δια τίποτε άλλο, παρά μόνον δια τον σταυρικόν θάνατον του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, δια του οποίου έχει πλέον σταυρωθή και νεκρωθή ως προς εμέ ο κόσμος, όπως και εγώ, χάρις στον σταυρόν του Κυρίου, έχω σταυρωθή και νεκρωθή δια τον κόσμον. 15 Διότι εις την νέαν κατάστασιν της σωτηρίας και της πνευματικής ζωής, που προσφέρει ο Χριστός, ούτε η περιτομή έχει καμμίαν ισχύν ούτε η ακροβυστία, αλλ’ ισχύει η νέα πνευματική δημιουργία και αναγέννησις, που παρέχεται από τον Χριστόν. 16 Και όσοι θα ακολουθήσουν αυτόν τον κανόνα και θα πορευθούν σύμφωνα με την διδασκαλίαν του Χριστού, θα έχουν ειρήνην και έλεος από τον Θεόν, όπως γενικώτερα θα έχη ειρήνην και έλεος ο νέος Ισραήλ της χάριτος, ο χριστιανικός λαός του Θεού. 17 Εις το εξής να μη με βάζη κανείς εις κόπους και ενοχλήσεις δια τα ζητήματα, που αναφέρονται εις την περιτομήν και τας άλλας τυπικάς διατάξστου μωσαϊκού Νομου. Πεισθήτε εις αυτά που σας λέγω, διότι εγώ βαστάζω επάνω στο σώμά μου τα σημάδια των πληγών, που υπέστην δια τον Κυριον, και αυτά μαρτυρούν την αγνήν πίστιν μου προς τον Χριστόν και την φιλαλήθειάν μου. 18 Αδελφοί, η χάρις του Κυρίου μας Ιησού Χριστού είθε να είναι πάντοτε με το πνεύμα σας και να σας ενισχύη συνεχώς εις την πνευματικήν σας ζωήν και πρόοδον. Αμήν.

 

Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Ιω. γ΄ 13-17

13 καὶ οὐδεὶς ἀναβέβηκεν εἰς τὸν οὐρανὸν εἰ μὴ ὁ ἐκ τοῦ οὐρανοῦ καταβάς, ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ὁ ὤν ἐν τῷ οὐρανῷ. 14 καὶ καθὼς Μωϋσῆς ὕψωσε τὸν ὄφιν ἐν τῇ ἐρήμῳ, οὕτως ὑψωθῆναι δεῖ τὸν υἱὸν τοῦ ἀνθρώπου, 15 ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ’ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. 16 Οὕτω γὰρ ἠγάπησεν ὁ Θεὸς τὸν κόσμον, ὥστε τὸν υἱὸν αὐτοῦ τὸν μονογενῆ ἔδωκεν, ἵνα πᾶς ὁ πιστεύων εἰς αὐτὸν μὴ ἀπόληται ἀλλ’ ἔχῃ ζωὴν αἰώνιον. 17 οὐ γὰρ ἀπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸν υἱὸν αὐτοῦ εἰς τὸν κόσμον ἵνα κρίνῃ τὸν κόσμον, ἀλλ’ ἵνα σωθῇ ὁ κόσμος δι’ αὐτοῦ.

