Θεολογικά κείμενα

Το Μετόχιο της Μονής Κύκκου στη Γεωργία

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου TO METOXIO THΣ MONHΣ KYKKOY ΣTH ΓEΩPΓIA   Στα παλαιότερα χρόνια, και ιδίως κατά την Τουρκοκρατία (1571-1878), η Mονή Kύκκου δημιούργησε ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο Μετοχίων τόσο εντός, όσο και εκτός Kύπρου, που συνέτειναν ώστε να καταστεί οικονομικά αυτοδύναμη (περισσότερα…)

Διαπίστωση καί Διακήρυξη τῆς Ἁγιότητας τῶν Ἁγίων, Στυλιανοῦ Γ. Παπαδοπούλου, Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν (†15.1.2012)

Διαπίστωση καί Διακήρυξη τῆς Ἁγιότητας τῶν Ἁγίων[1] Του Στυλιανοῦ Γ. Παπαδοπούλου,  Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν (†15.1.2012)   Ἡ διάκριση Νεομαρτύρων καί Ἐθνομαρτύρων[2]   Ἰδιαίτερα στόν ἑλλαδικό χῶρο ἐκτός τῶν ἄλλων παρεξηγήσεων, πού ὁδηγοῦν σέ προβληματικές διακηρύξεις ἁγιότητας, ἐγκυμονεῖ πάντα ὁ κίνδυνος συγχύσεως τῶν Ἐθνομαρτύρων μέ τούς Νεομάρτυρες. (περισσότερα…)

Ο Άγιος Γεώργιος στη Λαϊκή Παράδοση της Κύπρου

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Ο AΓIOΣ ΓEΩPΓIOΣ ΣTH ΛAΪKH ΠAPAΔOΣH THΣ KYΠPOY Ο Άγιος Γεώργιος θεωρείται ο προστάτης Άγιος των κατοίκων πολλών χωριών της Κύπρου, οι οποίοι στα παλαιότερα χρόνια συνήθιζαν να τον επικαλούνται με τη φράση: «Άη Γιώρκη τζαι βοήθα μου». (περισσότερα…)

Ο ναός του Σταυρού του Φανερωμένου

Καθώς ψηλαφώ εκείνα τα παλαιά και λησμονημένα Χρονικά της μεσαιωνικής Κύπρου, με τον διωγμό και τον κατατρεγμό των Ορθοδόξων πατέρων μας, με τις ραδιουργίες της αυλής, τους φόνους, τα πάθη, τους έρωτες και τις συνωμοσίες, στέκομαι σ’ εκείνη τη διήγηση της ανεύρεσης του Τιμίου Σταυρού, και όσα αναφέρονται στην ανέγερση της μονής του Σταυρού του Φανερωμένου «εις τόπον αναπαμένον», μεταξύ Λευκωσίας και Αγίου Δομετίου. Άγνωστος ο τόπος και άφαντος ο ναός του Σταυρού του Φανερωμένου. Μόνο σε εκείνα τα μεσαιωνικά Χρονικά και στη μνήμη και στη λαϊκή παράδοση. Στα ατελείωτα [...]

Η έννοια του πνευματικού ανθρώπου στην Ορθόδοξη Ανατολή

Με την ενδοκοσμική θεώρηση των πραγμάτων, πνευματικός άνθρωπος, θεωρείται ο άνθρωπος των γραμμάτων και των τεχνών, ο άνθρωπος της διανόησης και της κουλτούρας. (περισσότερα…)

Για ένα προσωποκεντρικό φεμινισμό

Του Σταύρου Σ. Φωτίου, αναπλ. καθηγητή του Πανεπιστημίου Κύπρου. Ένας προσωποκεντρικός φεμινισμός αναδεικνύει την ανθρωποποιό διάσταση του έρωτα, την ελευθεροποιό διάσταση της αγάπης. Στην αυθεντική ψυχοσωματική τους κοινωνία, άνδρας και γυναίκα βιώνουν τη διαφορά στην ενότητα, την ενότητα στη διαφορά, κατανοώντας έτσι εμπειρικά τη διαλογική σχέση εγώ και εσύ, εαυτού και ετέρου. Στον αληθινό έρωτα ο άλλος παύει να είναι μια απρόσωπη στατιστική μονάδα, ένα άτομο όμοιο με τα άλλα, και γίνεται ένσαρκη συγκεκριμένη ύπαρξη, πρόσωπο μοναδικό και ανεπανάληπτο. Με την ανάδειξη αυτή της απόλυτης ετερότητας των προσώπων, ο έρωτας ανατρέπει [...]

