Η Κερύνεια που εξοργίζεται
Του Αντρέα Κ. Φυλακτού
Αυτό που συνέβη στις Βρυξέλλες τις τελευταίες μέρες ανάγκασε τη λευχειμονούσα Κόρη να βγει έξω από τα ρούχα της. Από μήνες τώρα ο Δήμος της, ο προσφυγοποιημένος Δήμος Κερύνειας, σε συνεργασία με δυο άλλους πολιτιστικούς φορείς, το Μουσείο της Μονής Κύκκου και το Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄, ετοίμασε έκθεση φωτογραφιών με μνημεία και εικόνες από την κατεχόμενη επαρχία της Κερύνειας. Οι φωτογραφίες αυτές είναι ο αδιάψευστος μάρτυρας της άθλιας κατάστασης στην οποία βρίσκεται σήμερα η πολιτιστική κληρονομιά της τουρκοκρατούμενης επαρχίας. Οι τρεις αυτοί φορείς αφού υπέβαλαν όλα τα σχετικά έγγραφα, μαζί με όλες τις φωτογραφίες της έκθεσης, στους αρμόδιους φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πήραν την έγκρισή τους, μετέβησαν στις Βρυξέλλες και έστησαν την έκθεση σε αίθουσα της Επιτροπής των Περιφερειών. Η έκθεση με τον τίτλο «Προαγωγή των πολιτιστικών αξιών μέσω της προστασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς», άνοιξε την Τετάρτη, 17 Νοεμβρίου, από τη Δήμαρχο της κατεχόμενης πόλης της Κερύνειας, χωρίς την παρουσία του Γραμματέα της Επιτροπής Περιφερειών, όπως είχε αποφασιστεί. Και σαν να μην έφτανε αυτή η απαράδεχτη συμπεριφορά, δόθηκαν οδηγίες να κλείσει η έκθεση. Και ο λόγος ποιος; Άκουσον, άκουσον: Γιατί ενόχλησαν οι λεζάντες των φωτογραφιών, που έγραφαν: π. χ. «Κερύνεια, ναός Αγίας Βαρβάρας. Σήμερα έχει μετατραπεί σε τζαμί», ή «Κερύνεια, ναός Παναγίας Χρυσοπολίτισσας. Ο ναός έχει λεηλατηθεί και η στέγη του έχει καταστραφεί», ή «Καραβάς, Μονή Αχειροποιήτου. Η Μονή βρίσκεται σε στρατιωτική ζώνη και χρησιμοποιείται από τον τουρκικό στρατό κατοχής», ή «Λάπηθος, Μονή Αγίας Αναστασίας. Τα κελιά της Μονής χρησιμοποιούνται ως ξενοδοχειακά καταλύματα. Στον περίβολο του ναού δημιουργήθηκε πισίνα και εστιατόριο» ή «Εικόνα Παναγίας Μελανδρύνας από την ομώνυμη εκκλησία στον Άγιο Αμβρόσιο. Η εικόνα βρισκόταν μέχρι πρόσφατα στο ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ στην Κερύνεια που χρησιμοποιείται ως Μουσείο εικόνων. Η εικόνα έχει κλαπεί», ή «Η εικόνα του αγίου Ιωάννη Προδρόμου προέρχεται από το ναό της Αγίας Παρασκευής στον Παλαιόσοφο της Κερύνειας. Η εικόνα εντοπίστηκε σε Οίκο δημοπρασιών στο Λονδίνο και επαναπατρίστηκε το 1993. Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄». Αυτά τα λόγια που φανερώνουν τα ελάχιστα από την τραγωδία της εισβολής και της κατοχής, ενόχλησαν το τουρκικό λόμπι που κινήθηκε έντονα και συντονισμένα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για να ξηλωθεί η έκθεση. Από εδώ αρχίζει η οργή της Κερύνειας και τα βασανιστικά ερωτήματά της: Η Κύπρος είναι ή δεν είναι κατεχόμενη από τα στρατεύματα του τουρκικού Αττίλα; Λεηλατήθηκε και εξακολουθεί να λεηλατείται η πολιτιστική κληρονομιά πολλών αιώνων ή όχι; Όλη αυτή η λεηλασία των πολιτιστικών θησαυρών είναι δημιούργημα της φαντασίας των Ελλήνων της Κύπρου; Υπήρξε αρχαιοκαπηλία από Τούρκους, αλλά και Ευρωπαίους, που επιβεβαιώθηκε σε ευρωπαϊκά δικαστήρια ή όχι; Κλεμμένοι θησαυροί μας δεν εντοπίστηκαν από ευρωπαϊκούς Οίκους δημοπρασιών; Οι εκκλησιές μας στα κατεχόμενα δεν έχουν εγκαταλειφθεί στο έλεος του χρόνου και των καιρικών συνθηκών και δεν έχουν μετατραπεί σε στάβλους, σε κέντρα διασκέδασης και σε ξενοδοχεία; Γιατί όλα αυτά δεν τα βλέπει η Ευρώπη, της οποίας η Κύπρος αποτελεί μέλος; Γιατί οι Ευρωπαίοι φίλοι μας δε θέλουν να αντιληφθούν ότι η κληρονομιά αυτή που λεηλατείται εδώ και τριάντα έξι χρόνια αποτελεί και δική τους κληρονομιά; Όλα αυτά τα σκέφτεται η λευχειμονούσα Κόρη και όσο τα συλλογίζεται, τόσο εξοργίζεται. Η παρέμβαση της Δημάρχου της Κερύνειας, της κυπριακής αντιπροσωπείας και των πέντε ιταλών βουλευτών, που ανήκουν στη Λίγα του Βορρά, των Μ. Μποργκέτσιο, Κ. Μοργκάντι, Ο. Ρόσσι, Γ. Σκοττά, Φ. Ε. Σπερόνι, που ανάγκασε τη Ένωση Κοινοτήτων να αφήσει την έκθεση ανοιχτή ως τις 26 Νοεμβρίου και τη διοργάνωση από τους ίδιους βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δημοσιογραφικής διάσκεψης στο Στρασβούργο στις 24 Νοεμβρίου για καταδίκη της τουρκικής κατοχής, δίνει ανάσα στη βασανισμένη Κερύνεια μας και σε όλους τους Έλληνες της Κύπρου που νιώθουν Κερυνειώτες.
Λευκωσία 24 Νοεμβρίου 2010.