Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 22ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου με θέμα: «Απόστολος Παύλος και Φιλόσοφοι»
Ολοκληρώθηκαν το Σάββατο 4 Ιουνίου το πρωί οι εργασίες του 22ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου των ΚΒ΄ Παυλείων, που φέτος είχε ως θέμα: «Απόστολος Παύλος και Φιλόσοφοι – 2400 χρόνια από τη γέννηση του Αριστοτέλη» και διεξήχθη από 2 έως 4 Ιουνίου στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Δήμου Βέροιας.
Οι εισηγητές και τα θέματα.
Κατά την 1η Συνεδρία (2/6 πρωί) προήδρευσε ο Καθ. Κ. Παναγιώτης Σκαλτσής, Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας Α.Π.Θ. και εισήγηση έκανε ο κ. Γεώργιος Ζωγραφίδης, Αν. Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα: «Ο Απόστολος Παύλος μεταξύ Ιερουσαλήμ και Αθήνας: σοφοί και φιλόσοφοι του καιρού του».
Κατά τη 2η Συνεδρία (2/6 απόγευμα) προήδρευσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους κ. Γεώργιος και εισηγήσεις έκαναν α) ο Πρωτ. Νικόλαος Λουδοβίκος, Καθηγητής Α.Ε.Α.Θ. με θέμα: «Αρετή και κακία κατά τον Αριστοτέλη και τον Απόστολο Παύλο» και β) ο κ. Θωμάς Ιωαννίδης, Αν. Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ, με θέμα: «Ο άνθρωπος στον Απόστολο Παύλο και τον Αριστοτέλη».
Κατά την 3η Συνεδρία (3/6 πρωί) προήδρευσε ο κ. Θωμάς Ιωαννίδης, Πρόεδρος Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ και εισηγήσεις έγιναν από α) τον καθηγητή κ. Σωτήριο Δεσπότη, Πρόεδρο του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας ΕΚΠΑ, με θέμα: «Ο Σωκράτης και ο Παύλος στον Άρειο Πάγο, σύμφωνα με το Πράξεις 17, 16-33» και β) ο κ. Βασίλειος Κάλφας, Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, με θέμα: «Η θεολογία του Αριστοτέλη».
Κατά την 4η Συνεδρία (3/6 πρωί) προήδρευσε ο κ. Σωτήριος Δεσπότης, Πρόεδρος Τμήματος Κοιν. Θεολογίας ΕΚΠΑ, ενώ εισήγηση έκανε ο κ. Απόστολος Ιωσηφίδης, Νομικός με θέμα: «Αριστοτελικές μελέτες του Βεροιέως Ιωάννη Κωττούνιου» και διαβάστηκε η εισήγηση του απουσιάζοντος π. Πορφυρίου Georgi, Κοσμήτωρα της Θεολογικής Σχολής Μπάλαμαντ του Λιβάνου με θέμα: « Ο Αριστοτέλης και ο Γρηγόριος Παλαμάς».
Κατά την 5η Συνεδρία (3/6 απόγευμα) προήδρευσε ο ομ. Καθηγητής κ. Δημήτριος Καϊμάκης και εισηγήσεις έκαναν α) Ο κ. Παναγιώτης Υφαντής, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα: «Παύλειες απηχήσεις στον μοναχισμό ως κατά Χριστόν φιλοσοφία», β) Μαρία Χειμονοπούλου, Αρχαιολόγος με θέμα: «Η απεικόνιση των φιλοσόφων στην βυζαντινή τέχνη», ενώ διαβάστηκε περίληψη της εισηγήσεως του απουσιάζοντος κ. Βασιλείου Κύρκου, Ομ. Καθηγητού Σχολής Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ με θέμα: «Η παρουσία του Αριστοτέλη στον Μεσσαίωνα».
Κατά την 6η Συνεδρία (4/6 πρωί) προήδρευσε ο Ομ. Καθηγητής ΑΠΘ κ. Ιωάννης Γαλάνης ενώ εισηγήσεις έκαναν οι α) ο κ. Κωνσταντίνος Πέτσιος, καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Παν. Ιωαννίνων με θέμα: «Ο νεοελληνικός Αριστοτελισμός κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και το φιλοσοφικό έργο του Ιωάννη Κωττούνιου (1572-1657)», β) ο κ. Χαράλαμπος Ατματζίδης, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα: «Παύλεια θεολογία και σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα» και γ) η κ. Αγγελική Κοτταρίδη, Αρχαιολόγος και Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, με θέμα: «Φιλοσοφία και Αρχιτεκτονική».
