Θέματα Τριωδίου

Κυριακή της Απόκρεω

Κυριακή της Απόκρεω

Σήμερα είναι η Κυριακή της Απόκρεω, κατά την οποία οι πιστοί προετοιμάζονται για την είσοδό τους στην Αγία Τεσσαρακοστή, την Καθαρή Δευτέρα στις 18 Μαρτίου. Τόσο η υμνολογία της ημέρας όσο και το ευαγγελικό ανάγνωσμα αναφέρονται στη φοβερή εκείνη ώρα της μέλλουσας κρίσης. Παράλληλα, υπενθυμίζουν το καθήκον της φιλανθρωπίας, το οποίο συνδυαζόμενο με την ορθή πίστη και εκκλησιαστική ζωή, αποτελεί κριτήριο για τη σωτηρία του ανθρώπου. Η ανάμνηση της δευτέρας παρουσίας του Θεανθρώπου Λυτρωτή, ως Δίκαιου Κριτή, λειτουργεί ως εφαλτήριο ανάνηψης και μετάνοιας και ως φάρμακο κατά της αμέλειας στα [...]

Ψυχοσάββατο

Ψυχοσάββατο πριν την Κυριακή της Απόκρεω

Σήμερα, Σάββατο πριν την Κυριακή της Απόκρεω, είναι το πρώτο από τα δύο ψυχοσάββατα της Εκκλησίας μας. Το ψυχοσάββατο αυτό έκριναν οι πατέρες της Εκκλησίας μας ως την κατάλληλη ημέρα για μνημόνευση όλων των κεκοιμημένων αδελφών μας, αφού η αυριανή Κυριακή είναι αφιερωμένη στη μέλλουσα κρίση και διαβάζεται κατά τη διάρκεια της Θείας Λειτουργίας το σχετικό ευαγγελικό ανάγνωσμα. (περισσότερα…)

Τριώδιο

Εισαγωγή στο Άγιο Τριώδιο

Όπως όλοι γνωρίζουμε, από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου, αρχίζει η μακρά περίοδος του Τριωδίου, η οποία τελειώνει το Μεγάλο Σάββατο.  Γύρω, λοιπόν, από την περίοδο αυτή θα αναφερθούμε στην αποψινή μας συγκέντρωση. (περισσότερα…)

Κάθοδος του Χριστού στον Άδη

Μεγάλο Σάββατο

Σήμερα, Αγίο και Μεγάλο Σάββατο, ο Κύριος των κυριευόντων και ο Βασιλεύς των βασιλευόντων αναπαύεται στον Άδη τριήμερος και κηρύσσει ανάσταση νεκρών. Τούτο το Σάββατο το πρόβαλε πρώτος ο Προφήτης Μωυσής στο βιβλίο της Γενέσεως, στην Παλαιά Διαθήκη, ερμηνεύοντας τη θεολογική διάσταση της ημέρας του Σαββάτου μέσα στο πλαίσιο της Δημιουργίας του πνευματικού και υλικού κόσμου. (περισσότερα…)

Δ΄ Κυριακή των Νηστειών – Του Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος

Σήμερα, 26 Μαρτίου, μαζί με τον αναστάσιμο χαρακτήρα της ημέρας,  η Εκκλησία τιμά τη μνήμη του Οσίου Ιωάννη της Κλίμακος. Η εξέχουσα θέση που κατέχει στην Ορθόδοξη Παράδοση ώθησε τους Αγίους πατέρες μας να ορίσουν ως ημέρα τιμής, πέρα από την 30ή Μαρτίου, και την τέταρτη Κυριακή των Νηστειών, δηλ. τη σημερινή Κυριακή, ώστε, μέσα από τους λόγους και ιδίως μέσα από το παράδειγμά του, να ωφελούνται οι πιστοί και να καθοδηγούνται ορθά στον πνευματικό αγώνα της Μεγάλης Τεσσαρακοστής και εν γένει στον καθημερινό τους βίο. (περισσότερα…)

Α΄ Σάββατο της Μεγάλης Τεσσαρακοστής (12 Μαρτίου 2022)

Σήμερα, Σάββατο της Α΄ Εβδομάδας των Νηστειών, η Εκκλησία εορτάζει την ανάμνηση του δια κολλύβων θαύματος του Αγίου Μεγαλομάρτυρος Θεοδώρου του Τήρωνος, επί Ιουλιανού του Παραβάτη, ο οποίος, ως ειδωλολάτρης αυτοκράτορας, ήταν αντίθετος στη νηστεία των χριστιανών. (περισσότερα…)

Η προσευχή της Μεγάλης Σαρακοστής

Αναμεσα σ’ όλες τις προσευχές και τους ύμνους της Μεγάλης Σαρακοστής μια σύντομη προσευχή μπορει να ονομαστεί η προσευχή της Μεγάλης Σαρακοστής. Η Παράδοση την αποδίδει σε έναν από τους μεγάλους δασκάλους της πνευματικής ζωής, τον Άγιο Εφραίμ το Σύρο. Να το κείμενο της προσευχής: «Κύριε καί Δέσποτα τῆς ζωῆς μου, πνεῦμα ἀργίας, περιεργίας, φιλαρχίας, καί ἀργολογίας μή μοι δῷς. Πνεῦμα δέ σωφροσύνης, ταπεινοφροσύνης, ὑπομονής καί ἀγάπης χάρισαί μοι τῷ σῷ δούλῳ. Ναί, Κύριε Βασιλεῦ, δώρησαί μοι τοῦ ὁράν τά ἐμά πταίσματα, καί μή κατακρίνειν τόν ἀδελφόν μου, ὅτι εὐλογητός εἶ εἰς [...]

Κυριακή Ορθοδοξίας

Κυριακή της Ορθοδοξίας

Σήμερα, Α΄ Κυριακή των Νηστειών, προβάλλεται πανηγυρικά η Αγία Ορθόδοξος Εκκλησία και ο θρίαμβός της εναντίον όλων των νοθευμένων διδασκαλιών που προσπαθούν να επιβληθούν ως αλήθεια και φως. (περισσότερα…)

Τα Πάθη του Χριστού: η σύγκρουση με τον θάνατο (του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Ο Χριστός βασανίζεται και σταυρώνεται ύστερα από τη θρησκευτική καταδίκη του από το Μέγα Συνέδριο των Ιουδαίων και την πολιτική καταδίκη του από τον Ρωμαίο Επίτροπο της Ιουδαίας Πόντιο Πιλάτο. Ο λόγος της καταδίκης του είναι η σύγκρουσή του με τις δυνάμεις που αντιμάχονται τη βασιλεία του Θεού, τον κόσμο της ελευθερίας και της αγάπης. (περισσότερα…)

Η Είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα

Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΣΤΑ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ: Ο ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ Του Σταύρου Σ. Φωτίου Καθηγητή Πανεπιστημίου Κύπρου Στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, μετά από μια μεγάλη στρατιωτική νίκη, ο νικητής εισέρχετο στην πρωτεύουσα Ρώμη με θριαμβευτική πορεία. Μετά την παρέλαση των νικηφόρων στρατευμάτων και των αξιωματικών τους, ακολουθούσε πάνω σε άσπρο άλογο ή άρμα ο θριαμβευτής ηγέτης, τον οποίο επευθυμούσαν οι πάντες. Στη συνέχεια, έρχονταν αλυσοδεμένοι οι αιχμάλωτοι, σε πολλές δε περιπτώσεις η παρέλαση τελείωνε με την εκτέλεση του νικημένου αρχηγού ενώπιον του αλαλάζοντος πλήθους. (περισσότερα…)