Το Μαρτύριο του αγίου ιερομάρτυρος Πλάτωνος Αΐβαζίδη, πρωτοσυγκέλου Αμασείας του Πόντου (21 Σεπτεμβρίου 1921)

Η σύλληψη και η φυλάκισή του Ἤδη ἀπὸ τὸν Ἰανουάριο τοῦ 1921, εἶχαν ἀρχίσει οἱ συλλήψεις πολλῶν προυχόντων τῆς περιοχῆς ὅπου ἡ Μητρόπολη τῆς Ἀμασείας. Τὴν νύχτα τῆς 4ης Φεβρουαρίου 1921, γίνεται ἔφοδος ἀπὸ τὶς τουρκικὲς ἀρχὲς στὸ Μητροπολιτικὸ Μέγαρο. Συλλαμβάνεται ὁ Ἐπίσκοπος Ζήλων Εὐθύμιος, ὁ Πρωτοσύγκελλος Πλάτων καὶ ἀρκετοὶ ἀπὸ τὸ διοικητικὸ προσωπικό, καὶ ἄλλοι ὑπάλληλοι τῆς Μητροπόλεως. Ὁ Χρῆστος Σαμουηλίδης σημειώνει: Τὰ ὀνόματά τους ἦταν ἀπὸ τὰ πιὸ γνωστὰ τῆς Σαμψοῦντας. Ἀντιπροσώπευαν τὴν ἀφόκρεμα τῆς κοινωνίας, τὸν πλοῦτο, τὴν μόρφωση καὶ τὴν ἐπιῤῥοή. Ἀνάμεσά τους ἦταν ἐπιστήμονες, γιατροί, φαρμακοποιοί, δικηγόροι, καθηγητές, δάσκαλοι, [...]

Η ταπείνωση της Θεοτόκου

Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη Την 23η Αυγούστου, οκτώ ημέρες μετά την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου, ημέρα της απόδοσης της πιο πάνω εορτής, η Αγία μας Εκκλησία όρισε να αναγιγνώσκεται το αποστολικό ανάγνωσμα, από την προς Φιλιππησίους επιστολή του Αποστόλου Παύλου (κεφ. β΄, 6-11), που αναφέρεται στην ταπείνωση αλλά και στη δόξα του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, ο οποίος «… Ος εν μορφή Θεού υπάρχων ουχ αρπαγμόν ηγήσατο το είναι ίσα Θεώ, … ευρεθείς ως άνθρωπος εταπείνωσεν εαυτόν γενόμενος υπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δε σταυρού. Διό και ο Θεός αυτόν υπερύψωσε [...]

Η Παναγία στην Κύπρο

του Γιώργου Φιλοθέου από το βιβλίο-οδηγό του ΚΟΤ "Θρησκευτικές Περιηγήσεις" "Τα ευαγγέλια επιμελώς αποφεύγουν να αναφερθούν σε λεπτομέρειες της ζωής της Παναγίας. Αναφέρονται μόνο σημαντικά γεγονότα που συνδέονται κυρίως με την επίγεια ζωή του Χριστού και μετά την έγερση Του εκ των νεκρών και την εις ουρανούς ανάληψή Του, επικρατεί πλήρης σιωπή για την μετέπειτα ζωή της Παναγίας... Η παράδοση αναφέρει ότι η Παναγία πηγαίνοντας προς το Άγιο Όρος πέρασε από την Κύπρο για να επισκεφθεί τον φίλο του Υιού της τον Λάζαρο, τον οποίο ο Χριστός ανέστησε εκ νεκρών και ήταν [...]

Οἱ ὅσιοι καὶ θεοφόροι ἀσκητὲς στὴν Κύπρο Ἡλιόφωτος, Αὐξουθένιος, Ἐπαφρόδιτος καὶ Εὐθένιος (13/7)

Ἀρχιμανδρίτης Φώτιος Ἰωακεὶμ Οἱ ὅσιοι πατέρες μας, οἱ καλούμενοι συνοπτικῶς ἅγιοι Ἡλιόφωτοι, ἔλαβαν τὴν κοινὴ τούτη ὀνομασία ἀπὸ τὸν Γέροντα καὶ προϊστάμενο τῆς τετράριθμης αὐτῆς σεπτῆς χορείας, ἅγιο Ἡλιόφωτο. Πρέπει ἐξαρχῆς νὰ ἀναφέρουμε, ὅτι ὁ βίος τῶν ἁγίων τούτων (ὅπως ἄλλωστε καὶ ἀρκετῶν ἄλλων ἁγίων τῆς Κύπρου), ἕνεκα ποικίλων ἱστορικῶν λόγων, ἀλλοιώθηκε σὲ τέτοιο βαθμὸ σὺν τῷ χρόνῳ, ὥστε μέχρι πρόσφατα νὰ θεωροῦνται ὅτι ἄκμασαν ἀπὸ τὸ ἔτος 300 μ.Χ., μὲ τιμωρὸ τὸν... μόνιμο διώκτη(!) τῶν Κυπρίων ἁγίων, διοικητὴ τῆς Κύπρου Σαβῖνο (γνωστὸ ἀπὸ τὰ Μαρτύρια τοῦ ἁγίου ἱερομάρτυρος Θεοδότου, [...]