Οι εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.
Όπως κάθε χρόνο το Διεθνές Συνέδριο των Παυλείων παρηκολούθησαν εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, οι οποίοι απηύθυναν χαιρετισμό και ανάγνωσαν μηνύματα των Προκαθημένων των Εκκλησιών τους.
ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Ἀτλάντας κ. ΑΛΕΞΙΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Εἰρηνουπόλεως κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Χρυσουπόλεως κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Βόστρων κ. ΤΙΜΟΘΕΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΩΣΣΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Σάχτας καί Μιλέροβο κ. ΣΙΜΩΝ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΒΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Τοπλίτσης κ. ΑΡΣΕΝΙΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ: ο Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος Κάτω Δουνάβεως κ. ΚΑΣΣΙΑΝΟΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Πλόβδιβ (Φιλιππουπόλεως) κ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ και Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ζνεπόλεως κ. ΑΡΣΕΝΙΟΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Μεσσαορίας κ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Κϊτρους κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Σούπραζλ κ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
Βραβεύσεις μαθητών της Ημαθίας.
Όπως κάθε χρόνο στο περιθώριο των εργασιών του Συνεδρίου βραβεύτηκαν από την Ιερά Μητρόπολη μαθητές και μαθήτριες σχολείων (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο) της Ημαθίας, καθώς και αθλητικών φορέων που διακρίθηκαν σε πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο κατά τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε. Τις απονομές έκαναν οι Αρχιερείς – εκπρόσωποι των Εκκλησιών καθώς επίσης και καθηγητές που μετείχαν στο Συνέδριο ως εισηγητές.
Κήρυξη Λήξης
από τον Σερβασμιώτατο Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντελεήμονα.
Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων παρουσίασε τον τόμο με τα Πρακτικά του Συνδρίου των ΚΑ΄Παυλείων (2015) που είχε ως θέμα: «Υπομονή και καρτερία κατά τον Απόστολο Παύλο» και τόνισε:
«Ἐμοί τῷ ἐλαχιστοτέρῳ πάντων ἁγίων ἐδόθη ἡ χάρις αὕτη, τοῖς ἔθνεσιν εὐαγγελίσασθαι τό ἀνεξιχνίαστον πλοῦτος τοῦ Χριστοῦ … ἵνα γνωρισθῇ … διά τῆς ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ» (Ἐφεσ. 3.8-10).
Μέ τούς λόγους αὐτούς περιγράφει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦλος τήν ἀποστολή του στά ἔθνη καί τόν σκοπό της, νά γίνει δηλαδή διά τοῦ κηρύγματός του γνωστή «ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ».
Ἡ σοφία αὐτή πού συμπληρώνει καί ἀνακαινίζει τήν κατ᾽ ἄνθρωπον σοφία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ ἐπίσης δωρεά τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρωπο, ἀκούσθηκε καί πάλι αὐτές τίς ἡμέρες μέσα ἀπό τίς εἰσηγήσεις καί τίς συζητήσεις τοῦ εἰκοστοῦ δευτέρου Διεθνοῦς Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου, τό ὁποῖο ὀργάνωσε ἡ Ἱερά Μητρόπολη Βεροίας, Ναούσης καί Καμπανίας στό πλαίσιο τῶν ἐτησίων ἑορταστικῶν ἐκδηλώσεων πρός τιμήν τοῦ ἱδρυτοῦ της, οὐρανοβάμονος ἀποστόλου Παύλου.
