Σε λαϊκό προσκύνημα το σκήνωμα του μακαριστού Κυρηνείας Παύλου
Οι Κερυνειώτες θρηνούν τον μαχητικό Μητροπολίτη τους.
Ο προσφυγικός κόσμος της Κερύνειας και γενικότερα η Εκκλησία Κύπρου θρηνούν τον αδόκητο θάνατο του Πανιερώτατου Μητροπολίτη Κυρηνείας, Υπέρτιμος και Έξαρχου Λαπήθου και Καραβά κ. Παύλου ,του οποίου όλη η μητροπολιτική περιφέρεια βρίσκεται από το 1974 υπό τουρκική κατοχή.
Με βαθιά θλίψη η Ιερά Σύνοδος της Αγιωτάτης Εκκλησίας Κύπρου ανάγγειλε χθες το πρωί προς το Χριστεπώνυμο πλήρωμα της Ιεράς Μητρόπολης Κυρηνείας, και γενικότερα προς τον Κυπριακό Ελληνισμό, την εκδημία προς τον Κύριον του αειμνήστου Μητροπολίτη Κυρηνείας Παύλου, ο οποίος εκοιμήθη το Σάββατο, 1 Οκτωβρίου 2011, και ώρα 24.00’.
Το σκήνωμα του αοιδίμου Μητροπολίτη εκτίθεται από τις 10 το βράδυ της Κυριακής σε λαϊκό προσκύνημα ενώ από τις 8:00 το πρωΐ της Δευτέρας, 3 Οκτωβρίου 2011 θα εκτεθεί σε λαϊκό προσκύνημα στον Ιερό Ναό Απ. Ανδρέα Πλατύ Αγλαντζιάς.
Η κηδεία του αειμνήστου Μητροπολίτη θα τελεστεί τη Δευτέρα, και ώρα 14.00’ μ.μ., στον ίδιο Ιερό Ναό. Της κηδείας θα προστεί η Α.Μ. ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Χρυσόστομος Β , συμπαραστατούμενος από τα μέλη της Ιεράς Συνόδου. Τον επικήδειο θα πει ο Μητροπολίτης Πάφου Γεώργιος, ενώ το μακαριστό Μητροπολίτη θα αποχαιρετήσουν και εκπρόσωποι των Κερυνειωτών. Η ταφή θα γίνει σε οικογενειακό τάφο στη Λάρνακα.
Χθες βράδυ τελέστηκε ενώπιον του σκηνώματος του κ. Παύλου ολονύκτια αγρυπνία από τον Μητροπολίτη Τριμυθούντος Βαρνάβα.
Ο μακαριστός Μητροπολίτης ηλικίας 66 χρόνων νοσηλευόταν τους τελευταίους μήνες , καθώς έπασχε από λευχαιμία.
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου Χρυσόστομος της Εκκλησίας μίλησε για τα φλογερά κηρύγματα του μακαριστού Παύλου, ο οποίος, είπε, ως πρόσφυγας Μητροπολίτης είχε τη δυναμική γραμμή που έπρεπε.
Ο Μακαριώτατος ευχήθηκε ο διάδοχος του Μητροπολίτη Παύλου να έχει την ίδια ζωντάνια και πίστη στον αγώνα του, μέχρι σύσσωμη η Σύνοδος να τον συνοδεύσει στη φυσική του έδρα – την Κερύνεια. Θλίψη για το θάνατό του εξέφρασαν και Συνοδικοί και πολιτικοί.
Τη βαθύτατη λύπη του Δημοκρατικού Συναγερμού για τον αδόκητο θάνατο του Μητροπολίτη Κυρηνείας Παύλου, εξέφρασε ο Πρόεδρος της παράταξης Νίκος Αναστασιάδης προσθέτοντας ότι ο αείμνηστος Μητροπολίτης ήταν «ένας ιεράρχης με έντονες θέσεις στα εθνικά θέματα».
Σε δηλώσεις στη Λάρνακα ο κ. Αναστασιάδης εξέφρασε «τη βαθύτατη λύπη της παράταξης για το θάνατο του αειμνήστου Μητροπολίτου Κυρηνείας. Ηταν ένας ιεράρχης με έντονες τις θέσεις βεβαίως στα εθνικά θέματα. Πολλές φορές υπήρξε και διαφωνία, αλλά πάντα σεβαστή» είπε.
Οπωσδήποτε, συνέχισε «αναγνωρισμένη η άδολη προσπάθεια και οι αγώνες του για να δει την πόλη και την επαρχία της Κερύνειας να ελευθερώνεται και να ζει κάτω από συνθήκες μιας ευρωπαϊκής πόλης, αλλά και επαρχίας».
