Ιστορια - Πολιτισμος

Διδάγματα από την Επανάσταση του 1821. Αξίες για μια Δημιουργική Κύπρο

Μετά τη Θεία Λειτουργία , στον ι.ν. Αγίου Παύλου, στο Δήμο Αγίου Δομετίου, την Κυριακή, 25 Μαρτίου 2012, τελέστηκε πανηγυρική Δοξολογία με την ευκαιρία της Εθνικής Επετείου της έναρξης του απελευθερωτικού αγώνα των Ελλήνων, το 1821. Τον πανηγυρικό της ημέρας εκφώνησε ο Καθηγητής κ. Σταύρου Ζένιος, πρώην Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου. Ακολούθησε τρισάγιο και κατάθεση στεφάνων στο μνημείο ηρώων,  στον περίβολο της Εκκλησίας. Των ακολουθιών προέστη ο Θεοφιλέστατος Επίσκοπος Μεσαορίας κ. Γρηγόριος, παρουσία των οργανωμἐνων συνόλων του Δήμου Αγίου Δομετίου με επικεφαλής τον Δήμαρχο Δρ. Κώστα Πέτρου. Από το Γραφείο Ενημερώσεως και Εποικοινωνίας, Παύλος Χατζηπροδρόμου ********************************************  Διαβάστε [...]

Τα όρη της Καραμανιάς

 Του Στέλιου Παπαντωνίου Κι επειδή δεν πρέπει εμείς - προεδρεύοντας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής ΄Ενωσης- να προωθούμε ζητήματα δικά μας, αντίθετα πρέπει να μείνουμε προσκολλημένοι στα προβλήματα της Ευρώπης, γι\' αυτό, όταν γίνεται λόγος για σεβασμό των  ανθρωπίνων δικαιωμάτων, εμείς θα υπερασπιζόμαστε τα δικαιώματα των αλλοδαπών, όχι όμως των Ελλήνων της Κύπρου που καταπατούνται εδώ και σαράντα σχεδόν χρόνια. Κι όταν οι εταίροι μας πλησιάζουν  στη Λευκωσία και αντικρίζουν τις προκλητικές τουρκικές σημαίες στον Πενταδάχτυλο, εμείς θα διορθώνουμε πως δεν πρόκειται περί Πενταδακτύλου, γιατί αυτά είναι  τα όρη της Καραμανιάς, αλλιώς  [...]

Τί δὲν εἶναι Πάσχα;

Πάσχα δὲν εἶναι τὸ ἀρνί, δὲν εἶναι τὸ κόκκινο αὐγό, δὲν εἶναι τὸ τσουρέκι, δὲν εἶναι ἡ λαμπάδα, δὲν εἶναι τὰ καινούρια ροῦχα, δὲν εἶναι ἡ παρουσία μας στὴν Ἐκκλησία δέκα λεπτὰ πρὶν τὸ «Χριστὸς Ἀνέστη» καὶ ἕνα λεπτὸ μετά. Πάσχα δὲν εἶναι ἡ λατρεία τοῦ φαγητοῦ, τὸ πανηγύρι, ὁ χορὸς καὶ τὸ ποτό. Πάσχα δὲν εἶναι οἱ σοῦβλες στὸ δρόμο, δὲν εἶναι ἡ ἀνταλλαγὴ εὐχῶν, δὲν εἶναι ἡ ἐπιστροφὴ στὸ χωριό. Ἤ, τουλάχιστον, δὲν εἶναι μόνο αὐτά. Πάσχα εἶναι πάνω ἀπ᾿ ὅλα ἡ γεύση τῆς Βασιλείας τοῦ Θεοῦ, ἡ [...]

Όχι μόνο με ψωμί: Η άσκηση στην εποχή της κατανάλωσης

Θεογνωσία και αυτογνωσία, κοινωνικότητα και φυσική θεωρία είναι η πρόταση ζωής που κομίζει στους ανθρώπους ο Χριστός. Κάθε άνθρωπος καλείται να υποδεχθεί την αγάπη του Θεού, να κατανοήσει τον έσωθέν του κόσμο, να εκλάβει το συνάνθρωπο ως αδελφό και φίλο, να θεωρήσει τη φύση ως το μέγα οίκο μέσα στον οποίο φιλοξενείται η ζωή. Για την επίτευξη της υπαρξιακής αυτής στοχοθεσίας απαιτείται προσπάθεια, πράγμα που στη θεολογική ορολογία ονομάζεται άσκηση. Τα ιερά και τίμια της ζωής, τα βαθιά υπαρξιακά βιώματα, δεν επιτυγχάνονται αυτόματα αλλά προϋποθέτουν αγώνα πολλύ. Κατά συνέπεια η [...]

Γρηγορείτε

του Στέλιου Παπαντωνίου Η δημοσίευση στο Φιλελεύθερο της συνέντευξης του Ανδρέα Πιμπίσιη με τον καθηγητή Βαγγέλη Κουφουδάκη μας έδωσε πάλι την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε την άκρη του γκρεμού στην οποία βρισκόμαστε και προπάντων να αναμνησθούμε των λανθασμένων χειρισμών από Κληρίδη και εξής στο Κυπριακό. Μια φωτεινή στιγμή ήταν η άρνηση του μακαριστού Τάσσου Παπαδόπουλου να αποδεχτεί το ανανικό σχέδιο και να διασώσει έτσι την Κύπρο ως Κυπριακή Δημοκρατία, το μόνο στήριγμα και όπλο του όποιου αγώνα μας ενάντια στην πανίσχυρη Τουρκία και τα γρανάζια της Αμερικανοβρεττανικής διπλωματικής μηχανής. Ότι βαραίνει όλο [...]

