Κυριακή του Παραλύτου: Λόγος εις τον Απόστολον
Κυριακή τοῦ Παραλύτου
Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον
Τό θαῦμα τό ἐνεργεῖ ὁ Χριστός
«Αἰνέα, ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός» (Πράξ. θ΄34)
*************
«Αἰνέα, ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός»
Τά σημερινά ἁγιογραφικά ἀναγνώσματα, τόσο τό Εὐαγγελικό ὅσο καί τό Ἀποστολικό μᾶς περιέγραψαν τρία καταπληκτικά θαύματα. Τό πρῶτο εἶναι τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ παραλυτικοῦ πού ἐπετέλεσεν ὁ Κύριος δίπλα στήν «κολυμβήθρα», στή μικρή στέρνα τῆς Βηθεσδᾶ. Τά δύο ἄλλα τά ἐπετέλεσεν ὁ Ἀπόστολος Πέτρος. Ἀνέστησε πρῶτα τήν Ταβιθά, τήν εὐλογημένη ἐκείνη ψυχή τῆς ἀνιδιοτελοῦς θυσιαστικῆς ἀγάπης καί στή συνέχεια θεράπευσε τόν παράλυτο Αἰνέα. Τό ἐρώτημα εἶναι: πράγματι τόν θεράπευσε ὁ Πέτρος; Μάλιστα, ἐκεῖνος τόν θεράπευσε. Ὡστόσο ὀ ἴδιος εἶχε ἄλλη αἰσθηση γιά τό θαῦμα. Ἀναγνώριζε ὅτι ὁ Χριστός θαυματουργεῖ, γι᾽αὐτό καί εἶπε στόν Αἰνέα: «ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός». Πρόσεξε Αἰνέα δέν σέ θεραπεύω ἐγώ, ἀλλά ὁ Ἰησοῦς Χριστός σέ ἀπαλλάσσει ἀπό τήν ἀρρώστεια σου. Ὁ Χριστός εἶναι ἐκεῖνος πού σοῦ χαρίζει τήν ὑγεία σου. Ἄς δοῦμε λοιπόν ποιές ἀρετές δείχνει ὁ λόγος αὐτός τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου.
****
«Αἰνέα, ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός»
Ὁ λόγος αὐτός τοῦ Ἀποστόλου Πέτρου, μέ τόν ὁποῖο ἐνήργησε τό θαῦμα, δείχνει πολύ δυνατή πίστη. Δέν εἶπεν ὁ ἅγιος τοῦ Θεοῦ Ἀπόστολος: «Μακάρι νά σέ θεραπεύσει» ἤ «ἐπλίζω νά σέ θεραπεύσει» ὁ Χριστός, ἀλλά τί λέει; «Ἰᾶταί σε» «Σέ θεραπεύει». Τώρα σοῦ χαρίζει τήν ὑγεία σου. Εἶναι δηλαδή ἀπόλυτα βέβαιος ὁ Ἀπόστολος. Ἤ ἄν θέλετε, οὔτε ἁπλή βεβαιότητα μποροῦμε νά τή χαρακτηρίσουμε, βεβαιότητα ἀνθρώπινη, ἀλλά κάτι πολύ περισσότερο: θεία πληροφορία τήν ὁποία παρέχει τό Ἅγιο Πνεῦμα στήν ἁγιασμένη ψυχή τοῦ Ἀποστόλου στήν ὁποία κατοικεῖ.
Ὁ ἄνθρωπος πού ἔχει ὑποταγεῖ τελείως στόν Κύριο Ἰησοῦ Χριστό, ἔχει γίνει ἕνα μέ τόν Χριστό, ζεῖ τόν Χριστό, ὅπως βεβαιώνει ὁ θεῖος Παῦλος ὅταν λέγει: «ζῶ δέ οὐκέτι ἐγώ ἀλά ζεῖ ἐν ἐμοί Χριστός», τότε καί ὅταν ἐνεργεῖ ὁ Ἀπόστολος ὁ Χριστός ἐνεργεῖ δι᾽αὐτοῦ. Πρόκειται, ἀδελφοί μου, γιά ὑπερφυσική κατάσταση, κατάσταση Χάριτος, τήν ὁποία ὁ ἄνθρωπος, πού δέν ἔχει ἁγιασθεῖ, δέν μπορεῖ νά κατανοήσει· ἁπλῶς ἴσως λίγο νά τήν ὑποψιασθεῖ λίγο.
