Η Αγία και Μεγάλη Σύνοδος της Ορθοδοξίας προχώρησε με νέες ιστορικές αποφάσεις, με την υπογραφή ακόμη τριών θεολογικών κειμένων, από τις 10 ορθόξοξες εκκλησίες που συμμετέχουν. Πρόκειται για τη σπουδαιότητα της νηστείας και την τήρησή της σήμερα, για το αυτόνομο και τον τροπο ανακήρυξής του και για το γάμο και τα κωλύματά του.
Ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Θεόφιλος, δήλωσε πως με την ανάλυση και την ερμηνεία που εδόθη από την Αγία και Μεγάλη Συνοδο, ο λαός πλέον λαμβάνει τις απαντήσεις, τις οποίες χρειάζεται, στα ερωτήματα που θέτει σημερα.
Η Αγία και Μεγάλη Σϋνοδος ενέκρινε μέχρι σήμερα 5 από τα 6 θέματα που είναι προγραμματισμένα. Οπως τόνισε ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων, κατεδείχθη η ενότητα της Εκκλησίας και η δύναμη του συνοδικού συστήματος, που σημαίνει ότι η οικουμενική ορθόδοξη εκκλησία, ενωμένη και με βάση το συνοδικό της σύστημα, θα μπορεί πλέον να συνέρχεται, να συγκαλείται και να επιλαμβάνεται όλων αυτών των αναφυομένων θεμάτων, όπως ανέφερε.
Για το θέμα του γάμου, από τα πιο καίρια σημεία είναι οι γάμοι μεταξύ ετερόδοξων. Οι κατά τόπους επίσκοποι αναλαμβανουν την πρωτοβουλία να αποφασίζουν αναλόγως, εξηγεί στο ΡΙΚ ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων.
Ακολουθεί ολόκληρη η δήλωσή του:
Ερ.: Η απόφαση για τη νηστεία, ποια σημασία έχει για τη σύγχρονη εποχή;
Πατρ.Θεόφιλος: Είναι ένα πολύ ωραίο κείμενο, το οποίο λαμβάνει υπόψιν τις σημερινές καταστάσεις και τα κοινωνικά μέρη στα οποία ζούνε οι ορθόδοξοι χριστιανοί, κυρίως στο χώρο της διασποράς.
Ερ.: Ποιά είναι η πρόοδος των εργασιών, ως τώρα; Αλλάζουν ουσιωδώς τα διάφορα ζητήματα ή πρόκειται για μια επαναβεβαίωση των αρχων της Εκκλησίας;
Πατρ.Θεόφιλος: Δεν είναι απλώς επαναβεβαίωση, είναι μάλλον βαθυτέρα ερμηνεία και ανάλυσις των κανόνων της Εκκλησίας, που τεκμηρειώνουν όλα τα θέματα αυτά που συζητήσαμε και κατ’αυτόν τον τρόπο, με την ανάλυση και την ερμηνεία που εδόθη από την Αγία και Μεγάλη Συνοδο, ο λαός πλέον λαμβάνει τις απαντήσεις, τις οποίες χρειάζεται, τις απαντήσεις στα ερωτήματα που θέτει σημερα.
Ερ.: Επί του κειμένου του γάμου υπάρχουν αλλαγές:
Πατρ.Θεόφιλος: Το κείμενο του γάμου ήταν ένα πολύ σοβαρό κείμενο, απασχόλησε ιδιαιτέρως τη Μεγάλη Σύνοδο και απασχόλησε το γεγονός των μεικτών γάμων. Σήμερα το θέμα των μεικτών γάμων είναι πολύ σοβαρό. Το αντιμετωπίζουν όλες οι Εκκλησίες, κάθε μία στο χώρο τον πολιτισμικό και κοινωνικό που ζει. Αλλα είναι τα προβλήματα των Χριστιανών της Μέσης Ανατολής, άλλα είναι της διασποράς και αυτό το κείμενο, παρά το γεγονός ότι ορισμένες Εκκλησίες είχαν αντιρρήσεις, ήταν σαφώς και καθέτως και εναντίον της θεολογήσεως των μεικτών γάμων, τελικά εδόθη απαντηση, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι αλλοιούται το πνεύμα των πρωταρχικών κανόνων της Εκκλησίας. Δηλαδή, η προσέγγιση είναι μέσα στα πλαίσια τα δογματικά, η προσέγγιση είναι καθαρά ποιμαντική».
