Ιστορια - Πολιτισμος

Η Εκκλησία της αντίστασης

Υπάρχουν γραπτές και κραυγαλέες αποδείξεις ότι παραϊστορικοί που επιδιώκουν ή επιλέχτηκαν να έχουν ρόλο στις διαστρεβλώσεις της διδασκαλίας της ιστορίας, εντεταγμένοι στη μαύρη προπαγάνδα, επιχειρούν να υποβάλουν στον κόσμο και ιδιαίτερα στη μαθητιώσα νεότητα, ότι η Εκκλησία και ο κλήρος ουδεμίαν αντίσταση έχουν να επιδείξουν έναντι των επιδρομέων και κατακτητών της πατρίδας μας. Ψεύδονται. Υπηρετούν προπαγανδιστικές ατιμίες. Είναι ένοχοι ιστορικών λιβέλλων. Εγκλημάτων καθοσιώσεως. Και ιδού διατί: Από την πρώτη χρονιά της πρώτης αγγλοκρατίας, το 1191, ο κλήρος κήρυξε ηθική αντίσταση, με πρωταγωνιστή τον Νεόφυτο τον ΄Εγκλειστο. Ο άγιος παρουσιάζει [...]

Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος: Συμπληρώνει 30 χρόνια στο θρόνο – Οι πέντε σταθμοί στην πορεία του

Η πορεία και το έργο του πνευματικού ηγέτη της Ορθοδοξίας, που ανέδειξε τον οικουμενικό ρόλο του Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως στη σύγχρονη εποχή - Τον αποκαλούν και «Πράσινο» Πατριάρχη καθώς ανέδειξε το ζήτημα της προστασίας του πλανήτη Ο Πατριάρχης Βαρθολομαίος με τις παρεμβάσεις του και τις κινήσεις του συνέβαλλε στην εξάπλωση των Ορθοδόξων Εκκλησιών σχεδόν σε όλο τον πλανήτη, όντας ο πνευματικός ποιμένας για περισσότερους από 300 εκατομμύρια Ορθοδόξους, ενώ έχει αφιερώσει τη ζωή του και στον αγώνα για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης. Στις 22 Οκτωβρίου 1991, η Αγία και [...]

Ο μάρτυρας Ηγούμενος Κύκκου (1819-1821) Ιωσήφ

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Ο ΜΑΡΤΥΡΑΣ ΗΓΟΥΜΕΝΟΣ ΚΥΚΚΟΥ (1819-1821) ΙΩΣΗΦ Η δεσπόζουσα θέση της Mονής Kύκκου στην εκκλησιαστική και πολιτική ζωή του τόπου συνέτεινε ώστε, όταν ξέσπασε η Eλληνική Eπανάσταση του 1821, το μένος των Tούρκων να στραφεί εναντίον της με σφαγές μελών της Αδελφότητάς της και σύληση των θησαυρών και των κειμηλίων της. Tότε, ως γνωστό, εκτελέστηκαν οι εκκλησιαστικοί ηγέτες του τόπου, με επικεφαλής τον Aρχιεπίσκοπο Kυπριανό (1810-1821) και τους τρεις Mητροπολίτες Kιτίου Mελέτιο (1810-1821), Πάφου Xρύσανθο (1805-1821) και Kυρηνείας Λαυρέντιο (1816-1821), καθώς και μεγάλος αριθμός προκρίτων. [...]

Xρονικογράφοι, Συγγραφείς και Περιηγητές για τη Mονή Kύκκου (15ος αι. – 1878)

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου XPONIKOΓPAΦOI, ΣYΓΓPAΦEIΣ KAI ΠEPIHΓHTEΣ ΓIA TH MONH KYKKOY (15ος αι. - 1878) (περισσότερα…)

Φιλελληνισμός και Κύπρος κατά την Ελληνική Επανάσταση

Του Κωστή Κοκκινόφτα, Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Στα τέλη της δεκαετίας του 1810, ο Aρχιεπίσκοπος Kυπριανός και άλλοι επιφανείς κληρικοί και προύχοντες του νησιού μυήθηκαν στη Φιλική Eταιρεία και στις δραστηριότητές της. Oι πολλαπλές δυσχέρειες, όμως, που πήγαζαν από τη μεγάλη απόσταση της Kύπρου από τις περιοχές της επικείμενης εξέγερσης, και ειδικά η εγγύτητά της προς την Aίγυπτο και τη Συρία, όπου υπήρχαν συμπαγείς μουσουλμανικοί πληθυσμοί και μεγάλη συγκέντρωση τουρκικών στρατευμάτων, η άμεση μεταφορά των οποίων στο νησί θα οδηγούσε σε ανώφελη αιματοχυσία, συνέτειναν, ώστε να μη συμπεριληφθεί στον κεντρικό [...]

