Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου: Λειτουργίες – Κηρύγματα 23-27 Ιουλίου 2022
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Καρπασίας κ. Χριστοφόρος την Κυριακή, 24 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στα Κλαυδιά. Τη Δευτέρα, 25 Ιουλίου 2022, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Λευκωσίας. Την επομένη, 26 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής στη Λακατάμεια. Την Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος στη Μακεδονίτισσα.
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Νεαπόλεως κ. Πορφύριος την Κυριακή, 24 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αρχαγγέλου Μιχαήλ στην Πλατανιστάσα. Τη Δευτέρα, 25 Ιουλίου 2022, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Επισκοπής Λεμεσού. Την επομένη, 26 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής στη Λευκωσία. Το εσπέρας της ιδίας θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος στη Μακεδονίτισσα. Την Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό πάντων των Αγίων Αναργύρων στο Γενικό Νοσοκομείο Λευκωσίας.
Ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος το Σάββατο, 23 Ιουλίου 2022, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής στη Λευκωσία, όπου θα γίνει η υποδοχή των ιερών Λειψάνων του Αγίου Δημητριανού Κυθρέας. Την Κυριακή, 24 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Παντελεήμονος στο Μενεού, όπου θα προστεί του Μνημοσύνου των πεσόντων Κοντεατών. Τη Δευτέρα, 25 Ιουλίου 2022, θα χοροστατήσει και κηρύξει κατά την ακολουθία του Εσπερινού στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής στη Λακατάμεια, όπου οι εκτοπισμένοι της Αγκαστίνας και του Στρογγυλού θα εορτάσουν την Αγία Παρασκευή. Την Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον ίδιο Ιερό Ναό.
Ο Πανοσιολογιώτατος Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα Αρχιμανδρίτης Ιωάννης την Κυριακή, 24 Ιουλίου 2022, θα λειτουργήσει και κηρύξει στον Ιερό Ναό Αγίου Αντωνίου Μετοχίου Ιεράς Μονής Αποστόλου Βαρνάβα στη Λευκωσία.
Ιερά Αρχιεπισκοπή Κύπρου,
21 Ιουλίου 2022
***************************************************
Αποστολικό Ανάγνωσμα: Ρωμ. ιβ΄ 6-14
6 ἔχοντες δὲ χαρίσματα κατὰ τὴν χάριν τὴν δοθεῖσαν ἡμῖν διάφορα, εἴτε προφητείαν, κατὰ τὴν ἀναλογίαν τῆς πίστεως, 7 εἴτε διακονίαν, ἐν τῇ διακονίᾳ, εἴτε ὁ διδάσκων, ἐν τῇ διδασκαλίᾳ, 8 εἴτε ὁ παρακαλῶν, ἐν τῇ παρακλήσει, ὁ μεταδιδοὺς, ἐν ἁπλότητι, ὁ προϊστάμενος, ἐν σπουδῇ, ὁ ἐλεῶν, ἐν ἱλαρότητι. 9 Ἡ ἀγάπη ἀνυπόκριτος. ἀποστυγοῦντες τὸ πονηρόν, κολλώμενοι τῷ ἀγαθῷ, 10 τῇ φιλαδελφίᾳ εἰς ἀλλήλους φιλόστοργοι, τῇ τιμῇ ἀλλήλους προηγούμενοι, 11 τῇ σπουδῇ μὴ ὀκνηροί, τῷ πνεύματι ζέοντες, τῷ Κυρίῳ δουλεύοντες, 12 τῇ ἐλπίδι χαίροντες, τῇ θλίψει ὑπομένοντες, τῇ προσευχῇ προσκαρτεροῦντες, 13 ταῖς χρείαις τῶν ἁγίων κοινωνοῦντες, τὴν φιλοξενίαν διώκοντες. 14 εὐλογεῖτε τοὺς διώκοντας ὑμᾶς, εὐλογεῖτε καὶ μὴ καταρᾶσθε.
