Θεολογικά και άλλα θέματα

Ιδού ο Βασιλεύς σου έρχεται

Κοιτάζω την εικόνα της υποδοχής του Χριστού στα Ιεροσόλυμα, που φέρει τον τίτλο Βαϊοφόρος. Δημιουργώ αμέσως στο μυαλό μου την απλή και ταπεινή κίνηση του Χριστού μέσα στους αιώνες και θυμούμαι τα λόγια του προφήτη Ζαχαρία "ιδού ο Βασιλεύς σου έρχεται". Έρχεται να ανακαινίσει την ιστορία γι΄ αυτό και βρίσκεται ανάμεσα σε δύο κόσμους. Τον κόσμο που ζει πραγματικά και όχι μόνο χρονικά την μετά Χριστό εποχή και τον κόσμο που ακόμα ψάχνει την αλήθεια αν και ζει στο μετά Χρίστο. Παρόλα αυτά ο Χριστός είναι αυτός που συνδέει [...]

Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον τῆς Κυριακῆς τῶν Βαΐων

Μακαριστού Αρχιμανδρίτου Γρηγορίου Μουσουρούλη († 11.1.2021)   Κυριακή τῶν Βαΐων Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον Ἡ ἀλήθεια στή ζωή μας  «Ὅσα ἐστὶν ἀληθῆ... ταῦτα λογίζεσθε»  (Φιλιπ. δ´8) (περισσότερα…)

Ἀποστολικό ἀνάγνωσμα Κυριακῆς τῶν Βαΐων

Διακόνου Μιχαήλ Νικολάου Θεολόγου (Φιλ. δ΄, 4-9) «Ἀδελφοί, χαίρετε ἐν Κυρίῳ πάντοτε, πάλιν ἐρῶ, χαίρετε. Τὸ ἐπιεικὲς ὑμῶν, γνωσθήτω πᾶσιν ἀνθρώποις, ὁ Κύριος ἐγγύς. Μηδὲν μεριμνᾶτε. ἀλλ’ ἐν παντὶ τῇ προσευχῇ καὶ τῇ δεήσει, μετὰ εὐχαριστίας τὰ αἰτήματα ὑμῶν γνωριζέσθω πρὸς τὸν Θεόν, καὶ ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ, ἡ ὑπερέχουσα πάντα νοῦν, φρουρήσει τὰς καρδίας ὑμῶν, καὶ τὰ νοήματα ὑμῶν ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ. Τὸ λοιπόν, ἀδελφοί, ὅσα ἐστὶν ἀληθῆ, ὅσα σεμνά, ὅσα δίκαια, ὅσα ἁγνά, ὅσα προσφιλῆ, ὅσα εὔφημα, εἴ τις ἀρετὴ καὶ εἴ τις ἔπαινος, ταῦτα λογίζεσθε, ἃ καὶ ἐμάθετε, καὶ παρελάβετε, καὶ [...]

Αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου: Λόγος εις την Αγίαν εορτήν των Βαΐων

Πρὸ ἓξ ἡμερῶν τοῦ πάσχα ἦλθεν ὁ Ἰησοῦς εἰς Βηθανίαν, ὅπου ἦν Λάζαρος, εἰς τὸν οἶκον Μαρίας καὶ Μάρθας, καὶ εἱστιᾶτο παρ' αὐτοῖς· ἡ δὲ Μάρθα διηκόνει, καὶ Λάζαρος ἤσθιε. Τοῦτο δὲ τῆς εἰλικρινοῦς ἀναστάσεως σημεῖον ἦν, τὸ μεθ' ἡμέρας πολλὰς καὶ ζῇν καὶ ἐσθίειν. Ὅθεν δῆλον  ὅτι ἐν τῇ οἰκίᾳ τῆς Μάρθας τὸ ἄριστον ἦν· ἅτε γὰρ φίλοι καὶ φιλούμενοι δέχονται τὸν Ἰησοῦν. Τινὲς δέ φασιν, ὅτι ἐν ἀλλοτρίᾳ  οἰκίᾳ τοῦτο ἐγίνετο. Ἡ δὲ Μαρία διηκόνει· μαθήτρια γὰρ ἦν. Πάλιν ἐνταῦθα αὕτη πνευματικωτέρᾳ  διακονίᾳ ὑπηρέτει· οὐ διηκόνει γὰρ [...]

