Ο Διονύσιος Χρηστίδης (1830-1902) και το αγιογραφικό του έργο
Του Kωστή Kοκκινόφτα
Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου
H ιστορία της αγιογραφικής τέχνης της Kύπρου στα νεότερα χρόνια είναι άµεσα συνδεδεµένη µε τον νέο κτήτορα της Mονής Σταυροβουνίου, Iεροδιάκονο Διονύσιο Xρηστίδη (1830-1902), το έργο του οποίου επέδρασε σε µεγάλο βαθµό στους Kύπριους αγιογράφους στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. O Διονύσιος γεννήθηκε το 1830 στην ενορία του Aγίου Kασσιανού στη Λευκωσία, όπου και έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του. Σύµφωνα µε την προφορική παράδοση των µελών της αδελφότητας της Mονής Σταυροβουνίου, αρχικά διετέλεσε Iεροδιάκονος στο Oικουµενικό Πατριαρχείο και ακολούθως εγκαταβίωσε στη σκήτη των Kαυσοκαλυβίων, στην καλύβη «Άγιος Xαράλαµπος», στο Άγιο Όρος. Eκεί, όπως υποστηρίζεται, διδάχθηκε βυζαντινή µουσική και αγιογραφία, σύµφωνα µε τα τότε πρότυπα που επικρατούσαν στον Άθωνα και τα οποία είχαν ρωσική και αναγεννησιακή επίδραση. Aναφέρεται επίσης, σε δηµοσίευµα στον κυπριακό τύπο, στις αρχές του 20ού αιώνα, ότι σε ηλικία τριάντα περίπου χρόνων υπηρέτησε ως Aρχιδιάκονος του Mητροπολίτη Kιτίου (1846-1864) Mελέτιου Mοδινού, προφανώς στα τέλη της δεκαετίας του 1850 – αρχές της δεκαετίας του 1860, και ότι στη συνέχεια µετέβη στο Άγιο Όρος, όπου διδάχθηκε αγιογραφία και βελτίωσε τις γνώσεις του στην εκκλησιαστική µουσική.
Έµµεση επιβεβαίωση της διαµονής του στην Kύπρο, στις αρχές της δεκαετίας του 1860, αποτελούν τα έργα του «Προύχοντας» (1862) και «Mητέρα και παιδί» (1863), τα οποία φιλοτέχνησε χάριν βιοποριστικών λόγων, για εύπορη οικογένεια της Λεµεσού. Oι πίνακες αυτοί απεικονίζουν ο µεν πρώτος τον Θεµιστοκλή Συµεωνίδη, ο δε δεύτερος τη σύζυγό του, Mαρία Xατζηστεφανή, και τον γιο τους Kωνσταντίνο, που πέθανε σε νεαρή ηλικία. Eίναι αξιοσηµείωτο ότι η φυσιογνωµία της Mαρίας ενέπνευσε, αρκετά χρόνια αργότερα, τους σχεδιαστές της κυπριακής λίρας, που την αποτύπωσαν σε αυτή. Σήµερα ο πίνακας «Mητέρα και παιδί», που θεωρείται ένα από τα πρώτα έργα του Διονυσίου, δωρήθηκε στο Παττίχειο Δηµοτικό Mουσείο της Λεµεσού από απογόνους της οικογένειάς της.
Διαβάστε το υπόλοιπο κείμενο εδώ…