Ἡ ἔννοια τῆς σοφίας πού ἀπασχολεῖ συχνά τόν ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν στίς ἐπιστολές του καί τό νέο περιεχόμενο πού δίνει σ᾽ αὐτή, ἔχοντας δεχθεῖ τήν ἀποκεκαλυμμένη ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία ἀπαντᾶ στά ἐρωτήματα στά ὁποῖα δέν μποροῦσε νά ἀπαντήσει ἡ ἀρχαία φιλοσοφία, ὑπῆρξε γιά μᾶς ἀφορμή ὥστε νά συνδυάσουμε τήν ἔκφραση τῆς τιμῆς καί τοῦ σεβασμοῦ μας πρός τόν ἅγιο ἔνδοξο ἀπόστολο Παῦλο μέ τή διερεύνηση τῆς σχέσεως τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς φιλοσοφίας καί τῶν φιλοσόφων μέ τήν ἄνωθεν καί θεία σοφία πού μᾶς ἔκανε γνωστή μέ τό κήρυγμά του ὁ μέγας ἀπόστολος, καθώς τό τρέχον ἔτος 2016 εἶναι ἀφιερωμένο στόν μεγάλο Μακεδόνα φιλόσοφο πού ἔζησε καί δίδαξε στήν Ἠμαθία, εἶναι ἀφιερωμένο στόν Ἀριστοτέλη, μέ τήν εὐκαιρία τῆς συμπληρώσεως 2400 ἐτῶν ἀπό τή γέννησή του.
Τίς τρεῖς αὐτές ἡμέρες τοῦ Συνεδρίου μας ἀκούσαμε πολλά καί σημαντικά ἀπό εἰδικούς καί διακεκριμένους ἐπιστήμονες τόσο γιά τή σχέση τοῦ ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παύλου καί τή φιλοσοφία, ὅσο καί γιά τή θεολογία τοῦ Ἀριστοτέλη καί τήν ἐπίδρασή του στή μεταγενέστερη φιλοσοφική σκέψη καί τέχνη.
Ἡ πρώτη εἰσήγηση μᾶς εἰσήγαγε στό πνευματικό περιβάλλον τῆς ἐποχῆς τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Στή θέση καί τόν ρόλο τῶν σοφῶν καί τῶν φιλοσόφων του πρώτου μεταχριστιανικοῦ αἰῶνος. Στήν πορεία τοῦ ἀποστόλου, ὄχι μόνο τή γεωγραφική ἀλλά καί τή διανοητική καί πνευματική, ἀπό τά Ἱεροσόλυμα στήν Ἀθήνα.
Στό πλαίσιο αὐτό συναρμόσθηκe μία ἑνότητα εἰσηγήσεων πού ἀκολούθησαν. Παρουσιάσθηκε ἡ ἐπονομαζόμενη «θεολογία» τοῦ Ἀριστοτέλη, πού στηρίζεται στό βιβλίο Λ τῆς πραγματείας του «Μετά τά Φυσικά», ἀλλά καί ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο χρησιμοποιεῖ ὁ ἀπόστολος Παῦλος τή φιλοσοφία τῆς ἐποχῆς του.
Ὁ τρόπος αὐτός ἐξετάσθηκε ἰδιαιτέρως καί στήν περίπτωση τοῦ κηρύγματος τοῦ ἀποστόλου Παύλου στόν Ἄρειο Πάγο, σύμφωνα μέ τήν περιγραφή τῶν Πράξεων τῶν ἀποστόλων.
Μία δεύτερη ἑνότητα εἰσηγήσεων ἀποτέλεσαν αὐτές στίς ὁποῖες ἐξετάσθηκαν παράλληλα οἱ θέσεις τοῦ ἀποστόλου Παύλου μέ αὐτές τοῦ Ἀριστοτέλη γιά τήν ἀρετή καί τήν κακία, ἀλλά καί ἡ διδασκαλία τοῦ Ἀριστοτέλη καί τοῦ ἀποστόλου Παύλου περί ἀνθρώπου, καθώς καί οἱ δύο τόν ἀντιμετωπίζουν ὡς ψυχοσωματική ὀντότητα πού διαφέρει τῶν ἄλλων ὄντων, γιατί μόνον αὐτός εἶναι προικισμένος μέ τόν λόγο, καί ὡς λογικό ὄν διακρίνει τήν ἠθική καί ἐπιδιώκει τό «κατά λόγον ζῆν».