Νεοελληνική Απόδοση
6 Εφ’ όσον δε έχομεν διάφορα χαρίσματα σύμφωνα με την χάριν, που μας έχει δοθή από το Άγιον Πνεύμα, ας επαναπαυώμεθα εις αυτά και ας εργαζώμεθα πνευματικώς δι’ αυτών. Είτε δηλαδή έχομεν προφητικόν χάρισμα, ας διδάσκωμεν την αλήθειαν ανάλογα με το χάρισμα αυτό. 7 Είτε έχομεν χάρισμα πνευματικής διακονίας εις την Εκκλησίαν, ας μένωμεν συνεπείς εις αυτό· εκείνος, που έλαβε το χάρισμα να διδάσκη, ας μένη εις την διακονίαν της διδασκαλίας και ας αναλύη τας αληθείας του Θεού στους πιστούς. 8 Εκείνος που έχει το χάρισμα να παρηγορή, να ενθαρρύνη και να προτρέπη τους πιστούς στον δρόμον της αρετής, ας μένη στο έργον αυτό της ηθικής τονώσεως· εκείνος, που έχει αγαθά και αισθάνεται την εσωτερικήν κλίσιν να τα μοιράζη στους πτωχούς, ας το πράττη με απλότητα και διάκρισιν· εκείνος που έχει ορισθή προϊστάμενος, ας διαχειρίζεται την εξουσίαν και ας επιστατή εις κάθε καλόν έργον με επιμέλειαν και δραστηριότητα· εκείνος, που ελεεί, ας προσφέρη την ελεημοσύνην του με γλυκύτητα και καλωσύνην. 9 Η αγάπη σας ας είναι πάντοτε ειλικρινής, απηλλαγμένη από κάθε υποκρισίαν και ιδιοτέλειαν· να αποστρέφεσθε και να μισήτε με όλην σας την δύναμιν το πονηρόν, να είσθε δε και να μένετε πάντοτε προσκολλημένοι στο αγαθόν. 10 Δια της ειλικρινούς και αδελφικής αγάπης να γίνεσθε φιλόστοργοι ο ένας στον άλλον και ο καθένας σας να αποδίδη τα πρωτεία της τιμής και του σεβασμού στους άλλους (και να μη σπεύδη να ζητή δια τον ευατόν του τιμάς και πρωτοκαθεδρίας). 11 Εις τον ζήλον και την δραστηριότητα, που απαιτείται δια κάθε καλόν έργον, να μη είσθε ράθυμοι και δυσκίνητοι. Το πνεύμα σας, αι εσωτερικαί πνευματικαί δυνάμεις σας, να είναι διαποτισμέναι και πλήρεις από την φλόγα του κατά Θεόν ζήλου. Δι’ όλων δε αυτών των χαρισμάτων και αρετών να δουλεύετε με προθυμίαν και να ευαρεστήτε στον Κυριον. 12 Εχοντες ακλόνητον την ελπίδα εις τα άπειρα αγαθά, που σας έχει ετοιμάσει ο Θεός, να χαίρετε και να αγάλλεσθε· εις την θλίψιν να δεικνύετε υπομονήν και γενναιότητα· να επιμένετε πάντοτε με προθυμίαν και ζήλον εις την προσευχήν. 13 Με τα δώρα της αγάπης σας να γίνεσθε συμμέτοχοι και βοηθοί εις τας ανάγκας των Χριστιανών· να επιδιώκετε την φιλοξενίαν, χωρίς να περιμένετε να σας την ζητήσουν. 14 Να εύχεσθε και να παρακαλήτε, τον Θεόν δι’ εκείνους που σας διώκουν. Να εύχεσθε και να λέγετε πάντοτε καλά λόγια δι’ όλους και ποτέ να μη καταράσθε.
Ευαγγελικό Ανάγνωσμα: Ματθ. θ΄ 1-8
1 Καὶ ἐμβὰς εἰς πλοῖον διεπέρασεν καὶ ἦλθεν εἰς τὴν ἰδίαν πόλιν. 2 Καὶ ἰδοὺ προσέφερον αὐτῷ παραλυτικὸν ἐπὶ κλίνης βεβλημένον. καὶ ἰδὼν ὁ Ἰησοῦς τὴν πίστιν αὐτῶν εἶπεν τῷ παραλυτικῷ· Θάρσει, τέκνον· ἀφέωνταί σοι αἱ ἁμαρτίαι σου. 3 καὶ ἰδού τινες τῶν γραμματέων εἶπον ἐν ἑαυτοῖς· Οὗτος βλασφημεῖ. 4 καὶ εἰδὼς ὁ Ἰησοῦς τὰς ἐνθυμήσεις αὐτῶν εἶπεν· Ἵνα τί ὑμεῖς ἐνθυμεῖσθε πονηρὰ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν; 5 τί γάρ ἐστιν εὐκοπώτερον, εἰπεῖν, ἀφέωνταί σου αἱ ἁμαρτίαι, ἢ εἰπεῖν, ἔγειρε καὶ περιπάτει; 6 ἵνα δὲ εἰδῆτε ὅτι ἐξουσίαν ἔχει ὁ υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου ἐπὶ τῆς γῆς ἀφιέναι ἁμαρτίας – τότε λέγει τῷ παραλυτικῷ· Ἐγερθεὶς ἆρόν σου τὴν κλίνην καὶ ὕπαγε εἰς τὸν οἶκόν σου. 7 καὶ ἐγερθεὶς ἀπῆλθεν εἰς τὸν οἶκον αὐτοῦ. 8 ἰδόντες δὲ οἱ ὄχλοι ἐθαύμασαν καὶ ἐδόξασαν τὸν Θεὸν τὸν δόντα ἐξουσίαν τοιαύτην τοῖς ἀνθρώποις.
