Ιστορια - Πολιτισμος

Η ορθόδοξη άποψη για τη χαρά

π. Δημήτριος Κωστόπουλος Ασφαλώς «κομίζω γλαύκα εις Αθήνας», κατά τον γνωστό αρχαίο λόγο, λέγοντας ότι αυτό, που όλοι οι άνθρωποι κυρίως αναζητούν και για το οποίο διψούν στην ζωή τους, είναι η χαρά. Σ\' αυτήν την πανανθρώπινη δίψα για χαρά «ποντάρουν» όλοι οι επιχειρηματίες της γης και διαφημίζουν τα προϊόντα τους (ακόμη και τις οδοντόκρεμες) ως πηγή χαράς! Στην ίδια δίψα «ποντάρουν» και οι διάφοροι «Μεσσίες» και επίδοξοι «Σωτήρες» του κόσμου υποσχόμενοι στα υποψήφια θύματα τους λύση των προβλημάτων τους, έτσι ώστε να απολαμβάνουν ανεμπόδιστη τη χαρά στην ζωή! Θαυμάσιο δόλωμα στ\' [...]

Χριστόδουλου Πέτσα: Κυθρέας Κάτοπτρον (Έκδοση Προσφυγικού Σωματείου «Ελεύθερη Κυθρέα», Λευκωσία 2021)

Kωστής Kοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου Το νεοεκδοθέν βιβλίο του αείμνηστου διδασκάλου Xριστόδουλου Πέτσα με τίτλο «Κυθρέας Κάτοπτρον» και υπότιτλο «Πενήντα μελέτες για την κωμόπολη και την περιοχή της Κυθρέας», αποτελεί μία από τις σημαντικότερες εκδόσεις για την ιστορία και τις παραδόσεις των κατεχόμενων εδαφών μας, και ειδικά της Κυθρέας και της γύρω περιοχής. (περισσότερα…)

Κληρικοί απο τα χωριά της Αρχιεπισκοπικής Περιφέρειας στην κατεχόμενη Μεσαορία

Kωστής Kοκκινόφτας Κέντρο Μελετών Ιεράς Μονής Κύκκου Tα χωριά της αρχιεπισκοπικής περιφέρειας στην κατεχόμενη από τα τουρκικά στρατεύματα εισβολής περιοχή της Mεσαορίας ανέδειξαν στα  νεότερα χρόνια, για τα οποία σώζονται επαρκή και αδιάσει στα στοιχεία, αρκετούς κληρικούς, οι οποίοι υπηρέτησαν σε σημαντικά εκκλησιαστικά αξιώματα στην Kύπρο και το εξωτερικό. Aνάμεσα στους τελευταίους περιλαμβάνονται ο Aρχιεπίσκοπος Kυριακουπόλεως και μετέπειτα Iορδάνου Mελέτιος Kρονίδης, και οι Aρχιμανδρίτες Nικόλαος Xριστοδούλου και Kλήμης Kαρναπάς του Πατριαρχείου Iεροσολύμων, ο Aρχιεπίσκοπος Γρηγόριος και ο Eπίσκοπος Tροπαίου Aθανάσιος της Aρχιεπισκοπής Θυατείρων και Mεγάλης Bρετανίας και ο Mητροπολίτης Σιδηροκάστρου Mακάριος [...]

Πρώτοι και έσχατοι

Του π. Δημητρίου Μπόκου Ο Χριστός ανεβαίνει στα Ιεροσόλυμα για τελευταία φορά. Καθ’ οδόν προλέγει στους μαθητές του τα όσα θα του συμβούν. Ότι δηλαδή θα συλληφθεί, θα μαστιγωθεί, θα εμπαιχθεί, θα εμπτυσθεί, θα φονευθεί, αλλά και θα αναστηθεί την τρίτη μέρα από τον θάνατό του. Δύο από τους μαθητές του, συγγενείς του, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης, παιδιά του Ζεβεδαίου και της Σαλώμης, κόρης πιθανόν του Ιωσήφ, σαν να μην κατάλαβαν τίποτε, ζήτησαν από τον Χριστό να τους δώσει, όταν γίνει βασιλιάς, τα πρώτα αξιώματα. Μα ο Χριστός, αντί για [...]

Όσιος Ακάκιος

Μνήμη του οσίου Ακακίου του Ομολογητού (31 Mαρτίου)

Η Αγία μας Εκκλησία τιμά σήμερα τη μνήμη του Ιερομάρτυρα Υπατίου επισκόπου Γαγγρών, καθώς και του Οσίου Ακακίου του Ομολογητού, επισκόπου Μελιτηνής. (περισσότερα…)

Ο ανατροπέας της οικουμένης

Ο Ιησούς Χριστός φανερώνει την αρμονική κοινωνία του ανθρώπου με τον Θεό και, κατ᾽ επέκταση, με τον εαυτό του, τον συνάνθρωπό του και τη φύση. Τα ψευτοδιλήμματα καταργούνται: και Θεός και άνθρωπος· και ουρανός και γη· και υλικό και πνευματικό. Και ιστορία και μεθιστορία· και τοπικό και παγκόσμιο· και διαφορά και ενότητα: ασυγχύτως και αδιαιρέτως. (περισσότερα…)

Λόγος Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος

ΛΟΓΟΣ ΠΕΜΠΤΟΣ Περί μετανοίας  (Διά την πραγματικήν και γνησίαν μετάνοια και διά τους αγίους καταδίκους και διά την Φυλακήν) Ο Ιωάννης κάποτε,(την ημέρα της Αναστάσεως), έτρεξε πρίν από τον Πέτρο (στον τάφο του Κυρίου). Και εμείς ετοποθετήσαμε τον λόγο της υπακοής πρίν από τον λόγο της μετανοίας. Διότι ο Ιωάννης έγινε τύπος υπακοής, ενώ ο Πέτρος μετανοίας. Μετάνοια σημαίνει ανανέωσις του βαπτίσματος. Μετάνοια σημαίνει συμφωνία με τον Θεόν για νέα ζωή. Μετανοών σημαίνει αγοραστής της ταπεινώσεως. Μετάνοια σημαίνει μόνιμος αποκλεισμός κάθε σωματικής παρηγορίας. Μετάνοια σημαίνει σκέψις αυτοκατακρίσεως, αμεριμνησία για όλα [...]

Η Συμβολή της Εκκλησίας της Κύπρου στους Εθνικοαπελευθερωτικούς Αγώνες του 1821 και του 1955

Κωστής Κοκκινόφτας Kέντρο Mελετών Iεράς Mονής Kύκκου H ΣYMBOΛH THΣ EKKΛHΣIAΣ ΤΗΣ KYΠPOY ΣTOYΣ EΘNIKOAΠEΛEYΘEPΩTIKOYΣ AΓΩNEΣ TOY 1821 KAI TOY 1955 H συμμετοχή της Κύπρου στην προεργασία για την απελευθέρωση των υπόδουλων ελληνικών χωρών μαρτυρείται ήδη από τα τέλη του 18ου αιώνα με την ενεργό συμπαράσταση του λόγιου Iωάννη Kαρατζά από τη Λευκωσία στο διαφωτιστικό και επαναστατικό έργο του Pήγα Φεραίου. (περισσότερα…)