Θεολογικά και άλλα θέματα

Μεγάλου Βασιλείου, Λόγος B΄ Περί Νηστείας

«Παρηγορείτε», λέγει, «ιερείς τον λαό». Η φύση του λόγου είναι ικανή, των μεν φιλοπόνων να εντείνει τις δυνάμεις, των δε οκνηρών και νωθρών να διεγείρει την προθυμία. Για τούτο μεν οι στρατηγοί, όταν παρατάσσουν το στρατό για την μάχη, μεταχειρίζονται τους προτρεπτικούς λόγους πριν από τους αγώνες, και τόση δύναμη έχει η παραίνεση, ώστε σε πολλούς εμπνέει πολλές φορές ακόμη και περιφρόνηση του θανάτου. Οι γυμναστές, δε, και οι εκπαιδευτές, όταν οδηγούν τους αθλητές στους αγώνες των σταδίων, κάνουν πολλές προτροπές, ώστε να μοχθούν για τα στεφάνια και πολλοί [...]

Κορωνοϊός και κοινωνικός θάνατος

Ο κορωνοϊός Κόβιτ 19, πέρα από τον βιολογικό θάνατο με τον οποίο απειλεί τον καθένα, επιφέρει συνάμα και άλλης μορφής θανάτους. Και τούτο γιατί εχθρεύεται καίρια υπαρξιακή φορά των ανθρώπων: την πλήρη συνάντηση και κοινωνία με τους άλλους. (περισσότερα…)

Ψηφιακός «Λόγος»: μια περισυλλογή περί της μετάδοσης της ζώσας εμπειρίας του Ευαγγελίου στην εικονική εποχή

Ψηφιακός «Λόγος»: μια περισυλλογή περί της μετάδοσης της ζώσας εμπειρίας του Ευαγγελίου στην εικονική εποχή Επισκόπου Πατάρων Ιωσήφ Εισαγωγή Η διάδοση της Ορθόδοξης Πίστης στην εποχή του Διαδίκτυο δεν πρέπει να θεωρείται πλέον μια υπερβολή ή κάτι που αφορά μόνο και μόνο τις νεότερες γενιές. Σήμερα, στο Διαδίκτυο κυριαρχούν τα συστήματα επικοινωνίας με τέτοιο τρόπο που κάθε μορφή σύγχρονης κοινωνίας σχετίζεται ή εξαρτάται από εκείνο. Η Εκκλησία πρέπει να έχει στη διάθεσή του ποιμαντικού της οπλοστασίου το Διαδίκτυο. Αυτή η πραγματικότητα, αυτή η πλέον ανάγκη, δικαιολογείται, εφόσον το Διαδίκτυο είναι το περιβάλλον στο [...]

Φιλούμενος, ο τελευταίος Άγιος της Κύπρου

Η αγιοκατάταξή του έγινε την Κυριακή, 29 Νοεμβρίου 2009, από το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων Ο Φιλούμενος για οκτώ χρόνια που ασκήτευε, δεν κάθισε ποτέ σε τραπέζι για να φάει, αλλά έτρωγε όρθιος και μέσα σε κατσαρόλα, για άσκηση και απλότητα. (περισσότερα…)

Ἡ δημόσια εἰκόνα τῆς Ἐκκλησίας

Ἡ δημόσια εἰκόνα τῆς Ἐκκλησίας[1]   † Μητροπολίτη Σισανίου καί Σιατίστης κυροῦ Παύλου    (Ἐρώτηση) Γιατί ἡ Ἐκκλησία ἐπιμένει σέ μία δημόσια εἰκόνα πού δέν τή βοηθᾶ στήν προσέγγιση μέ τόν ἔξω κόσμο; Πῶς μπορεῖ νά πείσει, γιά παράδειγμα, πῶς πίσω ἀπό λαμπερά ἄμφια, τό περίπλοκο τυπικό, τούς ἀκατανόητους συμβολισμούς, κρύβεται οὐσία; Ἀκόμα καί οἱ εἰδήσεις μέ τό ἀκριβές πρόγραμμα κάποιου Μητροπολίτη, δέν δημιουργοῦν μία ἀμηχανία; (περισσότερα…)