Νεοελληνική Απόδοση
1 Αφού εμπήκε στο πλοίον ο Ιησούς, επέρασε την λίμνην και ήλθε εις την πόλιν του, δηλαδή την Καπερναούμ. 2 Και ιδού έφεραν προς αυτόν ένα παραλυτικόν, κατάκοιτον επάνω στο κρεββάτι· και όταν είδεν ο Ιησούς την πίστιν του παραλυτικού και εκείνων, που τον έφεραν, είπε στον παραλυτικόν· “θάρρος, παιδί μου, μη φοβήσαι ότι αι αμαρτίαι σου θα εμποδίσουν την θεραπείαν· δια την πίστιν σου, σου έχουν ήδη συγχωρηθή αι αμαρτίαι”. 3 Και ιδού, μερικοί από τους γραμματείς που ήσαν παρόντες, εσκέφθησαν· “αυτός βλασφημεί (είναι ασεβής, διότι οικιειοποιείται την εξουσίαν του Θεού να συγχωρή αμαρτίας”). 4 Οταν δε ο Ιησούς, ως παντογνώστης, είδε ολοκάθαρα τας πονηράς σκέψεις των γραμματέων, είπε· “διατί κυκλοφορείτε στον νουν και την καρδίαν σας τέτοιες πονηρές σκέψεις; 5 Διότι, τι είναι ευκολώτερον να πη κανείς· Σου έχουν συγχωρηθή αι αμαρτίαι σου η να πη· Σηκω επάνω και περιπάτει; Το πρώτον, ως εσωτερικόν, δεν το βλέπει κανείς και επομένως δεν ημπορεί να το εξακριβώση. Το δεύτερον, ως εξωτερικόν και αισθητόν, δεν ημπορεί να το αρνηθή, όσον κακόπιστος και αν είναι. 6 Δια να ιδήτε δε και μάθετε καλά, ότι ο υιός του ανθρώπου έχει εξουσίαν να συγχωρή αμαρτίας και να θεραπεύη ασθενείας, τότε λέγει προς τον παραλυτικόν· “σήκω επάνω υγιής, πάρε το κρεββάτι σου και πήγαινε στο σπίτι σου”. 7 Και αμέσως εσηκώθη ο παραλυτικός εντελώς υγιής και επήγε στο σπίτι του. 8 Οταν δε τα πλήθη του λαού είδαν αυτό που έγινε, εθαύμασαν και εδόξασαν τον Θεόν, ο οποίος έδωσεν στον Ιησούν, που τον εθεωρούσαν ως ένα εκ των ανθρώπων, τέτοιαν εξουσίαν, να συγχωρή δηλαδή αμαρτίας και να θεραπεύη ασθενείας.
