Θεολογικά και άλλα θέματα

«Στις 29 Μαΐου 1453 ένας πολιτισμός σαρώθηκε αμετάκλητα»

Με τη φράση αυτή ο Άγγλος βυζαντινολόγος Στίβεν Ράνσιμαν περιγράφει την κατάληψη της Πόλης από τους Οθωμανούς, τις εκτεταμένες λεηλασίες και την πανηγυρική είσοδο του Μωάμεθ του Πορθητή στην Αγία Σοφία το βράδυ της άλωσης, όπου, «αναβάς επί της Αγίας Τραπέζης», ευχαρίστησε τον Αλλάχ. Οι αιτίες της πτώσης Η κατάληψη της Πόλης από τους Μωαμεθανούς ήταν το τραγικό τέλος μιας θλιβερής ιστορίας με ποικίλες διαπλοκές, εντός και εκτός των τειχών.  Το ειδεχθές έγκλημα των σταυροφόρων του 1204, η πνευματική παρακμή, τα θρησκευτικά πάθη, οι προσπάθειες επιβολής της Ένωσης των Ορθοδόξων με [...]

Κυριακή του Παραλύτου: Λόγος εις τον Απόστολον

Κυριακή τοῦ Παραλύτου Λόγος εἰς τόν Ἀπόστολον Τό θαῦμα τό ἐνεργεῖ ὁ Χριστός  «Αἰνέα, ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός» (Πράξ. θ΄34) ************* «Αἰνέα, ἰᾶταί σε Ἰησοῦς ὁ Χριστός» Τά σημερινά ἁγιογραφικά ἀναγνώσματα, τό­σο τό Εὐαγγελικό ὅσο καί τό Ἀποστολικό  μᾶς πε­ριέγραψαν τρία καταπληκτικά θαύματα. Τό πρῶτο εἶναι τό θαῦμα τῆς θεραπείας τοῦ παραλυτικοῦ πού ἐπετέλεσεν ὁ Κύριος  δίπλα στήν «κολυμβή­θρα», στή μικρή στέρνα τῆς Βηθεσδᾶ. Τά δύο ἄλ­λα τά ἐπετέλεσεν ὁ Ἀπόστολος Πέτρος. Ἀνέστησε πρῶτα τήν Ταβιθά, τήν εὐλογημένη ἐκείνη ψυχή τῆς ἀνιδιοτελοῦς θυσιαστικῆς ἀγάπης καί στή συν­έχεια θεράπευσε τόν παράλυτο  Αἰνέα. Τό ἐρώ­τημα εἶναι: [...]

Ο Άγιος Αυτοκράτορας Μέγας Κωνσταντίνος και η Αγία Μητέρα του Ελένη

Χριστόδουλου Γ. Παχουλίδη Ο Μέγας Κωνσταντίνος με οδοδείκτη τον Τίμιο Σταυρό, τον οποίο είδε στον ουρανό, προ της μάχης παρά τη Μουλβία Γέφυρα, με το «ΕΝ ΤΟΥΤΩ ΝΙΚΑ», να τον περιβάλλει, στάθηκε ορθός στο σταυροδρόμι της ιστορίας. Τόλμησε και διάλεξε να ακολουθήσει το δύσβατο δρόμο που χάραξε η συνείδησή του. Με το Σταυρό του Χριστού επικεφαλής του στρατού του, νίκησε κατά κράτος το χριστιανομάχο Μαξέντιο και εισήλθε θριαμβευτής στην αιώνια πόλη, τη Ρώμη, και αναγορεύτηκε Αυτοκράτορας από το στράτευμά του. Συνέβαλε στη μεταστροφή της Αυτοκρατορίας και του εαυτού του από της [...]

Επιμνημόσυνος λόγος του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στο μνημόσυνο των θυμάτων της Γενοκτονίας του Πόντου (19 Μαΐου 2024)

Επιμνημόσυνος λόγος του Προέδρου της Δημοκρατίας κ. Νίκου Χριστοδουλίδη στο μνημόσυνο των θυμάτων της Γενοκτονίας του Πόντου που συνδιοργάνωσαν η Ένωση Ελλήνων Ποντίων Κύπρου, το Κέντρο Νεότητας «Παναγία Σουμελά» και ο Δήμος Έγκωμης Η 19η Μαΐου δεν είναι μια συνηθισμένη μέρα για τον Ελληνισμό. Από το 1994 έχει καθιερωθεί επίσημα με ομόφωνη απόφαση της Βουλής των Ελλήνων ως ημέρα μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Σήμερα, ο απανταχού Ελληνισμός και κυρίως οι Έλληνες Πόντιοι σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου κι αν βρίσκονται, όπου κι αν βρέθηκαν μετά τα τραγικά εκείνα [...]