Ο μακαριστός Παύλος ευρισκόμενος πρόσφυγας στη Λευκωσία είχε ιδρύσει μεταξύ άλλων Γραφείο Μνήμης Κατεχομένων και Σχολή Βυζαντινής Μουσικής, στην οποία η φοίτηση ήταν δωρεάν.
Στην κατεχόμενη σήμερα Μητρόπολη Κερύνειας υπήρχαν οι ακόλουθες μονές από την εποχή του Βυζαντίου:
Ανδρώαι:
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΓΙΟΥ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΟΝΟΣ, Μύρτου.
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΧΕΙΡΟΠΟΙΗΤΟΥ.
Πανηγυρίζει την 16ην Αυγούστου ( Αγίου Μανδηλίου).
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΑΝΤΙΦΩΝΗΤΟΥ.
Πανηγυρίζει την 8ην Νοεμβρίου.
ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΜΕΛΑΝΔΡΙΝΑΣ.
Πανηγυρίζει την 15ην Αυγούστου.
Όλες αυτές οι μονές ήταν αξιόλογα βυζαντινά μνημεία και συλήθηκαν από τον τούρκο αρχαιοκάπηλο Αιντίν Ντικμέν.
Ο Πανιερώτατος Μητροπολίτης Κυρηνείας κ. Παύλος με επιστολές του προς τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας, τον Πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, τους Πρέσβεις των χωρών των μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας, τους Γενικούς Γραμματείς των Ηνωμένων Εθνών, του Συμβουλίου της Ευρώπης και της ΟΥΝΕΣΚΟ , καθώς και τον Πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είχε καταγγείλει με ιερή αγανάκτηση τις κατοχικές δυνάμεις της Τουρκίας ,γιατί παρεμβάλλουν εμπόδια για τη συντήρηση της Ιεράς Μονής του Αγίου Παντελεήμονος, η οποία βρίσκεται στην κατεχόμενη Μύρτου και ανήκει στην ιερά Μητρόπολη Κυρηνείας και απειλείται με κατάρρευση. Μέχρι το 1974 η Μονή βρισκόταν σε άριστη κατάσταση και λειτουργία.
Όπως σημείωνε ο Μητροπολίτης Παύλος, μετά την τουρκική εισβολή, η Μονή χρησιμοποιείτο ως στρατώνας των τουρκικών στρατευμάτων και ήταν απροσπέλαστη. Όταν πριν λίγα χρόνια κατέστη ετοιμόρροπη και την εγκατέλειψε ο κατοχικός στρατός δημιουργήθηκαν ελπίδες για διάσωσή της.
Δυστυχώς, ανέφερε στην επιστολή του ο Πανιερώτατος, όλες οι προσπάθειες για διάσωση του Ιερού Ναού και των κτιρίων της Μονής απέβησαν άκαρπες, γιατί προσέκρουσαν στην άτεγκτη στάση της Τουρκίας, η οποία δια των κατοχικών δυνάμεων και των εδώ εκπροσώπων της, εμποδίζει την έναρξη οποιασδήποτε εργασίας για συντήρηση της Μονής, ακόμη και κατά τη διάρκεια των δικοινοτικών συνομιλιών.
Είναι ντροπή, για την ανθρωπότητα, τόνιζε ο Μητροπολίτης, αρχές του 21ου αιώνα να ανέχεται την καταστροφή μνημείων θρησκευτικής και πολιτιστικής κληρονομιάς.
Εξάλλου, το 2004 είχε ταχθεί ανοιχτά κατά του σχεδίου Ανάν για λύση του κυπρικαού, ενώ πίστευε ότι η Διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία ισούται με de jure διχοτόμηση της Κύπρου. Σε ένα από τα πολλά άρθρα του έγραφε μεταξύ άλλων:
«Η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων της Κύπρου, με την ετυμηγορία τους κατά το Δημοψήφισμα του 2004, απέρριψαν τη λύση της διζωνικής, δίνοντας έτσι εντολή στην ηγεσία τους για απαγκίστρωση από τις δεσμεύσεις του παρελθόντος και για χάραξη νέας στρατηγικής και νέας μορφής λύσης.
Αντί η ηγεσία της νήσου να αξιοποιήσει τα νέα δεδομένα και να ευχαριστήσει το λαό, ο οποίος την έβγαλε από τα αδιέξοδα, στα οποία η ίδια οδήγησε τον εαυτό της, επανήλθε στη λύση της διζωνικής, στην οποία έμεινε προσκολλημένη, παρά τις τόσες ευκαιρίες που τις έδωσε η τουρκική πλευρά, με τις συνεχείς υπαναχωρήσεις και ιδιαίτερα από την ανακήρυξη του ψευδοκράτους το 1983 και παρά το ότι η Κυπριακή Δημοκρατία είναι μέλος της ΕΕ εδώ και πέντε χρόνια και έπρεπε από καιρό να είναι συντονισμένη με το ευρωπαϊκό κεκτημένο.
