Ενδιαφέροντα θέματα

Διαλεκτική μεταξύ ηθικής και ιστορίας

Στο άρθρο μου που δημοσιεύτηκε πριν δυο βδομάδες περίπου με τίτλο «Αυτά σας μαθαίνουν στο σχολείο;» προσπάθησα να αναδείξω τις αρνητικές κοινωνικές, ηθικές και πολιτισμικές συνέπειες από την παραμέληση του καθήκοντος της κοινωνικοποίησης και της σωστής αγωγής των παιδιών από την οικογένεια και την κοινωνία της Κύπρου τα τελευταία 50-60 χρόνια και να εξηγήσω  τους δυο κύριους λόγους αυτής της παραμέλησης, πρώτο, τις σοβαρές αλλαγές στην ελληνοκυπριακή οικογένεια(εργαζόμενη μητέρα, διάλυση της πατριαρχικής οικογένειας και εξασθένηση του παλιού ρόλου των παππούδων και γιαγιάδων), και, δεύτερο, την επικράτηση της λανθασμένης παραδοχής [...]

Στον αγαπητό μας πατέρα Γρηγόριο Μουσουρούλη

Στην Κύπρο σ΄ έταξε ο Θεός να΄ ρθεις να διακονήσεις και εσύ με θάρρος κι αρχοντιά δέχθεις να υπηρετήσεις   Γίγαντας ήσουν στη ψυχή αλλά και εις το σώμα και πρόσφερνες απανταχού Ευαγγελίου χρώμα   Σ΄ αξίωσε ο Ύψιστος  να γίνεις λειτουργός Του  και μέσα εις το ιερό  να γίνεις βοηθός Του   Τα άχραντα μυστήρια αξίωσες να κάνεις μεγάλη σου ήταν η τιμή κι΄ η θέση που θα λάβεις   Ο λόγος σου ήταν πύρινος γεμάτος πάντα πίστη και στις καρδιές μας φύτευες ελπίδα εις Τον κτίστη   Τώρα εις τον παράδεισο που σίγουρα θα είσαι να προσκυνάς τον Ύψιστο και να μας ενθυμήσε   Την Χίο και την Κύπρο μας που΄ [...]

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης: Ο «άγιος των ελληνικών γραμμάτων». 110 χρόνια από την κοίμηση του

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος  διαβάζει απόσπασμα από τον “Λαμπριάτικο Ψάλτη” του Παπαδιαμάντη. “Εγεννήθην εν Σκιάθω, τη 4 Μαρτίου 1851. Εβγήκα από το Ελληνικόν Σχολείον εις τα 1863, αλλά μόνον τω 1867 εστάλην εις το Γυμνάσιον Χαλκίδος, όπου ήκουσα την Α΄ και Β΄ τάξιν. Την Γ΄ εμαθήτευσα εις Πειραιά, ειτα διέκοψα τας σπουδάς μου και έμεινα εις την πατρίδα. Κατά Ιούλιον του 1872 υπήγα εις το Άγιον Όρος χάριν προσκυνήσεως, όπου έμεινα ολίγους μήνας. Τω 1873 ήλθα εις Αθήνας και εφοίτησα εις την Δ΄ του Βαρβακείου. Τω 1874 ενεγράφην εις την [...]

Ναυπάκτου Ἱερόθεος: Γιατί ἐμβολιάστηκα

Εἶμαι ἀπό τούς πρώτους στήν Ἑλλάδα πού ἔκανα τό νέο ἐμβόλιο καί μέ τό κείμενό μου αὐτό ἤθελα νά ἐκφράσω μερικές σκέψεις μου πού μέ ὁδήγησαν σέ αὐτό. 1. Ἡ πανδημία ὡς πόλεμος Περίπου ἕναν χρόνο μᾶς ταλαιπωρεῖ ὁ νέος κορωνοϊός (sars-cov2) πού προκαλεῖ τήν ἀσθένεια covid-19, καί δημιούργησε πολλά προβλήματα στήν Ἐκκλησία, τήν κοινωνία καί τήν οἰκογένεια. Οἱ οἰκονομικές, ψυχολογικές καί πρό παντός οἱ κοινωνικές συνέπειες εἶναι μεγάλες καί δέν μπορεῖ κανείς νά τίς μετρήση καί νά τίς προσπεράση. Τήν πρώτη περίοδο τῆς πανδημίας πού ἤμουν ἐκπρόσωπος τῆς Ἐκκλησίας, μοῦ δόθηκε [...]

