Ιστορια - Πολιτισμος

«Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος…»

Ἁγίου Ἰωάννου Χρυσοστόμου Λόγος «Τέτοιος Ἐπίσκοπος μᾶς ἐταίριαζε»  «Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος...» (Ἑβρ. ζ´26)  ******* «Τοιοῦτος ἡμῖν ἔπρεπεν Ἀρχιερεύς, ὅσιος, ἄκακος, ἀμίαντος»  «Πάλιν Ἰησοῦς ὁ ἐμός καί πάλιν μυστήριον»· ἀνακράζει ὁ τῆς θεολογίας ἐπώνυμος, προκειμένου νά ὁμιλήσει γιά τόν Χριστό. «Πάλιν Ἰωάννης ὁ ἐμός», ἀναφωνεῖ μετά ρίγους συγκινήσεως ὁ καλούμενος ὑπό τῆς μεγαθυμίας σας, Μακαριώτατε πάτερ, σεπτή τῶν Ἱεραρχῶν χορεία, σεβαστοί πατέρες καί ἀγαπητοί ἀδελφοί, νά ψελλίσει τήν ὥρα αὐτή, ὡς ἄλλο νήπιο, φθόγγους ἐγκωμιαστικούς  τῆς ἱερᾶς κεφαλῆς τῆς Βασιλίδος τῶν πόλεων. «Ὁ τῶν τοῦ Θεοῦ ἀπορρήτων σοφός καί ὑποφήτης Ἰωάννης», κατά [...]

Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο για τα 100 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Νεκταρίου, 13-14 Νοεμβρίου 2020

Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων - Β΄ Διεθνές Θεολογικό Συνέδριο Παρασκευή 13 & Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2020   Νεκτάριον τιμήσωμεν πιστοί Βίος και έργο του αγίου Νεκταρίου Πενταπόλεως του θαυματουργού († 1920  εκατό έτη από την κοίμησή του)   Παρακολουθήστε ζωντανά το Συνέδριο στη διεύθυνση: Synedrio.petheol.gr (περισσότερα…)

Η Συνοδική Πράξη του Οικουμενικού Πατριαρχείου (1686) και η αυτοκεφαλία της Εκκλησίας Ουκρανίας

Η ΣΥΝΟΔΙΚΗ ΠΡΑΞΗ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ (1686) ΚΑΙ Η ΑΥΤΟΚΕΦΑΛΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΟΥΚΡΑΝΙΑΣ Βλασίου Ι.Φειδᾶ,  Ὁμ. Καθηγητοῦ Πανεπ. Ἀθηνῶν   Ἡ ἀπόφαση τῆς Ἱ. Συνόδου τοῦ Πατριαρχείου Μόσχας γιά τή διακοπή τῆς ἐκκλησιαστικῆς κοινωνίας μέ τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο προβάλλει ὡς ἕνα πλασματικό ἔρεισμα τήν αὐθαίρετη ἑρμηνεία τῶν ἐπισήμων κειμένων περί τῆς Συνοδικῆς Πράξεως τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριάρχη Διονυσίου Δ’ (1686), τήν ὁποία ἑρμηνεύουν ἀκρἰτως μέ τήν ἐσφαλμένη μέθοδο τῆς «λήψεως τοῦ ζητουμένου» (petitio principii), γιά νά ὑποστηρίξουν προφανῶς τήν ἐπιθυμητή πρόταση, ἤτοι ὅτι δῆθεν ὁ Οἰκουμενικός Πατριάρχης Διονύσιος Δ’ μέ τή Συνοδική Πράξη του [...]

Στυλιανού Γ. Παπαδόπουλου: Ο Μακαριστός Ιάκωβος Τσαλίκης

Η αναφορά στον βίο ενός μεγάλου σύγχρονου ασκητή και θεόληπτου ιερομόναχου, προικισμένου με πολλές αρετές και αναρίθμητες θεοσημίες, ενέχει πολλούς κινδύνους. Έτσι, ο συγγραφέας, με αυξημένη διάκριση, αποφεύγει προσεκτικά την υπερβολή και την εγκωμιαστική διάθεση (πολύ γνωστή και σπάνια χρήσιμη), επιλέγοντας τα πλέον χαρακτηριστικά σημεία της ζωής του μακαριστού π. Ιακώβου, τα οποία και αποκαλύπτουν το ποιος υπήρξε ο όσιος αυτός Γέροντας έναντι του Θεού, των αγίων, του εαυτού του και των ανθρώπων... (περισσότερα…)