Η Γενοκτονία τῶν Ποντίων καί ἡ Γενοκτονία τῆς Μνήμης

«Παντοῦ ὑπήρχαν ἴχνη βίας» Η Γενοκτονία τῶν Ποντίων καί ἡ Γενοκτονία τῆς Μνήμης Ἤδη ἀπό τόν 11ο αἰώνα οἱ Μιλήσιοι ἄρχισαν νά ἀποικοῦν στήν περιοχή τῆς Μαύρης Θάλασσας καί κατόπιν ἵδρυσαν τή Σινώπη (785 π.Χ.), τήν Τραπεζούντα (756 π.Χ.), τήν Κερασούντα (700 π.Χ.) καί ἄλλες πόλεις. Τόν 5ο αἰώνα ὁ ἀρχαίος Ἕλληνας Ξενοφώντας ἱστορώντας τήν Κάθοδο τῶν Μυρίων στά παράλια τῆς Ποντικῆς Καππαδοκίας, χαρακτήρισε τήν Τραπεζούντα «πόλιν ἑλληνίδαν οἰκουμένῃ ἐν τῷ Εὐξείνῳ Πόντῳ». Ἀπό τόν 1ο κιόλας αἰώνα ὁ Πόντος δέχθηκε τό μήνυμα τοῦ Χριστοῦ ἀπό τόν Ἀπόστολο Ἀνδρέα, ἱδρυτή τῶν [...]

Το Χαίρε των Μυροφόρων

 ΤΟ ΧΑΙΡΕ ΤΩΝ ΜΥΡΟΦΟΡΩΝ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗ ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΚΟΝΑΣ Δέσποινα Ιωάννου Βασιλείου   Για να δηλωθεί η ανάσταση του Χριστού, κατά καιρούς, χρησιμοποιήθηκαν διάφορες  αναπαραστάσεις, που πολλές φορές ήταν δυτικής εμπνεύσεως.  Για παράδειγμα, ο Χριστός που εξέρχεται γυμνός από το τάφο και κρατεί κόκκινη σημαία, στερείται παντελώς του μυστικού, θεολογικού νοήματος. (περισσότερα…)

Η αλλαγή της σημασίας των λέξεων (Του Στέλιου Παπαντωνίου)

Την πιο επιτυχημένη έκφραση του φαινομένου της αλλαγής της σημασίας των λέξεων έδωσε ο Θουκυδίδης στο τρίτο βιβλίο του όταν γράφει «Και την ειωθυίαν αξίωσιν των ονομάτων ες τα έργα αντήλλαξαν τη δικαιώσει», δηλαδή «Ακόμα και την καθιερωμένη σημασία των λέξεων για τις ανθρώπινες πράξεις την άλλαξαν για να δικαιολογούν τις πράξεις τους». Είναι ένα φαινόμενο που ζούμε αλλά και που αποτελεί αφορμή παρεξήγησης, αν δεν ξέρουμε την ιστορία μιας λέξης, ιδιαίτερα αυτών των σημαντικών, Έλλην, Ελλάς. Όπως λέει ο Θουκυδίδης πάλιν, «… προ γαρ των Τρωικών ουδέν φαίνεται πρότερον [...]

Οι Κύπριοι της Αιγύπτου ευεργέτες της παιδείας και των κοινοτήτων της Κύπρου

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου H εγκατάσταση Eλλήνων στην Aίγυπτο H Eλλάδα και η Aίγυπτος είχαν από τα πολύ παλιά χρόνια στενές πολιτιστικές σχέσεις και εμπορικές συναλλαγές. H θέση άλλωστε της Aιγύπτου ήταν ιδιαίτερα ευνοϊκή για την επέκταση των ελληνικών δραστηριοτήτων τόσο προς την Aφρική, όσο και προς την Aσία. (περισσότερα…)

Ανάσταση Κυρίου

Ανάσταση: ο θάνατος του θανάτου (του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Σύμφωνα με την Εκκλησία κόλαση είναι ο τρόπος εκείνος ζωής στον οποίο απουσιάζει η πρόσωπο προς πρόσωπο κοινωνία. Όπως την περιγράφει ο Άγιος Μακάριος ο Αιγύπτιος: «Και δεν βλέπουμε ο ένας το πρόσωπο του άλλου αλλά η ράχη του καθενός είναι κολλημένη στη ράχη του άλλου». Ο Θεόδωρος Ντοστογιέφσκι συνοψίζει την πικρότητα αυτής της ακοινωνησίας: «Κόλαση είναι το μαρτύριο του να μην αγαπάς». Κόλαση, λοιπόν, είναι η απουσία της αγάπης, η αποξένωση του ανθρώπου από τον Θεό και τον συνάνθρωπο. Αποτέλεσμα η αλλοτρίωση της ύπαρξης, η έσωθεν ερημία, η έξωθεν [...]

Η τιμή προς την Υπεραγία Θεοτόκο στην Κύπρο

Κωστής Κοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου H Παναγία είναι για τον λαό του νησιού µας το σύµβολο της αγιότητας, της αγνότητας και της µητρικής αγάπης. Πλήθος λαού, κάθε ηλικίας, τάξης και µόρφωσης, προστρέχει στους ναούς και στις Μονές, που είναι αφιερωµένες στη χάρη της, ιδίως κατά τις µεγάλες θεοµητορικές εορτές, ανάµεσα στις οποίες κυρίαρχη θέση κατέχει αυτή της Κοιµήσεως της Θεοτόκου, στις 15 Αυγούστου. (περισσότερα…)