Ἐμεῖς βέβαια οὔτε χάρισμα θαυματουργίας ἔχουμε οὔτε τήν ἁγιότητα τοῦ Ἀποστόλου. Ἄνθρωποι ἀδύνατοι καί ἐμπαθεῖς «πόρρω ἀπέχομεν» ἀπό τέτοιες καταστάσεις. Πλήν ὅμως ἡ μεγάλη πίστη τοῦ Ἀποστόλου μᾶς δίνει τήν εὐκαιρία, τήν ἀφορμή, θά ἔλεγα, νά ἐλέγξουμε τόν ἑαυτό μας γιά τήν ὀλιγοπιστία μας, ἐμεῖς πού θέλουμε νἀ λεγόμαστε πιστοί χριστιανοί, ζωντανά μέλη τῆς Ἐκκλησίας. Ἐμεῖς πού τόσες φορές καί τόσο πολύ εὐεργετηθήκαμε ἀπό τόν Κύριο καί Θεό μας καί ἀκόμη στή ψυχή μας φωλιάζουν σκέψεις καί λογισμοί ἀμφιβολίας γιά τή στοργική συμπαράσταση, τήν ἀγαθή Πρόνοιά Του στά καθημερινά μας προβλήματα. Εἶναι εὐκαιρία μέ τό σημερινό ἀποστολικό ἀνάγνωσμα νά βάλουμε ἀρχή πνευματική, ἀρχή νά καλλιεργοῦμε λογισμούς πίστεως καί κατά Θεόν αἰσιοδοξίας. Τό κυριώτερο ὅμως εἶναι νά μετανοοῦμε καί νά καθαριζόμαστε ἀπό τήν ἁμαρτία· καί τοῦτο διότι ἔνοχη συνείδηση καί ἀκλόνητη πίστη δέν εἶναι δυνατό νά συνυπάρχουν.
*****
Ὁ λόγος αὐτός ὅμως τοῦ ἁγίου Ἀποστόλου φανερώνει ἐκτός ἀπό τή μεγάλη πίστη του καί τή βαθειά του ταπεινοφροσύνη. Ποιός ἦταν ὁ Ἀπόστολος Πέτρος; Ἦταν ὁ πρωτοκορυφαῖος Ἀπόστολος, ὁ πρῶτος μεταξύ τῶν μαθητῶν τοῦ Χριστοῦ, ὁ θεόπτης τοῦ Θαβώρ, αὐτός πού ἦταν παρών στή Μεταμόρφωση τοῦ Κυρίου. Ἦταν αὐτός πού μέ τό κήρυγμά του πίστεψαν τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς τρεῖς χιλιάδες ἄνθρωποι. Αὐτός πού ἡ σκιά του καί μόνο θεράπευε θαυματουργικά ἀσθενεῖς πάνω στούς ὁποίους ἔπεφτε. Αὐτός πού μέ ἕνα του λόγο ἐπετίμησε μέ θάνατο, τόν Ἀνανία καί τή Σαπφείρα γιά τήν κρυψίνοια καί τήν ἀνειλικρίνειά τους (Πράξ.β´41, ε´1-11, 15).Καί τώρα λέγει στόν παράλυτο Αἰνέα: «ἰᾶται σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός ». Ἐξ ἀρχῆς καί προκαταβολικά διακηρύσσει: «Αἰνέα, σέ θεραπεύω ὄχι ἐγώ, ἀλλά ὁ Ἰησοῦς Χριστός». Εἶναι σάν νά λέγει: «Ἐγώ ἀπό τόν ἑαυτό μου δέν κάνω τίποτε, τά πάντα ἐνεργεῖ ἡ θεία Χάρις, ἡ δύναμη τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ἐγώ εἶμαι ἕνας ταπεινός δοῦλος Του».
Αὐτό ἦταν πάντοτε τό φρόνημα τῶν ἀγίων Ἀποστόλων. Ὅταν κάποτε ἐπέστρεψαν οἱ ἑβδομήκοντα ἀπό κάποια περιοδεία στήν ὁποία τούς εἶχεν ἀποστείλει ὁ Κύριος, «ἐπέστρεψαν μετά χαρᾶς λέγοντες· Κύριε, καί τά δαιμόνια ὑποτάσσεται ἡμῖν ἐν τῷ ὀνόματί σου» (Λουκ. ι´17). Κύριε ἀκόμη καί τά δαιμόνια ὑποτάσσονται σ᾽ἐμᾶς μέ τήν ἐπίκληση τοῦ ὀνόματός σου.
