Θεολογικά και άλλα θέματα

Ο όσιος Ιλαρίων ο νέος (Κάστρο αγίου Ιλαρίωνα)

Με το όνομα Ιλαρίων τιμώνται τρεις άγιοι της Κυπριακής Εκκλησίας. Ο ένας είναι ο περίφημος ασκητής του Δ΄ αιώνα, ο εισηγητής του μοναχικού βίου στην Παλαιστίνη, ο επονομασθείς «μέγας», ο οποίος ήρθε στο νησί και παρέμεινε σ’ αυτό μέχρι το θάνατό του. Ο δεύτερος, είναι ο άγιος Ιλαρίωνας της Περιστερώνας που τιμάται μαζί με τον άγιο Βαρνάβα και ο τρίτος ο οποίος αποκαλείται από το Λεόντιο Μαχαιρά νεότερος, είναι ο ασκητής που έζησε στην ομώνυμη κορυφή του Πενταδακτύλου: «εἰς τά μέρη τ(ῆς) Κερύνιας πλησί(ον) τοῦ Καζαπιφάνη ὁ ἅγιος Ἱλαρί(ων), [...]

Ἡ χριστιανική σταθερότης «Μένε ἐν οἷς ἔμαθες καί ἐπιστώθης» (Β´Τιμ. γ´14)

«Σύ δέ μένε ἐν οἷς ἔμαθες καί ἐπιστώθης» Ἡ πατρική καρδιά τοῦ θείου Παύλου, Θεοφιλέστατε Δέσποτα, πάσχει. Τόν συγκλονίζει ἡ σκέψη ὅτι ἄνθρωποι «πονηροί καί γόητες». Ἄνθρωποι κακοί καί ἀπατεῶνες, ἀλλοιώνουν τή διδασκαλία τοῦ Εὐαγγελίου καί παρασύρουν στήν ἄβυσσο τοῦ κακοῦ ἀκόμη καί τούς ἐκλεκτούς τῶν χριστιανῶν. Γι᾽αὐτό καί παραγγέλλει, μέ ἔμφαση στόν μαθητή του Τιμόθεο, νά μένει πάντοτε σταθερός σ᾽ἐκεῖνα πού ἔμαθε καί βεβαιώθηκε γιά τήν ἀλήθειά τους ἀπό προσωπική του πείρα. Μή παρασύρεσαι ἀπό τίποτε, τοῦ λέγει. Νά εἶσαι σάν τόν βράχο, πού δέν τόν φοβίζουν τά κύματα. [...]

Η ίδρυση του πρώτου Ελληνορθόδοξου Σχολείου στη Λάρνακα (1733)

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου H IΔPYΣH TOY ΠPΩTOY EΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΣXOΛEIOY ΣTH ΛAPNAKA (1733) Oι γενικότερες συνθήκες, που επικράτησαν στην Kύπρο μετά την κατάκτησή της από τους Oθωμανούς το 1571, (περισσότερα…)

Βραδιά Ενημέρωσης του Προγράμματος SEMELI

Η Θεολογική Σχολή Εκκλησίας Κύπρου (Θ.Σ.Ε.Κ.) διοργανώνει και φιλοξενεί στις εγκαταστάσεις της, Βραδιά Ενημέρωσης του Ευρωπαϊκού Εκπαιδευτικού Προγράμματος SEMELI (Socially Excluded youth of MEdia Literacy), που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 20 Οκτωβρίου 2022 και ώρα 18:00-19:30. (περισσότερα…)

16ο Πολιτιστικό Μεσημέρι ΘΣΕΚ

Η Θεολογική Σχολή Εκκλησίας Κύπρου σας προσκαλεί σε διάλεξη που θα πραγματοποιηθεί την Τρίτη 1η Νοεμβρίου2022, ώρα 13:30-15:00, στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της Σχολής (Ισοκράτους 1-7, 1016, Λευκωσία)  με τίτλο: Η Ανάγκη για τη Σπουδή του Κηρύγματος Ομιλήτρια κ. Δήμητρα Κούκουρα (περισσότερα…)