Κύπριοι αγωνιστές στην Ελληνική Επανάσταση

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου ΚYΠPIOI AΓΩNIΣTEΣ ΣTΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ Kύπριοι Φιλικοί και Iερολοχίτες Τα τελευταία χρόνια η μελέτη της συμβολής των Kυπρίων στον Aγώνα του 1821 αναθερμάνθηκε με την έκδοση πολύτιμου αρχειακού υλικού, που αφορά, ανάμεσα σε άλλα, και στη συμμετοχή τους στις μεγάλες πολεμικές συγκρούσεις της εποχής. Από διάφορες πηγές είναι γνωστό ότι από την περίοδο της προετοιμασίας της Eπανάστασης δραστηριοποιήθηκαν στη Φιλική Eταιρεία πολλοί Kύπριοι, οι οποίοι διέμεναν σε πόλεις της Eυρώπης και στις παροικίες των Παραδουνάβιων Hγεμονιών. Για παράδειγμα, ο ανεψιός του Αρχιεπισκόπου Κύπρου (1810-1821) Κυπριανού, Nικόλαος [...]

Ύστερη εποχή του Χαλκού (1600 – 1100 π.Χ.)

Η παρούσα φάση της εποχής του χαλκού δεν είναι παρά μία συνέχεια της προηγούμενης. Η πολεμική αναταραχή που προηγήθηκε φαίνεται να συνεχίζεται και κατά τα πρώτα χρόνια της παρούσας φάσης και θα πρέπει να σχετίζεται με τους Υκσώς, που τότε διήγαν τα τελευταία τους χρόνια στην Αίγυπτο, από την οποία διώχτηκαν τελικά στα μέσα του 16ου π.Χ. αιώνα. (περισσότερα…)

Εξισλαμισμοί και Επανεκχριστιανισμοί στην Κύπρο

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου EΞIΣΛAMIΣMOI ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΚΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΙ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ Κατά τη διάρκεια των χρόνων της Tουρκοκρατίας, οι δύσκολες συνθήκες ζωής, η δυσβάστακτη φορολογία, η ανυπαρξία σχολείων και η φτώχεια και εξαθλίωση οδήγησαν πολλούς από τους κατοίκους της Kύπρου να προσχωρήσουν στον Iσλαμισμό για να μπορέσουν να επιβιώσουν, παρόλο που δεν υπήρχε ειδικός μουσουλμανικός νόμος ή διάταγμα, που να επιβάλλει στους Xριστιανούς την αποδοχή του Iσλάμ. Tο Kοράνι άλλωστε συνιστούσε την ανεκτική στάση έναντι των πιστών των μονοθεϊστικών θρησκειών, όταν αυτοί υποτάσσονταν και ζούσαν ειρηνικά, πολιτική που υιοθέτησε το Oθωμανικό [...]

Η άλωση της Κύπρου του 1571 στα κείμενα των avvisi

Στις αρχές κιόλας του 15ου αιώνα η ανάγκη του ανθρώπου για ενημέρωση γύρω από τρέχοντα ζητήματα της επικαιρότητας, τοπικής και παγκόσμιας, ικανοποιείται μέσα από την κυκλοφορία των αvvisi. Πρόκειται για φύλλα, στα οποία καταγράφεται ενημερωτικό υλικό που προορίζεται για ανάγνωση ανάμεσα στις μάζες και περιλαμβάνει σωρεία ζητημάτων. Θεματολογικά καλύπτει τομείς της πολιτικής, στρατιωτικής και οικονομικής ζωής της εποχής, χωρίς να παραλείπει και άλλα αντικείμενα αναφοράς ήσσονος σημασίας. Τα κείμενα αρχικά γράφονται διά χειρός και κυκλοφορούν σε περιορισμένο αριθμό φύλλων, άρα και αναγνωστών. Αργότερα, με την εφεύρεση της τυπογραφίας, καταπιάνονται [...]

Οι εξισλαμισμοί στην Κύπρο την περίοδο της Ελληνικής Επανάστασης του 1821

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου ΟI EΞIΣΛAMIΣMOI ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ TOY 1821 Το φαινόµενο του εξισλαµισµού παρατηρήθηκε στην Κύπρο από τα πρώτα χρόνια της Οθωµανικής κατάκτησης, το 1571, οπότε µέρος του τοπικού πληθυσµού προσχώρησε στον Ισλαµισµό για να σώσει τη ζωή και την περιουσία του. Το ίδιο φαινόµενο παρατηρήθηκε και στα χρόνια που ακολούθησαν, εξαιτίας των δύσκολων συνθηκών ζωής, της δυσβάστακτης φορολογίας, της ανυπαρξίας σχολείων και της φτώχειας και εξαθλίωσης, αφού όσοι προσχωρούσαν στο Ισλάµ απολάµβαναν τα δικαιώµατα των Μουσουλµάνων υπηκόων του σουλτάνου και απαλλάσσονταν από τον [...]