Επαναπατρίστηκαν οι περίφημες τοιχογραφίες του Αγίου Ευφημιανού Λύσης

Oι περίφημες τοιχογραφίες (13ου αιώνα) του Αγίου Ευφημιανού της κατεχόμενης Λύσης, που κλάπηκαν από το διαβόητο Τούρκο αρχαιοκάπηλο Aϊντίν Nτικμέν το 1983, μεταφέρθηκαν το απόγευμα της Παρασκευής, 16 Μαρτίου 2012, στη Κύπρο, ύστερα από 29 ολόκληρα χρόνια.Πρόκειται για τον τρούλο της εκκλησίας, και την αψίδα του ιερού, ενώ μαζί με τις τοιχογραφίες είχε κλαπεί και η Αγία Τράπεζα της εκκλησίας. Η επιστροφή αυτών των τοιχογραφιών, που βρίσκονταν στο Ίδρυμα Menil στο Χιούστον του Τέξας, επιτεύχθηκε κατόπιν συντονισμού των σχετικών προσπαθειών της Εκκλησίας της Κύπρου και των αρμοδίων φορέων της Κυπριακής [...]

Τελέστηκε το ετήσιο μνημόσυνο του Θεόφιλου Γεωργιάδη

Τελέστηκε την Κυριακή, 18 Μαρτίου 2012, στον Ιερό Ναό Αποστόλου Ανδρέα στο Πλατύ Αγλαντζιάς, προϊσταμένου του Επισκόπου Μεσαορίας κ. Γρηγορίου, το ετήσιο μνημόσυνο του δολοφονηθέντος, στις 20 Μαρτίου 1994, Θεόφιλου Γεωργιάδη. Τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια εκπροσώπησε στο μνημόσυνο ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως Λουκάς Λουκά, ενώ επιμνημόσυνο λόγο εκφώνησε ο Πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Γιαννάκης Ομήρου. Ο κ. Ομήρου ανέφερε ότι ο Θεόφιλος Γεωργιάδης, μια ξεχωριστή ηρωική μορφή των αγώνων του λαού μας και του κάθε λαού που εν πλήρει συνειδήσει των κινδύνων, πρόσφερε αφειδώλευτα τη ζωή [...]

Η παρασκευή και ο καθαγιασμός του Αγίου Μύρου

Φέτος, κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας, θα πραγματοποιηθεί στο Οικουμενικό Πατριαρχείο η παρασκευή και ο καθαγιασμός του Αγίου Μύρου. Η Εκκλησία της Κύπρου θα εκπροσωπηθεί από μέλος της Ιεράς Συνόδου. Το Άγιο Μύρο ονομάζεται και «έλαιον ευχαριστίας», «έλαιον χρίσεως», «χρίσμα ευχαριστίας» και «χρίσμα επουράνιον», και όπως είναι γνωστό χρησιμοποιείται για να τελεστεί το μυστήριο του Χρίσματος, το οποίο τελείται αμέσως μετά το Βάπτισμα, για να μεταδώσει τις Δωρεές του Παναγίου Πνεύματος στο νεοφώτιστο. Το Άγιο μύρο χρησιμοποιείται, επίσης, στα εγκαίνια ιερών ναών, κατά τον καθαγιασμό της Αγίας Τράπεζας, στην [...]

Ο ήρωας ποιητής της αγχόνης…

Πενήντα πέντε χρόνια από τη θυσία του Ευαγόρα Παλληκαρίδη Σαν να ήταν ο αέρας γεμάτος στίχους και τους έπαιρνε και τους κατέγραφε…». Διότι ήταν «φύση ποιητική γενικότερα. Από τον τρόπο που αντιμετώπιζε τους άλλους, μέχρι τον τρόπο που αντιμετώπισε την αγχόνη…». Ευαγόρας Παλληκαρίδης, ο ήρωας ποιητής. Ένας έφηβος που χάραξε την ιστορία της Κύπρου όχι μόνο με την ηρωική θυσία του, αλλά και με τους στίχους του που έγραψε. Άλλοτε εξυμνώντας τον έρωτα, άλλοτε μεταφέροντας τις σκέψεις και τους προβληματισμούς του και άλλοτε εκφράζοντας το φλογερό πάθος του για ελευθερία. Σαν [...]

Ενώπιον της νέας «εικονομαχίας»!

Το μέγα εθνικό γεγονός που αύριο Κυριακή της Ορθοδοξίας γιορτάζει η εκκλησία (μόνη), είναι η σωτηρία του έθνους, από την μονοφυσιτική απόπειρα της ανατολής, (την εικονομαχία) να αλλοτριώσει το ελληνότροπο της Αυτοκρατορίας. Απόπειρα που, ειρήσθω, αφορούσε όχι μόνο και όχι τόσο τις φορητές εικόνες, όσο, και ιδίως, την αγιογράφηση των ναών. Στόχευε δηλ. την ίδια τη βυζαντινή αρχιτεκτονική, αφού η εικονομαχική απέχθειά-της προς την απεικόνιση, ουσιαστικά ακύρωνε το ίδιο το ελληνικό πολιτισμικό γεγονός. Κατά τούτο: Ως τέχνη του «Υψηλού» η βυζαντινή αρχιτεκτονική, έχει φορέα του ιδεώδους-της το «περιεχόμενο», και όχι [...]