Τελέστηκε η αρχαία θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου στον ι. ν. Παναγίας Φανερωμένης

Τελέστηκε η αρχαία θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου στον ι. ν. Παναγίας Φανερωμένης

Η αρχαιότερη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου του Αδελφοθέου τελέστηκε την Κυριακή, 23 Οκρωβρίου 2011, στον κατάμεστο από πιστούς ιερό ναό Παναγίας Φανερωμένης στη Λευκωσία. Της Θείας Λειτουργίας, προέστη ο σεβάσμιος πρωτοπρεσβύτερος πατήρ Πολύβιος Πέτρου, πατέρας του συνεργάτη του «Φ», καθηγητή Πέτρου Παπαπολυβίου και της προϊσταμένης της Μονής Αγίου Νικολάου Ορούντας Ιουστίνης. Ο τρόπος τέλεσης της Θείας Λειτουργίας του Αγίου Ιακώβου εκτός του Αγίου Βήματος δεν οφείλεται σε τίποτε άλλο, παρά στην επιλογή των λειτουργών να γίνονται ορατά τα δρώμενα και από τους πιστούς μιας και παρουσιάζει πολλές μορφικές διαφοροποιήσεις, άγνωστες εν πολλοίς στους εκκλησιαζομένους.

Σε εμπνευσμένο κήρυγμα του, μετά το Ευαγγελικό ανάγνωσμα, ο π. Πολύβιος, αφού ανέλυσε τα τελούμενα στη Θεία Λειτουργία του Αγίου Ιακώβου, τόνισε, μεταξύ άλλων, ότι, «όλες οι αξίες διέρχονται μεγάλη κρίση και η λύση είναι να είμαστε λειτουργημένοι άνθρωποι και να έχουμε Ορθόδοξο ήθος». Επίσης, επεσήμανε ότι και τα ακατόρθωτα, καθημερινά και άλλα προβλήματα, με τη χάρη του Θεού γίνονται κατορθωτά».

Η αρχαιοπρεπής Θεία Λειτουργία, η οποία τελείται στην Ελλάδα και την Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα, ανήκει, όπως εξήγησε στον «Φ» ο π. Πολύβιος, στον λεγόμενο συριακό ή αντιοχειανό τύπο και αποδίδεται στον Άγιο Ιάκωβο, πρώτο επίσκοπο Ιεροσολύμων, καθώς διαμορφώθηκε στα Ιεροσόλυμα και στη συνέχεια διαδόθηκε σε άλλες πόλεις της Παλαιστίνης, στη Συρία, στην Αραβία, στη Ρώμη, στο Σινά, την Αίγυπτο, την Ελλάδα και αλλού. Ο πυρήνας της Λειτουργίας αυτής, όπως και των άλλων Λειτουργιών, του Ιωάννου του Χρυσοστόμου και του Μεγάλου Βασιλείου, είναι, όπως μας είπε ο π. Πολύβιος, αποστολικός, σύμφωνα και με τον διαπρεπή καθηγητή της Λειτουργικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης μακαριστό Ιωάννη Φουντουλή. Η Λειτουργία του Ιακώβου του Αδελφοθέου δεν μπορεί να είναι παλαιότερη του 4ου μ.Χ αιώνα και γράφτηκε πρωτίστως στην Ελληνική γλώσσα. Από τον 12ο αιώνα η Λειτουργία αυτή σιγά-σιγά εγκαταλείφθηκε ακόμα και στα Ιεροσόλυμα και αντικαταστάθηκε από τις λεγόμενες βυζαντινές Λειτουργίες. Τα κύρια χαρακτηριστικά γνωρίσματα της Θείας Λειτουργίας του Αγίου Ιακώβου, μας εξήγησε ο π. Πολύβιος, είναι οι πολλοί ψαλμοί, γιατί την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν οι ύμνοι, οι μεγάλες ευχές και η απλότητα. Στην ερώτηση μας, ποια υπήρξε η συμβολή του μακαριστού καθηγητή Ιωάννη Φουντούλη στη μελέτη και ανάλυση της Λειτουργίας του Ιακώβου του Αδελφοθέου, ο π.Πολύβιος απάντησε ότι αυτή ήταν πολύ μεγάλη, καθώς και για όλα γενικότερα τα λειτουργικά θέματα. Στηρίχθηκε, τόνισε, σε ντοκουμέντα που βρήκε σε παλαιούς κώδικες. Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος και όλοι οι Ιεράρχες της Εκκλησίας της Ελλάδος τον εμπιστεύονταν ιδιαίτερα, τόνισε.

του δημοσιογράφου Αριστείδη Βικέτου.

 5601

Print Friendly, PDF & Email

Share this post