Μεγάλη Τετάρτη
Σήμερα, Αγία και Μεγάλη Τετάρτη, η Εκκλησία μνημονεύει τη μεταμέλεια της πόρνης γυναίκας, η οποία άλειψε με μύρο τα πόδια του Ιησού Χριστού.
Το πρωί τελείται η τελευταία Θεία Λειτουργία των Προηγιασμένων Δώρων. Στον Εσπερινό, που συνοδεύει την Προηγιασμένη Θεία Λειτουργία, ψάλλονται αρκετά από τα τροπάρια που ακούστηκαν χθες βράδυ, στον όρθρο της Μεγάλης Τετάρτης, και διαβάζεται η ευαγγελική περικοπή του γεγονότος στο σπίτι του Σίμωνα του λεπρού: η πράξη της περιθωριακής γυναίκας, η οποία έγινε την Τετάρτη, πριν το εβραϊκό Πάσχα.
Ενώ η μετανιωμένη για τις πράξεις της γυναίκα εκδηλώνει τη μετάνοιά της, ουσιαστικά επιστρέφει εν Χριστώ στο αρχαίο κάλλος. Αντίθετα, ο Ιούδας προετοιμάζει την προδοσία του Διδασκάλου. Με ταπείνωση η πρώην πόρνη γυναίκα διείδε την παρουσία του Σωτήρα Χριστού, παρά ταύτα ο μαθητής, παρά την τριετή εμπειρία του στο περιβάλλον του Θεανθρώπου, μελετά την εξαγορά του ατίμητου. Αιτείται 30 αργύρια ως αντιμισθία της προδοσίας του Διδασκάλου του.
Η νηστεία της Τετάρτης καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, πλην των εβδομάδων που εορτάζουμε χαρμόσυνα γεγονότα (όπως Χριστουγέννων, Πάσχα, Πεντηκοστής) είναι μία άσκηση των πιστών, για να διατηρούν στη μνήμη τους την προδοσία του Διδασκάλου από τον μαθητή Του και την απόφαση για τη θανατική καταδίκη του Ιησού.
Σήμερα το απόγευμα, μαζί με τον όρθρο της Μεγάλης Πέμπτης, δηλ. την ακολουθία του Νιπτήρα, κατά τον οποίο ο Διδάσκαλος Ιησούς έπλυνε τα πόδια των μαθητών, τελείται και το ιερό Μυστήριο του Αγίου Ευχελαίου προς αγιασμό των πιστών, πέρα από τις περιπτώσεις εκείνες που καλείται ο Ιερέας, ένεκα έκτακτης ανάγκης, σωματικής ή ψυχικής ασθένειας να το τελέσει προς ανακούφιση των πιστών.
Η μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας παρέχει στους μυημένους, δηλ. τους πιστούς, όλα τα αναγκαία εφόδια για την αντιμετώπιση των δυσκολιών και των δοκιμασιών της ζωής τους, ανεξάρτητα από τον πρότερο βίο ή τις οποιεσδήποτε αποφάσεις και πράξεις τους.
Παραμένει τεκμήριο της συγχώρεσης και της αγάπης του Ιησού Χριστού η συμπεριφορά των μαθητών Ιούδα του Ισκαριώτου και Πέτρου. Ο μεν Ιούδας μετά την προδοσία, ένεκα εγωισμού και στενοκαρδίας, δεν πλησιάζει τον Σωτήρα του κόσμου μεταμελημένος. Ο δε Πέτρος, μετά την προδοσία του Διδασκάλου, είναι βέβαιος για την αμετακίνητη αγάπη του Χριστού και με μετάνοια αποκαθίσταται στο αποστολικό αξίωμα. Απομένει στον κάθε άνθρωπο η ελεύθερη επιλογή, η απόφαση και η κίνηση είτε προς το σκότος, την απώλεια, είτε προς το φως, την αλήθεια και τη σωτηρία.
Του Επισκόπου Μεσαορίας Γρηγορίου