Ερ.: Αυτό σημαίνει πως μεταξύ των ετερόδοξων είναι πιο εύκολος ο γάμος:
Πατρ.Θεόφιλος: Κοιτάξετε, διευκολύνονται οι κατά τόπους επίσκοποι των Εκκλησιών, οι ποιμένες δηλαδή που αναλαμβάνουν την πρωτοβουλία, να αποφασίζουν αναλόγως. Δηλαδή να επιλαμβάνονται διαφόρων θεμάτων, κυρίως στο θέμα των μεικτών γάμων και ανάλογα με την κρίση τους, να εφαρμόζουν την αρχή της οικονομίας, ούτως ώστε να επιλύονται τεράστια κοινωνικά προβλήματα, που δημιουργούνται και προβλήματα που δημιουργούνται μεταξύ των οικογενειών, μεταξύ των γονέων, των παδιών κτλ.
Ερ.: Τέθηκε θέμα για δεύτερους γάμους κληρικών:
Πατρ.Θεόφιλος: Εθίγη το θέμα αυτό, αλλά αυτό χρειάζεται περαιτέρω συζήτηση, διότι σε ορισμένες περιπτώσεις, για λόγους καθαρά ποιμαντικούς και λόγους ανάγκης ορισμένοι προκαθήμενοι ενέκριναν σε ιερείς των οποίων απεβίωσε η πρεσβυτέρα τους, ενέκριναν το δεύτερο γάμο θα λέγαμε. Αλλα αυτό δεν αποτελεί επίσημη αρχή και θέση της Αγίας Συνόδου, πλην όμως όλα αυτά τα θέματα ελήφθησαν υπόψιν και νομίζω πως σε μια νέα συνάντηση θα τα δούμε, διότι περί αυτού πρόκειται, δηλαδή η σύνοδος η μεγάλη εδώ δεν πρόκειται να επιλύσει όλα τα θέματα. Αλλά εδώ διατρανώθησαν, διασαφηνίστηκαν δυο πράγματα: το πρώτο είναι ότι κατεδείχθη η ενότης της Εκκλησίας, κατεδείχθη η δύναμη του συνοδικού συστήματος, που σημαίνει ότι η οικουμενική ορθόδοξη εκκλησία ενωμένη και με βάση το συνβοδικό της σύστημα θα μπορεί πλέον να συνέρχεται, να συγκαλείται και να επιλαμβάνεται όλων αυτών των αναφυομένων θεμάτων, τα οποία όντως χρήζουν επιλύσεως.
Ερ.: Τα μηνύματα θα φύγουν από αυτήν τη Σύνοδο ως μηνύματα ισχυρά και με ενότητα, και με το νόημα πως εκπροσωπούν άπαντες;
Πατρ.Θεόφιλος: Βεβαίως, κοιτάξετε, η απουσία ορισμένων εκκλησιών δεν είναι κάτι το σημερινό. Στις οικουμενικές συνόδους δε σημαίνει πως συμμετείχαν όλες οι εκκλησίες. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις, οι οικουμενικοί πατριάρχες, της Κωνσταντινουπόλεως, ένεκα ασθενείας ή για άλλο λόγο δεν συμμετείχαν, είχαν τους αντιπροσώπους τους. Λοιπόν, το γεγονός ότι εδώ έχουμε την πλειοψηφία, διότι μέσα στην Εκκλησία, παρά το γεγονός ότι εδώ εισήχθη μια καινοτομία ώστε να τίθεται σε ισχύ η αρχή της ομοφωνίας, στην πράξη ισχύει αυτο το οποίο λέγει ο κανών της πρώτης οικουμενικής συνόδου, ότι ψήφος των πλειόνων κρατείτο. Και αυτή η αρχή ισχύει στη πράξη.
Ερ.: Συνεπώς είναι δεσμευτικές οι αποφάσεις και για τους άλλους:
Πατρ.Θεόφιλος: Κοιτάξετε, βεβαιώς είναι δεσμευτικές οι αποφάσεις και μάλιστα πρέπει να τονίσουμε ότι οι απούσες εκκλησίες σε καμιά περίπτωση δεν αρνήθηκαν ή παρεγνώρισαν στη συγκρότηση εδώ της Μεγάλης Συνόδου. Τουναντίον, και αυτοί εξέφρασαν παρά τη διαφωνία τους για ορισμένα θέματα, εξέφρασαν χαρά και ευχήθησαν επιτυχία εις τας εργασίας της Συνόδου.
Αποστολή-Ρεπορτάζ: Στέλλα Μιχαήλ