Θεολογικά κείμενα

Ποιο είναι το βαθύτερο νόημα του γεγονότος της Γεννήσεως του Χριστού

Του Γεωργίου Β. Μαυρομάτη Το βαθύτερο νόημα της Γεννήσεως του Χρίστου μας το διατυπώνουν, ποιοι άλλοι παρά οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, οι Πνευματοφόροι, τα πάγχρυσα στόματα του Λόγου. Και το διατυπώνουν, όχι σαν μια θεωρία ή σαν μια διδασκαλία, αλλά επειδή έζησαν το γεγονός αυτό, όπως και όλα τα σωτηριολογικά γεγονότα. Ο μικρός χώρος του βιβλίου, δεν μας επιτρέπει να παραθέσουμε, όλες αυτές τις θαυμάσιες διατυπώσεις των Πατέρων μας που ευφραίνουν την καρδιά του πιστού. Θα περιοριστούμε μόνο σε αποσπάσματα τεσσάρων από τους μεγάλους Πατέρες. Του αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, [...]

Μπροστά στο Σπήλαιο

Του Αρχιμ. Ηλία Μαστρογιαννόπουλου Ο Χριστιανισμός,  είναι ένα πράγμα ταπεινό, αφανές, ήρεμο,  που πρέπει να ψάξεις να το βρεις.   Όπως ένα σπήλαιο ... Όταν λέμε Χριστιανισμός, εννοούμε το μυστήριο της σαρκώσεως του Θεού. Αυτό είναι η ουσία και ο πυρήν και αυτό αξίζει να το ξανακοιτάξει ο σύγχρονος άνθρωπος. Ο Χριστιανισμός, θα μπορούσε να πούμε, είναι δυνατόν να συμβολιστεί και να εκφραστεί με ένα σπήλαιο. Μοιάζει με ένα σπήλαιο. Τι θέλουμε να πούμε μ’ αυτό;Ότι είναι ένα πράγμα μυστικό, δεν είναι ένα πράγμα που εντυπωσιάζει εκ πρώτης όψεως. Δεν είναι επιφανειακά σπουδαίο, όπως ένα μεγάλο εργοστάσιο, όπως ένα τεχνικό κατόρθωμα. Ο Χριστιανισμός, όπως [...]

Ο όσιος Ιλαρίων ο νέος (Κάστρο αγίου Ιλαρίωνα)

Με το όνομα Ιλαρίων τιμώνται τρεις άγιοι της Κυπριακής Εκκλησίας. Ο ένας είναι ο περίφημος ασκητής του Δ΄ αιώνα, ο εισηγητής του μοναχικού βίου στην Παλαιστίνη, ο επονομασθείς «μέγας», ο οποίος ήρθε στο νησί και παρέμεινε σ’ αυτό μέχρι το θάνατό του. Ο δεύτερος, είναι ο άγιος Ιλαρίωνας της Περιστερώνας που τιμάται μαζί με τον άγιο Βαρνάβα και ο τρίτος ο οποίος αποκαλείται από το Λεόντιο Μαχαιρά νεότερος, είναι ο ασκητής που έζησε στην ομώνυμη κορυφή του Πενταδακτύλου: «εἰς τά μέρη τ(ῆς) Κερύνιας πλησί(ον) τοῦ Καζαπιφάνη ὁ ἅγιος Ἱλαρί(ων), [...]

Ἡ χριστιανική σταθερότης «Μένε ἐν οἷς ἔμαθες καί ἐπιστώθης» (Β´Τιμ. γ´14)

«Σύ δέ μένε ἐν οἷς ἔμαθες καί ἐπιστώθης» Ἡ πατρική καρδιά τοῦ θείου Παύλου, Θεοφιλέστατε Δέσποτα, πάσχει. Τόν συγκλονίζει ἡ σκέψη ὅτι ἄνθρωποι «πονηροί καί γόητες». Ἄνθρωποι κακοί καί ἀπατεῶνες, ἀλλοιώνουν τή διδασκαλία τοῦ Εὐαγγελίου καί παρασύρουν στήν ἄβυσσο τοῦ κακοῦ ἀκόμη καί τούς ἐκλεκτούς τῶν χριστιανῶν. Γι᾽αὐτό καί παραγγέλλει, μέ ἔμφαση στόν μαθητή του Τιμόθεο, νά μένει πάντοτε σταθερός σ᾽ἐκεῖνα πού ἔμαθε καί βεβαιώθηκε γιά τήν ἀλήθειά τους ἀπό προσωπική του πείρα. Μή παρασύρεσαι ἀπό τίποτε, τοῦ λέγει. Νά εἶσαι σάν τόν βράχο, πού δέν τόν φοβίζουν τά κύματα. [...]

