Βυζαντινή τέχνη και μουσεία

Η χρήση της Εικόνας στην Κατήχηση

Είναι γενικά αποδεκτό ότι ο αιώνας μας είναι ο αιώνας των εικόνων και των κινουμένων παραστάσεων. Στο σύγχρονο κόσμο ο άνθρωπος, από παιδί, αναπτύσσεται και καλλιεργείται με την αρχή της εποπτείας, λόγω της καθοριστικής επιρροής των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Παρόλα αυτά οι εικόνες περνούν από μπροστά μας και μένουμε παθητικοί δέκτες. (περισσότερα…)

Μια ζωή γεμάτη ύμνους και ψαλμούς

Αφιέρωμα στον μακαριστό ιεροψάλτη Ανδρέα Ιωάννου (1922-2019) Αυτός ο τίτλος ταιριάζει απόλυτα για να περιγράψει τη ζωή του κ. Ανδρέα Ιωάννου, ιεροψάλτη στον Ιερό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ Καϊμακλίου, τον οποίο φιλοξενούμε σήμερα στη σελίδα μας, με σκοπό να δώσουμε μια περίληψη της ζωής του, καθώς, το σημαντικότερο, να εντοπίσουμε τη βαθιά σύνδεση ή αν θέλετε την ανάγκη της ανθρώπινης ύπαρξης να δοξολογήσει και να υμνήσει το Θεό, και αυτό ακριβώς θα επιχειρήσουμε, παίρνοντας ως παράδειγμα τη ζωή του κ. Ανδρέα. Γεννημένος το 1922 στη Μουσουλίτα της Αμμοχώστου, από πολύ νωρίς [...]

Πρωτοψάλτης Αγίου Κασσιανού Αλέξανδρος Παπαχριστοδούλου (1918-†2010)

Γεννημένος στα 1918, στα ενενήντα του τώρα, ψάλλει όπως όταν ήταν τριάντα χρόνων. Από το Έξω Μετόχι, γιος του παπά του χωριού, έμαθε τα εκκλησιαστικά γράμματα μικρός, διδάχτηκε τη βυζαντινή μουσική από τον μ. Νικόλα Νικολαϊδη, που διετέλεσε επίσης ψάλτης του αγίου Κασσιανού, πήγε στο Στυλιανό Χουρμούζιο να εξετάσει αν χρειάζεται να προχωρήσει στη μουσική κι ο μεγάλος εκείνος τότε αποφάνθηκε πως ήταν ήδη φτασμένος ψάλτης και δεν χρειαζόταν άλλα μαθήματα. (περισσότερα…)

Ιεροψάλτης Κυριάκος Ψάλτης – Εξωμετοχίτης

Ο Κυριάκος Κωνσταντίνου Ψάλτης γεννήθηκε στις 21 Δεκεμβρίου το 1903 στο Έξω Μετόχι, ένα χωριό κοντά στην Λευκωσία, από ευσεβείς γονείς, τον Κωνσταντίνο Χατζηπαναγή(επιδέξιο ερμηνευτή αμανέδων) και την Ελένη Θεοχάρη. «Ἐξ ἁπαλῶν ὀνύχων» ο Κυριάκος Ψάλτης έδειξε το «δοθέν ὑπό τοῦ Δωρεοδότου Κυρίου» τάλαντόν του εις την Εκκλησιαστικήν Μουσικήν, αφού παιδί ακόμα του Δημοτικού προκαλεί τον θαυμασμό του δασκάλου του, ο οποίος τον οδηγεί στον ψάλτη του χωριού του κυρ Χατζηγιώργη, για να φροντίσει τα πρώτα του βήματα στην Ιερή του Δαμασκηνού Τέχνη. (περισσότερα…)

Η Εικόνα των Αγίων Θεοφανείων

Τα Άγια Θεοφάνεια είναι μία από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Εορτάζεται το γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου στα Ιορδάνια νάματα και ταυτόχρονα φανερώνεται η Τριαδική Θεότητα στον κόσμο. Η σπουδαιότητα της εορτής φαίνεται από τις ιστορικές μαρτυρίες που αναφέρουν ότι μετά το Πάσχα, η εορτή των Θεοφανίων είναι η αρχαιότερη χριστιανική εορτή. Το γεγονός της Βαπτίσεως έχει τεράστια θεολογική σημασία. Ο αγιογράφος κατάφερε να αποτυπώσει με τα χρώματα αυτό το πλούσιο σε νοήματα γεγονός. (περισσότερα…)

