Θεολογικά και άλλα θέματα

Εκκλησία και κορωνοϊός

Του Σταύρου Σ. Φωτίου* 1.Στο ευαγγέλιο της χριστιανικής πίστης αναφέρεται ότι «ο Θεός αγάπη εστί» (Α´ Ιω. 4:16). Ο Θεός είναι τριαδική κοινωνία, στην οποία κάθε πρόσωπο ελεύθερα αυτοδωρίζεται στα άλλα. Η αυτοπροσφορά και η αυτοθυσία χαρακτηρίζουν την όντως ζωή. Μέσα στην αλληλοπεριχώρησή τους κάθε πρόσωπο είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο και ταυτόχρονα βιώνει με τα άλλα κοινότητα ζωής. (περισσότερα…)

Η είσοδος μας στον ασκητικό βίο

Η είσοδος μας στον ασκητικό βίο Δρ. Νίκος Ορφανίδης, φιλόλογος – λογοτέχνης Σκέφτομαι εκείνο των Γερόντων, πως η Ορθοδοξία είναι εξόχως ασκητική. Έτσι, λοιπόν, εισήλθαμε όλοι εσχάτως στον ασκητικό βίο, με τον εγκλεισμό μας και την απομόνωσή μας και την απομάκρυνσή μας από όλα τα μάταια και τα ψευδή του κόσμου. (περισσότερα…)

Τα Μετόχια της Ιεράς Μονής Κύκκου

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου TA METOXIA THΣ IEPAΣ MONHΣ KYKKOY Aπό τα πρώτα χρόνια της λειτουργίας της, στα τέλη του 11ου αιώνα, η Mονή Kύκκου απέκτησε ένα πολύ καλά οργανωμένο δίκτυο Mετοχίων σε διάφορες περιοχές του νησιού, τα οποία στήριζαν οικονομικά με τα εισοδήματά τους τις δραστηριότητές της. (περισσότερα…)

Άγιος Γαβριήλ, ο παιδομάρτυρας του Ζβιέρκι στην περιοχή του Μπιαλιστόκ της Πολωνίας (11 Απριλίου)

Ο Παιδομάρτυρας Γαβριήλ γεννήθηκε στις 22 Μαρτίου το 1684, στο χωριό Ζβιέρκι, δίπλα στο Ζαμπλούδουβ – περίπου 10 χλμ. από το Μπιαλίστοκ. Προερχόταν από ευλαβή οικογένεια χωρικών. Οι γονείς του, ο Πέτρος και η Αναστασία Γόβδελ, κρατούσαν την πίστη των προγόνων τους, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια των δύσκολων ημερών – όταν η ουνία του Μπρέστ κυριαρχούσε στην περιοχή. (περισσότερα…)

Κινηματογράφος και αναστοχασμός

Του Σταύρου Σ. Φωτίου* Κάθε τέχνη αντάξια του ονόματός της επιτελεί δισήμαντη αποστολή: αφενός, θέτει τον άνθρωπο μπροστά στα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα και, αφετέρου, καταθέτει ενώπιον της ελευθερίας του διάφορες απαντήσεις. Συνεπώς η τέχνη, από τη μια, αφυπνίζει τον άνθρωπο από τον πνευματικό λήθαργο, καλώντας τον να αναμετρηθεί με τις διαχρονικές απορίες: υπάρχει Θεός και ποια η σχέση του μαζί του; Τι συνιστά τον αυθεντικό εαυτό του; Πώς καλλιεργεί βαθείς υπαρξιακούς δεσμούς; (περισσότερα…)

Λόγος Πανηγυρικός: 1η Απριλίου 1955

Παραθέτουμε αυτούσια την ομιλία του Ακαδημαϊκού κ. Παναγιώτη Κ. Περσιάνη, που έγινε την 1η Απριλίου 2013 κατά τον επίσημο εορτασμό της Εθνικής Επετείου: Σ’ όλες τις χώρες του κόσμου ο εορτασμός των εθνικών επετείων έχει βασικά δυο στόχους: α) να απονεμηθεί τιμή στους πρωτεργάτες του αγώνα και σ’ αυτούς που θυσιάστηκαν για την προάσπιση της πατρίδας και β) να δοθεί η ευκαιρία στους πολίτες να αποσπάσουν για λίγο τη σκέψη τους από την καθημερινή τύρβη και μέριμνα και να στοχαστούν πάνω στο τιμώμενο γεγονός, να το δουν υπό το φως [...]

