«Εφανέρωσά σου το όνομα τοις ανθρώποις» Κυριακή των Αγίων Πατέρων (Α΄ Οικουμενικής Συνόδου)
Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη.
Σήμερα η Αγία μας Εκκλησία τιμά τη μνήμη των 318 Πατέρων της εν Νικαία Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, οι οποίοι με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος καταδίκασαν τη φοβερή αίρεση του Αρειανισμού και συνέταξαν τα 7 πρώτα άρθρα του Συμβόλου της Πίστεως, διακηρύσσοντας τη θεότητα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, του Υιού του Θεού. Το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της ημέρας αυτής περιλαμβάνει το πρώτο τμήμα της λεγομένης Αρχιερατικής Προσευχής του Κυρίου, δηλαδή της προσευχής που ανέπεμψε ο Χριστός προς τον επουράνιο Πατέρα Του, λίγο πριν μεταβεί στον κήπο της Γεθσημανής τη νύκτα του εκουσίου Πάθους Του.
Η πίστη στον αληθινό Θεό είχε απολεσθεί από τον προχριστιανικό άνθρωπο. «Ο μονογενής υιός ο ων εις τον κόλπον του Πατρός, εκείνος εξηγήσατο» (Ιω. α΄ 18). Ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός αποκάλυψε τον αληθινό Θεό στους «λατρεύοντας την κτίσιν παρά τον κτίσαντα». Τούτο το τονίζει ο Ίδιος στην Αρχιερατική Του προσευχή με το να λέγει: «Εφανέρωσά σου το όνομα τοις ανθρώποις» (Ιω. ιζ΄ 6).
Η εσφαλμένη αντίληψη περί Θεού, η πίστη σε θεότητες με ανθρώπινα πάθη, δεν προήγαγε ηθικά τον άνθρωπο. Αντίθετα, η ορθή γνώση για το Θεό, η ακραιφνής και Ορθόδοξη πίστη, για την οποία ερρωμένα αγωνίστηκαν οι εορταζόμενοι σήμερα Άγιοι και Θεοφόροι Πατέρες της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου, έχει συμβάλει θετικά στη σωτηρία των ανθρώπων. «Αύτη εστίν η αιώνια ζωή, ίνα γινώσκωσί Σε τον μόνον αληθινόν Θεόν και Ον απέστειλας Ιησούν Χριστόν» (Ιω. ιζ΄ 3), είπεν ο Κύριος στο σημερινό Ευαγγέλιο. Εξάρτησε δηλαδή τη σωτηρία του ανθρώπου από τη γνώση της ορθής πίστης προς τον μόνο αληθινό Θεό.
Ο Κύριος αποκάλυψε εν πρώτοις την ονομασία, του Θεού, ως «Πατρός», και έτσι μας γνώρισε την αγάπη Του για μας. Συνάμα ο Κύριος γνώρισε το Θεό στους ανθρώπους και μέσον της δικής Του προσωπικότητας. Για τούτο είπε σχετικά: «Ο εωρακώς εμέ, εώρακε τον Πατέρα» (Ιω. ιδ΄ 9). Ο Κύριος στη ζωή του στη γη απέδειξε με τα θαύματά Του, την κυριαρχία του στη φύση, στη ζωή, στο θάνατο και στο διάβολο απέδειξε και την παντοδυναμία του Θεού. Με την αγιότητά Του, «Ος αμαρτίαν ουκ εποίησεν, ουδέ ευρέθη δόλος εν τω στόματι Αυτού» (Α΄ Πέτρ. β΄ 22), «τίς εξ υμών ελέγχει με περί αμαρτίας;» (Ιω. η΄ 46), αποκάλυψε την αγιότητα του Θεού. Η φανέρωση του Θεού ως αγάπης, ως αγιότητας, ως παντοδυναμίας δημιουργεί το φρόνημα της εμπιστοσύνης του κάθε πιστού προς Αυτόν ανθρώπου, και τον ενθαρρύνει, σε κάθε δύσκολη στιγμή της ζωής του να στηρίζεται σ’ Αυτόν, τον Πανάγαθο, Παντοδύναμο και Δικαιοκρίτη Τριάδικό Θεό∙ «ότι ουκ αδυνατήσει παρά τω Θεώ παν ρήμα» (Λουκ. α΄ 37)∙ και ότι «τα αδύνατα παρ’ ανθρώποις δυνατά εστί παρά τω Θεώ» (Λουκ. ιη΄ 27). Τέλος δε τοποθετεί στη συναίσθησή μας, ότι «τούτο εστί το θέλημα του Θεού, ο αγιασμός ημών» (Α΄ Θεσ. δ΄ 3). Πράγματι, για τον καθένα μας, «αύτη εστίν η αιώνια ζωή», η γνώση και η βίωση της αλήθειας, της σώζουσας Ορθόδοξης πίστης μας. Για τη σωτηρία της ψυχής μας, ας μοχθήσουμε, ας εκδαπανήσουμε ολόκληρη τη ζωή μας, ας δώσουμε ατόφια την καρδιά μας σ’ Αυτόν, τον Κύριο και Θεό μας. Θα είναι το παν για την αιώνια ευτυχία μας. ΑΜΗΝ.