Βυζαντινή Αγιογραφία
Η Βυζαντινή ή Ορθόδοξη Αγιογραφία ή Εικονογραφία είναι η ζωγραφική τέχνη που εικονίζει πρόσωπα Αγίων ή θέματα από τη ζωή και την ιστορία της Εκκλησίας, ιδιαίτερα του Ιησού Χριστού και της Υπεραγίας Θεοτόκου. (περισσότερα…)
Η Βυζαντινή ή Ορθόδοξη Αγιογραφία ή Εικονογραφία είναι η ζωγραφική τέχνη που εικονίζει πρόσωπα Αγίων ή θέματα από τη ζωή και την ιστορία της Εκκλησίας, ιδιαίτερα του Ιησού Χριστού και της Υπεραγίας Θεοτόκου. (περισσότερα…)
Αφιέρωμα στον μακαριστό ιεροψάλτη Ανδρέα Ιωάννου (1922-2019) Αυτός ο τίτλος ταιριάζει απόλυτα για να περιγράψει τη ζωή του κ. Ανδρέα Ιωάννου, ιεροψάλτη στον Ιερό Ναό του Αρχαγγέλου Μιχαήλ Καϊμακλίου, τον οποίο φιλοξενούμε σήμερα στη σελίδα μας, με σκοπό να δώσουμε μια περίληψη της ζωής του, καθώς, το σημαντικότερο, να εντοπίσουμε τη βαθιά σύνδεση ή αν θέλετε την ανάγκη της ανθρώπινης ύπαρξης να δοξολογήσει και να υμνήσει το Θεό, και αυτό ακριβώς θα επιχειρήσουμε, παίρνοντας ως παράδειγμα τη ζωή του κ. Ανδρέα. Γεννημένος το 1922 στη Μουσουλίτα της Αμμοχώστου, από πολύ νωρίς [...]
Φωτογραφική έκθεση με θέμα “Παναγίες της Κύπρου”. Εγκαίνια από τον Αρχιεπίσκοπο Γεώργιο και χαιρετισμός από εκπρόσωπο του Οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου. Αρχίζουν την Παρασκευή (24 Μαρτίου 2023), παραμονή της εορτής του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, οι επετειακές εκδηλώσεις για την συμπλήρωση 150 χρόνων από την ανέγερση του Ιερού Ναού Παναγίας Φανερωμένης Λευκωσίας στη σημερινή του μορφή. Η πρώτη εκδήλωση είναι φωτογραφική έκθεση των Χριστόδουλου Χατζηχριστοδούλου και Στέλιου Στυλιανού, με θέμα: “Παναγίες της Κύπρου”, της οποίας τα εγκαίνια θα τελέσει ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου , Γεώργιος, την Παρασκευή 24 Μαρτίου 2023, στις 7:00 μ.μ., στο ιστορικό κτίριο του Παρθεναγωγείου Φανερωμένης. Θα [...]
Θα θέλαμε να σας προσκαλέσουμε στο Δ΄ Διεθνές Συνέδριο Βυζαντινών και Μεσαιωνικών Σπουδών, που διοργανώνει η Βυζαντινολογική Εταιρεία Κύπρου στη Λευκωσία, στο Πολυδύναμο Δημοτικό Κέντρο Λευκωσίας, από τις 17 μέχρι τις 19 Μαρτίου 2023. Η έναρξη του Συνεδρίου θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή, 17 Μαρτίου, και ώρα 09:30. (περισσότερα…)
Η γυναικεία ενδυμασία της περιόδου της Φραγκοκρατίας* Ιωάννα Μπίθα «…η κόραις οπού είπαμεν, της Ρόδου η κουρτέσαις / μιαν είχασι την φορεσιάν, Φράγκισσαις και Ρωμέσαις …», έτσι χαρακτηρίζει ο Εμμανουήλ Γεωργιλλάς, ροδίτης στιχουργός του τέλους του 15ου αιώνα, μέσα στη λαίλαπα του μεγάλου λοιμού, τις συντοπίτισσές του. Στις ξενοκρατούμενες περιοχές του Βυζαντίου, οι κάτοικοι συναναστρέφονταν τους εποίκους που έφεραν μαζί τις συνήθειες των τόπων καταγωγής τους. Μακριά από την εξουσία της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και του δικτύου διοίκησής της, η σύνθεση των νέων κοινωνιών, με βάση τη φεουδαρχική οργάνωση της άσκησης ελέγχου, [...]
