Θεολογικά κείμενα

Η Παναγία Θεοτόκος “θησαυρός σωτηρίας” και “πηγή αφθαρσίας”

ΩΔΗ Ζ΄ Γ΄ Τροπάριον «Θησαυρὸν σωτηρίας, καὶ πηγὴν ἀφθαρσίας, τὴν σὲ κυήσασαν, καὶ πύργον ἀσφαλείας, καὶ θύραν μετανοίας, τοῖς κραυγάζουσιν ἔδειξας· ὁ τῶν Πατέρων ἡμῶν Θεός, εὐλογητός εἶ». (περισσότερα…)

Πέμπτη του Μεγάλου Κανόνος: «Ψυχή μου, Ψυχή μου, ανάστα, τί καθεύδεις; …»

                                                                                                    Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη Την Πέμπτη, της 5ης εβδομάδας της Μεγάλης Τεσσαρακοστής, η αγία μας Εκκλησία όρισε να ψάλλεται στους ιερούς ναούς μας, η ακολουθία του Μεγάλου Κανόνος. Για λόγους ευκολίας των πιστών, που οι περισσότεροι στις ημέρες μας εργάζονται το πρωί της Πέμπτης, η ακολουθία αυτή ψάλλεται το εσπέρας της προηγούμενης (Τετάρτη). Ο Μεγάλος Κανόνας είναι ο μεγαλύτερος Κανόνας της Εκκλησίας μας. Αποτελείται από 250 τροπάρια και 11 ειρμούς, όπως λέγονται οι πρώτοι ύμνοι κάθε ομάδας τροπαρίων. Την ημέρα που ψάλλεται ο Μεγάλος Κανόνας, στα δικά του τροπάρια προστίθενται και [...]

Θαύματα Αγίων της εν Ρουμανία Εκκλησίας

Διακόνου Ανδρέα Ματέι Η Εκκλησία μάς διδάσκει ότι οι βαπτισμένοι στο όνομα της Αγίας Τριάδος δεν είναι «ξένοι καὶ πάροικοι, ἀλλὰ συμπολῖται τῶν ἁγίων καὶ οἰκεῖοι τοῦ Θεοῦ», (Εφ. β΄ 19). Παρόλα αυτά ο Κύριος Ιησούς Χριστός απευθύνεται στους Αγίους Αποστόλους και τους λέει ότι «ὑμεῖς φίλοι μού ἐστε, ἐὰν ποιῆτε ὅσα ἐγὼ ἐντέλλομαι ὑμῖν. οὐκέτι ὑμᾶς λέγω δούλους, ὅτι ὁ δοῦλος οὐκ οἶδε τί ποιεῖ αὐτοῦ ὁ κύριος· ὑμᾶς δὲ εἴρηκα φίλους, ὅτι πάντα ἃ ἤκουσα παρὰ τοῦ πατρός μου ἐγνώρισα ὑμῖν» (Ιω. ιε΄ 14-15). Από τα πιο πάνω [...]

Ὁ Μηδενισμὸς τοῦ Ἀνθρώπου

του † π. Αθανασίου Γιέφτιτς (πρώην Ζαχουμίου και Ερζεγοβίνης) Τὸ ὅλο πρόβλημα γιὰ τὸν ἄνθρωπο εἶναι ἀκριβῶς αὐτό: νὰ εὑρεθεῖ ἐν τῷ Χριστῷ καὶ νὰ μὴ ἐκπέσει Αὐτοῦ, ἢ ἀφοῦ ἐξέπεσε (ὁ Ἀδὰμ καὶ ἐμεῖς) νὰ εὑρεθεῖ καὶ πάλι ἐν Αὐτῷ ὡς Θεῷ του καὶ ἀνθρώπῳ του, διότι ὁ Λόγος Χριστὸς διὰ τοῦτο ἀκριβῶς καὶ ἐδημιούργησε τὸν ἄνθρωπο, διὰ νὰ τὸν ἑνώσει μεθ᾿ Ἑαυτοῦ, νὰ τὸν «ἐνυποστήσει» ἐν Ἑαυτῷ, ὅπως λένε οἱ Πατέρες, καὶ ἔτσι νὰ τὸν ὁδηγήσει στὴν πληρότητά του ὡς ἀνθρώπου καὶ νὰ τὸν θεώσει, δηλαδὴ μὲ μία [...]

Ἱστορικοὶ σταθμοὶ τοῦ ὀρθόδοξου Μοναχισμοῦ

Δημήτριος Δ. Τριανταφυλλόπουλος Ἱστορικοὶ σταθμοὶ τοῦ ὀρθόδοξου Μοναχισμοῦ* 1. Ἀπὸ τὶς ἀπαρχὲς ἕως τὸν 4ον αἰώνα Το φαινόμενο του αναχωρητισμου, ὡς ἔκφραση καὶ πλαίσιο ἄσκησης, προϋπῆρξε τοῦ Χριστιανισμοῦ· ἤδη στὸν ἐθνικὸ κόσμο σημειώνονται ἀνάλογες τάσεις (στωικοί, κυνικοί). Κυρίως μᾶς εἶναι γνωστὸ ἀπὸ τὴ συχνὴ φυγὴ τῶν προφητῶν τοῦ Ἰσραὴλ στὴν ἔρημο (λ.χ. Προφήτης Ἠλίας), μὲ κορυφαία κατάληξη τὸν ἅγιο Ἰωάννη τὸν Πρόδρομο, σύνδεσμο ἀνάμεσα στὴν Παλαιὰ καὶ τὴν Καινὴ Διαθήκη, τὸν Νόμο καὶ τὴν Χάριν. Στὴν ἐποχὴ τοῦ Χριστοῦ καὶ κατὰ τὸν 1ον αἰ. μ.Χ. εἶναι γνωστοὶ οἱ Ἰουδαῖοι Ἑσσαῖοι, ποὺ ζοῦσαν [...]

Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού: Λόγος απολογητικός προς όσους διαβάλλουν τις Αγίες Εικόνες

ΛΟΓΟΣ ΑΠΟΛΟΓΗΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣ OΣΟΥΣ ΔΙΑΒΑΛΛΟΥΝ ΤΙΣ ΑΓΙΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ Του Οσίου και Θεοφόρου Πατρός ημών Ιωάννου του Δαμασκηνού Θα έπρεπε βέβαια εμείς, συναισθανόμενοι πάντοτε την αναξιότητά μας, να σιωπούμε και να εξομολογούμαστε στο Θεό τις αμαρτίες μας, αλλά όταν όλα στον καιρό τους είναι καλά, επειδή όμως βλέπω την Εκκλησία, την οποία ο Θεός έκτισε επάνω στο θεμέλιο των αποστόλων και των προφητών με ακρογωνιαίο λίθο το Χριστό τον Υιό του (περισσότερα…)

Aνδροκεντρισμού αναίρεση

ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ Σ. ΦΩΤΙΟΥ* Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης (Ιω. 8:1-11) διασώζει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ανδροκεντρικής θέσμισης της κοινωνίας: μια ομάδα ανδρών, με επικεφαλής Γραμματείς και Φαρισαίους, προσάγουν στον Χριστό μια γυναίκα την οποία είχαν συλλάβει επ᾽ αυτοφώρω σε μοιχεία, καλώντας τον να αποφανθεί αν πρέπει να τη λιθοβολήσουν ή όχι. Οι Γραμματείς είναι αυτοί που ερμήνευαν τον Ιουδαϊκό Νόμο και οι Φαρισαίοι εκείνοι που αφιερώθησαν σ᾽ αυτόν. Αλλά, οι κατ᾽ εξοχήν γνώστες και θιασώτες του νόμου, όταν το θέμα αφορά γυναίκες, χωρίς καμμιά δυσκολία παραβλέπουν τις διατάξεις του. Η γυναίκα συνελήφθη επ᾽ [...]

Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς: «Τι είναι η Παράδοση»

Διαβάστε πιο κάτω απόσπασμα από το βιβλίο Άνθρωπος και Θεάνθρωπος του Αγίου Ιουστίνου Πόποβιτς που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Κύπρου «Παρέμβαση Εκκλησιαστική», τεύχος 37ο, Μάιος - Αύγουστος 2017, σ. 89-90. (περισσότερα…)

Εισαγωγή στη Μεγάλη Τεσσαρακοστή

του π. Anthony Bloom Σὲ ἀντίθεση μὲ αὐτὸ ποὺ πολλοὶ νομίζουν ἢ αἰσθάνονται, ἡ Σαρακοστὴ τοῦ Πάσχα εἶναι περίοδος χαρᾶς. Εἶναι ὁ καιρὸς ἐκεῖνος ποὺ μᾶς δίνεται ἡ δυνατότητα νὰ ἀποτινάξουμε κάθε τί ἄσχημο καὶ θανατηφόρο ἀπὸ μέσα μας γιὰ νὰ βροῦμε πάλι τὴ δύναμη νὰ ζήσουμε, νὰ βιώσουμε σὲ ὅλο τὸ βάθος του τὸ μυστήριο στὸ ὁποῖο εἴμαστε καλεσμένοι. Ἂν δὲν κατανοήσουμε αὐτὴ τὴν ποιότητα τῆς χαρᾶς στὴ νηστεία, θὰ τὴ μετατρέψουμε σὲ μιὰ καρικατούρα, σὲ μιὰ περίοδο κατὰ τὴν ὁποία στὸ ὄνομα τοῦ Θεοῦ θὰ κάνουμε τὴ ζωὴ μας μίζερη. Μπορεῖ, πράγματι, [...]

Η γυναίκα και το λατρευτικό έργο της ενορίας

Για να κατανοήσουμε τη θέση - στάση της γυναίκας, όπως και τη σχέση της με το λατρευτικό έργο, είναι απαραίτητο να δούμε πρώτα τι είναι ενορία, ποιος ο σκοπός της και πόσο σημαντική είναι η λατρεία για το κάθε μέλος της ενορίας. Α 1  Η Ενορία είναι η μικρογραφία της Μίας Αγίας Καθολικής και Αποστολικής Εκκλησίας. Κεφαλή ο Χριστός και μέλη όλοι οι πιστοί. Η Εκκλησία είναι μία, αλλά για λόγους καλύτερης οργάνωσης και εξυπηρέτησης των πιστών, λειτούργησαν οι ενορίες και σε κάθε ενορία ο Ιερέας, με ανάθεση και εντολή του [...]