Ελλάδα: Επαναπατρίζεται χιλιετές Ευαγγέλιο που είχαν κλέψει Βούλγαροι από Μονή

Ένα εικονογραφημένο Ευαγγέλιο που χρονολογείται στον 10ο αιώνα πρόκειται να επιστρέψει στην Ελλάδα, έναν αιώνα μετά την κλοπή του από βουλγαρικά στρατεύματα από τη μονή της Παναγίας Εικοσιφοίνισσας, στο όρος Παγγαίο, στον νομό Σερρών. (περισσότερα…)

Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’: Ολοκλήρωση της ψηφιακής ξενάγησης στους χώρους του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης

Tο Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ ́ ανακοινώνει την ολοκλήρωση της ψηφιακής ξενάγησης στους χώρους του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης του, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Research and Startups 2016 που χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας. Η υλοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας έγινε από την Βluepath Ltd με κείμενα από τον δρα Ιωάννη Ηλιάδη, διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης και αγγλική μετάφραση από τον κ. Δημήτριο Δούμα. Η ξενάγηση αποτελείται από 29 θεματικές ενότητες από τις Συλλογές του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης. Για τον σκοπό αυτό [...]

Έκθεση Βυζαντινών Εικόνων: Κυπριακῷ τῷ τρόπῳ

Το Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ και ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού διοργανώνουν την Έκθεση Βυζαντινών Εικόνων: Κυπριακῷ τῷ τρόπῳ. Maniera Cypria -  Η ζωγραφική του 13ου αιώνα στην Κύπρο ανάμεσα σε δύο κόσμους. (περισσότερα…)

Πόλη και Ψαλτική

Η καθιέρωση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο του νέου τρόπου γραφής της εκκλησιαστικής μουσικής αποτέλεσε σταθμό στην καθόλου εξέλιξη των μουσικών πραγμάτων για τις επόμενες δεκαετίες. Η μουσική μεταρρύθμιση ήταν επιμελώς προετοιμασμένη καθότι ο ένας από τους τρεις διδασκάλους, ο Χουρμούζιος Γεωργίου, ο μετέπειτα τιμηθείς με το οφίκιο του Χαρτοφύλακος, είχε συγγράψει μία πλήρη, επιστημονική και συστηματική μέθοδο της εκκλησιαστικής μουσικής θεμελιώνοντας έτσι επιστημονικά την νέα μέθοδο [Χουρμουζίου Γεωργίου, (Αυτόγραφο στην ΕΒΕ), Εισαγωγή εις το Θεωρητικόν και Πρακτικόν της Εκκλησιαστικής Μουσικής κατά την νέαν της Μουσικής Μέθοδον, Κωνσταντινούπολις, 1829]. Η πρώτη επίσημη και [...]

Αρχειακές μαρτυρίες για το ναό της Παναγίας της Οδηγήτριας

της Νάσας Παταπίου Ιστορικού-Ερευνήτριας Κέντρου Επιστημονικών Ερευνών Κύπρου. Στην κατεχόμενη Λευκωσία, δίπλα στον επιβλητικό καθεδρικό ναό της Αγίας Σοφίας, το καύχημα των Λατίνων επί φραγκοκρατίας και βενετοκρατίας, υφίσταται και η πάλαι ποτέ αρχιεπισκοπή των ορθοδόξων, η αφιερωμένη στην Παναγία την Οδηγήτρια. Πρόκειται για τον φερόμενο ως ναό του Αγίου Νικολάου, γνωστό και ως Bedestan, δηλαδή αγορά. Ο ναός αυτός είναι ένας ιδιόρρυθμος φραγκοβυζαντινός αρχιτεκτονικός τύπος, που συνδυάζει τη γοτθική βασιλική με τον βυζαντινό τρούλο. (περισσότερα…)