Θεολογικά και άλλα θέματα

Η Συνοδική Πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου (1686) και η αυτοκεφαλία της Εκκλησίας Ουκρανίας

Η ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ (1686) ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ Βλασίου Ι.Φειδᾶ,  Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν   Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἱ. Συνόδου τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας γιά τή διακοπή τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας μέ τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο προβάλλει ὡς ἕνα πλασματικό ἔρεισμα τήν αὐθαίρετη ἑρμηνεία τῶν ἐπισήμων κειμένων περί τῆς Συνοδικῆς Πράξεως τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη Διονυσίου Δ’ (1686), τήν ὁποία ἑρμηνεύουν ἀκρἰτως μέ τήν ἐσφαλμένη μέθοδο τῆς «λήψεως τοῦ ζητουμένου» (petitio principii), γιά νά ὑποστηρίξουν προφανῶς τήν ἐπιθυμητή πρόταση, ἤτοι ὅτι δῆθεν ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Δ’ μέ τή Συνοδική Πράξη του [...]

Άγιος ή δράκοντας; (του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Η εικόνα του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Άνω δεξιά της ζωγραφίζεται ένας πύργος και δίπλα του μια βασιλοπούλα. Στο κέντρο της παρουσιάζεται έφιππος ο Άγιος Γεώργιος. Με το κοντάρι του σκοτώνει έναν δράκοντα, ο οποίος καταλαμβάνει το κάτω δεξιό άκρο της εικόνας. Ποιο είναι το υπαρξιακό μήνυμα της εικόνας, πώς σχετίζεται με τη ζωή των ανθρώπων, τον τρόπο οργάνωσης μιας κοινωνίας; Ο πύργος συμβολίζει κάθε κοινότητα, κάθε χώρα, η οποία καλείται να αναδείξει τη φιλότητα των ανθρώπων, τη συνεργασία των πολιτών. Κάθε τόπος καλείται να [...]

Η εθνική μας μοναξιά

Σκέφτομαι την πορεία μας και την παρουσία μας μέσα στην ιστορία, αλλά και όσα ως ελληνισμός έχουμε καταθέσει μέσα στους αιώνες. Ως το Γένος των Ελλήνων. Στην πονεμένη Ρωμιοσύνη γυρίζω, στο Γένος ημών, το δεδιωγμένο και κατατρεγμένο, που όμως καταλάμπει μέσα στον χρόνο, σε πείσμα της αθλιότητας και της λυσσώδους πολεμικής, εις το μέσον των παθών της ιστορίας. (περισσότερα…)

Oιδίπους ο Κύπριος

Στο ερώτημα κάθε ανθρώπου γιατί βιώνει οδύνη στη ζωή, το Δελφικό Mαντείο απαντά ότι όποιος δεν κατανοεί τι είναι ο άνθρωπος, αυτός θα σκοτώσει τον πατέρα του και θα νυμφευθεί τη μητέρα του. Κατά την αρχαιοελληνική συμβολική, «πατέρας» κάθε ανθρώπου είναι ο «ουρανός», δηλαδή τα ιδανικά και οι αξίες, και «μητέρα» του η «γη», δηλαδή τα ευτελή και τα επουσιώδη. Για να επιτύχει, όμως, ο άνθρωπος τον προορισμό αυτό, να χωρισθεί δηλαδή από τη «γη» και να ενωθεί με τον «ουρανό», πρέπει η λογική του να προσδιορίζει το συναίσθημα [...]

Πανηγυρικός Λόγος του Πρέσβεως της Ελλάδος κ. Θεοχάρη Λαλάκου (28 Οκτωβρίου 2020)

ΠΑΝΗΓΥΡΙΚΟΣ ΔΟΞΟΛΟΓΙΑ 28ης ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ Λευκωσία, 28 Οκτωβρίου 2020   Εξοχώτατε Κύριε Πρόεδρε της Δημοκρατίας, Μακαριώτατε, Εντιμότατε Κύριε Πρόεδρε της Βουλής των Αντιπροσώπων, Αγαπητοί Έλληνες και Ελληνίδες της Κύπρου και της Ελλάδας (περισσότερα…)

