Ιστορια - Πολιτισμος

Ο Πατριάρχης της Σερβίας Ειρηναίος προσέφερε στον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας το Παράσημο του Τάγματος του Αγίου Σάββα

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Προεδρίας, κατά τη συνάντηση, πραγματοποιήθηκε τελετή παρασημοφόρησης του Προέδρου της Δημοκρατίας από τον Πατριάρχη Ειρηναίο με το Παράσημο του Τάγματος του Αγίου Σάββα, ιδρυτή της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Σερβίας. (περισσότερα…)

Tο νόημα της θυσίας των Μαρτύρων της 9ης Ιουλίου 1821

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου   Η 9η Ιουλίου 1821 αποτελεί ημερομηνία ορόσημο στην ιστορική πορεία του Ελληνισμού της Κύπρου και καθόρισε τη συνέχειά του, όταν οι Αρχιερείς, οι υψηλόβαθμοι κληρικοί και οι προύχοντες του τόπου οδηγήθηκαν στον τόπο του μαρτυρίου και της θυσίας. Διαβάστε ολόκληρο το κείμενο εδώ.  

Παπισμὸς καὶ Οὐνία στὴν Τρανσυλβανία

α. Παρουσίαση τῆς πολιτικοκοινωνικῆς κατάστασης τῆς Τρανσυλβανίας καὶ ἡ κατάσταση τῶν Ὀρθόδοξων Ρουμάνων μεταξὺ 16ου καὶ 18ου αἰῶνα.   Ἡ Οὐνία ἀποτελεῖ μία μέθοδο προσηλυτισμοῦ τῆς Ρωμαιοκαθολικῆς Ἐκκλησίας, δία τῆς ὁποίας προσπάθησε νὰ προσελκύσει τοὺς Ὀρθόδοξους Χριστιανοὺς (οἱ ὁποῖοι βρίσκονταν ὑπὸ λατινικὴ κυριαρχία), σὲ μία μορφὴ καθολικισμοῦ. (περισσότερα…)

Κρήτη και Κύπρος στα τέλη του 18ου αιώνα. Μαρτυρίες για τα Ορλωφικά σε κυπριακό ιστορικό σύγγραμμα του 1788

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου Tο έργο του Aρχιμανδρίτη Kυπριανού «Iστορία Xρονολογική της Nήσου Kύπρου», που εκδόθηκε «δι’ ιδίων  αναλωμάτων» στη Bενετία, το 1788, αποτελεί το πρώτο επιστημονικό ιστορικό σύγγραμμα στα χρόνια του Tουρκοκρατούμενου Eλληνισμού (περισσότερα…)

Δεύτερο Διεθνές Συνέδριο για τα Ψηφιακά Μέσα και την Ορθόδοξη Ποιμαντική, “Ύδωρ Ζων”

  Άρχισε τις εργασίες του στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης, στο Κολυμπάρι, το Δεύτερο Διεθνές Συνέδριο για τα Ψηφιακά Μέσα και την Ορθόδοξη Ποιμαντική, "Ύδωρ Ζων" με τίτλο "Η Ψηφιακή Οικουμένη ως χώρος επαν-έκφρασης της Πεντηκοστής και του "ζώντος λόγου" του Αποστόλου Παύλου". Στις τέσσερις ημέρες του Συνεδρίου (18-21 Ιουνίου 2018) θα παρουσιαστούν δεκάδες εργασίες από ορθόδοξους ομιλητές, με στόχο την κατάθεση εμπειριών των διακονητών του Ευαγγελίου στα Ψηφιακά μέσα, για να καταρτιστούν σαφείς ποιμαντικές και τεχνικές κατευθύνσεις στη χρήση τους.  Από την Κύπρο συμμετέχει στο Συνέδριο ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος, [...]

Παρέμβαση Εκκλησιαστική. Τεύχος: 40ό Μάϊος – Άυγουστος 2018

Διαβάστε το περιοδικό «Παρέμβαση Εκκλησιαστική» με αφιέρωμα "Το μυστήριο της ζωής" - εκτρώσεις. Τεύχος 40ο   Το περιοδικό φιλοξενεί κείμενα των: Αρχιεπισκόπου Κύπρου κ.κ. Χρυσοστόμου Β΄ Μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικολάου Δρ Βασίλη Φλώρου Δρ Μάριου Καριόλου Δρ Παναγιώτας Μάμα-Αγαπίου Δρ Μάριου Λιασίδη. Καλή ανάγνωση!

Την έναρξη του 9ου Διεθνούς Οικολογικού Συμποσίου στο Μουσείο της Ακρόπολης κήρυξε ο Οικουμενικός Πατριάρχης

«Ήδη από την έναρξη της ενασχόλησής μας με οικολογικά θέματα, υπογραμμίσαμε τη συνάφεια των περιβαλλοντικών και των κοινωνικών προβλημάτων, ως και την ανάγκη να προσεγγίζονται αυτά σε συνάρτηση το ένα με το άλλο και με συνεργασία όλων. (περισσότερα…)

Ο εκκλησιαστικός τύπος στην Κύπρο

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Η ιστορία του κυπριακού τύπου έχει τις απαρχές της στην περίοδο της καθεστωτικής αλλαγής του 1878 και της μεταβίβασης της κατοχής της Κύπρου από την Οθωμανική αυτοκρατορία στη Μεγάλη Βρετανία. (περισσότερα…)

Ελληνικές εφημερίδες και δημοσιογράφοι στη Λευκωσία (1878-1931)

H ιστορία της κυπριακής δημοσιογραφίας και της έκδοσης εφημερίδων στο νησί έχει τις απαρχές της στις πρώτες ημέρες της Aγγλοκρατίας, οπότε, σχεδόν ταυτόχρονα με την καθεστωτική αλλαγή του 1878, ο δάσκαλος και δημοσιογράφος Θεόδουλος Kωνσταντινίδης μετέφερε τυπογραφείο στην Kύπρο από την Aίγυπτο και εξέδωσε στη Λάρνακα στις 17 / 29 Aυγούστου 1878 τη δίγλωσση εφημερίδα «Kύπρος - Cyprus».  (περισσότερα…)

Η Εκκλησία της Κύπρου κατά την Αγγλοκρατία (1878-1960)

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου H καθεστωτική αλλαγή του 1878 βρήκε στο πηδάλιο της Eκκλησίας της Kύπρου τον μετριοπαθή Aρχιεπίσκοπο Σωφρόνιο1, ο οποίος υποδέχθηκε με αισθήματα ευφορίας τους νέους κατακτητές, γιατί πίστευε πως η «χριστιανική και φιλελεύθερη» βρετανική διοίκηση θα συνεργούσε στην εθνική αποκατάσταση του λαού και στον τερματισμό των δεινών του. (περισσότερα…)