Ο αοίδιμος Μητροπολίτης Κυρήνειας Παύλος ως λειτουργός του Μυστήριου της Ιεράς Εξομολογήσεως

Ο αοίδιμος Μητροπολίτης Κυρήνειας Παύλος ως λειτουργός του Μυστήριου της Ιεράς Εξομολογήσεως

Επί τη συμπληρώσει 13 ετών από την προς Κύριον εκδημία του (1 Οκτωβρίου 2011)

Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη

Ο αοίδιμος Μητροπολίτης Κυρηνείας Παύλος, κατά τη δεκαοκταετή παρουσία του στο Μητροπολιτικό Θρόνο Κυρηνείας, καθώς και καθ’ όλη την Ιερατική σταδιοδρομία του, υπήρξε μία από τις μεγαλύτερες σύγχρονες πνευματικές μορφές της Κυπριακής Εκκλησίας. Εκεί όμως που διακρίθηκε ιδιαίτερα μέχρι τέλους της επίγειας ζωής του, ήταν ως Λειτουργός του Μυστηρίου της Ιεράς Εξομολογήσεως. Άρτια προς τούτο καταρτισμένος και βαθύς γνώστης της ψυχολογίας του εξομολογημένου, έγραφε σε σχετικό σημείωμά του:

«… Η μετάνοια δεν είναι μια απλή μεμονωμένη πράξη της ζωής του ανθρώπου, αλλά ολόκληρη νοοτροπία της ζωής του. Ο άνθρωπος δεν πρέπει να μετανοεί απλώς μια στιγμή. Πρέπει η μετάνοια να είναι μόνιμη και διαρκής κατάστασης της ψυχής του. «Τον υπόλοιπον χρόνον της ζωής ημών εν ειρήνη και μετανοία εκτελέσαι», μας προτρέπει διαρκώς η Εκκλησία. Αυτό σημαίνει, ότι πρέπει να έχουμε  διαρκή μετάνοια. Να θέλουμε δηλαδή να επιστρέψουμε στο Θεό, αφού συνειδητοποιούμε, ότι βρισκόμαστε μακριά Του (…). Ο Εξομολογούμενος πρέπει να προσέρχεται στο Μέγα τούτο Μυστήριο της Εξομολογήσεως, με συντριβή, μετάνοια και διάθεση ομολογίας και ενοχής. Με πλήρη αναγνώριση της αμαρτίας και της ενοχής. Με τον τόνο της φωνής συντετριμμένο και το ύφος του προσώπου περίλυπο ομολογεί την ενοχή του αυθόρμητα, ελεύθερα και χωρίς να κομπιάζει. Ομολογεί τα σφάλματά του που νιώθει να τον βαραίνουν. Εξομολογείται τα πάντα με απλό τρόπο, χωρίς να πολυλογεί. Καταθέτει και τους πιο απόκρυφους λογισμούς του, για να έχει ανακούφιση και να έλθει η λύτρωση. Νιώθει την ενοχή του και τη διακηρύττει. Με αισθήματα πραγματικής αγάπης προς τον Θεό, εναποθέτει όλα τα αμαρτήματά του και γίνεται μια επιστολή «αναγιγνωσκομένη» από τον Πνευματικό. (…).

Ο εξομολογούμενος πρέπει να είναι έτοιμος να δεχθεί τις συμβουλές που θα του δώσει ο Πνευματικός χωρίς αμέλεια, χωρίς οκνηρία. Έστω και αν ζημιώνεται υλικά, να έχει εμπιστοσύνη στον Πνευματικό του για ό,τι είναι για το καλό της ψυχής του. Όταν εξομολογηθεί με αυτό τον τρόπο, φεύγοντας να μην έχει καμιά αμφιβολία για την πλήρη εξάλειψη των αμαρτημάτων του. Εφ’ όσον προηγήθηκε ειλικρινής  μετάνοια, με την επίθεση των χειρών του Πνευματικού στο κεφάλι του, τότε πρέπει να αντηχούν στα αυτιά του τα λόγια του Ψαλμωδού: «Πλυνείς με και υπέρ χιόνα λευκανθήσομαι» (…).

Ο Πνευματικός πρέπει να αντιλαμβάνεται τον κόπο και την προσπάθεια που καταβάλλει ο εξομολογούμενος, είτε να αποκρύψει είτε να ομολογήσει τα  αμαρτήματά του. Συμπαραστέκεται και τον υποβοηθεί να αρχίσει να λέει τα αμαρτήματά του. Υποβοηθεί με διερευνητικό διάλογο, που γίνεται με πολλή διάκριση, σύνεση και  σοφία (…).

Πρέπει να προσέξουμε τον πόλεμο που κάνει ο διάβολος εναντίον του εξομολογούμενου. Όταν δεν κατορθώσει να τον αποτρέψει με τις συνεχείς αναβολές που του υποβάλλει, για να μην πλησιάσει τον Πνευματικό του, τότε, κατά τη διάρκεια του Μυστηρίου, υποβάλλει στον εξομολογούμενο να μην πει τα μεγάλα  αμαρτήματά του, για να μη χάσει ο Πνευματικός την καλή ιδέα που έχει γι’ αυτόν. Είναι αποφασισμένος να διώξει από πάνω την ενοχή, το άγχος, τη θλίψη, τη μελαγχολία, την ακηδία και όλα, όσα προκαλούν τις ψυχικές διαταραχές (…).

Η δύναμη του Μυστηρίου της Ιεράς Εξομολογήσεως είναι ανυπολόγιστη. Δεν λειτουργεί όμως, χωρίς τη δική μας ελεύθερη συνεργασία. Πρέπει να έχουμε συναίσθηση της Ιερότητας του Μυστηρίου και να προσερχόμαστε σ’ αυτό με βαθειά ταπείνωση, ειλικρίνεια και συντετριμμένη καρδιά.

Ας παρακαλέσουμε λοιπόν θερμά τον Κύριο, ώστε, «τον υπόλοιπον χρόνον της ζωής ημών εν ειρήνη και μετανοία εκτελέσαι».

 

(Μητροπολίτου Κυρηνείας Παύλου, «Η Ψυχολογία του εξομολογουμένου», Περιοδικό «Παρά την Λίμνην», Περίοδος Γ΄, έτος ΚΑ΄, αρ. 11, σελ. 292-293) και έκδοση Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη, Γραμματέα Ιεράς Μητροπόλεως Κυρηνείας «Μητροπολίτης Κυρηνείας Παύλος, ο ασυμβίβαστος αγωνιστής της Ορθόδοξης πίστης και των δικαιωμάτων του εκτοπισμένου ποιμνίου του», σελ. 70-73, Λευκωσία, 2014).

 

Πρώτη δημοσίευση στην ιστοσελίδα: 27.09.2021

Print Friendly, PDF & Email

Share this post