Θεολογικά κείμενα

Ένας «αλλογενής» πνευματικός μας οδηγός

Κυριακή ΙΒ Λουκά Θαύμα θεραπείας των δέκα λεπρών. Λκ 17:12-19 Η ευαγγελική περικοπή της περιγραφής του θαύματος της θεραπείας των δέκα λεπρών παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρον με ποικίλες εθνικές, θρησκευτικές και εθνικές διαστάσεις. Θα προδιαθέσουμε ήδη από την αρχή δίδοντας τον τίτλο: Ένας «αλλογενής» μπορεί να μας διδάξει πολλά και σημαντικά πράγματα. Η σκηνή των δέκα λεπρών που στάθηκαν από μακριά και καλούσαν σε βοήθεια τον Χριστό έχει τις δικές της ιστορικές συσχετίσεις. Σύμφωνα με τις πρακτικές της εποχής, οι προσβαλλόμενοι από την ασθένεια της λέπρας, μετά από κάποια πολλές φορές πρόχειρη διάγνωση, [...]

Δόξα τω Θεώ

Αυτές τις μέρες πώς είναι δυνατόν να ασχολείσαι με άλλα, τετριμμένα και χιλιοειπωμένα, και δεν επιστρέφεις στην εκκλησιά σου, στη γειτονιά, στο χωριό σου, να ψάλλεις, να σιγοψιθυρίζεις κι εσύ τον ύμνο της γέννησης του Θεανθρώπου, να ξαναβρείς την παιδικότητά σου, το χαμένο παράδεισο της ζωής σου; Χριστός γεννάται, δοξάσατε! Τη χαρά - το δοκιμάσαμε - δεν τη βρίσκουμε εκεί που μας καλούν οι διαφημίσεις, οι υπεραγορές, οι σειρές των ταινιών που αδιέξοδες προσπαθούν αγκομαχώντας να μας συνεπάρουν και μας βυθίζουν στον καγχασμό της αδυναμίας τους. Ξεχειλίζει από αγάπη το [...]

Ο Θεός του Ελέους (29-9-2013)

1.      ΤΟ ΕΛΕΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ Όπως είναι γνωστό, στις Βιβλικές Μελέτες το έλεος του Θεού λαμβάνει σημαντική θέση, τόσο στην Παλαιά, όσο και στην Καινή Διαθήκη. Στη δική μας συμβολή στο πάνελ αυτό δεν θα ασχοληθούμε ούτε με την γενική έννοια του όρου, ούτε με τη βιβλική του σημασία, αλλά με μία ειδική κατανόηση του ελέους του Θεού κατά τον 17ο και 18ο αιώνα για να διαφανεί πως οι Ευαγγελικές αρχές βρίσκουν την εφαρμογή τους ή και κατανοούνται μέσα σε ποικίλα ιστορικά και κοινωνικά πλαίσια. Θα κάνουμε [...]

Ο Άγιος Επίκτητος ο Θαυματουργός (12 Οκτωβρίου)

Λίγα χιλιόμετρα ανατολικά της όμορφης πόλης της Κερύνειας, χωμένο στο πράσινο των ελιών και των χαρουπιών, σε ένα πλάτωμα, λίγο πιο πέρα από το πολύβουο το κύμα, κάτω από τις δασωμένες πλαγιές της βόρειας πλευράς του Πενταδάκτυλου και τη σκιά του φημισμένου κάστρου του Βουφαβέντο, βρίσκεται ένα από τα όμορφα κεφαλοχώρια της Κερύνειας, ο Άγιος Επίκτητος. Τούτο το χωριό πήρε το όνομά του από τον ομώνυμο Άγιο, τον Όσιο και Θαυματουργό Επίκτητο, που έζησε σε τούτο το όμορφο μέρος μια κατά Χριστό ζωή και αξιώθηκε από τον Δωρεοδότη Θεό να [...]

Το ησυχάζω πως γράφεται;

Οι μεγάλες ώρες της ανησυχίας στέκονται εμπρός  μας σαν λιόντες έτοιμοι να μας σπαράξουν. Η ζωή είναι ένα παιχνίδι που επιφυλάσσει εκπλήξεις, ευχάριστες και δυσάρεστες. Υπάρχουν άνθρωποι που ενίοτε φτάνουν στα όριά τους. Περπατούν στο σκοινί της ισορροπίας κινδυνεύοντας από στιγμή σε στιγμή να πέσουν και να τραυματιστούν. Πριν την πτώση - που δεν είναι πάντοτε και σίγουρη - καραδοκούν οι ανησυχίες. Το μυαλό πιάνει ψιλή κουβέντα μαζί τους. Και καθώς συμβαίνει με τα αναρριχητικά που σαν ζώσουν υψίκορμο δέντρο στο τέλος το πνίγουν, έτσι και στην περίπτωση αυτή. [...]