Οικουμενικός Πατριάρχης: Έρχονται προσκυνηταί εις ένα τόπον όπου εγράφη με χρυσά γράμματα η ιστορία της Εκκλησίας και του Γένους

"Τελείως ανυπόστατα και υποβολιμαία είναι όσα διαδίδονται διά μέσου διαφόρων sites περί «παπικών αξιώσεων» του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της ημών Μετριότητος. Επαναλαμβάνομεν επ᾽ αυτού μόνον τα όσα λέγει ο μακαριστός Μητροπολίτης Καισαρείας Καλλίνικος Δελικάνης: «Η κηδεμονική πρόνοια και αντίληψις της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας παρεμβαινούσης (περισσότερα…)

Το λειτούργημα του Γιατρού

Είστε γιατροί.  Ο άρρωστος θέλει από σας την υγεία. Ζητά τη ζωή, την παράταση, την αιωνιότητα. Δεν σας τα λέει όλ’ αυτά ξεκάθαρα, γιατί δεν μπορείτε να του τα δώσετε. Και για να μην τον διώξετε, για να μη σας φέρει σε αμηχανία – με το να σας ζητά πολλά – γι’ αυτό δεν σας τα λέει ρητώς. Σας τα λέει αρρήτως. Τα πιο μεγάλα πράγματα, που ξεφεύγουν από την αίσθηση, την προσδοκία και την έκφραση, λέγονται αρρήτως, με μια ματιά, με το είναι ολόκληρο, τη σιωπή. Ο άρρωστος έρχεται [...]

Κορωνοϊός και κοινωνικός θάνατος

Ο κορωνοϊός Κόβιτ 19, πέρα από τον βιολογικό θάνατο με τον οποίο απειλεί τον καθένα, επιφέρει συνάμα και άλλης μορφής θανάτους. Και τούτο γιατί εχθρεύεται καίρια υπαρξιακή φορά των ανθρώπων: την πλήρη συνάντηση και κοινωνία με τους άλλους. (περισσότερα…)

Η Συνοδική Πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου (1686) και η αυτοκεφαλία της Εκκλησίας Ουκρανίας

Η ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ (1686) ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ Βλασίου Ι.Φειδᾶ,  Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν   Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἱ. Συνόδου τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας γιά τή διακοπή τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας μέ τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο προβάλλει ὡς ἕνα πλασματικό ἔρεισμα τήν αὐθαίρετη ἑρμηνεία τῶν ἐπισήμων κειμένων περί τῆς Συνοδικῆς Πράξεως τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη Διονυσίου Δ’ (1686), τήν ὁποία ἑρμηνεύουν ἀκρἰτως μέ τήν ἐσφαλμένη μέθοδο τῆς «λήψεως τοῦ ζητουμένου» (petitio principii), γιά νά ὑποστηρίξουν προφανῶς τήν ἐπιθυμητή πρόταση, ἤτοι ὅτι δῆθεν ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Δ’ μέ τή Συνοδική Πράξη του [...]

Άγιος ή δράκοντας; (του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Η εικόνα του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Άνω δεξιά της ζωγραφίζεται ένας πύργος και δίπλα του μια βασιλοπούλα. Στο κέντρο της παρουσιάζεται έφιππος ο Άγιος Γεώργιος. Με το κοντάρι του σκοτώνει έναν δράκοντα, ο οποίος καταλαμβάνει το κάτω δεξιό άκρο της εικόνας. Ποιο είναι το υπαρξιακό μήνυμα της εικόνας, πώς σχετίζεται με τη ζωή των ανθρώπων, τον τρόπο οργάνωσης μιας κοινωνίας; Ο πύργος συμβολίζει κάθε κοινότητα, κάθε χώρα, η οποία καλείται να αναδείξει τη φιλότητα των ανθρώπων, τη συνεργασία των πολιτών. Κάθε τόπος καλείται να [...]