Είμαστε έτοιμοι για την αλλαγή;
Η πανδημία έχει διαμορφώσει μια νέα πραγματικότητα στον κόσμο, τις συνέπειες της οποίας απομένει να δούμε στο μέλλον. Μέσα σε αυτό το νέο τοπίο και εν αναμονή του εμβολίου που θα διασφαλίσει ότι η ανθρωπότητα δεν θα «παγώσει» ξανά μπροστά στον COVID-19, είναι η στιγμή να αποτιμήσουμε τις νέες προκλήσεις και τις νέες προοπτικές που ανοίγονται μπροστά μας. Ως γνωστό, οι μεγαλύτερες δοκιμασίες προσφέρονται για τα μεγαλύτερα μαθήματα, αρκεί οι πολιτικές ηγεσίες και οι κοινωνίες να μπορούν να προσαρμόζονται και να αναδιπλώνονται μπροστά τους.
Σήμερα λοιπόν, στην Κύπρο, μπορούμε να μιλάμε για την ευκαιρία μιας νέας εποχής στην παιδεία, την τεχνολογία, την υγεία, την πράσινη ανάπτυξη και την ανάκαμψη της οικονομίας, μέσα από ένα μακροπρόθεσμο πλάνο. Με τους πόρους που θα εξασφαλίσει η χώρα μας μέσω του πακέτου ανάκαμψης που ενέκρινε η Σύνοδος Κορυφής της Ε.Ε. στις Βρυξέλλες, μπορεί να γίνει μια στροφή σε τομείς που θα φέρουν την ανάπτυξη και ευημερία προς όφελος της μελλοντικής γενιάς. Μπροστά μας υπάρχει μια μοναδική ευκαιρία για επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό του τόπου μας, με το βλέμμα στραμμένο στα παιδιά και στους νέους.
Οι ανάγκες που δημιούργησε η πανδημία έχουν καταδείξει το τεράστιο κενό της τεχνολογίας στο εκπαιδευτικό σύστημα, όχι μόνο για την τηλεκπαίδευση, αλλά και στο πλαίσιο των μαθημάτων στην τάξη. Τα παιδιά θα πρέπει να έχουν ευκαιρίες διαδραστικής μάθησης, χρήσης ψηφιακών μέσων και ένα περιβάλλον που θα τους προσφέρει ποικίλα ερεθίσματα. Αυτά τα μέσα θα μπορούσαν σταδιακά να καταλάβουν μεγαλύτερο χώρο στην παιδεία, ενώ η αποστήθιση και οι μονόλογοι του καθηγητή στην τάξη, θα μειώνονταν δραστικά.Την ίδια ώρα θα μπορούσαν να γίνουν σημαντικές βελτιώσεις στις σχολικές εγκαταστάσεις -ασφάλεια κτηρίων, κιγκλιδώματα, κλιματισμός, συνθήκες υγιεινής- πολλές από τις οποίες παρουσιάζουν σοβαρά προβλήματα. Δυστυχώς η Σχολική Εφορία απέδειξε ότι η ανταπόκριση της στα σοβαρά προβλήματα που υπάρχουν είναι ανεπαρκής και κινείται σε πολύ αργούς ρυθμούς.
Οι τεράστιες ανάγκες σε μονάδες ψυχολόγων και συμβούλων εντός των σχολείων είναι άλλος ένας τομέας που χρήζει άμεσης αντιμετώπισης. Η πρόσφατη εισήγηση της Επιτρόπου Για τα Δικαιώματα του Παιδιού για την ανάγκη παρουσίας ενός ψυχολόγου σε κάθε σχολείο, είναι πάγιο αίτημα όλων των φορέων που ασχολούνται με την ευημερία των παιδιών. Η κρίση της πανδημίας ανέδειξε αυτό το ζήτημα σε ένα από τα σημαντικότερα κενά του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Μη κυβερνητικές οργανώσεις και φορείς που προσέφεραν ψυχολογική στήριξη σε παιδιά και εφήβους στην περίοδο του lockdown, διαπίστωσαν ότι οι ανάγκες δεν σταματούν με το τέλος αυτής της κρίσης αλλά εκτείνονται σε ένα πολύ μεγάλο φάσμα.
Οι ευρωπαϊκοί πόροι του ταμείου ανάκαμψης δεν πρέπει να δαπανηθούν μόνο στις άμεσες ανάγκες της οικονομίας και την στήριξη των επιχειρήσεων και της αγοράς εργασίας. Με σωστό προγραμματισμό και σχεδιασμό, με όραμα για ένα μακροπρόθεσμο πλάνο ανάπτυξης, μπορούμε να δώσουμε ώθηση σε τομείς που θα φέρουν αλλαγές οι οποίες θα μείνουν. Οι στόχοι που έθεσε η Ε.Ε. για κάθε χώρα εξάλλου περνούν μέσα από την πράσινη ανάπτυξη καιτην ψηφιακή αναβάθμιση.
Έχουμε δει στο παρελθόν ευκαιρίες να μας προσπερνάνε. Έχουμε δει ευρωπαϊκά κονδύλια να ξοδεύονται προς όφελος των λίγων ή σε έργα με βραχυπρόθεσμο κέρδος. Ελπίζουμε αυτή τη φορά να δούμε μια πραγματική στροφή στην ανάπτυξη που εντάσσει όλο το φάσμα της κοινωνίας στα οφέλη της. Μια ανάπτυξη που θα ανοίγεται διάπλατα στους πολίτες και θα τους συνυπολογίζεισε ένα σύστημα με πολυεπίπεδα οφέλη. Μόνο έτσι θα μπορούμε να μιλάμε για επένδυση και όχι για άλλη μια αρπαχτή.
Στέλιος Γεωργίου, Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών της Ι. Αρχιεπισκοπής Κύπρου
Πηγή: philenews.com