Χαιρετισμός Μητροπολίτη Πάφου κ. Γεωργίου κατά την επίδοση των βραβείων του 11ου Διαγωνισμού Μαθητικού Δοκιμίου της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου (23 Απριλίου 2018)
ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ
κατά την επίδοση των βραβείων του 11ου Διαγωνισμού Μαθητικού Δοκιμίου της Ιεράς Μητροπόλεως Πάφου
Ιερά Μητρόπολη Πάφου 23.4.2018
Του Μητροπολίτη Πάφου Γεωργίου
Συμπληρώθηκαν φέτος έντεκα χρόνια από τότε που καθιερώσαμε τον διαγωνισμό Μαθητικού Δοκιμίου ανάμεσα στους μαθητές των Λυκείων της Μητροπολιτικής περιφέρειας Πάφου. Στους έντεκα διαγωνισμούς της Ι. Μ. Πάφου τέθηκαν ποικίλα θέματα, που αναφέρονταν αρχικά γύρω από τη γλώσσα μας, την αξία της, τη συμβολή της στον παγκόσμιο πολιτισμό, τους κινδύνους που διατρέχει και την ευθύνη μας γι’ αυτή. Αργότερα, από το 2013, διευρύναμε τον κύκλο των θεμάτων ώστε να περιλαμβάνει τον ρόλο της Εκκλησίας σε όλους τους αγώνες του Έθνους και τη συμβολή της στην προαγωγή των θρησκευτικών και ηθικών αξιών.
Ήταν πάντα πεποίθησή μου ότι η Εκκλησία και ο Ελληνισμός πορεύτηκαν μαζί από της πρώτης στιγμής που οι πρόγονοί μας αποδέχτηκαν το μήνυμα του Ευαγγελίου. Κι ήθελα αυτή η σχέση να αναδειχθεί μέσα από τον διαγωνισμό αυτό.
Όταν λίγες μέρες πριν το Πάθος Του, ζήτησαν να δουν τον Χριστό κάποιοι Έλληνες, πρόγονοί μας, αυτοί οδηγήθηκαν από τους δυο αποστόλους που είχαν ελληνικά ονόματα, τον Φίλιππο και τον Ανδρέα, κοντά σ’ Αυτόν. Είναι τότε που ο Χριστός έκαμε εκείνη τη γνωστή εξαγγελία: «Ελήλυθεν η ώρα ίνα δοξασθή ο Υιός του Ανθρώπου». Και πράγματι ο Χριστός και ο Χριστιανισμός δοξάστηκαν διά των Ελλήνων. Ο λόγος της νέας θρησκείας διατυπώθηκε στη γλώσσα των Ελλήνων. Όλα τα βιβλία της Καινής Διαθήκης γράφτηκαν στα Ελληνικά. Και η Παλαιά Διαθήκη μάς διασώθηκε με την ελληνική μετάφραση των εβδομήκοντα, αφού τα εβραϊκά κείμενα χάθηκαν. Στην πατρίδα μας, ο Παύλος και ο Βαρνάβας, όντας Εβραίοι, κήρυξαν στα Ελληνικά τον λόγο του Θεού. Μα και οι όροι έκφρασης της νέας πίστης ήσαν οι ελληνικοί φιλοσοφικοί όροι, που πήραν, ασφαλώς, νέο περιεχόμενο (πρόσωπον, ουσία, φύσις, υπόστασις). Η Ελληνική γλώσσα, με τη θαυμαστή σαφήνεια και την ευελιξία της έγινε το όχημα στο οποίο επιβιβάστηκε «η άνωθεν σοφία» για να πορευθεί «εις πάντα τα έθνη». Το ίδιο και η Τέχνη του Χριστιανισμού είναι Ελληνική. Οι Ιουδαίοι δεν εξεικόνιζαν το θείον, ο ελληνισμός το έπραττε, όμως.
Η Εκκλησία στην οποία βρίσκονται φυλαγμένες όλες οι αποκαλυφθείσες αλήθειες, περιβεβλημένες με το Ελληνικό εξωτερικό περίβλημα, πρόσφερε, με τη σειρά της, πάρα πολλά στο έθνος και στον λαό μας. Όλοι το αναγνωρίζουν και όλοι το ομολογούν. Οι δεσμοί μεταξύ Ελληνισμού και Χριστιανισμού είναι ακατάλυτοι. Εδώ και δυο χιλιάδες χρόνια, οι δύο αυτοί κόσμοι αναχωνεύτηκαν σε έναν πολιτισμό, στον οποίο ο ελληνισμός εδάνεισε το σύντομο, σχετικώς, παρελθόν και ο Χριστιανισμός το απέραντο μέλλον. Είναι, έκτοτε, κοινοί οι αγώνες Ελληνισμού και Χριστιανισμού, κοινοί οι κίνδυνοι, κοινές οι δυσκολίες, κοινοί οι διωγμοί, κοινά τα παθήματα.