Κυριακή η΄ Ματθαίου, 18 Αυγούστου 2013

(Ευαγγελικό ανάγνωσμα: Ματθ. ιδ΄ 14-22) (Αποστολικό ανάγνωσμα: Α΄ Κορ. α΄ 10-17) Η ευλογία της προσφοράς “Δότε αυτοίς υμείς φαγείν.” Στην λίμνη της Γεννησαρέτ που βρισκόταν απέναντι από την Καπερναούμ, μετά από το πολύμοχθο έργο Toυ, ο Ιησούς είχε αποσυρθεί για λίγη ανάπαυση. Ωστόσο, χιλιάδες άνθρωποι από διάφορα μέρη αντιλήφθηκαν την παρουσία Του και έτρεξαν για να τον συναντήσουν. Σύμφωνα με την περιγραφή μόνο οι άνδρες ήταν πέντε χιλιάδες. Πολλοί ήταν εκείνοι που έφεραν μαζί τους και δικούς τους ανθρώπους που υπέφεραν από κάποια ασθένεια για να τους θεραπεύσει ο Κύριος. Γνώριζαν [...]

Κυριακή Ε΄ Ματθαίου (28 Ιουλίου 2013)

(Ματθ. η΄ 28-θ΄1)  (Ρωμ. ι΄ 1-10) H εν Χριστώ ελευθερία “Τί ημίν και σοί, Ιησού,  Υιέ του Θεού; Σε μια εποχή που η κυριαρχία του διαβόλου προβάλλει απειλητικά στο σύγχρονο τρόπο ζωής, όπως αυτός διαμορφώνεται μέσα από τις εκτροπές της αμαρτίας, ο ευαγγελικός λόγος παρεμβάλλεται θεραπευτικά και βοηθά τον άνθρωπο να ανακαλύψει τον αυθεντικό του εαυτό. Χαρακτηριστική είναι η διήγηση της περικοπής του ευαγγελίου, η οποία αναφέρεται στο περιστατικό της συνάντησης του Κυρίου με δύο δαιμονιζόμενους, οι οποίοι παρουσιάζονται να βρίσκονται υπό την επήρεια των σατανικών δυνάμεων και να διαμένουν σε μνημεία, αποκομμένοι [...]

Άρωμα αγάπης και πίστης «Ίνα ελθούσαι αλείψωσιν το σώμα του»

ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΜΑΪΟΥ 2013 ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ (Μάρκ. Ιε΄43-ιστ΄8) (Πράξ. στ΄1-7) Άρωμα αγάπης και πίστης «Ίνα ελθούσαι αλείψωσιν το σώμα του» Η σημερινή Κυριακή είναι αφιερωμένη από την Εκκλησία στις Μυροφόρες γυναίκες, οι οποίες πάντοτε παρέμεναν κοντά στον Ιησού και τον ακολουθούσαν. Τρεις από τις πολλές μυροφόρες γυναίκες ήταν η Μαρία η Μαγδαληνή, η Μαρία η μητέρα του Ιακώβου και η Σαλώμη, η μητέρα των υιών Ζεβεδαίου Ιωάννου και Ιακώβου. Τιμά η Εκκλησία επίσης τη μνήμη του εξ Αριμαθαίας Ιωσήφ, κρυφού μαθητή του Κυρίου και του ευσχήμονα βουλευτή Νικοδήμου, νυκτερινού μαθητή του Χριστού, όπως ονομάζεται. [...]

Τα όρη της Καραμανιάς

 Του Στέλιου Παπαντωνίου Κι επειδή δεν πρέπει εμείς - προεδρεύοντας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης- να προωθούμε ζητήματα δικά μας, αντίθετα πρέπει να μείνουμε προσκολλημένοι στα προβλήματα της Ευρώπης, γι\' αυτό, όταν γίνεται λόγος για σεβασμό των  ανθρωπίνων δικαιωμάτων, εμείς θα υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα των αλλοδαπών, όχι όμως των Ελλήνων της Κύπρου που καταπατούνται εδώ και σαράντα σχεδόν χρόνια. Κι όταν οι εταίροι μας πλησιάζουν  στη Λευκωσία και αντικρίζουν τις προκλητικές τουρκικές σημαίες στον Πενταδάχτυλο, εμείς θα διορθώνουμε πως δεν πρόκειται περί Πενταδακτύλου, γιατί αυτά είναι  τα όρη της Καραμανιάς, αλλιώς  [...]

Ενώπιον της νέας «εικονομαχίας»!

Το μέγα εθνικό γεγονός που αύριο Κυριακή της Ορθοδοξίας γιορτάζει η εκκλησία (μόνη), είναι η σωτηρία του έθνους, από την μονοφυσιτική απόπειρα της ανατολής, (την εικονομαχία) να αλλοτριώσει το ελληνότροπο της Αυτοκρατορίας. Απόπειρα που, ειρήσθω, αφορούσε όχι μόνο και όχι τόσο τις φορητές εικόνες, όσο, και ιδίως, την αγιογράφηση των ναών. Στόχευε δηλ. την ίδια τη βυζαντινή αρχιτεκτονική, αφού η εικονομαχική απέχθειά-της προς την απεικόνιση, ουσιαστικά ακύρωνε το ίδιο το ελληνικό πολιτισμικό γεγονός. Κατά τούτο: Ως τέχνη του «Υψηλού» η βυζαντινή αρχιτεκτονική, έχει φορέα του ιδεώδους-της το «περιεχόμενο», και όχι [...]