Τα ιστορικά γεγονότα όπως η 25 Μαρτίου και η 1η Απριλίου, δημιουργούνται, δεν προκύπτουν

OMIΛΙΑ ΤΟΥ ΠΡΩΗΝ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ κ. ΟΥΡΑΝΙΟΥ Μ. ΙΩΑΝΝΙΔΗ (+ Ιανουάριος 2020) ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΘΝΙΚΕΣ ΕΠΕΤΕΙΟΥΣ  ΤΗΣ 25ΗΣ ΜΑΡΤΙΟΥ 1821 ΚΑΙ ΤΗΣ 1ΗΣ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1955. (περισσότερα…)

«Ἀνοίξω τό στόμα μου, καί πληρωθήσεται Πνεύματος» (Λόγος στην Δ΄ Στάση των Χαιρετισμών)

Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου Γρηγορίου Μουσουρούλη Ἀκάθιστος ὕμνος Ὕμνους στήν Παναγία μας (Ὁ εἱρμός τῆς α´ Ὠδῆς ) «Ἀνοίξω τό στόμα μου, καί πληρωθήσεται Πνεύματος» Μέ αὐτά τά λόγια ἀρχίζει τό πρῶτο τροπάριο τοῦ Κανόνος τοῦ Ἀκαθίστου Ὕμνου, πού ψάλλουμε τήν περίοδο αὐτή στούς ναούς μας πρός τιμήν τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ὁ Κανόνας εἶναι ἕνας ἰδιαίτερος καί αὐτοτελής λατρευτικός ὕμνος, πού ἀποτελεῖται ἀπό μικρότερα τμήματα, τίς ὠδές. Τό πρῶτο τροπάριο κάθε ὠδῆς λέγεται εἱρμός καί πάνω σ᾽αὐτό, στή μουσική καί τό μέτρο τοῦ ὕμνου αὐτοῦ ψάλλονται καί τά ὑπόλοιπα τροπάρια τῆς ὠδῆς. Οἱ εἱρμοί λοιπόν τοῦ Ἀκαθίστου [...]

Η προσφορά της Ιεράς Μονής Κύκκου κατά τον Απελευθερωτικό Αγώνα της ΕΟΚΑ (1955-1959)

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου   Από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσής της, στα τέλη του 11ου αιώνα, η Μονή Κύκκου συνδέθηκε με τους εθνικούς και κοινωνικούς αγώνες των κατοίκων του νησιού, που αντιμετώπιζαν πολλές δυσκολίες, εξαιτίας των αυθαιρεσιών των ξένων κατακτητών, κατά τη διάρκεια της πολύχρονης υποδούλωσής του. (περισσότερα…)

Ἡ Ἑλληνική Ἐπανάσταση (1821) καί οἱ ἰδεολογικές ζυμώσεις τοῦ Γένους

Βλασίου Ἰω. Φειδᾶ Ὁμ. Καθηγητοῦ τοῦ ΕΚΠΑ Τό ὅραμα τῶν ἀγωνιστῶν τῆς Ἐπαναστάσεως* Ἡ Ἐθνεγερσία τοῦ 1821 συνδέθηκε ἄρρηκτα μέ τήν προσδοκία γιά τήν ἀνάκτηση τῆς ἐλευθερίας τοῦ καταδυναστευμένου ἀπό τή μακραίωνη δουλεία Γένους. (περισσότερα…)