Η Εκκλησία παραμένει και σήμερα, σε καιρούς εθνομηδενισμού, το τελευταίο προπύργιο για τη διαφύλαξη της γλώσσας, της ελληνομάθειας, της πατρώας ευσέβειας και της παιδείας του έθνους. Η λειτουργική γλώσσα της Ελληνορθόδοξης Εκκλησίας μας εμπεδώνει με τις ιερουργίες της και με τον λόγο του κηρύγματός της έναν αξιόλογο πλούτο λέξεων και εννοιών στον ευσεβή λαό μας.
Ταυτόχρονα δημιουργεί κλίμα αυτοπεποίθησης και περηφάνειας στον λαό, καθιστώντας του σαφές ότι οι Έλληνες πρόγονοί μας έχουν προσφέρει στο παγκόσμιο σε μεγάλο ποσοστό τις βασικές πολιτικές, πολιτιστικές, επιστημονικές, καλλιτεχνικές και τεχνολογικές έννοιες. Πολιτική, θέατρο, μουσική, χορός, ποίηση, ηλεκτρονική, μικροηλεκτρονική, φυσική, μαθηματικά, ιατρική, όλα στηρίζονται σε ελληνικούς όρους, ή λατινικούς, που αποδίδουν αντίστοιχους ελληνικούς.
Το Ελληνικό πνεύμα επηρεάζει, και σήμερα, τον πολιτισμό με τη λογική, την έρευνα, την ελευθερία και την εφευρετικότητά του.
Ο Πλάτων αναφέρει ότι «διάνοια και λόγος ταυτόν». Η γλώσσα δηλ. συνυφαίνεται και συλλειτουργεί με τη σκέψη. Κι όσο καλλιεργείται η γλώσσα, τόσο ευρύνονται οι ορίζοντες της σκέψης και της κριτικής ικανότητας του ανθρώπου. Αυτό τονίζει και την ευθύνη μας, σήμερα που η γλώσσα μας, στην οποία η Θεία Πρόνοια όρισε να λειτουργήσει ως παγκόσμια γλώσσα, του Μ. Αλεξάνδρου και του Ευαγγελίου, κινδυνεύει να γίνει στην ίδιά της την πατρίδα ξένη, γλώσσα μουσειακή.
Μα και στη σημερινή οικονομική κρίση θα πρέπει να στηριχθούμε στις αξίες μας και στη γλώσσα μας. Η γλωσσική πενία κάνει κακό και στην οικονομία. Η επιστήμη της αγοράς, την οποία οι νεοέλληνες κατάντησαν να αποκαλούν «marketing», σαν και να τους λείπει κατάλληλο ελληνικό όνομα, στηρίζεται στην αρχή: «για να πωλήσεις πρέπει να πείσεις». Αλλά για να πείσεις πρέπει να διαθέτεις πλούτο λέξεων και φραστικών σχημάτων.
Όσο και αν σήμερα, ως Ελληνισμός, βρισκόμαστε στριμωγμένοι οικονομικά και πιεσμένοι από παντού στα εθνικά μας θέματα, κι όσο κι αν οι καιροί οδήγησαν πολλούς σε αδιαφορία και εγκατάλειψη των πατροπαράδοτων αξιών μας, δεν θα πάψουμε, καμιά φορά, να συγκινούμαστε από το παρελθόν μας, να καθοδηγούμαστε από το παράδειγμα των προγόνων μας. Όταν οι συνθήκες το επιβάλουν και τα πράγματα φτάσουν στο απροχώρητο, θα θυμηθούμε τον παλαιό εαυτό μας.
Οι Έλληνες, όπως και πριν την προσέλκυσή των προγόνων μας στον Χριστιανισμό έτσι και τώρα, δεν θα παύσουμε ποτέ να φυλάγουμε Θερμοπύλες. Ιδιαίτερα τώρα, με τη διπλή ιδιότητά μας, τη Χριστιανική και την Ελληνική, θα αγωνιζόμαστε για σύνορα, τα οποία σήμερα δεν είναι μόνο γεωγραφικά αλλά και ψυχικά. Στην ψυχή μας διακυβεύεται η ιστορική ύπαρξή μας. Γι’ αυτό και χρειαζόμαστε αμέσως την επανασύνδεση με τις αξίες μας, την παράδοσή μας, τους προγόνους μας, την Εκκλησία μας. Το ελληνορθόδοξο φρόνημα των προγόνων μας ήταν η πηγή του ηρωϊσμού και της αυτοθυσίας τους. Τυχόν αποδυνάμωση του φρονήματος αυτού θα έχει ανυπολόγιστες συνέπειες στην ιστορική συνέχεια και συνοχή μας.