Αρχιμ. Γρηγόριος Μουσουρούλης: Λόγος Αγίου Ιωάννου Χρυσοστόμου

Πανοσιολογιωτάτου Αρχιμανδρίτου Γρηγορίου Μουσουρούλη Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου Λόγος Ὅταν μᾶς ἀδικοῦν («Τόν ἑαυτόν μή ἀδικοῦντα οὐδείς παραβλάψαι δύναται» (ΕΠΕ 31,496) (περισσότερα…)

«Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος…»

Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου Λόγος «Τέτοιος Ἐπίσκοπος μᾶς ἐταίριαζε»  «Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος...» (Ἑβρ. ζ´26)  ******* «Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος»  «Πάλιν Ἰησοῦς ὁ ἐμός καί πάλιν μυστήριον»· ἀνακράζει ὁ τῆς θεολογίας ἐπώνυμος, προκειμένου νά ὁμιλήσει γιά τόν Χριστό. «Πάλιν Ἰωάννης ὁ ἐμός», ἀναφωνεῖ μετά ρίγους συγκινήσεως ὁ καλούμενος ὑπό τῆς μεγαθυμίας σας, Μακαριώτατε πάτερ, σεπτή τῶν Ἱεραρχῶν χορεία, σεβαστοί πατέρες καί ἀγαπητοί ἀδελφοί, νά ψελλίσει τήν ὥρα αὐτή, ὡς ἄλλο νήπιο, φθόγγους ἐγκωμιαστικούς  τῆς ἱερᾶς κεφαλῆς τῆς Βασιλίδος τῶν πόλεων. «Ὁ τῶν τοῦ Θεοῦ ἀπορρήτων σοφός καί ὑποφήτης Ἰωάννης», κατά [...]

Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο για τα 100 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Νεκταρίου, 13-14 Νοεμβρίου 2020

Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων - Β΄ Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο Παρασκευή 13 & Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2020   Νεκτάριον τιμήσωμεν πιστοί Βίος και έργο του αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως του θαυματουργού († 1920  εκατό έτη από την κοίμησή του)   Παρακολουθήστε ζωντανά το Συνέδριο στη διεύθυνση: Synedrio.petheol.gr (περισσότερα…)

Η Συνοδική Πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου (1686) και η αυτοκεφαλία της Εκκλησίας Ουκρανίας

Η ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ (1686) ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ Βλασίου Ι.Φειδᾶ,  Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν   Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἱ. Συνόδου τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας γιά τή διακοπή τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας μέ τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο προβάλλει ὡς ἕνα πλασματικό ἔρεισμα τήν αὐθαίρετη ἑρμηνεία τῶν ἐπισήμων κειμένων περί τῆς Συνοδικῆς Πράξεως τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη Διονυσίου Δ’ (1686), τήν ὁποία ἑρμηνεύουν ἀκρἰτως μέ τήν ἐσφαλμένη μέθοδο τῆς «λήψεως τοῦ ζητουμένου» (petitio principii), γιά νά ὑποστηρίξουν προφανῶς τήν ἐπιθυμητή πρόταση, ἤτοι ὅτι δῆθεν ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Δ’ μέ τή Συνοδική Πράξη του [...]

Τι μας εμποδίζει να γνωρίσουμε το Θεό (Οσίου Σιλουανού του Αθωνίτου)

Η απιστία προέρχεται από την υπερηφάνεια. Ο υπερήφανος ισχυρίζεται πως θα γνωρίσει τα πάντα με το νου του και την επιστήμη, αλλά η γνώση του Θεού παραμένει ανέφικτη γι’ αυτόν, γιατί ο Θεός γνωρίζεται μόνο με αποκάλυψη του Αγίου Πνεύματος. Ο Κύριος αποκαλύπτεται στις ταπεινές ψυχές. Σ’ αυτές δείχνει τα έργα Του, που είναι ακατάληπτα για το νου μας. Με τον φυσικό μας νου μπορούμε να γνωρίσουμε μόνο τα γήινα πράγματα, κι αυτά μερικώς, ενώ ο Θεός και όλα τα ουράνια γνωρίζονται με το Άγιο Πνεύμα. Μερικοί μοχθούν σ’ όλη τους [...]