Θεολογικά και άλλα θέματα

Άγιοι ή δράκοντες;

Η εικόνα του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Άνω δεξιά της ζωγραφίζεται ένας πύργος και δίπλα του μια βασιλοπούλα. Στο κέντρο της παρουσιάζεται έφιππος ο Άγιος Γεώργιος. Με το κοντάρι του σκοτώνει ένα δράκοντα, ο οποίος καταλαμβάνει το κάτω δεξιό άκρο της εικόνας. Ποιο είναι το υπαρξιακό μήνυμα της εικόνας και ποια σχέση έχει με τα συμβαίνοντα στην Κύπρο σήμερα; Ο πύργος συμβολίζει κάθε κοινότητα, κάθε χώρα, η οποία καλείται να αναδείξει τη φιλότητα των ανθρώπων, τη συνεργασία των πολιτών. Κάθε τόπος καλείται να δημιουργήσει συλλογική [...]

Ο Άγιος Γεώργιος στη λαϊκή παράδοση της Kύπρου

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Ο Άγιος Γεώργιος θεωρείται ο προστάτης Άγιος των κατοίκων πολλών χωριών της Κύπρου, οι οποίοι στα παλαιότερα χρόνια συνήθιζαν να τον επικαλούνται με τη φράση: «Άη Γιώρκη τζαι βοήθα μου». Στα περισσότερα από αυτά υπάρχει εκκλησία αφιερωμένη στη χάρη του, αφού όπως διαπιστώνουμε από ανεπίσημη καταγραφή, που έγινε το 1946, 315 ναοί σε σύνολο 1621, που υπήρχαν τότε στο νησί, τιμώνταν στο όνομά του. Προηγείτο σε αριθμό ναών μόνο η Θεοτόκος, σύμβολο για τους Xριστιανούς της αγιότητας, της αγνότητας και της μητρικής αγάπης, με [...]

Ὁ Ἅγιος Μεγαλομάρτυς Γεώργιος ὁ Τροπαιοφόρος

μ. Ανδρέα Χ. Χριστοδούλου Ἀπὸ τοὺς ἰδιαίτερα δημοφιλεῖς ἁγίους εἶναι ὁ Μεγαλομάρτυς Γεώργιος ὁ Τροπαιοφόρος, ὁ ὁποῖος χαρακτηρίζεται «ὡς τῶν αἰχμαλώτων ἐλευθερωτὴς καὶ τῶν πτωχῶν ὑπερασπιστής, ἀσθενούντων ἰατρός, βασιλέων ὑπέρμαχος». Ὀνομάστηκε Μεγαλομάρτυς γιὰ τὰ πολλὰ βασανιστήρια ποὺ ὑπέστη καὶ κυρίως γιατὶ μ’ αὐτὰ ἔδωσε πληροφορίες γιὰ τὴ χριστιανικὴ πίστη καὶ ἔπεισε πολλοὺς νὰ ἐγκαταλείψουν τὴν εἰδωλολατρία καὶ νὰ γίνουν χριστιανοί, ἀρκετοὶ ἀπὸ τοὺς ὁποίους μαρτύρησαν γιὰ τὴν πίστη τους στὸν ἀληθινὸ Θεό. Γι’ αὐτὸ καὶ τὰ βασανιστήρια αὐτὰ εἶναι γνωστὰ καὶ ὡς μαρτύρια. Ἐπίσης, ὀνομάστηκε Τροπαιοφόρος, γιατί, μὲ τὸν ὅλο [...]

Ανάσταση Χριστού Θεασάμενοι

Αγίου Συμεών Νέου Θεολόγου Αδελφοί και πατέρες, ήρθε το Πάσχα, η χαρμόσυνη μέρα της Ανάστασης του Χριστού, η αιτία κάθε ευφροσύνης και αγαλλίασης, που έρχεται μια φορά το χρόνο ή μάλλον έρχεται καθημερινά και συνεχώς σε εκείνους που κατανοούν το μυστικό της νόημα. Ήρθε και γέμισε τις καρδιές μας χαρά και αγαλλίαση λύνοντας τον κόπο της πάνσεπτης νηστείας και τελειοποιώντας και παρηγορώντας τις ψυχές μας. Ας ευχαριστήσουμε, λοιπόν, τον Κύριο, που μας πέρασε μέσα από το πέλαγος της νηστείας και μας οδήγησε με ευφροσύνη στο λιμάνι της Ανάστασής Του. Ας τον [...]