Μία τρίτη ἑνότητα εἰσηγήσεων μᾶς παρουσίασε τίς Παύλειες ἀπηχήσεις στόν μοναχισμό ὡς τήν κατά Χριστόν φιλοσοφία, ἀπηχήσεις πού ἐντοπίζονται σέ θεμελιώδεις πτυχές τῆς μοναστικῆς ζωῆς, ὅπως ἡ ὑπακοή, ἡ ἐγκράτεια, ἡ ἑκούσια πτωχεία, ἡ ἀγάπη καί ἡ ἀδιάλειπτη προσευχή· μᾶς παρουσίασαν ἀκόμη τήν πρόσληψη τῆς θεολογίας τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἀπό τούς νεώτερους φιλοσόφους, ἀλλά καί τήν ἐπίδραση τῆς φιλοσοφίας τοῦ Ἀριστοτέλη στόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ, στό Βυζάντιο καί τόν Δυτικό Μεσαίωνα.
Μία ἰδιαίτερη ἑνότητα ἀποτέλεσαν δύο εἰσηγήσεις γιά τήν ἄνθιση τοῦ νεοελληνικοῦ Ἀριστοτελισμοῦ κατά τή διάρκεια τῆς Τουρκοκρατίας καί τίς ἀριστοτελικές μελέτες τοῦ Βεροιέως Ἰωάννη Κωττουνίου, ἐνῶ μία διαφορετική διάσταση μᾶς ἔδωσαν ἡ εἰσήγηση μέ θέμα τήν ἀπεικόνιση τῶν φιλοσόφων στή Βυζαντινή τέχνη καί ἡ τελευταία εἰσήγηση γιά τή σχέση τῆς φιλοσοφίας μέ τήν ἀρχιτεκτονική μέ βάση τό ἀνάκτορο τῶν Αἰγῶν.
Ἀγαπητοί μου,
τό εἰκοστό δεύτερο διεθνές ἐπιστημονικό συνέδριο πρός τιμήν τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, ἔφθασε μέ τή χάρη τοῦ Θεοῦ καί τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου ἐνδόξου ἀποστόλου Παύλου στό τέλος του.
Γιά μᾶς πού πιστεύσαμε στόν Χριστό μέ τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν ἡ φιλοσοφία δέν εἶναι «ἡ κενή ἀπάτη» ἀλλά εἶναι τό βάθος τοῦ πλούτου καί τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ πού χαρίζει τή σοφία του σέ ὅσους πιστεύουν σ᾽ Αὐτόν.
Ὅπως κάθε χρόνο ἔτσι καί φέτος ἔχουμε τή χαρά νά παρουσιάζουμε στή λήξη τοῦ συνεδρίου τόν τόμο τῶν Πρακτικῶν τοῦ ΚΑ´ Συνεδρίου μέ θέμα: «Ὑπομονή καί καρτερία στή σύγχρονη ἐποχή κατά τόν ἀπόστολο Παῦλο».
Ἡ ἐπιτυχής ὁλοκλήρωση κάθε ἔργου ὀφείλεται σέ πολλούς. Γι᾽ αὐτό καί σέ πολλούς ὀφείλουμε νά ἐκφράσουμε αὐτή τήν ὥρα τίς ὁλοκάρδιες εὐχαριστίες μας.
Ἀπευθύνουμε εὐγνώμονα εὐχαριστία στόν Παναγιώτατο Οἰκουμενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθολομαῖο, ὁ ὁποῖος ἠγαθύνθη νά τιμήσει διά τῆς σεπτῆς πατριαρχικῆς ἐπισκέψεώς του τήν Ἱερά Μητρόπολή μας κατά τούς ἑορτασμούς τῆς μνήμης τοῦ ἁγίου ἐνδόξου πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, καί ἀπέστειλε ὡς ἐκπρόσωπό του εἰς τό ΚΒ´ Συνέδριο τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ἀτλάντας κύριο Ἀλέξιο.
Βαθύτατες εὐχαριστίες ὀφείλουμε καί πρός ὅλους τούς Μακαριωτάτους προκαθημένους τῶν πρεσβυγενῶν καί νεωτέρων Πατριαρχείων καί τῶν Αὐτοκεφάλων Ἐκκλησιῶν, οἱ ὁποῖοι τίμησαν τό Συνέδριό μας μέ τήν ἀποστολή τῶν Σεβασμιωτάτων ἐκπροσώπων τους καί τῶν μηνυμάτων τους.