Ποιό είναι το βαθύτερο νόημα της Αναστάσεως του Λαζάρου

Του Γ. Β. Μαυρομάτη Ο λόγος σε τέτοια σοβαρά και μεγάλα θέματα ανήκει πάντοτε στους Πατέρες της Εκκλησίας, που έγραψαν θεόπνευστα. Έτσι, ο άγιος Θεόδωρος ο Στουδίτης παίρνοντας αφορμή από τον λόγο του Κυρίου, που χαρακτηρίζει τον Λάζαρο φίλο Του, λέει πως στο πρόσωπο του Λαζάρου όλοι οι άνθρωποι ονομάζονται φίλοι Του και συμφιλιώνονται μαζί Του, όταν φυσικά το θέλουν. Λέει επί λέξει ο άγιος Θεόδωρος. (περισσότερα…)

«Την κοινήν Ανάστασιν προ του Σου πάθους πιστούμενος, εκ νεκρών ήγειρας τον Λάζαρον Χριστέ ο Θεός»

Χριστόδουλος Γ. Παχουλίδης Φίλoι του Χριστού υπήρξαν ο Λάζαρος και οι δύο αδελφές του, η Μάρθα και η Μαρία. Αρκετές φορές φιλοξένησαν στην οικία τους Αυτόν και τους μαθητές Του, εκεί στο μικρό χωριό της Βηθανίας της Ιουδαίας, που βρισκόταν δύο Ρωμαϊκά μίλια από τα Ιεροσόλυμα, στους ανατολικούς πρόποδες του όρους των Ελαιών (Λουκ. ι΄ 38-40 και Ιω. ιβ΄ 2-3). Ο Λάζαρος, άνθρωπος και αυτός χοϊκός, ασθένησε λίγες μέρες προ του  σωτηρίου Πάθους του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού. Η ασθένειά του  επιδεινώθηκε και οι αδελφές του Μάρθα και Μαρία, προ του [...]

Η Εικόνα της Αναστάσεως του Λαζάρου

Δέσποινας Ιωάννου Βασιλείου Πρεσβυτέρα-Εκπαιδευτικός Ο Χριστός είπε «Ἐγώ εἰμι ἡ ἀνάστασις καὶ ἡ ζωή» (Ιων. ια΄ 25). Τα λόγια έγιναν πράξη με τα θαύματά Του, που αποδεικνύουν έμπρακτα ότι κατέχει θεία δύναμη, προέλευση και δόξα. (περισσότερα…)

Το χρονικό του Πάθους και της Αναστάσεως

Χριστόδουλος Γ. Παχουλίδης   Σάββατο του Λαζάρου: Ο Χριστός, ο Κύριος της ζωής και του θανάτου, διά του λόγου και μόνον, καταλύει το θάνατο εξαιτίας της αγάπης Αυτού προς το φίλο Του Λάζαρο και γενικά τον κάθε άνθρωπο φίλο Του. Ο καθένας μας μπορεί να φθάσει στη θέση του Λαζάρου, στην καρδιά του Χριστού, αρκεί με τα έργα και τις πράξεις μας να γίνουμε πραγματικοί φίλοι Του. Θα του το αρνηθούμε;   Κυριακή τών Βαΐων (πρωί): «Τη αυτή ημέρα Κυριακή των Βαΐων, την λαμπράν και ένδοξον πανήγυριν της εις Ιερουσαλήμ εισόδου του Κυρίου ημών Ιησού [...]

Τά πάθη ὡς τελώνια

του Φώτη Σχοινά Πέρα ἀπό τή διδασκαλία τῶν Πατέρων γιά τά δαιμόνια ὡς τελώνια ὑπάρχει καί ἡ μυστική διδασκαλία γιά τά πάθη ὡς τελώνια[1] κατά καί μετά τήν ἔξοδο τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα. Τά μή δυνάμενα μετά θάνατον νά ἱκανοποιηθοῦν ψεκτά πάθη δίκην δαιμονίων ταλανίζουν τήν ψυχή κατά καί μετά τήν ἔξοδό της ἀπό τό σῶμα. Ὁ ἱερός Χρυσόστομος γράφει ὅτι τήν τελευταία ἡμέρα τῆς ἐπίγειας ζωῆς τοῦ ἀνθρώπου τά ἁμαρτήματα πού διέπραξε καθ’ὅλη τή διάρκεια τῆς ζωῆς του «συστρέφει τήν ψυχήν», δηλαδή συνταράσσουν, ἀνακατεύουν τήν ψυχή. Τά ψεκτά πάθη ἐπιζητοῦν [...]

Ο Ακάθιστος Υμνος και η πολιορκία της Κωνσταντινούπολης από τους Αβάρους

Πώς συνδέεται η ιστορία της Κωνσταντινούπολης με τη Παναγία - Ο Ακάθιστος Υμνος στη χάρη της και από πού πήρε το όνομά του. Ο Ακάθιστος Υμνος ψάλλεται σήμερα στις Ορθόδοξες χριστιανικές εκκλησίες – όπως κάθε χρόνο ακριβώς δύο εβδομάδες πριν τη Μεγάλη Παρασκευή – συνοψίζοντας τους ψαλμούς των τεσσάρων ακολουθιών των Χαιρετισμών στην Παναγία. Πρόκειται για το σύνολο των στίχων που απαγγέλθηκαν στις ακολουθίες των τεσσάρων προηγουμένων Παρασκευών, αρχής γενομένης από την πρώτη Παρασκευή της Σαρακοστής μεταξύ των οποίων και το κοντάκιο: «Τη Υπερμάχω Στρατηγώ». Ολος ο ύμνος αποτελείται από 24 στροφές (οίκους) και περιέχει συνολικά [...]