Η υποψήφια για ένταξη στην ΕΕ Τουρκία συνεχίζει να προκαλεί με την κατοχή ευρωπαϊκού εδάφους Ταυτόχρονα, παραβιάζει τον εναέριο χώρο της Κύπρου και τα χωρικά της ύδατα, χωρίς, δυστυχώς, καμιά ουσιαστική καταγγελία η έντονη διαμαρτυρία εκ μέρους των κυβερνώντων, μην τυχόν και χαλάσει το ψεύτικο, επίπλαστο και εικονικό κλίμα των συνομιλιών.
Μέσα στο γενικό κλίμα της δυσφορίας, που επικρατεί ανάμεσα στο λαό για τις συνεχιζόμενες υποχωρήσεις, προβάλλεται, σημείωνε , η δικαιολογία ότι αυτές είχαν γίνει επί των προκατόχων του σημερινού προέδρου Χριστόφια. Η δικαιολογία, όμως, αυτή, όπως και η άλλη, ότι “η διζωνική δεν είναι η καλύτερη λύση και ότι δεν είναι δική μας εφεύρεση”, υποκρύπτει υπεκφυγή, φανερώνει αδυναμία διαχείρισης και αποτελεί αβάσιμο και, συνεπώς, μη πειστικό επιχείρημα.
Με την εφαρμογή της διζωνικής, τόνιζε ο μακαριστός Μητροπολίτης, «νομιμοποιούνται τα τετελεσμένα της εισβολής, επισημοποιείται ο βίαιος διαχωρισμός του πληθυσμού, διαλύεται η Κυπριακή Δημοκρατία, το διεθνώς αναγνωρισμένο κράτος του ΟΗΕ και της ΕΕ και αποκτά νομική οντότητα το κατοχικό και υποτελές στην Τουρκία ψευδοκράτος. Η λύση αυτή συνιστά αποδοχή της δουλείας και υποτέλειας στην Τουρκία και δεν είναι μόνο οδυνηρός συμβιβασμός, όπως θέλουν να την παρουσιάζουν. Με αυτή τη μορφή λύσης, οι Τούρκοι καθίστανται αφέντες στο βορρά και συνέταιροι στο νότο, εξουδετερώνεται η πλειοψηφία των Ελλήνων της νήσου και η Κύπρος μετατρέπεται σε προτεκτοράτο της Τουρκίας, με μακροπρόθεσμη προοπτική την πλήρη τουρκοποίησή της».
Όπως στην προ του Δημοψηφίσματος του 2004 περίοδο, οι θιασώτες του σχεδίου Ανάν κινδυνολογούσαν για να εξαναγκάσουν τον λαό να πει το “ναι” στην άδικη λύση, έτσι και τώρα, έλεγε, παραπλανούν και εμπαίζουν τον λαό, θέτοντας το ψευδοδίλημμα: “Διζωνική η διχοτόμηση”.
Επίσης, υπογράμμιζε ότι «η διζωνική, την οποία έχουν ανυψώσει κάποιοι ως λάβαρο, περιέχει ήδη τα σπέρματα του διχασμού, της διχόνοιας, του φυλετικού, θρησκευτικού και γλωσσικού διαχωρισμού. Τέτοια λύση είναι αντίθετη με τις αξίες της ΕΕ και εμφανώς καταπατεί τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις δημοκρατικές αρχές και, συνεπώς, δεν μπορεί να αντέξει. Θα καταρρεύσει».
Πουθενά στον κόσμο, τόνιζε, δεν έχει επιβληθεί τέτοια λύση. Ακόμη και οι Αφρικανοί, δια του Νέλσωνος Μαντέλα, μετά βδελυγμίας απέρριψαν τέτοιας μορφής λύση, γιατί θα διαιώνιζε το άπαρχαϊντ του πρώην πρωθυπουργού της Νοτίου Αφρικής.
«Κρούομεν τον κώδωνα του κινδύνου ότι θα φέρουν βαρύτατες ευθύνες οι πλείστοι πολιτικοί ηγέτες, για το διαγραφόμενο ζοφερό μέλλον αυτού του τόπου», κατέληγε ο μακαριστός Παύλος.
του Αριστείδη Βικέτου, Δημοσιογράφου.