Αναστάσιμη φωτοχυσία

“Νυν πάντα πεπλήρωται φωτός, ουρανός τε και γη και τα καταχθόνια” Όλη η κτίση, όλη η δημιουργία συμμετέχει στο φως της Αναστάσεως το οποίο καταυγάζει όλη την οικουμένη. Ο Αναστάς Κύριός μας είναι το φως του κόσμου και μάς προσκαλεί στη χαρά που μας προσφέρει: “εισέλθετε πάντες”. Γιατί όπως μας βεβαιώνει η Εκκλησία, ο Κύριος «δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον.... και τον ύστερον ελεεί και τον πρώτον θεραπεύει. Κακείνω δίδοσι και τούτω χαρίζεται. Και τα έργα δέχεται και τη γνώμην ασπάζεται, και την πράξιν τιμά και την πρόθεσιν [...]

Κατηχητικός Λόγος Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου

Εί τις ευσεβής και φιλόθεος, απολαυέτω της καλής ταύτης και λαμπράς πανηγύρεως. Εί τις ευγνώμων, εισελθέτω χαίρων εις την χαράν του Κυρίου αυτού. Εί τις έκαμε νηστεύων, απολαυέτω νύν το δηνάριον. Εί τις από της πρώτης ώρας ειργάσατο, δεχέσθω σήμερον το δίκαιον όφλημα. Εί τις μετά την τρίτην ήλθεν, ευχαρίστως εορτασάτω. Εί τις μετά την έκτην έφθασε, μηδέν αμφιβαλλέτω˙ και γάρ ουδέν ζημειούται. Εί τις υστέρησεν εις την ενάτην, προσελθέτω, μηδέν ενδοιάζων. Εί τις εις μόνην έφθασε την ενδεκάτην, μη φοβηθή την βραδύτητα˙ φιλότιμος γάρ ων ο Δεσπότης, δέχεται τον έσχατον καθάπερ και τον πρώτον˙ αναπαύει [...]

Λαμπρή, η Μεγαλειώδης Εορτή στην καρδιά της Άνοιξης

Πάσχα η λαμπρότερη εορτή της Χριστανοσύνης και η μεγαλύτερη θρησκευτική εορτή για τον ελληνισμό και για τον λαό της Κύπρου, ο οποίος την ονομάζει Λαμπρή, επειδή λάμπει λούζοντας με το αναστάσιμο φως την ζωή του και τις εκφάνσεις της: ήθη, έθιμα και παραδόσεις. Καθώς οι Ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας συμπίπτουν με την Άνοιξη το θείο δράμα φαίνεται να ανταποκρίνεται, επιπλέον, στα πάθη και την ανάσταση της ίδιας της Φύσης και του ανθρώπου. Είναι άλλωστε, ο καιρός που αποχαιρετούμε τη μακρά και απόλυτη σιωπή της Φύσης, την αγωνιώδη περίοδο της [...]

Αγίου Επιφανίου Κύπρου: Λόγος εις την Ταφή και την εις Άδου Κάθοδο του Κυρίου μας Ιησού Χριστού

Σένα Αδάμ, σε προστάζω: σήκω από τον αιώνιο ύπνο σου. Δεν σε έπλασα, για να μένης φυλακισμένος στον Άδη. Ανάστα εκ των νεκρών. Γιατί εγώ είμαι η ζωή των θνητών. Σήκω επάνω, πλάσμα δικό μου, σήκω επάνω συ που είσαι η μορφή μου, που σε δημιούργησα κατ’ εικόνα μου. Σήκω να φύγουμε από εδώ. (περισσότερα…)

Aπο τον κυπριακό τύπο των πρώτων χρονών της Αγγλοκρατίας: Έθιμα του Πάσχα

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου Στον κυπριακό τύπο των πρώτων χρόνων της Aγγλοκρατίας εντοπίζονται πολλά δημοσιεύματα, που περιγράφουν τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής των Kυπρίων της εποχής. Aνάμεσά τους περιλαμβάνονται και μερικά, που αναφέρονται στα έθιμα της μέρας του Πάσχα, της σημαντικότερης για τον ελληνικό λαό χριστιανικής γιορτής και της πλουσιότερης σε εορταστικές εκδηλώσεις. (περισσότερα…)

Η εικόνα της Σταύρωσης, Θεολογική ερμηνεία

Δέσποινα Ιωάννου Βασιλείου Εάν συγκρίνουμε μια δυτική εικόνα της σταυρώσεως με μια ορθόδοξη αμέσως θα διακρίνουμε τη διαφορά θεολογικής τέχνης. Η Δύση παρέμεινε προσκολλημένη στη Σταυρική θυσία. Στις δυτικές εικόνες τονίζεται περισσότερο ο ανθρώπινος πόνος του Χριστού πάνω στο σταυρό με αποτέλεσμα να εξαφανίζεται η θεότητά Του. Αντανακλάται η θλίψη και η εγκατάλειψη. Υπερτερεί το στοιχείο του φόβου, του δράματος και δεν υπάρχει καμία αναστάσιμη ένδειξη από τη δύναμη της ζωής Του. Ο ρεαλιστικός τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται το δράμα είναι φρικτός και μακάβριος με αποτέλεσμα να εκφράζεται μόνο [...]