Εισαγωγές και εξαγωγές απο το λιμάνι της Κερύνειας (1921-1922)
Κωστής Κοκκινόφτας
Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου
Από αρχαιοτάτων χρόνων το μικρό λιμάνι της Κερύνειας συνέδεσε την πόλη και τα γύρω χωριά με τη Μικρά Ασία, τα νησιά του Αιγαίου και τη Συροπαλαιστίνη, με αποτέλεσμα να στηρίζει σε μεγάλο βαθμό την οικονομία και να καταστεί «η ψυχή της πόλεως». Στα νεότερα χρόνια, όμως, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913) και ο Α´ Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918) συνέτειναν ώστε το εισαγωγικό και εξαγωγικό εμπόριο, που είχε επίκεντρό του το λιμάνι, να ατονήσει. Ξαναβρήκε, κάπως, την παλιά του αίγλη μετά το τέλος του πολέμου, αλλά η Μικρασιατική Καταστροφή, που ακολούθησε, επέφερε σημαντικό πλήγμα στις εμπορικές συναλλαγές, που πραγματοποιούνταν από αυτό. Εξακολούθησε, ωστόσο, να διεξάγεται κάποιας μορφής εμπόριο, μέχρι και τα τέλη της Αγγλοκρατίας, με ορισμένα νησιά του Αιγαίου, όπως τη Χίο, τη Σάμο, τη Μυτιλήνη και την Κάλυμνο των Δωδεκανήσων, από όπου έφταναν καΐκια φορτωμένα με όσπρια ή τσουκάλια και άλλα αγγεία, καθώς και με ορισμένες πόλεις της Μικράς Ασίας, κυρίως για την εισαγωγή ψαριών για τους ιχθυοπώλες της Λευκωσίας.