Ενδιαφέροντα θέματα

“Η παγκοσμιοποίηση του τρόμου” (Σταύρου Φωτίου)

Aρχέγονη αιτία της αλλοτρίωσης του ανθρώπου υπήρξε η απόρριψη της διαφοράς, η άρνηση κοινωνίας με τον Άλλο -τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Έκτοτε η διαφορά προκαλεί φόβο, γι᾽ αυτό και καταλήγει στη διαίρεση. Οι άνθρωποι ενώνονται με βάση μια μεταξύ τους διαφορά, δημιουργώντας ενότητες που αντιμάχονται η μια την άλλη. Tο δυαλιστικό πνεύμα χωρίζει και πολώνει μανιχαϊστικά τη ζωή: ο δικός μας κόσμος είναι «ο κόσμος του φωτός»· ο δικός τους κόσμος είναι «ο κόσμος του σκότους». Tο ερμηνευτικό σχήμα «οικείο» και «ξένο» προβάλλεται για να δικαιολογήσει την υπεροχή [...]

«Ο Ερντογάν γνωρίζει ότι ο σπόγγος του δεν σβήνει τις πέτρες μας»

«H εικόνα του Ελληνικού Γυμνασίου Αμμοχώστου, που τη διέστρεψε η Τουρκία μαζί με τα συντεταγμένα της ανδρείκελα, είναι πλέον χαραγμένη στα ευφάνταστα εγκλήματα εναντίον όχι μονάχα των δικών μας ανθρώπων παρά και των λίθων. Πώς αλλιώς να εξηγήσεις το ξύσιμο και τον αφανισμό των λέξεων επάνω  στο αέτωμα του Γυμνασίου, για να πάψει να υφίσταται η ομολογία: ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΓΥΜΝΑΣΙΟΝ; (περισσότερα…)

Το μήλο, το κρίνο και οι παρερμηνείες

Του Σταύρου Σ. Φωτίου Καθηγητή Πανεπιστημίου Κύπρου, Ιδρυτικού Μέλους της Κυπριακής Ακαδημίας   Για την ορθή ερμηνεία ενός κειμένου απαιτούνται, μεταξύ άλλων, απαντήσεις στα εξής ερωτήματα: ποιος, πού, πότε και σε ποια μορφή το έγραψε, ποιο ήταν το πολιτισμικό πλαίσιο της εποχής του και σε τι απέβλεπε η συγγραφή του; Διαφορετικά ενδέχεται να προκύψουν ερμηνευτικές αστοχίες, που μερικές φορές μπορεί να δημιουργήσουν λαϊκούς μύθους. Δύο τέτοιοι λαϊκοί μύθοι είναι οι σχετικοί με το μήλο, σε σχέση με το προπατορικό αμάρτημα, και το κρίνο, σε σχέση με τον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου. Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο [...]

Αρχιεπίσκοπος Κυπριανός

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου (1810-1821) Κυπριανός. Το Ζήτημα της Καταγωγής του.

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου O APXIEΠIΣKOΠOΣ KYΠPOY (1810-1821) KYΠPIANOΣ. ΤO ZHTHMA THΣ KATAΓΩΓHΣ TOY (περισσότερα…)

Αρχιεπίσκοπος Αθηνών: Η πανδημία o δάσκαλος επόμενης μέρας

Στις 11 Ιουνίου ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος, Ιερώνυμος Β’, τέλεσε μαζί με τον Κύπρου Χρυσόστομο Β’ τα εγκαίνια του νέου Καθεδρικού Ναού στη Λευκωσία, του αφιερωμένου στον ιδρυτή και προστάτη της Εκκλησίας Κύπρου, Αποστόλου Βαρνάβα.  Ο κ. Ιερώνυμος γεννήθηκε στα Οινόφυτα Βοιωτίας, στις 10 Μαρτίου 1938. Σπούδασε Αρχαιολογία και Θεολογία. Είναι ιεράρχης απλός και νηφάλιος και το αποδεικνύει στην πράξη από το 2008, που βρίσκεται στο πηδάλιο της Εκκλησίας Ελλάδος. Λίγες μέρες μετά το ταξίδι στην Κύπρο, βρέθηκε μπροστά σε ένα πρωτοφανές και αποτροπιαστικό γεγονός, όταν κληρικός έριξε [...]

Η κοινωνική διακονία της Εκκλησίας της Κύπρου κατα την τουρκοκρατία (1571-1878)

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου Η KOINΩNIKH ΔIAKONIA THΣ EKKΛHΣIAΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ KATA THN TOYPKOKPATIA (1571-1878) Αμέσως μετά την ολοκληρωτική κατάληψη της Kύπρου, το 1571, οι Oθωμανοί παραχώρησαν ορισμένα προνόμια στους Ορθόδοξους κατοίκους και τους επέτρεψαν να ανασυγκροτήσουν την Eκκλησία τους (περισσότερα…)

Πώς να συμβάλουμε όλοι στην πρόληψη πρόκλησης πυρκαγιών

Εν μέσω της καλοκαιρινής περιόδου που διανύουμε, η οποία χαρακτηρίζεται από υψηλές θερμοκρασίες και εξυπακούει τη μαζική κάθοδο εκδρομέων στην ύπαιθρο και σε ορεινές και δασικές περιοχές που είναι πηγή δροσιάς, ο κίνδυνος για εκδήλωση πυρκαγιάς είναι εξαιρετικά μεγάλος. (περισσότερα…)

Το φως στον νέο Καθεδρικό Ναό

Άγιος παππούλης, πριν από μερικές δεκαετίες, συμμετείχε στη χειροτονία ενός πνευματικού του τέκνου. Τότε εμφανίστηκαν τα πρώτα βίντεο, τα οποία για να δουλέψουν, χρειάζονταν πολύ δυνατά φώτα. Πολλοί θρησκευόμενοι τότε δεν έκρυβαν τη δυσφορία τους, για την «παρενόχληση» του μυστηρίου από «ενοχλητικούς» κινηματογραφιστές. (περισσότερα…)

Κομματικός διαχειριστής και πολιτικός οραματιστής

Του Σταύρου Σ. Φωτίου* Ο κομματικός διαχειριστής δεν έχει κανένα μακροχρόνιο στόχο για το κοινό καλό, δεν υπηρετεί κανένα όραμα κοινωνικής συνοχής. Για τον απλούστατο λόγο ότι το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι το βραχυπρόθεσμο συμφέρον του εαυτού του και του κόμματός του. Έτσι, διαιωνίζει το υπάρχον πολιτικο-κοινωνικό κατεστημένο, ακόμη και αν παρουσιάζεται κριτικός απέναντί του. (περισσότερα…)