Επίσκοπος Μεσαορίας: «Το πνεύμα ζωογονεί, το δε γράμμα σκοτώνει τον άνθρωπο» (4 Δεκεμβρίου 2022)
Την Κυριακή Ι΄ Λουκά, 4 Δεκεμβρίου 2022, τελέστηκε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στον Καθεδρικό Ιερό Ναό Αποστόλου Βαρνάβα στη Λευκωσία.
Του Όρθρου και της Θείας Λειτουργίας προέστη ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος, συμπαραστατούμενος από τους Πρωτοπρεσβύτερους π. Κυπριανό Κουντούρη και π. Δημήτριο Δημοσθένους, καθώς και τον διάκονο Ανδρέα Ματέι.
Ο Θεοφιλέστατος στο κήρυγμα του θείου λόγου αναφέρθηκε στο αποστολικό ανάγνωσμα από την προς Γαλάτας Επιστολή (Γαλ. γ΄ 23-δ΄ 5). Ο Απόστολος Παύλος παρομοιάζει αυτούς που έζησαν στην Παλαιά Διαθήκη με τα νήπια. Το νήπιο «οὐδὲν διαφέρει δούλου» (Γαλ. δ΄ 1) αφού βρίσκεται «ὑπὸ ἐπιτρόπους καὶ οἰκονόμους ἄχρι τῆς προθεσμίας τοῦ πατρός». Ο Απόστολος Παύλος θέλει να πει ότι οι προ Χριστού άνθρωποι δεν ήταν σε θέση να λάβουν ολοκληρωτικά τη θεία αποκάλυψη, γι΄αυτό είχαν όλους τους Πατριάρχες, τους Προφήτες, τους Κριτές και όλους τους Δικαίους της Παλαιάς Διαθήκης δια των οποίων ο Θεός φανερώθηκε στον βαθμό που μπορούσαν οι άνθρωποι να κατανοήσουν την θεία αποκάλυψη. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο ο Απόστολος Παύλος αποκαλεί τον μωσαϊκό νόμο, δηλαδή την Παλαιά Διαθήκη «παιδαγωγὸς εἰς Χριστόν» (Γαλ. γ΄ 24), επειδή όλοι ανέμεναν τον ερχομό του Μεσσία. Με τον ερχομό του Χριστού, όταν ήρθε το πλήρωμα του χρόνου, πλέον εμείς δεν είμαστε δούλοι αλλά υιοί του Θεού αφού λάβαμε την υιοθεσία, δηλ. την κατά χάρη θέωση. Πλέον δεν είμαστε στη σκιά του νόμου, δηλ. στην εποχή της προετοιμασίας του ερχομού του Μεσσία, αλλά με την ενσάρκωση του Υιού του Θεού «οὐκ ἔνι Ἰουδαῖος οὐδὲ Ἕλλην, οὐκ ἔνι δοῦλος οὐδὲ ἐλεύθερος, οὐκ ἔνι ἄρσεν καὶ θῆλυ· πάντες γὰρ ὑμεῖς εἷς ἐστε ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ» (Γαλ. γ΄ 28)». Όλοι είμαστε ίσοι ενώπιον του Θεού γι΄αυτό και όλοι κοινωνούμε το ίδιο Σώμα και Αίμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού από το ίδιο Ποτήριο.
Επίσης, ο Επίσκοπος Μεσαορίας αναφέρθηκε στην ευαγγελική περικοπή, όπου ο Κύριος θεραπεύει μια συγκύπτουσα γυναίκα, η οποία ταλαιπωρείτο για 18 χρόνια, εν ημέρα του Σαββάτου, όταν, σύμφωνα με τον μωσαϊκό νόμο, οι Ιουδαίοι έπρεπε να την αφιερώσουν στον Θεό και να μην εκτελούν οποιοδήποτε έργο. Γι΄αυτό ο αρχισυνάγωγος αγανακτεί όταν βλέπει το γεγονός. Ο Κύριος όμως γνωρίζοντας την προαίρεσή του τον αποκαλεί υποκριτή, επειδή δεν είχε κατανοήσει το πνεύμα του νόμου αλλά είχε μείνει στο γράμμα. Το πνεύμα ζωογονεί, το δε γράμμα σκοτώνει τον άνθρωπο. Ο Υιός και Λόγος του Θεού, ο οποίος ο ίδιος είχε δώσει το νόμο στον εκλεκτό ναό για είναι «παιδαγωγός εις Χριστόν», μάς διδάσκει ότι δεν πρέπει να υπάρχει Σάββατο, δηλαδή αργία, όταν πρόκειται να κάνουμε μια καλή πράξη, διότι και με αυτό τον τρόπο δοξάζεται το όνομα του Θεού. Ο Κύριος δεν καταργεί το Σάββατο και τον νόμο, αλλά έρχεται να μάς δείξει την ουσία του νόμου και όχι την τυφλή τήρησή του, δηλ. την τυπολατρία. Ο Απόστολος Παύλος επισημαίνει προς την ίδια κατεύθυνση ότι δεν υπάρχει νόμος, δηλαδή περιορισμός ή εμπόδιο, όταν θέλουμε να ενεργοποιήσουμε τους καρπούς του Πνεύματος: «ὁ δὲ καρπὸς τοῦ Πνεύματός ἐστιν ἀγάπη, χαρά, εἰρήνη, μακροθυμία, χρηστότης, ἀγαθωσύνη, πίστις, πρᾳότης, ἐγκράτεια· κατὰ τῶν τοιούτων οὐκ ἔστι νόμος» (Γαλ. ε΄ 22-23).
Τέλος, μετέφερε σε όλους τις ευχές του Τοποτηρητού του Αρχιεπισκοπικού Θρόνου, Μητροπολίτου Πάφου κ. Γεωργίου και ευχήθηκε Καλά Χριστούγεννα να φθάσουμε.
Μετά το πέρας της Θείας Λειτουργίας τελέστηκε Τρισάγιο στον τάφο του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Κύπρου Χρυσοστόμου Β΄.