Θεολογικά κείμενα

Οἱ Μυροφόρες στήν Καινή Διαθήκη

Οἱ Μυροφόρες ( μυροφόρος ἐκ τοῦ φέρω + μύρα = ὁ φέρων, ὁ κομίζων μύρα) ἦσαν οἱ γυναῖκες  «αἱ συνακολουθήσασαι αὐτῷ (τῷ Ἰησοῦ) ἀπό τῆς Γαλιλαίας (Λουκ. 23, 49) μέχρι τοῦ τάφου καί προσῆλθαν μετά τήν ταφή νά ἀλείψουν μέ μύρα (=ἀρώματα) τό νεκρό σῶμα τοῦ Σταυρωθέντος. (περισσότερα…)

«Ηγόρασαν αρώματα, ίνα ελθούσαι αλείψωσι τόν Ιησούν» – Κυριακή των Μυροφόρων

Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη Την Κυριακή των Μυροφόρων η Εκκλησία τιμά τη μνήμη των Μυροφόρων γυναικών, που πήγαν στον Τάφο του Κυρίου μας με μύρα την Κυριακή το πρωί, καθώς και του ευσχήμονα βουλευτή Ιωσήφ και του Νικοδήμου που φρόντισαν για την ταφή Του. Ο Θείος Διδάσκαλος και Λυτρωτής είχε «αποθάνει» επί του Σταυρού, και αυτοί που τον αγαπούσαν θέλουν να Του προσφέρουν τα μύρα της αγάπης και της λατρείας τους: τις  επικήδειες και επιτάφιες εκδηλώσεις της αφοσίωσης τους προς Αυτόν. Προηγούνται οι άνδρες, ο Ιωσήφ και ο Νικόδημος, στο δύσκολο έργο [...]

Ταφή ή Καύση των Νεκρών;

Το θέμα της καύσης των νεκρών, αντί της ταφής, εμφανίστηκε και πάλι στο προσκήνιο. Είναι ένα πολυσυζητημένο θέμα, το οποίο φαίνεται πως προβληματίζει πολλούς πιστούς. Η Εκκλησία φυσικά έχει λόγο στο όλο θέμα και οφείλει να παρουσιάσει τις απόψεις, τις θέσεις και τα επιχειρήματα της. Στο κείμενο που ακολουθεί γίνεται προσπάθεια για προσέγγιση του όλου θέματος, αρχίζοντας μάλιστα απο τα ταφικά έθιμα και παραδόσεις των αρχαίων Ελλήνων. Οι Έλληνες, από αρχαιοτάτων χρόνων, ήταν υπέρ της ταφής των νεκρών, για να δείχνουν τον σεβασμό τους στον όλο άνθρωπο, αλλά και την [...]

Θρησκόληπτοι εναντίον Χριστού

Του Σταύρου Σ. Φωτίου* Ο θρησκόληπτος πιστεύει σε έναν Θεό τρομοκράτη, συνεπώς η σχέση Θεού και ανθρώπου είναι σχέση αφέντη και δούλου, κυρίου και υποτακτικού. Ο τρομερός Θεός προστάζει και ο φοβισμένος άνθρωπος εκτελεί. Σε περίπτωση απείθειας ή αποτυχίας του ανθρώπου να εφαρμόσει τις άνωθεν οδηγίες, η τιμωρία του είναι αμείλικτη: ασθένειες, φυσικές καταστροφές και μύρια άλλα κακά, αποτελούν συνέπειες της οργής του τρομοκράτη Θεού προς τον ανυπάκουο δούλο του. Χαρακτηριστικό, έτσι, γνώρισμα του θρησκόληπτου είναι ο φόβος: φόβος για τον Θεό, φόβος για το σώμα του, φόβος για βαθείς [...]