Αὐτό τό φρόνημα καί αὐτή τή βεβαιότητα ἔχει καί ὁ ἀπόστολος Πέτρος· καί ὅταν λέγει «Αἰνέα ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός» ὁ ἅγιος φανερώνει τό περιεχόμενο τῆς ἁγιασμένης ψυχῆς του. Ἀποκαλύπτει τό φρόνημα τῆς ταπεινοφροσύνης πού τήν στολίζει. Κι ἔτσι μᾶς παρακινεῖ νά ἐξετάσουμε τόν ἑαυτό μας στό μεγάλο αὐτό θέμα. Νά δοῦμε μήπως ὑπερηφανευόμαστε γιά τά καλά μας ἔργα, πού ὁπωσδήποτε, ὅσο καλά καί ἄν εἶναι, εἶναι πολύ μικρότερα ἀπό αὐτά τοῦ ἁγίου ἀποστόλου Πέτρου. Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος γράφει ὅτι ἀντίθετα ἀπό ὅ,τι κάνουν οἱ ἅγιοι, ἐμεῖς δέν θυμόμαστε τά ἁμαρτήματά μας, πού εἶναι πολλά καί κάποτε πολύ σοβαρά, ἐνῶ, ἄν κατορθώσουμε κάτι μικρό, συνέχεια τό σκεφτόμαστε καί δέν σταματᾶμε νά ὑπερηφανευόμαστε γι᾽αὐτό, μέχρις ὅτου καί αὐτό τό μικρό «διά τῆς ἀλαζονείας κενώσωμεν», τό χάσουμε ἀπό τήν ἀλαζονεία μας» (PG 47,419).
Ἔχομε ἀνάγκη νά θυμόμαστε πάντοτε τόν λόγο τοῦ Κυρίου: «χωρίς ἐμοῦ οὐ δύνασθε ποιεῖν οὐδέν» (Ἰω. ιε´5). Χωρίς ἐμένα, λέγει ὁ Κύριος, καί χωρίς νά ἔχετε τή ζωτική δύναμη πού πηγάζει ἀπό ἐμένα, δέν μπορεῖτε νά κάνετε τίποτε. Ὅ,τι κατορθώνουμε, ἀδελφοί μου, νά τό ἀποδίδουμε στή Χάρι τοῦ Θεοῦ καί νά λέμε ὅπως ὁ ἀπόστολος Παῦλος: «Οὐκ ἐγώ δέ, ἀλλ᾽ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ ἡ σύν ἐμοί» (Α´Κορ. ιε, 10). Τό ἔργο πού ἔκαμα δέν τό ἐργάσθηκα ἐγώ, ἀλλά ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ πού εἶναι μαζί μου καί μέ ἐνισχύει. Νά καλλιεργοῦμε λοιπόν τό ταπεινό φρόνημα καί τότε ὁ Θεός θά μᾶς σκεπάζει μέ τό ἔλεός Του· καί περισσότερη προκοπή θά μᾶς δίνει καί ἀληθινό, ταπεινό φρόνημα θά μᾶς χαρίζει. Αὐτό ἀκριβῶς μᾶς τονίζει λέγοντας: «ἐπί τίνα ἐπιβλέψω, ἀλλ᾽ ἤ ἐπί τόν ταπεινόν καί ἡσύχιον καί τρέμοντα τούς λόγους μου» (Ἡσ. ξστ´2). Πάνω σέ ποιόν θά ρίξω εὐμενές τό βλέμμα μου, παρά μόνο στόν ταπεινό καί εἰρηνικό καί ὑπομονητικό καί σ᾽ἐκεῖνον, πού μέ φόβο πολύ ἐπιμελεῖται τήν τήρηση τῶν λόγων μου. Ὁ ταπεινός ἄνθρωπος λοιπόν ἑλκύει τή χάρι τοῦ Θεοῦ, καί ὅταν ἡ χάρις τοῦ Θεοῦ κατασκηνώνει μέσα του, τότε μπορεῖ νά κατορθώσει τά ἀκατόρθωτα.
*****
«Αἰνέα, ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός»
Ὁ ἀπόστολος Πέτρος μέ τά λόγια του αὐτά μᾶς δίδαξε ὅτι ἡ ἀληθινή πνευματικότητα ἔγκειται στήν ταπεινοφροσύνη, στό νά σβήνει τό ἐγώ καί νά φαίνεται ὁ Χριστός. Αὐτή εἶναι ἡ ἀληθινή πίστη, ἡ ἀληθινή παράδοση τοῦ ἑαυτοῦ μας στόν Θεό: τήν ὥρα τῆς θείας Χάριτος νά ἀναγνωρίζουμε ὅτι ἐμεῖς ἀπό τόν ἑαυτό μας εἴμαστε ἕνα μηδέν καί ὅλα τά ἀγαθά προέρχονται ἀπό τόν Θεό. Νά δώσει ὁ Κύριός μας, πού ἀνέστησε τόν παράλυτο τῆς Βηθεσδᾶ καί διά τοῦ ἀποστόλου Πέτρου τόν παράλυτο Αἰνέα, νά ἀναστήσει καί τή δική μας ψυχή, «τήν δεινῶς παραλελυμένην», στή ζωή τῆς ἀληθινῆς πίστεως καί ταπεινοφροσύνης.
Μακαριστού Αρχιμ. Γρηγορίου Μουσουρούλη