Θεολογικά κείμενα

Χριστούγεννα, Φίλε Εθνοφρουρέ!

«...Με τη γέννηση του ο Χριστός φανέρωσε σ’ εμάς τον τέλειο άνθρωπο και ταυτόχρονα επανασύνδεσε το ανθρώπινο γένος με το Θεό, όπως ακριβώς στο πρόσωπό Του είναι ενωμένες η θεϊκή και η ανθρώπινη φύση. Όποιος από εμάς δεν κατανοεί πως σκοπός της ζωής είναι η απόκτηση της βασιλείας του Θεού, θα καταπνίγεται συνεχώς μέσα στις μικρότητες και τις ταλαιπωρίες του κόσμου και θα είναι διπλά δυστυχής. Θα προσπαθεί μάταια να ζήσει χαρούμενες στιγμές τα Χριστούγεννα αλλά ποτέ δεν θα αισθανθεί τη χαρά των Χριστουγέννων. Όποιος δεν αντιλαμβάνεται γιατί ο [...]

Κυριακή προ της Χριστού Γεννήσεως

ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟ ΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ ΓΕΝΝΗΣΕΩΣ KΥΡΙΑΚΗ ΤΩΝ ΠΡΟΠΑΤΟΡΩΝ Υπό Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αντινόης κ.κ. ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΟΣ Μέσα από τις προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης ο Κύριος προετοίμαζε την ανθρωπότητα να δεχτεί τον αναμενόμενο Μεσσία, που θα είναι ο ίδιος Θεός ενσαρκωμένος. Θα έμενε και θα συνανεστρεφόταν ανάμεσα στους ανθρώπους. Στον Μωϋσή δίνει την υπόσχεση, ότι θα στήσει την σκηνή Του ανάμεσα στον Ισραηλιτικό λαό, και θα είναι Θεός τους και αυτοί θα είναι λαός Του (Λευτ. 26:11, 12). Περισσότερο από κάθε άλλον Προφήτη ο Ησαϊας προανήγγειλε, ότι ο Θεός θα λάμβανε σάρκα ανθρώπινη και σαν Θεάνθρωπος [...]

Ο Άγιος Λεόντιος Νεαπόλεως

Με την ευκαιρία της εορτής του πολιούχου Αγίου της Λεμεσού, Ιωάννου του Ελεήμονος, που τιμούμε στις 12 Νοεμβρίου, θα παρουσιάσουμε σήμερα τον άγιο Λεόντιο επίσκοπο Νεαπόλεως, ο οποίος μας διέσωσε το βίου του διδασκάλου του, Πατριάρχου Αλεξανδρείας αγίου Ιωάννου του Ελεήμονος, μέσα από το συγγραφικό του έργο. Ο άγιος Λεόντιος, το καύχημα της επισκοπή Νεαπόλεως (Λεμεσού), έζησε, κατά την εποχή που αυτοκράτορας του Βυζαντίου ήταν ὁ Μαυρίκιος (582-602).  Μέσα από τα λιγοστά στοιχεία του βίου του μαθαίνουμε ότι γεννήθηκε γύρω στο 590 μ.Χ. στην επισκοπική περιφέρεια της Νεαπόλεως. Από μικρός [...]

Το Μετόχιο της Μονής Κύκκου στη Γεωργία

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου TO METOXIO THΣ MONHΣ KYKKOY ΣTH ΓEΩPΓIA   Στα παλαιότερα χρόνια, και ιδίως κατά την Τουρκοκρατία (1571-1878), η Mονή Kύκκου δημιούργησε ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο Μετοχίων τόσο εντός, όσο και εκτός Kύπρου, που συνέτειναν ώστε να καταστεί οικονομικά αυτοδύναμη (περισσότερα…)

Διαπίστωση καί Διακήρυξη τῆς Ἁγιότητας τῶν Ἁγίων, Στυλιανοῦ Γ. Παπαδοπούλου, Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν (†15.1.2012)