Ομιλία στον Απόστολο της Κυριακής Δ΄ Νηστειών

Μακαριστού Αρχιμανδρίτου Γρηγορίου Μουσουρούλη († 11.1.2021) Κυριακή Δ΄ Νηστειῶν Ὁμιλία εἰς τόν Ἀπόστολον Τά βλέμματα στόν οὐρανό Α. Ὁ μισθός τῆς ὑπομονῆς Β. Ἀνοικτοί οἱ οὐρανοί Ὅπως ἔχουμε πεῖ καί ἄλλοτε ἀπό τή θέση αὐτή, Μακαριώτατε, τά ἀποστολικά ἀναγνώσματα τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς εἶναι παρμένα ἀπό τήν πρός Ἑβραίους ἐπιστολή τοῦ Ἀποστόλου Παύλου. Σέ ἀρκετά σημεῖα τῆς ἐπιστολῆς αὐτῆς ὁ θεόπνευστος Ἀπόστολος προβάλλει ὡς πρότυπο πρός μίμηση τόν δίκαιο Ἀβραάμ, τόν πατριάρχη τῆς πίστεως, τῆς ταπεινώσεως, τῆς ἀδιάκριτης ὑπακοῆς στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί τῆς ἀπέραντης ὑπομονῆς. Ἔτσι λοιπόν καί στό σημερινό μας ἀνάγνωσμα τονίζει τήν πίστη [...]

Aπο τον Κυπριακό τύπο των πρώτων χρόνων της Αγγλοκρατίας: Έθιμα του Πάσχα

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου Aπο τον Κυπριακό τύπο των πρώτων χρόνων της Αγγλοκρατίας: Έθιμα του Πάσχα Στον κυπριακό τύπο των πρώτων χρόνων της Aγγλοκρατίας εντοπίζονται πολλά δημοσιεύματα, που περιγράφουν τις συνήθειες και τον τρόπο ζωής των Kυπρίων της εποχής. Aνάμεσά τους περιλαμβάνονται και μερικά, που αναφέρονται στα έθιμα της μέρας του Πάσχα, της σημαντικότερης για τον ελληνικό λαό χριστιανικής γιορτής και της πλουσιότερης σε εορταστικές εκδηλώσεις. (περισσότερα…)

Ο Άγιος Πανάρετος Επίσκοπος Πάφου

Ο Άγιος Πανάρετος, όπως γράφει ο ,συναξαριστής, «εκ των έργων του είχε το όνομα και εκ του ονόματος είχε τα έργα». Και πραγματικά κατέκτησε τις αρετές  και ελάµπρυνε µε το βίο και την πολιτεία του την αποστολική Εκκλησία της Πάφου. (περισσότερα…)

Εὐχὴ εἰς τὸ κατασφραγίσαι παιδίον, λαμβάνον ὄνομα τῇ ὀγδόῃ ἡμέρᾳ ἀπὸ τῆς γεννήσεως αὐτοῦ

Παραθέτουμε πιο κάτω μια από τις 3 προβαπτισματικές ακολουθίες, η οποία τελείται κατά την όγδοη ημέρα από τη γέννηση του παιδιού. Πρόκειται για την ακολουθία της ονοματοδοσίας του παιδιού και της σφράγισής του με το σημείο του σταυρού, την οποία βρίσκουμε στο Ευχολόγιο. (περισσότερα…)

Η ανθρώπινη ζωή

Στην ορθόδοξη Πατερική Γραμματεία, η ανθρώπινη ζωή θεωρείται ιερή, γιατί αποτελεί θείο δώρο. Ο Μέγας Αντώνιος, δίνοντας μια θεολογική ανάλυση της έννοιας του Θεού, αναφέρει:  "Θεός εστίν, η μακαρία φύσις, η υπερτελής Τελειότης, η υπέρκαλλος και υπεράγαθος Ποιητική αρχή πάντων τωνόντων". Επομένως η ανθρώπινη ζωή αποτελεί εκδήλωση της Δημιουργικής Θείας Ακτίστου ενεργείας. Ο Μέγας Βασίλειος θεωρεί πως η αξία της συνδέεται με τον εικονισμό του Θεού στο ανθρώπινο πρόσωπο και με το νοημά της, που συμφαίνεται με το γεγονός της θεώσεως.  Ο Άγιος Γρηγόριος Νύσσης, μιλώντας για τον εν δυνάμει εικονισμό του [...]