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατά τήν ἔναρξιν τοῦ Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου «Ἅγιος Γεννάδιος Σχολάριος μεταξύ Ἀνατολῆς καί Δύσης» (Χαλκηδών, 12 Σεπτεμβρίου 2022)

Ἱερώτατε Μητροπολῖτα Χαλκηδόνος κ. Ἐμμανουήλ, Ποιμενάρχα  τῆς θεοτηρήτου ταύτης Ἐπαρχίας, Τιμιώτατοι ἀδελφοί Ἱεράρχαι, Εὐλαβέστατοι πατέρες, Ἐλλογιμώτατοι Καθηγηταί καί Εἰσηγηταί, Ἐντιμολογιώτατοι Ἄρχοντες, Ἀγαπητοί Σύνεδροι, Προσφιλέστατα τέκνα ἐν Κυρίῳ, Μετά χαρᾶς συμμετέχομεν εἰς τό Ἐπιστημονικόν τοῦτο Συνέδριον, ἀφιερωμένον εἰς τόν ἐν Ἁγίοις Προκάτοχον ἡμῶν Οἰκουμενικόν Πατριάρχην Γεννάδιον Σχολάριον. (περισσότερα…)

Ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός, ο Ισαπόστολος

 Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη Η Αγία μας Εκκλησία στις 24 Αυγούστου τιμά την ιερή μνήμη του μεγάλου διδάσκαλου του Γένους, του ακαταπόνητου υπερασπιστή τη Ορθόδοξης χριστιανικής μας πίστης και της Ελληνικής μας γλώσσας και καταγωγής, «του Άγιου Κοσμά του Αιτωλού, του Ισαποστόλου, του εν αγχόνη τελειωθέντος», ο οποίος έζησε στα δύσκολα εκείνα χρόνια, λίγο πριν από τη μεγάλη Εθνεγερσία του 1821, κατά τα οποία όλα τα έσκιαζε φοβέρα και η βάρβαρη και σκληρή τούρκικη σκλαβιά.          Από το Άγιο Όρος όπου μόναζε, ο Άγιος Κοσμάς διέβλεψε ότι υφίστατο υπαρκτός κίνδυνος αφελληνισμού του Γένους. [...]

Περί Εκκλησίας

Από τις Διδαχές του αγίου Κοσμᾶ του Αιτωλού Περί Εκκλησίας σήμερα ο λόγος και σκέφτομαι πως η Ορθόδοξος Εκκλησία του Χριστού παραμένει εις τον αιώνα ο μυστικός τόπος της καταφυγής και της προστασίας μας. Ο μυστικός τόπος της παραμυθίας και της παρακλήσεως και της χάριτος. Καθώς η άκτιστος Εκκλησία είναι ο ίδιος ο Χριστός παρατεινόμενος εις τους αιώνας. Η Εκκλησία είναι τόπος μυστικός. Είναι ο τόπος της Αναστάσεως. Είναι η αγκάλη του Κυρίου μας και η στοργή Του και η προστασία Του. Η Εκκλησία είναι μία, αγία, καθολική και αποστολική. Αυτό [...]

Ομιλία του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά στην εορτή της Μεταμορφώσεως του Κυρίου

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος Απόσπασμα ομιλίας του Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά  Εορτάζουμε τη σεπτή μεταμόρφωση του Χριστού και ο λόγος μας είναι για το φως. Το ευαγγελικό κείμενο λέγει: "Έπειτα από έξι ημέρες παραλαμβάνει ο Ιησούς τον Πέτρο και Ιάκωβο και Ιωάννη και τους ανεβάζει ιδιαιτέρως σε υψηλό όρος και μεταμορφώθηκε εμπρός τους και έλαμψε το πρόσωπό του σαν ο ήλιος".  (περισσότερα…)

Η λαϊκή ευσέβεια των Κυπρίων προς την Παναγία

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ, Ο ΜΗΝΑΣ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ * * * Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Η ΛAΪKH EYΣEBEIA ΤΩΝ ΚΥΠΡΙΩΝ ΠΡΟΣ ΤΗN ΠANAΓIA H Παναγία είναι για τον κυπριακό λαό το σύμβολο της αγιότητας, της αγνότητας και της μητρικής αγάπης. Πλήθος κόσμου προστρέχει στις εκκλησίες και στις Μονές, που είναι αφιερωμένες στη χάρη της, ιδίως κατά τις θεομητορικές εορτές, ανάμεσα στις οποίες εξέχουσα θέση κατέχει αυτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου. Είναι δε το ιερό πρόσωπο, το οποίο τιμάται περισσότερο από κάθε άλλο, με αποτέλεσμα το άγιο όνομά της να μετατραπεί σε επιφώνημα, όπως [...]

Η νηστεία του Δεκαπενταυγούστου

«Eις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός» Από την 1η Αυγούστου η Εκκλησία εισέρχεται στην περίοδο της νηστείας του Δεκαπενταυγούστου, η οποία διαρκεί έως τις 14 Αυγούστου. Ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης αναφέρει ότι η νηστεία αυτή «εις τιμήν αποβλέπει της του Θεού Λόγου Μητρός, η οποία προγνωρίζουσα την αγίαν της μετάστασιν από τον κόσμον, πάντοτε ηγωνίζεται υπέρ υμών, και ενήστευεν, αν και χρείαν δεν είχε νηστείας, ως καθαρά και πανάμωμος, ζώσα δε αγγελικώς η υψηλοτέρα και των Αγγέλων και προσευχομένη συνεχώς και πάντοτε δι’ ημάς ικετεύουσα. Διά τούτο και [...]