Ενδιαφέροντα θέματα

Δημογραφικά και ονοματολογικά δεδομένα της Ακανθούς (1908)

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΤΟΛΟΓΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΗΣ ΑΚΑΝΘΟΥΣ (1908)   Tο πέρασµα από τον 19ο στον 20ό αιώνα σηµαδεύτηκε από τον θάνατο του µέχρι τότε Αρχιεπισκόπου Κύπρου (1865-1900) Σωφρονίου, τον Mάιο του 1900, και τη διεκδίκηση του αρχιεπισκοπικού θρόνου από τους Mητροπολίτες Kιτίου (1893-1909) Kύριλλο Παπαδόπουλο και Kυρηνείας (1895-1916) Kύριλλο Bασιλείου. (περισσότερα…)

Οι αποκρίσεις της υπαρξιακής Φιλοσοφίας στην εποχή της κρίσης

Τα αγωνιώδη ερωτήματα του σύγχρονου ανθρώπου, εξαιτίας της παγκόσμιας κρίσης και της επελαύνουσας πανδημίας, είναι συγχρόνως και ερωτήματα εξόχως υπαρξιακά. Έχουν, λοιπόν, μια διάσταση που ευθέως συναντάται με όσα η υπαρξιακή Φιλοσοφία μας υπέδειξε πρό πολλού. (περισσότερα…)

Ο κορωνοϊός της τρέλας

Του Σταύρου Σ. Φωτίου Καθηγητή Πανεπιστημίου Κύπρου, Ιδρυτικού Μέλους της Κυπριακής Ακαδημίας.   Στο αριστούργημά του «Έγκλημα και τιμωρία» ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι περιγράφει ως εξής ένα όνειρο που ο Ρασκόλνικωφ, ο ήρωας του μυθιστορήματος, είχε δει κατά τη διάρκεια ανάρρωσής του σε νοσοκομείο: «Είχε ονειρευτεί τότε ότι όλος ο κόσμος ήτανε καταδικασμένος να καταστραφεί από μια μάστιγα ανήκουστη και δίχως προηγούμενο που ήρθε απ' τα βάθη της Ασίας κι έπεσε πάνω στην Ευρώπη. (περισσότερα…)

Ζωή εναντίον θανάτου

Τoυ Σταύρου Σ. Φωτίου Καθηγητή Πανεπιστημίου Κύπρου, Ιδρυτικού Μέλους της Κυπριακής Ακαδημίας. Η δοκιμασία την οποία η όλη ανθρωπότητα υφίσταται από την επέλαση του κορωνοϊού Κόβιτ 19 επανέφερε στο προσκήνιο τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα, την απορία για το νόημα της ύπαρξης. (περισσότερα…)

H κοινότητα της Πιτσιλιάς, Ζωοπηγή, της Επαρχίας Λεμεσού

Η Ζωοπηγή είναι χωριο της επαρχίας Λεμεσού το οποίο ανήκει στη γεωγραφική περιφέρεια Πιτσιλιάς και είναι κτισμένο γύρω στα 24 χιλιόμετρα βόρεια της πόλης της Λεμεσού σε μέσο υψόμετρο 885 μέτρων.  Το τοπίο της περιοχής που είναι διαμελισμένο από τους παραποτάμους του ποταμού Γερμασόγειας και του ποταμού Λιμνάτη (Ξυλούρικος). Φωτογραφία: Maria Kiriakou Το χωριο Ζωοπηγή γειτνιάζει με το χωριό Κάτω Μύλος στα βόρεια, με το χωριό Άγιος Θεόδωρος στα βορειοανατολικά, στα νότια με τα χωριά Καλό Χωριό και Λουβαρά και στα ανατολικά με το χωρίο Άγιος Μάμας.   Φωτογραφία: Costas Mageiroudes Πληθυσμός;  Η Ζωοπηγή γνώρισε μεγάλες αυξομειώσεις του πληθυσμού στην πάροδο του χρόνου. Πιο συγκεκριμένα το 1881 οι κάτοικοι της [...]

Πάσχα προ ενός αιώνος

Του Πέτρου Παπαπολυβίου Αναπλ. καθηγητή Σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας Πανεπιστήμιο Κύπρου Διατηρώντας τη μικρή παράδοση που έχει δημιουργήσει η στήλη, θα δούμε στο σημερινό άρθρο πώς γιορτάστηκε το Πάσχα στην Κύπρο «προ ενός αιώνος», στις 22 Απριλίου 1918 (η ημερομηνία στο ιουλιανό ημερολόγιο). (περισσότερα…)

Μήνυμα του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Γιώργου Σαββίδη με την ευκαιρία της εορτής του Πάσχα

Με τις εγκάρδιες ευχές μου τις Άγιες τούτες Μέρες για Καλό Πάσχα και με την επίγνωση πως φέτος οι συνθήκες που ζούμε είναι πρωτόγνωρες και μας επιτάσσουν ένα διαφορετικό εορτασμό, εύχομαι η Ανάσταση του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού να καθοδηγεί τις σκέψεις μας ώστε να βλέπουμε μπροστά το αύριο με ελπίδα και αισιοδοξία. (περισσότερα…)

Εκκλησία και κορωνοϊός

Του Σταύρου Σ. Φωτίου* 1.Στο ευαγγέλιο της χριστιανικής πίστης αναφέρεται ότι «ο Θεός αγάπη εστί» (Α´ Ιω. 4:16). Ο Θεός είναι τριαδική κοινωνία, στην οποία κάθε πρόσωπο ελεύθερα αυτοδωρίζεται στα άλλα. Η αυτοπροσφορά και η αυτοθυσία χαρακτηρίζουν την όντως ζωή. Μέσα στην αλληλοπεριχώρησή τους κάθε πρόσωπο είναι μοναδικό και ανεπανάληπτο και ταυτόχρονα βιώνει με τα άλλα κοινότητα ζωής. (περισσότερα…)

Η είσοδος μας στον ασκητικό βίο

Η είσοδος μας στον ασκητικό βίο Δρ. Νίκος Ορφανίδης, φιλόλογος – λογοτέχνης Σκέφτομαι εκείνο των Γερόντων, πως η Ορθοδοξία είναι εξόχως ασκητική. Έτσι, λοιπόν, εισήλθαμε όλοι εσχάτως στον ασκητικό βίο, με τον εγκλεισμό μας και την απομόνωσή μας και την απομάκρυνσή μας από όλα τα μάταια και τα ψευδή του κόσμου. (περισσότερα…)

Κινηματογράφος και αναστοχασμός

Του Σταύρου Σ. Φωτίου* Κάθε τέχνη αντάξια του ονόματός της επιτελεί δισήμαντη αποστολή: αφενός, θέτει τον άνθρωπο μπροστά στα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα και, αφετέρου, καταθέτει ενώπιον της ελευθερίας του διάφορες απαντήσεις. Συνεπώς η τέχνη, από τη μια, αφυπνίζει τον άνθρωπο από τον πνευματικό λήθαργο, καλώντας τον να αναμετρηθεί με τις διαχρονικές απορίες: υπάρχει Θεός και ποια η σχέση του μαζί του; Τι συνιστά τον αυθεντικό εαυτό του; Πώς καλλιεργεί βαθείς υπαρξιακούς δεσμούς; (περισσότερα…)