Διαπίστωση καί Διακήρυξη τῆς Ἁγιότητας τῶν Ἁγίων[1] Του Στυλιανοῦ Γ. Παπαδοπούλου,  Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν (†15.1.2012)   Ἡ διάκριση Νεομαρτύρων καί Ἐθνομαρτύρων[2]   Ἰδιαίτερα στόν ἑλλαδικό χῶρο ἐκτός τῶν ἄλλων παρεξηγήσεων, πού ὁδηγοῦν σέ προβληματικές διακηρύξεις ἁγιότητας, ἐγκυμονεῖ πάντα ὁ κίνδυνος συγχύσεως τῶν Ἐθνομαρτύρων μέ τούς Νεομάρτυρες. (περισσότερα…)

Ο Άγιος Γεώργιος στη Λαϊκή Παράδοση της Κύπρου

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Ο AΓIOΣ ΓEΩPΓIOΣ ΣTH ΛAΪKH ΠAPAΔOΣH THΣ KYΠPOY Ο Άγιος Γεώργιος θεωρείται ο προστάτης Άγιος των κατοίκων πολλών χωριών της Κύπρου, οι οποίοι στα παλαιότερα χρόνια συνήθιζαν να τον επικαλούνται με τη φράση: «Άη Γιώρκη τζαι βοήθα μου». (περισσότερα…)

Ο ναός του Σταυρού του Φανερωμένου

Καθώς ψηλαφώ εκείνα τα παλαιά και λησμονημένα Χρονικά της μεσαιωνικής Κύπρου, με τον διωγμό και τον κατατρεγμό των Ορθοδόξων πατέρων μας, με τις ραδιουργίες της αυλής, τους φόνους, τα πάθη, τους έρωτες και τις συνωμοσίες, στέκομαι σ’ εκείνη τη διήγηση της ανεύρεσης του Τιμίου Σταυρού, και όσα αναφέρονται στην ανέγερση της μονής του Σταυρού του Φανερωμένου «εις τόπον αναπαμένον», μεταξύ Λευκωσίας και Αγίου Δομετίου. Άγνωστος ο τόπος και άφαντος ο ναός του Σταυρού του Φανερωμένου. Μόνο σε εκείνα τα μεσαιωνικά Χρονικά και στη μνήμη και στη λαϊκή παράδοση. Στα ατελείωτα [...]

Η έννοια του πνευματικού ανθρώπου στην Ορθόδοξη Ανατολή

Με την ενδοκοσμική θεώρηση των πραγμάτων, πνευματικός άνθρωπος, θεωρείται ο άνθρωπος των γραμμάτων και των τεχνών, ο άνθρωπος της διανόησης και της κουλτούρας. (περισσότερα…)

Για ένα προσωποκεντρικό φεμινισμό

Του Σταύρου Σ. Φωτίου, αναπλ. καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου. Ένας προσωποκεντρικός φεμινισμός αναδεικνύει την ανθρωποποιό διάσταση του έρωτα, την ελευθεροποιό διάσταση της αγάπης. Στην αυθεντική ψυχοσωματική τους κοινωνία, άνδρας και γυναίκα βιώνουν τη διαφορά στην ενότητα, την ενότητα στη διαφορά, κατανοώντας έτσι εμπειρικά τη διαλογική σχέση εγώ και εσύ, εαυτού και ετέρου. Στον αληθινό έρωτα ο άλλος παύει να είναι μια απρόσωπη στατιστική μονάδα, ένα άτομο όμοιο με τα άλλα, και γίνεται ένσαρκη συγκεκριμένη ύπαρξη, πρόσωπο μοναδικό και ανεπανάληπτο. Με την ανάδειξη αυτή της απόλυτης ετερότητας των προσώπων, ο έρωτας ανατρέπει [...]

Η ταπείνωση της Θεοτόκου

Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη Την 23η Αυγούστου, οκτώ ημέρες μετά την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ημέρα της απόδοσης της πιο πάνω εορτής, η Αγία μας Εκκλησία όρισε να αναγιγνώσκεται το αποστολικό ανάγνωσμα, από την προς Φιλιππησίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου (κεφ. β΄, 6-11), που αναφέρεται στην ταπείνωση αλλά και στη δόξα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο οποίος «… Ος εν μορφή Θεού υπάρχων ουχ αρπαγμόν ηγήσατο το είναι ίσα Θεώ, … ευρεθείς ως άνθρωπος εταπείνωσεν εαυτόν γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυρού. Διό και ο Θεός αυτόν υπερύψωσε [...]