***************************************************
ΚΥΡΙΑΚΗ 24 ΙΟΥΛΙΟΥ 2022
ΣΤ΄ ΜΑΤΘΑΙΟΥ
(Ματθ. θ΄ 1 -8) (Ρωμ. ιβ΄ 6-14)
Αυθεντική κοινωνία
«τη τιμή αλλήλους προηγούμενοι»
Η αναφορά του Παύλου στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα περιστρέφεται γύρω από ένα θέμα που φαντάζει τόσο σύγχρονο αλλά και επίκαιρο. Γι’ αυτό θα επιχειρήσουμε να ψηλαφήσουμε λόγω των βαθυτέρων μηνυμάτων του, το περιεχόμενό του. Πρόκειται για τις διαπροσωπικές σχέσεις. Ένα κομμάτι από το οποίο εξαρτάται η ποιότητα μιας κοινωνίας, οι θεσμοί που την διέπουν και γενικότερα η εύρυθμη λειτουργία της. Ιδιαίτερα η Εκκλησία έχει σαν βασικό χαρακτηριστικό της την κοινωνία προσώπων, δηλαδή την σχέση και επικοινωνία που αναπτύσσονται στους κόλπους της. Μάλιστα η σχέση αυτή έχει σταυρόσχημη μορφή, σύμφωνα με την πατερική γραμματεία, δηλαδή την κάθετη και την οριζόντια διάσταση. Η κάθετη αφορά στη σχέση του ανθρώπου με τον Θεό και η οριζόντια στη σχέση του με τον συνάνθρωπό του. Δεν μπορεί να υπάρξει η μια δίχως την άλλη. Ο Ιωάννης είναι πολύ κατηγορηματικός με μια κατηγορηματική επισήμανσή του. Όποιος λέει ότι αγαπά τον Θεό και μισεί τον συνάνθρωπό του, τότε είναι ψεύτης. Γιατί ούτε και η πρώτη εκδοχή συμβαίνει.
Ειδικότερα, στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα, ο απόστολος Παύλος συνιστά, μεταξύ άλλων, πως οφείλουμε να συναγωνιζόμαστε ποιος θα δείξει τη μεγαλύτερη τιμή και εκτίμηση προς τον άλλο· «τη τιμή αλλήλους προηγούμενοι» (Ρωμ. 12,10). Εξετάζοντας ευρύτερα το θέμα των ανθρώπινων σχέσεων, βλέπουμε ότι αυτές ανάλογα με την ποιότητά τους αναδεικνύουν το πρόσωπο ή το ακυρώνουν. Ο άνθρωπος μπορεί να υπάρχει ως πρόσωπο, με τα δικά του ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, και να συνεισφέρει με την παρουσία του και προς τους συνανθρώπους του. Με άλλα λόγια, να μην αφομοιώνεται στα διάφορα συστήματα και να λειτουργεί ως ένας στείρος αριθμός, χωρίς την ιδιαίτερη αξία και την έννοια του προσώπου. Διασφαλίζεται η αξία του όταν διατηρεί τα ξεχωριστά χαρακτηριστικά του στοιχεία και όχι όταν ταυτίζει τον εαυτό του με τους άλλους. Ο άνθρωπος δεν είναι ένα απλό νούμερο στη μάζα των ανθρώπων, αλλά ένα πρόσωπο με τους θείους χαρακτήρες διά παντός εγχαραγμένους στην φύση του. Σύμφωνα με την πατερική σοφία, μόνο ο άνθρωπος πλάστηκε για να δοξολογεί τον Πλάστη και Δημιουργό του. Σ’ αυτόν αποκλειστικά ο Θεός έδωσε το προνόμιο να είναι πλασμένος «κατ’ εικόνα» του. Προσδίδεται μάλιστα τόση μεγάλη τιμή στην ανθρώπινη φύση ώστε με την Σάρκωσή του ο Θεός την προσλαμβάνει και την θεώνει. Δεν υπάρχει τιμιότερο πλάσμα από τον άνθρωπο στην κτίση «και θνητού μένοντος», κατά τον ιερό Χρυσόστομο. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην προς Κολοσσαείς επιστολή του ο απόστολος Παύλος μάς συμβουλεύει να ντυθούμε τον Χριστό. Λέει συγκεκριμένα: «Και ενδυσάμενοι τον νέον τον ανακαινούμενον εις επίγνωσιν κατ’ εικόνα του κτίσαντος αυτόν» (Κολ. 3,10).