Νεοελληνική Απόδοση

13 Κανείς δε δεν ανέβηκε στον ουρανόν, δια να μάθη εκεί και διδάξη εις σας αυτάς τας αληθείας, παρά μόνον αυτός που κατέβηκε από τον ουρανόν και έγινε δια της ενανθρωπήσεως υιός του ανθρώπου και ο όποιος εξακολουθεί, καθ’ ον χρόνον ζη εις την γην, να είναι και στον ουρανόν ως Θεός. 14 Οπως δε ο Μωϋσής εκρέμεσε υψηλά το χάλκινι φίδι εις την έρημον, δια να το αντικρύζουν με πίστιν οι Ισραηλίται και να σώζωνται από το θανατηφόρον δηλητήριον των φιδιών της ερήμου, έτσι, σύμφωνα με το πάνσοφον σχέδιον του Θεού, πρέπει να κρεμασθή και ο υιός του ανθρώπου επάνω στον σταυρόν. 15 Και τούτο, δια να μη καταδικασθή εις την αιωνίαν απώλειαν κανένας από εκείνους, που θα πιστεύσουν εις αυτόν, αλλά να κερδήση και να έχη την αιώνιον ζωήν. 16 Διότι τόσον πολύ ηγάπησεν ο Θεός τον βυθισμένον εις τας αμαρτίας κόσμον, ώστε παρέδωκεν εις σταυρικόν θάνατον τον μονογενή του Υιόν· δια να μη καταδικασθή εις την αιωνίαν απώλειαν κάθε ένας που θα πιστεύη εις αυτόν, αλλά να έχη ζωήν αιώνιον. 17 Διότι δεν έστειλεν ο Θεός τον Υιόν του στον κόσμον δια να κρίνη και καταδικάση τον κόσμον, αλλά δια να σωθή ο κόσμος με την θυσίαν αυτού.

 

********************************

ΚΥΡΙΑΚΗ 8 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2024

ΠΡΟ ΤΗΣ ΥΨΩΣΕΩΣ

  (Ιωάν.γ΄ 13-17) (Γαλ. στ΄ 11-18)

Το Γενέθλιο της Θεοτόκου

                                                                 «Σήμερον της σωτηρίας ημών το προοίμιον»

Μεγάλο και παράδοξο θαύμα εορτάζει σήμερα η Εκκλησία. Η ευσεβής, αλλά στείρα Άννα, αναδεικνύεται θεουργικά ευτυχισμένη μητέρα της κεχαριτωμένης Μαρίας. Όπως ακριβώς συμβολικά είχε προδιαγραφεί, ότι η ξεραμένη ράβδος του Ααρών πέταξε θαυματουργικά ένα ολοζώντανο βλαστό. Ακόμα, ο κατάξερος βράχος Χωρήβ, μόλις δέχθηκε το κτύπημα από τη ράβδο του Μωυσή, ανέβλυσε άφθονο νερό και έσωσε από τον θάνατο όλο τον ισραηλιτικό λαό. Η τρισευλογημένη κόρη της Άννας, ως άλλος ζωηφόρος βλαστός και «αένναος πηγή», θα φυτρώσει «το άνθος το εύοσμον» και θα ξεδιψάσει το νέο λαό του Θεού με τα θεία νάματα, που άφθονα θα πηγάσουν από την κοσμοσώτειρα πηγή της κοιλιάς της.

Για όλα αυτά τα θαυμάσια που προοιωνίζονται σήμερα, αναφέρει το προεόρτιο κάθισμα του όρθρου: «τα ουράνια πάντα νυν επαγάλλονται· των ανθρώπων το γένος συνεορτάζει αυτοίς· και οι προφήται μυστικώς συνευφραίνονται· γιατί αυτή, την οποίαν προείδαν συμβολικά σε παλαιότερες γενεές σαν άφλεκτη βάτο, σαν στάμνα του ουράνιου μάννα, σαν ράβδο του Ααρών, σαν φωτεινή νεφέλη, σαν κεκλεισμένη πύλη, σαν ουράνιο θρόνο και αλατόμητον όρος, αυτή, γεννάται σήμερα από την τρισευτυχισμένη Άννα».

Η στείρα τίκτει την Θεοτόκο

Η Θεομητορική εορτή του Γενεθλίου της Θεοτόκου, αναφέρεται πληροφοριακά ότι εισήχθη στο εκκλησιαστικό εορτολόγιο από τα τέλη του 5ου μ.Χ. αιώνα και μάλιστα μετά από την Γ’ εν Εφέσω Οικουμενική Σύνοδο (431 μ.Χ.). Καθιερώθηκε να τελείται στις 8 Σεπτεμβρίου. Αποτελεί μια από τις κύριες θεομητορικές εορτές λόγω του περιεχομένου της που έχει τόσο μεγάλο βάθος. Με τη γέννηση της Παρθένου Μαρίας, πραγματώνεται η εν Χριστώ σωτηρία του κόσμου και του ανθρώπου.