Πανηγυρικός Λόγος του πρώην Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκη Λ. Ομήρου (28/10/2013)

Πανηγυρικός Λόγος του πρώην Προέδρου της Βουλής των Αντιπροσώπων κ. Γιαννάκη Λ. Ομήρου στη Δοξολογία για την Εθνική Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 Καθεδρικός Ναός Αγίου Ιωάννου (28 Οκτωβρίου 2013) ----------------- Ο Ελληνισμός στρέφει αυτές τις μέρες την καρδιά και τη σκέψη του σε ένα από τα μεγάλα γεγονότα της μακραίωνης πορείας του Έθνους. Μαζί και ο Ελληνισμός της Κύπρου, ο οποίος διανύει σήμερα την πιο κρίσιμη ίσως φάση της ιστορικής του πορείας. Τιμούμε την επέτειο του ένδοξου ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου του 1940, την κορυφαία αυτή ανάταση της Ελληνικής φυλής, όχι με διάθεση θριαμβολογίας [...]

Ομιλία για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 (28/10/2017)

Οι απανταχού Έλληνες γιορτάζουμε τις μέρες αυτές την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου του 1940, δηλαδή της ημέρας εκείνης που σήμανε την απαρχή ενός μεγάλου και άνισου αγώνα του Έθνους μας πάνω στα κακοτράχαλα βουνά της Ηπείρου και της Αλβανίας. Η μέρα αυτή αποτελεί όχι μόνο μια κρίσιμη καμπή στην Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, αλλά και σταθμό στην εξέλιξη της παγκόσμιας Ιστορίας, γιατί τότε δεν διακυβεύτηκε μονάχα η ελευθερία, η ανεξαρτησία και η εδαφική ακεραιότητα της Ελλάδας, αλλά - χωρίς υπερβολή – εκεί στα δύσβατα ηπειρωτικά βουνά – παίχτηκε η [...]

Φύλλα συκής και πουριτανισμός

Kατά καιρούς αναγράφεται η άποψη ότι ο Χριστιανισμός δαιμονοποίησε το σώμα και, κατ᾽ επέκταση, τη σεξουαλικότητα. Μια απόδειξη που προσάγεται γι᾽ αυτό είναι ότι σε εικόνες ή αγάλματα τα σεξουαλικά όργανα καλύπτονται με φύλλα συκής, κάλυψη η οποία επικροτείται στο τρίτο κεφάλαιο της Γένεσης, του πρώτου βιβλίου της Παλαιάς Διαθήκης. Για την ορθόδοξη όμως θεολογία τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι. Μεταξύ πολλών άλλων, ένα θέμα που παρουσιάζεται στα πρώτα τρία κεφάλαια της Γένεσης είναι η διαφορά μεταξύ έρωτα και ερωτισμού. Στο δεύτερο κεφάλαιό της η Γένεση παρουσίασε τον έρωτα [...]

Ο ανατροπέας της οικουμένης

Ο Ιησούς Χριστός φανερώνει την αρμονική κοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό και, κατ᾽ επέκταση, με τον εαυτό του, τον συνάνθρωπό του και τη φύση. (περισσότερα…)

Ποια παγκοσμιοποίηση; (Του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Ο Νεωτερισμός προβάλλει μια επαρχιώτικη αντίληψη της οικουμένης: η Δύση είναι το ανώτερο στάδιο πολιτισμού της ανθρωπότητας μέσα σε μια γραμμική ανέλιξη της ιστορίας. Η δική της αλήθεια είναι η μοναδική, συνεπώς στη συνάντηση της Δύσης με οποιονδήποτε άλλο πολιτισμό μία μόνο επιλογή υπάρχει: η επιβολή της δυτικής αλήθειας, δηλαδή της νεωτερικής κοσμοθεωρίας. Εκ προοιμίου ο άλλος βρίσκεται σε προγενέστερο, κατώτερο στάδιο πολιτισμικής ανέλιξης, συνεπώς οφείλει να εξευρωπαϊσθεί, να υιοθετήσει τη νεωτερική εκδοχή του κόσμου, αν θέλει να εκσυγχρονισθεί. Μέσα από αυτή τη θεώρηση η Δύση διέβη την υφήλιο [...]