Τον περασμένο Δεκέμβριο πραγματοποιήθηκε με επιτυχία μετά από προσπάθειες της Εκκλησίας της Κύπρου ο επαναπατρισμός κλεμμένης εικόνας του Τιμίου Προδρόμου (92 x 36 εκ.) από τον κατεχόμενο ιερό ναό Αγίας Ειρήνης στον Καραβά. Η εικόνα βρισκόταν τοποθετημένη στο εικονοστάσιο του ναού και ήταν δωρεά του καραβιώτη Λαυρεντίου Πρωτοσυγκέλλου, όπως αναφέρεται στην αφιερωματική επιγραφή: «Μνήσθητι άγιε του δούλου σου Λαυρεντίου Πρωτοσυγκέλλου μετά της συνοδείας αυτού». Η εικόνα αγιογραφήθηκε στο εργαστήριο εικόνων της Μονής του Αγίου Ηρακλειδίου και αφιερώθηκε στο ναό το 1807. Ο Λαυρέντιος Πρωτοσύγκελλος είναι ο δωρητής των περισσοτέρων εικόνων [...]
Τα Άγια Θεοφάνεια είναι μία από τις μεγαλύτερες εορτές της Χριστιανοσύνης. Εορτάζεται το γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου στα Ιορδάνια νάματα και ταυτόχρονα φανερώνεται η Τριαδική Θεότητα στον κόσμο. Η σπουδαιότητα της εορτής φαίνεται από τις ιστορικές μαρτυρίες που αναφέρουν ότι μετά το Πάσχα, η εορτή των Θεοφανίων είναι η αρχαιότερη χριστιανική εορτή. Το γεγονός της Βαπτίσεως έχει τεράστια θεολογική σημασία. Ο αγιογράφος κατάφερε να αποτυπώσει με τα χρώματα αυτό το πλούσιο σε νοήματα γεγονός. (περισσότερα…)
Χαράλαμπος Μπακιρτζής Ἔφορος τῶν Ἀρχαιοτήτων ἐ.τ., Διευθυντὴς Ἱδρύματος «Ἀναστάσιος Γ. Λεβέντης» Ὁ Ἅγιος Νικόλαος τῆς Στέγης, ἐγγεγραμμένος σταυροειδὴς μὲ τροῦλλο βυζαντινὸς ναὸς τοῦ 11ου αἰώνα, παρουσιάζει ἔντονες ἀλλὰ ἀδιόρατες ἐκ πρώτης ὄψεως κατασκευαστικὲς ἀσυμμετρίες, οἱ ὁποῖες δὲν προκαλοῦν στατικὰ προβλήματα καὶ ὅταν γίνουν ἀντιληπτὲς δὲν προκαλοῦν ταραχή. Ὁ συσχετισμὸς μὲ τὶς τοιχογραφίες καὶ τὸ εἰκονογραφικὸ πρόγραμμα δείχνει ὅτι δὲν πρόκειται γιὰ κατασκευαστικὲς κακοτεχνίες ἀλλὰ γιὰ ἠθελημένη πρόθεση καὶ διάθεση τοῦ κτήτορα γιὰ «ἀσύμμετρη συμμετρία». Π ερὶ τίνος πρόκειται; Διαβάστε όλο το κείμενο εδώ..
Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου - Ιερά Μητρόπολη Λεμεσού Η ΜΟΝΗ ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΑΜΑΣΓΟΥ ΣΤΟ ΜΟΝΑΓΡΙ Tο Πολιτιστικό Ίδρυμα Τραπέζης Κύπρου σχεδίασε πριν από μερικά χρόνια την έκδοση Οδηγών Βυζαντινών Μνημείων, με σκοπό, αρχικά, να καλύψει τα περισσότερα από τα δέκα βυζαντινά και μεταβυζαντινά μνημεία του νησιού μας, που περιλαμβάνονται στον κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ουνέσκο, και σε μεταγενέστερο στάδιο και άλλα, τα οποία παρουσιάζουν ειδικό ενδιαφέρον. Επρόκειτο για ένα αρκετά φιλόδοξο σχέδιο, αφού έπρεπε να αναζητηθεί ομάδα ειδικών, που να μπορεί να παρουσιάσει, κατά τρόπο έγκυρο και ευσύνοπτο, την [...]
"Η σιωπηλή τοιχογραφία, λαλεί και ωφελεί τα μέγιστα" (Αγίου Γρηγορίου Νύσσης) "Στην Ορθόδοξη αγιογραφία οι εικόνες δεν είναι απλώς ένα θέαμα ή ένα μουσείο, αλλά η Θέα της Απόλυτης Ωραιότητας, της Βασιλείας του Θεού. Οι βυζαντινές εικόνες μας οδηγούν σε μια καρδιακή κοινωνία με το άρρητο μυστήριο του κάλλους και στην προσωπική μας μεταμόρφωση, στη συμμόρφωση με την Εικόνα του Υιού του Θεού. (περισσότερα…)