Η Γέννηση της Θεοτόκου, λόγω της σπουδαιότητας του γεγονότος, υμνήθηκε δεόντως από τους Πατέρες της Εκκλησίας. Απήγγειλαν και έγραψαν λόγους ο Ανδρέας Κρήτης, ο Γρηγόριος ο Παλαμάς, ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός, ο Θεόδωρος ο Στουδίτης, ο Νικόλαος Καβάσιλας και άλλοι πολλοί. Ανάλογο βάθος συναντούμε και στη θαυμαστή και θεσπέσια υμνολογία της Εκκλησίας, η οποία ανακεφαλαιώνεται στο απολυτίκιο της Γέννησης. Η Γέννηση της Θεοτόκου «χαράν εμήνυσε πάση τη οικουμένη», γιατί, «ανέτειλεν ο Ήλιος της Δικαιοσύνης, Χριστός ο Θεός ημών· λύσας την κατάραν έδωκε την ευλογίαν και καταργήσας τον θάνατον, εδωρήσατο ημίν ζωήν αιώνιον».

Ανακεφαλαίωση της ιστορίας

Η συμβολή της Παναγίας στη σωτηρία του κόσμου, πραγματώνεται με την ταπείνωση της. Το ήθος και οι αρετές της εκπηγάζουν όχι από κάποια ατομική της ικανότητα, αλλά από την κοινωνία της με την αγάπη του Θεού. Η πορεία της Παναγίας στο υπέρλαμπρο μεγαλείο στο οποίο καταξιώθηκε, άνοιξε σίγουρα από την αγιότητα της «μακαρίας δυάδος», του Ιωακείμ και της Άννας. Το θεμέλιο όμως εστιάζεται στη «ρίζα του Ιεσσαί». Φανερώνει ότι η Παρθένος Μαρία δεν είναι απλά ένα άτομο μέσα στην ιστορία, αλλά αποτελεί την  πεμπτουσία και ολοκλήρωση της Παλαιάς Διαθήκης.

Με την ταπείνωσή της η Παναγία ανακεφαλαιώνει ολόκληρη την ιστορία της ανθρωπότητας. Γιατί την οδηγεί στο τέλος, δηλαδή την τελείωση, την ολοκλήρωση, που είναι ο Χριστός. Διά μέσου της δόθηκε η μεγαλύτερη δωρεά του Θεού στον άνθρωπο και απ’ αυτήν αποκτά νόημα η ιστορία, ως πορεία σωτηρίας του κόσμου. Η Παναγία έγινε «τιμιωτέρα των Χερουβίμ και ενδοξοτέρα των Σεραφίμ», αληθινή Θεοτόκος. Γιατί φανερώνει την υπέρτατη αξία του ανθρώπου, όταν διά μέσου της γεννάται ο Θεός Λόγος και Σωτήρας του κόσμου.

Αγαπητοί αδελφοί, τιμούμε σήμερα την Υπεραγία Θεοτόκο, η οποία έγινε ουράνια κλίμακα διά της οποίας κατέβηκε ο Θεός στη γη, αλλά και γέφυρα διά της οποίας μεταβαίνει ο άνθρωπος στον ουρανό, όπως εύστοχα σημειώνει ο υμνωδός. Κοσμοσωτήριο το γεγονός της γέννησής της, την οποία με κάθε λαμπρότητα εορτάζουμε σήμερα και πανηγυρίζουμε. Αναφωνούμε κι εμείς μαζί με τον Ανδρέα τον υμνογράφο, στο Θεοτοκίο της στ΄ ωδής του κανόνα της εορτής: «Με χρυσό θυμιατήριο έμοιασες, Θεοτόκε. Διότι, σαν άυλον πυρ, κατοίκησε στη γαστέρα σου ο Θείος Λόγος, με τη χάρη του Παναγίου Πνεύματος. Και από αυτή φανερώθηκε σε μας με ανθρώπινη μορφή, ώ αγνή θεογεννήτωρ».

Χριστάκης Ευσταθίου,

Θεολόγος

Print Friendly, PDF & Email

Share this post