Η Μόρφου στην Κυπριακή ιστοριογραφία του 19ου αιώνα

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου H ανάπτυξη των ελληνικών γραμμάτων, που παρατηρήθηκε στην Kύπρο κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα, συνέτεινε ώστε να πραγματοποιηθεί την περίοδο αυτή αριθμός εκδόσεων για το νησί, που διέσωσαν μοναδικές πτυχές των ενασχολήσεων των κατοίκων του και σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία και τις παραδόσεις πολλών κοινοτήτων του τόπου. (περισσότερα…)

Ὁμιλία τῆς Α. Θ. Παναγιότητος τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχου κ. κ. Βαρθολομαίου κατά τήν ἔναρξιν τοῦ Ἐπιστημονικοῦ Συνεδρίου «Ἅγιος Γεννάδιος Σχολάριος μεταξύ Ἀνατολῆς καί Δύσης» (Χαλκηδών, 12 Σεπτεμβρίου 2022)

Ἱερώτατε Μητροπολῖτα Χαλκηδόνος κ. Ἐμμανουήλ, Ποιμενάρχα  τῆς θεοτηρήτου ταύτης Ἐπαρχίας, Τιμιώτατοι ἀδελφοί Ἱεράρχαι, Εὐλαβέστατοι πατέρες, Ἐλλογιμώτατοι Καθηγηταί καί Εἰσηγηταί, Ἐντιμολογιώτατοι Ἄρχοντες, Ἀγαπητοί Σύνεδροι, Προσφιλέστατα τέκνα ἐν Κυρίῳ, Μετά χαρᾶς συμμετέχομεν εἰς τό Ἐπιστημονικόν τοῦτο Συνέδριον, ἀφιερωμένον εἰς τόν ἐν Ἁγίοις Προκάτοχον ἡμῶν Οἰκουμενικόν Πατριάρχην Γεννάδιον Σχολάριον. (περισσότερα…)

Η Συμβολή των Κυπρίων της Αιγύπτου στην παιδεία της Κύπρου

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου H ΣYMBOΛH TΩN KYΠPIΩN THΣ AIΓYΠTOY ΣTHN ΠAIΔEIA ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ (β΄ µισό 19ου - αρχές 20ού αι.) Aµέσως µετά το τέλος της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, όπως είναι γνωστό, οι Aρχές της Aιγύπτου ενεθάρρυναν τη µετοίκηση στη χώρα Eλλήνων σε µια προσπάθεια ενίσχυσης του εµπορίου και των µικροβιοτεχνιών, ώστε να δοθεί ώθηση στην τοπική οικονοµία. (περισσότερα…)

Tα Μετόχια της Μονής Κύκκου στη Μικρά Ασία και στον Πόντο

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου TΑ ΜΕΤΟΧΙΑ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ ΚΥΚΚΟΥ ΣΤΗ ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΠΟΝΤΟ Mετά την κατάκτηση της Kύπρου από τους Tούρκους, το 1571, και την εκδίωξη των Λατίνων, η Oρθόδοξη Eκκλησία του νησιού άρχισε να αναδιοργανώνεται και να ανακτά μέρος της κτηματικής της περιουσίας (περισσότερα…)

Ο επίλογος της Μικρασιατικής Καταστροφής στη Σμύρνη του 1922

Πριν τραβηχτεί η ματωμένη αυλαία του φρικωδέστερου εγκλήματος γενοκτονίας στη Σμύρνη, στην τραγική πόλη ζούσαν 150 χιλιάδες Έλληνες, 80 χιλιάδες Τούρκοι, 12 χιλιάδες Αρμένιοι, 20 χιλιάδες Εβραίοι, 15 χιλιάδες Ευρωπαίοι. Στην πόλη ανθούσε το ελληνικό πολιτιστικό στοιχείο και άκμαζε το οικονομικό. Λειτουργούσαν 44 εκκλησίες, 10 σχολές, λαμπρά θέατρα, εκδίδονταν εφτά τουλάχιστον εφημερίδες, ευημερούσαν σωματεία, πνευματικά ιδρύματα, εμπορικοί οίκοι διεθνούς ακτινοβολίας. Όταν ενέσκηψε η συμφορά το τελευταίο δεκαήμερο του Αυγούστου του 1922, άρχισε η συρροή ελληνικών κυμάτων πληθυσμών 30 χιλιάδων ημερησίως. Τόσο πυκνά ήταν τα πλήθη που συνέρρευσαν στην προκυμαία [...]