Το πρόσωπο
Η λέξη πρόσωπο στην Ορθόδοξη παράδοση έχει πολύ βαθιά έννοια και περιεχόμενο. Χρησιμοποιήθηκε εύστοχα από τους πατέρες για να δηλωθεί ο αΐδιος τρόπος ύπαρξης της Αγίας Τριάδας. Έχουμε τρία πρόσωπα και μία ουσία. «Εν τω Ευαγγελίω τα τρία παραδέδοται, πρόσωπά τε και ονόματα», τονίζει ο άγιος Γρηγόριος Νύσσης. Ο Χριστός μάς αποκάλυψε την Τριάδα. Έχουμε μία ουσία, αλλά ταυτόχρονα και τις διακρίσεις των προσώπων. Το αγένητο του Πατέρα, το γεννητό του Υιού και το εκπορευτό του Αγίου Πνεύματος. Τα διακριτικά αυτά συνιστούν και τα πρόσωπα της Αγίας Τριάδας. Η νόηση, ο λόγος και το πνεύμα του ανθρώπου, η χρησιμοποίηση στις διαπροσωπικές του σχέσεις της αντωνυμίας εγώ, εσύ, αυτός, το μυστήριο του γάμου με την ενότητα του άνδρα, της γυναίκας και των παιδιών, παραπέμπουν ακριβώς στην ύπαρξη του ανθρώπου ως προσώπου. Είναι πρόσωπο ο άνθρωπος με τον προσωπικό του αγώνα, αλλά και με τη βοήθεια της χάριτος του Θεού γίνεται προσωπικότητα ανεπανάληπτη και μοναδική. Αναλαμβάνει την ευθύνη της στάσης ζωής που διαμορφώνει στην πορεία του βίου του, σκέπτεται και ενεργεί ελεύθερα. Όλοι βέβαια οι άνθρωποι έχουμε κοινά χαρακτηριστικά, αλλά και ο καθένας διατηρεί τα ιδιαίτερα προσωπικά του γνωρίσματα. Διακρινόμαστε από τους άλλους. Δεν είμαστε μια άμορφη μάζα, εντός της οποίας συγχωνεύονται οι πάντες και τα πάντα. Ο καθένας από εμάς έχει τα ιδιαίτερα χαρίσματα που του πρόσφερε η αγάπη του Θεού. Έχουμε κοινή την φύση αλλά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Δεν υπάρχει άνθρωπος απόλυτα όμοιος με τον άλλο. Έτσι, με την τιμή που μάς πρόσφερε ο Θεός ο καθένας μας είμαστε πρόσωπο, με όλη την πνευματική αρχοντιά του.
Μορφές σχέσεων
Η πιο συνήθης μορφή σχέσης μεταξύ των ανθρώπων είναι σίγουρα η φιλία. Φέρνει τους ανθρώπους κοντά και τους συνδέει στενά. Είναι η βάση για την ύπαρξη και της κοινωνίας, η οποία διαποτίζεται και διαμορφώνεται ανάλογα από την ποιότητα αυτής της σχέσης. Άλλη ανθρώπινη σχέση είναι η συναισθηματική και ερωτική. Υπάρχει ακόμα και η επαγγελματική σχέση, ο ρόλος της οποίας είναι επίσης σημαντικός. Ξεχωρίζει όμως και η πνευματική σχέση, όπως είναι εκείνη μεταξύ πνευματικού και εξομολογούμενου. Όλες αυτές οι σχέσεις καταξιώνονται και αναδεικνύονται στην αυθεντική τους μορφή μόνο όταν διαποτίζονται από την χάρη και την ευλογία του Θεού. Σε αντίθετη περίπτωση καταντούν να είναι πληγές και καρκινώματα που γκρεμίζουν θεσμούς και κοινωνίες και αφήνουν τον άνθρωπο να καταντά τραγική ύπαρξη.
Αγαπητοί αδελφοί, μόνο στην χάρη του Θεού οι όποιες σχέσεις του ανθρώπου, ανοίγουν τους ορίζοντες για ανώτερα πνευματικά φτερουγίσματα. Τότε μόνο τα ευγενή στοιχεία της ανθρώπινης φύσης σφραγίζουν μια ευλογημένη πορεία προς ουράνιες πτήσεις και αιώνιες κατακτήσεις. Ειδικότερα, ο λόγος του αποστόλου Παύλου «τη τιμή αλλήλους προηγούμενοι», ας καταστεί ασφαλής πυξίδα στη ζωή μας, όπως συνέβη και στην περίπτωση όλων των αγίων που λάμπουν εκτυφλωτικά στο αιώνιο οικοδόμημα της Εκκλησίας. Σήμερα τιμούμε τη μνήμη της Χριστίνης της μεγαλομάρτυρος. Ειδικότερα στα πρόσωπα των αγίων της Εκκλησίας διασώζεται αυθεντικά η αξία του ανθρωπίνου προσώπου. Με τις πρεσβείες τους ας βαδίσουμε μια ευλογημένη πορεία στη ζωή μας που να μάς καταξιώνει ως πρόσωπα, με όλη την πνευματική εμβέλεια και αρχοντιά τους. Γένοιτο.
Χριστάκης Ευσταθίου, Θεολόγος