Στυλιανού Γ. Παπαδόπουλου: Θεολογία Και Γλώσσα

Στην εποχή μας γίνεται λόγος πολύς για γλωσσικές αλλαγές στα λειτουργικά κείμενα της Εκκλησίας, περισσότερο συμβατές προς το νεοελληνικό γλωσσικό ιδίωμα και αίσθημα. Η Εκκλησία ήταν πάντοτε ανοιχτή σε αλλαγές που βοηθούσαν την προσέγγιση της θείας αλήθειας. Όμως ήταν κι εξαιρετικά προσεκτική. Η παρούσα επανέκδοση του, κλασικού πλέον, έργου του καθηγητή Στυλιανού Γ. Παπαδόπουλου στοχεύει ακριβώς στην επισήμανση ουσιωδών παραμέτρων του ζητήματος, (περισσότερα…)

Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ’: Ολοκλήρωση της ψηφιακής ξενάγησης στους χώρους του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης

Tο Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ ́ ανακοινώνει την ολοκλήρωση της ψηφιακής ξενάγησης στους χώρους του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης του, στο πλαίσιο του ερευνητικού προγράμματος Research and Startups 2016 που χρηματοδοτήθηκε από το Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας. Η υλοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας έγινε από την Βluepath Ltd με κείμενα από τον δρα Ιωάννη Ηλιάδη, διευθυντή του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης και αγγλική μετάφραση από τον κ. Δημήτριο Δούμα. Η ξενάγηση αποτελείται από 29 θεματικές ενότητες από τις Συλλογές του Βυζαντινού Μουσείου και της Πινακοθήκης. Για τον σκοπό αυτό [...]

Άγιος ή δράκοντας; (του Σταύρου Σ. Φωτίου*)

Η εικόνα του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου είναι γνωστή στο ευρύ κοινό. Άνω δεξιά της ζωγραφίζεται ένας πύργος και δίπλα του μια βασιλοπούλα. Στο κέντρο της παρουσιάζεται έφιππος ο Άγιος Γεώργιος. Με το κοντάρι του σκοτώνει έναν δράκοντα, ο οποίος καταλαμβάνει το κάτω δεξιό άκρο της εικόνας. Ποιο είναι το υπαρξιακό μήνυμα της εικόνας, πώς σχετίζεται με τη ζωή των ανθρώπων, τον τρόπο οργάνωσης μιας κοινωνίας; Ο πύργος συμβολίζει κάθε κοινότητα, κάθε χώρα, η οποία καλείται να αναδείξει τη φιλότητα των ανθρώπων, τη συνεργασία των πολιτών. Κάθε τόπος καλείται να [...]

Η εθνική μας μοναξιά

Σκέφτομαι την πορεία μας και την παρουσία μας μέσα στην ιστορία, αλλά και όσα ως ελληνισμός έχουμε καταθέσει μέσα στους αιώνες. Ως το Γένος των Ελλήνων. Στην πονεμένη Ρωμιοσύνη γυρίζω, στο Γένος ημών, το δεδιωγμένο και κατατρεγμένο, που όμως καταλάμπει μέσα στον χρόνο, σε πείσμα της αθλιότητας και της λυσσώδους πολεμικής, εις το μέσον των παθών της ιστορίας. (περισσότερα…)

Έκθεση Βυζαντινών Εικόνων: Κυπριακῷ τῷ τρόπῳ

Το Ίδρυμα Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ και ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού διοργανώνουν την Έκθεση Βυζαντινών Εικόνων: Κυπριακῷ τῷ τρόπῳ. Maniera Cypria -  Η ζωγραφική του 13ου αιώνα στην Κύπρο ανάμεσα σε δύο κόσμους. (περισσότερα…)

Oιδίπους ο Κύπριος

Στο ερώτημα κάθε ανθρώπου γιατί βιώνει οδύνη στη ζωή, το Δελφικό Mαντείο απαντά ότι όποιος δεν κατανοεί τι είναι ο άνθρωπος, αυτός θα σκοτώσει τον πατέρα του και θα νυμφευθεί τη μητέρα του. Κατά την αρχαιοελληνική συμβολική, «πατέρας» κάθε ανθρώπου είναι ο «ουρανός», δηλαδή τα ιδανικά και οι αξίες, και «μητέρα» του η «γη», δηλαδή τα ευτελή και τα επουσιώδη. Για να επιτύχει, όμως, ο άνθρωπος τον προορισμό αυτό, να χωρισθεί δηλαδή από τη «γη» και να ενωθεί με τον «ουρανό», πρέπει η λογική του να προσδιορίζει το συναίσθημα [...]