Στην καλλιέργεια αυτού του φρονήματος και στη συναίσθηση των ευθυνών μας απέναντι στην παράδοση και στις αξίες μας, στοχεύει και ο διαγωνισμός της Μητροπόλεώς μας. Ο στόχος αυτός δεν οδηγεί στην απομόνωσή μας. Αντίθετα συμβάλλει και στη συναδέλφωση όλων των λαών, στην ειρηνική συνύπαρξη όλων των ανθρώπων, που είναι και γενικότεροι στόχοι της παιδείας μας. Λαοί που αισθάνονται τη σιγουριά και την πληρότητα της ιστορικής και εθνικής τους συνέχειας και ιδιαιτερότητας, λαοί που έχουν συνείδηση της εθνικής τους ταυτότητας και την βιώνουν στην πράξη, έχουν και αυτοπεποίθηση. Μπορούν τότε να κτίζουν γέφυρες και να ανοίγουν δρόμους προς τους άλλους.
Φέτος συμμετείχαν στον διαγωνισμό μας 62 μαθητές. Λίγοι σχετικά, χωρίς να σημαίνει ότι τα κριτήριά μας είναι ποσοτικά. Θα ήθελα, όμως, με λύπη να παρατηρήσω, πως από τα δύο μεγαλύτερα Λύκεια της πόλης μας είχαμε πολύ πενιχρή συμμετοχή. Από το Λύκειο Αγίου Νεοφύτου, πήραν μέρος στον διαγωνισμό δύο μόνο μαθητές, ενώ από το αρχαιότερο και μεγαλύτερο σχολείο μας, το Α΄ Λύκειο υπήρξαν μόνο τέσσερις συμμετοχές. Δεν ξέρω ποιοι ευθύνονται γι’ αυτό. Οι μαθητές; Οι διδάσκοντες καθηγητές; Η διεύθυνση; Είναι αμέλεια; Είναι απαξιωτισμός; Είναι υπόσκαψη του διαγωνισμού;
Επαινετή, ξεχωριστά, η προσπάθεια του Γυμνασίου-Λυκείου Πολεμίου. Τα τελευταία τρία χρόνια μαθητές του είναι μέσα στους βραβευομένους. Πήραν μάλιστα, πέρσι το Α΄ βραβείο. Φέτος το δεύτερο.
Ευχαριστώ θερμά όλους εκείνους οι οποίοι αναμίχθηκαν στη διαδικασία του διαγωνισμού μας, θυσιάζοντας από τον χρόνο τους. Ιδιαίτερα ευχαριστώ τον Β.Δ. Α΄ στο Λύκειο Κύκκου Πάφου κ. Ξένιο Παναγή, που ήταν η ψυχή της όλης προσπάθειας. Ευχαριστώ και τις κυρίες Σοφία Αθηνοδώρου και Κυριακή Λαμνισου οι οποίες μαζί με τον κ. Ξένιο Παναγή κι εμένα αποτέλεσαν την
Κριτική Επιτροπή του διαγωνισμού.
Θερμές ευχαριστίες οφείλονται και στις κύριες Αγγελική Σμυρλή και Ουρανία Ζαχαρία, που για 11η συνεχή χρονιά διόρθωσαν και αξιολόγησαν τα δοκίμια.
Όλοι εργάστηκαν αφιλοκερδώς.
Συγχαίρω τα παιδιά που πήραν μέρος στον διαγωνισμό και ιδιαίτερα αυτούς μου βραβεύονται ή επαινούνται. Τα αποτελέσματα θα ανακοινώσει ο κ. Ξένιος Παναγή.
Ευχαριστώ και όλους εσάς που μας τιμάτε με την παρουσία σας.
Βραβεύτηκαν οι μαθητές:
Α΄ Βραβείο (€800) Ελευθερία Κελεκίδου Λύκειο Γεροσκήπου
Β΄ Βραβείο (€500) Βασιλική Βασιλείου Γυμνάσιο Πολεμίου
Γ΄ Βραβείο (€300) Βασιλική Γιαννακίδου Λύκειο Κύκκου