Θερμότατες εὐχαριστίες ἐκφράζουμε πρός τούς διακεκριμένους εἰσηγητές τοῦ Συνεδρίου μας, οἱ ὁποῖοι μέ τόν πλοῦτο τῶν γνώσεών τους καί τῆς ἐπιστήμης τους πλούτισαν καί ἐμᾶς,
ἀλλά καί πρός τά μέλη τῆς Ἐπιστημονικῆς καί τῆς Ὀργανωτικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Συνεδρίου, τά ὁποῖα ἀπό πολλῶν μηνῶν ἐργάσθηκαν γιά τή διοργάνωσή του, καί βεβαίως πρός τά μέλη τῆς Γραμματείας πού μερίμνησαν γιά τήν ἄρτια καί ἐπιτυχῆ πραγματοποίησή του.
Ἐκφράζουμε ἀκόμη τήν εὐχαριστία μας καί σέ ὅλους ὅσους παρέστησαν καί παρακολούθησαν τό Συνέδριο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας τιμώντας ἔτσι τόν ἱδρυτή τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, οὐρανοβάμονα ἀπόστολο Παύλο: τούς πολιτικούς καί στρατιωτικούς ἄρχοντες τῆς πόλεως καί τοῦ νομοῦ μας, τούς κληρικούς, τούς μοναχούς καί τίς μοναχές, τόν εὐλαβῆ λαό καί ὅλους τούς φίλους τῶν Παυλείων.
Τελευταία ἀλλά μέγιστη εὐχαριστία ὀφείλουμε στόν ἴδιο τόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο, τόν πνευματικό μας διδάσκαλο καί πατέρα, ὁ ὁποῖος καί πάλι ἐλάλησε μυστικά στίς ψυχές μας λόγον σοφίας· καί τόν παρακαλοῦμε νά μεσιτεύει στόν Θεό νά μᾶς χαρίζει «πνεῦμα σοφίας» καί «λόγον σοφίας», ὥστε εἶναι ἡμᾶς «σοφούς εἰς τό ἀγαθόν» γιά νά μποροῦμε νά ζοῦμε «κατ᾽ ἐπιταγήν τοῦ αἰωνίου Θεοῦ εἰς ὑπακοήν πίστεως» καί νά δοξάζουμε τῷ «μόνῳ σοφῷ Θεῷ, διά Ἰησοῦ Χριστοῦ, ᾧ ἡ δόξα εἰς τούς αἰῶνας. Ἀμήν».
Το θέμα του Συνεδρίου των ΚΓ΄ Παυλείων (Ιούνιος 2017)
Τέλος, ο Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου ομ. Καθηγητής κ. Ιωάννης Καραβιδόπουλος ανακοίνωσε στους συνέδρους το θέμα του επόμενου Συνεδρίου (ΚΓ΄ Παύλεια – Ιούνιος 2017) που θα είναι: «Πόλεμος και Ειρήνη, κατά τον Απόστολο Παύλο».
«Χρώμα Βυζαντίου». 3η Έκθεση έργων της Σχολής Βυζαντινών Τεχνών της Ιεράς Μητροπόλεως.
Κατά τις ημέρες του Συνεδρίου στο φουαγιέ της Αντωνιάδειας Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών λειτούργησε η 3η Έκθεση έργων της Σχολής Βυζαντινών Τεχνών της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά από το 1996 (φέτος κλείνει 20 χρόνια λειτουργίας). Στη Σχολή δίδαξαν κατά καιρούς και διδάσκουν καταξιωμένοι αγιογράφοι, ζωγράφοι, ψηφιδογράφοι αλλά και συντηρητές αρχαίων και βυζαντινών κειμηλίων. Λειτουργούν τμήματα αγιογραφίας, ψηφιδογραφίας, ξυλογλυπτικής, υαλογραφίας, παιδικά τμήματα, σεμινάρια κλπ. Την επόμενη χρονιά θα λειτουργήσουν δύο νέα τμήματα εγκαυστικής (φαγιούμ) και ξηρογραφίας – νωπογραφίας.
Πηγή: Ιερά Μητρόπολη Βέροιας, Ναούσης και Καμπανίας